Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 16:05
Hey,

Vorige maand kreeg ik een blauwe envelop binnen; hierin zat een boete van ongeveer 150 euro omdat ik iets verkeerd had doorgegeven (inkomsten buiten NL binnen de EU).

Normaal gesproken regel ik dit altijd netjes maar omdat dit de eerste keer was dat ik werk verrichte voor een klant buiten NL heb ik een (menselijk) foutje gemaakt: stom!

Ik heb nog nooit een boete niet betaald of iets te laat/niet terugbetaald. In de envelop die ik ontving stond dat ik eerder een waarschuwing zou hebben ontvangen. Ik ben voor bijna 100% zeker dat ik deze nooit heb ontvangen; het is dan ook de eerste keer dat ik voor een dergelijk geval een boete ontvang. Ik heb daarom bezwaar aangetekend.

Vandaag werd ik gebeld door een medewerker van de belastingdienst die het volgende zei:
De rechter heeft bepaald dat post die door de Belastingdienst wordt verstuurd altijd als ontvangen wordt beschouwd.
Wat is dit voor een klinkklare bullshit? Hoe de f*ck willen ze dit controleren dan? Wie zegt dat een postbode niet per ongeluk een brief is verloren? Hoe wil je dit bewijzen wanneer de post NIET (ik herhaal: NIET) aangetekend is verzonden? Ik heb nu genoegen moeten nemen met een halvering van de boete wat ik persoonlijk alsnog teveel vind.

In hoeverre sta ik alsnog in mijn recht om dit te laten kwijtschelden? De belastingdienst gooit het nu op het feit dat "de rechter heeft bepaald dat post van de belastingdienst altijd als ontvangen wordt beschouwd" - Iets wat in mijn ogen niet te bewijzen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 10:18

Grannd

da Granndest

Ik denk dat de belastingen jaarlijks zoveel waarschuwingen verstuurd, dat deze aangetekend versturen een aanzienlijk grote kostenpost met zich mee zou brengen. Dan maar een handjevol ongelukkige gevallen zoals de jouwe waar er geen sprake was van opzet.

Puntje bij paaltje is de essentie natuurlijk dat de belastingdienst regels mag opstellen, en dat als je die niet nakomt de gevolgen in het voordeel van de belastingdienst moeten zijn, en niet van degene die de fout heeft gemaakt de regels niet op te volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grannd op 12-11-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ook geen adreswijziging of KvK mutaties gehad? Heb je het wel in de Mijn overheid berichten gehad?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:08

LankHoar

Langharig tuig

Grannd schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:49:
Ik denk dat de belastingen jaarlijks zoveel waarschuwingen verstuurd, dat deze aangetekend versturen een aanzienlijk grote kostenpost met zich mee zou brengen. Dan maar een handjevol ongelukkige gevallen zoals de jouwe waar er geen sprake was van opzet.

Puntje bij paaltje is de essentie natuurlijk dat de belastingdienst regels mag opstellen, en dat als je die niet nakomt de gevolgen in het voordeel van de belastingdienst moeten zijn, en niet van degene die de fout heeft gemaakt de regels niet op te volgen.
Erg kort door de bocht imo. Coulance in dit geval en daarbij de herinnering nogmaals sturen, daar zou de Bdienst niet minder op worden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
DeBolle schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:50:
Ook geen adreswijziging of KvK mutaties gehad? Heb je het wel in de Mijn overheid berichten gehad?
Nope. En daarbij zei de persoon van de belastingdienst dat deze waarschuwingen enkel per post worden verstuurd en niet digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:08

LankHoar

Langharig tuig

jimr92 schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:56:
[...]

Nope. En daarbij zei de persoon van de belastingdienst dat deze waarschuwingen enkel per post worden verstuurd en niet digitaal.
Lekker logisch. Kies je bewust voor Mijn Overheid en verwacht je daar je post, gaan ze dingen alsnog alleen per papier versturen 8)7

Leuker maken deden ze het al niet, en makkelijker in dit geval ook niet!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
LankHoar schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:55:
[...]

Erg kort door de bocht imo. Coulance in dit geval en daarbij de herinnering nogmaals sturen, daar zou de Bdienst niet minder op worden.
Precies, en ik vind het nogal in het voordeel van de Belastingdienst, want: Wanneer er dus enkel via de post waarschuwingen worden verstuurd is er altijd een kans dat deze brief niet aankomt. In dit geval zou de persoon dus ten alle tijden een boete krijgen. Wanneer deze waarschuwing ook digitaal verstuurd wordt kan de persoon die deze boete ontvangt er niet onderuit: deze is digitaal verzonden en zit dus nog altijd in je postvak. Bij een verstuurde brief zijn er, in mijn ogen, teveel externe factoren die ervoor kunