Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ATX - Groen/Zwart kabel permanent aan elkaar koppelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ge-flopt
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:14
Sinds vandaag in het bezit van een TP-Link HS100 (smart plug). Deze wil ik gebruiken voor mijn NAS (Iomega StorCenter 150d). Deze NAS gebruik ik alleen om backups te maken en evt een restore te doen, daarbuiten mag hij gewoon uitstaan. De TP-Link werkt perfect en kan ik via een script aan- en uitzetten.

Het probleem zit hem nu in de NAS. Deze gaat niet automatisch aan. Er is geen BIOS, dus daarin kan ik niet iets aanpassen. Het enige wat ik kan doen is de groene en zwarte ATX kabel aan elkaar te knopen.

Moeten/kunnen groen en zwart permanent aan elkaar geknoopt worden (15 en 16 doorknippen en aan elkaar solderen) of moet de aansluiting van de connector naar de voeding aangesloten blijven?

Ik lees alleen over het doorlussen, maar kan niet direct vinden of dit ook de goede oplossing is en niet zomaar een "dirty hack" is.

Alle reacties

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:44
Ik zie geen probleem erin om de groene en zwarte draad los te knippen en aan elkaar te solderen, echter maakt het wel het probleem dat mocht je de NAS ooit anders willen toepassen dat hij dan standaard aan gaat.

Ik zou dus een klein stukje draad pakken en die tussen de 2 connectoren solderen op de printplaat. Mocht dan de NAS ooit anders worden toegepast, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om om de doorverbinding te verwijderen.

Ps; denk er wel goed over na wat je doet vooral met datacorruptie. Ik heb zelf ook een iomega NAS staan en die gaat klagen zodra de spanning er volgens hem 'onveilig' is af gehaald; als je dan een email adres heb ingesteld om logs te versturen, kun je een bericht ervan verwachten.

[Voor 8% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-11-2018 16:41]

• ge-flopt
Dank je. Ik denk dat ik de kabels los knip, aan elkaar vast soldeer en wat ruimte over hou zodat ik alles weer correct aan elkaar kan knopen.

Die PS hou ik even in mijn achterhoofd.

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:20
Normaal gesproken is het doorlussen van deze pinnen bedoeld om de voeding volledig in te schakelen. (Deze geeft een klein vermogen naar moederbord, en wanneer de pc wil gaan opstarten doet het moederbord deze pinnen kortsluiten, waarna de voeding zijn volle vermogen tot beschikking stelt)

Ik vermoed dat dit andersom niet werkt, en dat je NAS dus niet altijd aangaat als de voeding vol vermogen beschikbaar stelt.

Aangezien je zelf al aangeeft dat je NAS geen BIOS heeft waar je bijvoorbeeld een restart after power failure kan instellen, zul je waarschijnlijk een trucje met de poweron button moeten toepassen (Een druk simuleren door zelf de kabels van deze button te kortsluiten op het moment dat je wil starten).

[Voor 4% gewijzigd door Robbiedobbie op 12-11-2018 17:19]

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:16
Nop, lijkt me geen goede oplossing.

Ik vraag me zwaar af of het mobo het wel 'snapt' als je er gewoon direct spanning op zet.

Zelf zou ik iets maken wat vlak na het opkomen van de spanning (+5Vsb) even een pulsje van een seconde oid op de power knop zet.
Sterker nog, zoiets heb ik al eens gemaakt met een (zwaar overkill) Attiny13

Nog netter is een oplossing die echt 'slim' is, een ESP8226 die de voeding monitort en de power knop kan bedienen.

Gewoon bot de spanning er op en af gooien is onnodig lomp imho.

Repareren doe je zo.

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:03
Ik weet ook niet of die NAS het wel zo leuk vind om elke keer hard uit te gaan. Kans is groot dat het bestandssysteem corrupt raakt en dat je bij elke boot lang moet wachten omdat hij eerst het bestandssysteem gaat checken.

• ge-flopt
Sine schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:31:
Zelf zou ik iets maken wat vlak na het opkomen van de spanning (+5Vsb) even een pulsje van een seconde oid op de power knop zet.

Nog netter is een oplossing die echt 'slim' is, een ESP8226 die de voeding monitort en de power knop kan bedienen.
Bestaan er "out of the box" oplossingen voor?

Het bot uitzetten wil dan evt anders gaan doen.

• Sine
Nee, het zal altijd een knutsel worden.

Een wemos D1 is zo gelikt als het het gaat krijgen denk ik, daar zul je zelf wat mee moeten doen verder.

Maar ik zie dat een beetje googelen geen kwaad kan, je was niet de eerste met dit probleem
https://www.hackster.io/z...6-remote-pc-switch-062c7a

[Voor 36% gewijzigd door Sine op 12-11-2018 20:40]

Repareren doe je zo.

• BladeSlayer1000
Sine schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:31:
Nop, lijkt me geen goede oplossing.

Ik vraag me zwaar af of het mobo het wel 'snapt' als je er gewoon direct spanning op zet.

Gewoon bot de spanning er op en af gooien is onnodig lomp imho.
Ik zie er geen probleem mee, op mijn werk staan er 9 PC's die zo zijn doorverbonden om aan te gaan op het moment dat de spanning weer op komt. En die staan er al 15 jaar en werken nu nog steeds perfect.

Het gaat er niet om dat het mobo het niet snapt, de voeding moet aan gaan, in dit geval wordt dat gedaan met een puls naar ground toe maar dit kan ook gewoon standaard aan ground worden verbonden. Je mobo zit er alleen tussen als een makkelijke manier om de kabel te verbinden met een schakelaar voor de rest heeft de mobo niets te doen met het aan/uit zetten van de PC / NAS.

[Voor 7% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-11-2018 22:52. Reden: Even geteld, het zijn 9 PC's]

• Sine
@BladeSlayer1000
Dat is niet eens kort door de bocht, dat is vol over het verdrijvingsvlak de weg af snijden.

Het moederbord trekt het pwr_on lijntje naar massa, maar kan deze ook laten zweven om weer uit te schakelen. Er zit ook nog wat sequencing logica in de na het ontvangen van pwr_good van de voeding het eea vrij geeft om te starten, en ook onboard regelaars voor allerlei vreemde spanningen gaat vrijgeven/inschakelen.

Dat het bij die (antieke) moederborden goed gaat wilt zeker niet zeggen dat het bij elk bord goed gaat.

Zeker niet als uefi/bios iets met power states wilt gaan doen, of zelfs maar gewoon uitschakelen en er gebeurt niets, hoe gaat het ding daar mee om?

Plus, het is gewoon ultiem ranzig. :r

Repareren doe je zo.

• BladeSlayer1000
Sine schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:56:
@BladeSlayer1000
Dat is niet eens kort door de bocht, dat is vol over het verdrijvingsvlak de weg af snijden.

Het moederbord trekt het pwr_on lijntje naar massa, maar kan deze ook laten zweven om weer uit te schakelen. Er zit ook nog wat sequencing logica in de na het ontvangen van pwr_good van de voeding het eea vrij geeft om te starten, en ook onboard regelaars voor allerlei vreemde spanningen gaat vrijgeven/inschakelen.

Dat het bij die (antieke) moederborden goed gaat wilt zeker niet zeggen dat het bij elk bord goed gaat.

Zeker niet als uefi/bios iets met power states wilt gaan doen, of zelfs maar gewoon uitschakelen en er gebeurt niets, hoe gaat het ding daar mee om?

Plus, het is gewoon ultiem ranzig. :r
In dit geval, wilt ge-flopt de NAS uitzetten met een smart plug, de logica die erachter zit om de PC weer uit te schakelen zou in dit geval niet nodig zijn aangezien die met de smart plug wordt bediend.

Ik geef toe, het is inderdaad ranzig. Een oplossing met een ESP of ATtiny is veel netter, je kan de NAS dan namelijk ook netjes afsluiten zonder enige gevaar van data corruptie.

• ge-flopt
De NAS uitzetten heb ik inmiddels gefixed door een script. Nu het aanzetten nog. Ik ga daar even over nadenken hoe ik dat mooi kan. Lijkt erop dat de TP-Link misschien wel voor niets gekocht heb. :P

• Sine
De ultra domme methode is een condensator (van 100u oid) over de power switch, ook die truuk heb ik wel eens uitgehaald en werkt bij sommige; maar niet alle, moederborden.

Repareren doe je zo.

• ge-flopt
Even hardop denkend, is het volgende mogelijk:
Raspberry pi (heb die een paar liggen), daar een Relay Switch aan die gekoppeld is aan de PI en aan de andere kant de powerswitch van de NAS. Script op de PI dat als hij opstart hij de relay activeert en dan dus de NAS aanzet. Dit lijkt me dat moet kunnen werken, of zie ik dan iets over het hoofd?

Met de relay probeer ik de hoeveelheid solderen te verminderen. Solderen lukt me wel, maar met zo'n breadboard aan de slag (nog nooit gedaan)

Eigenlijk komt het op dit neer: https://blog.afach.de/?p=436

[Voor 6% gewijzigd door ge-flopt op 13-11-2018 10:26]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True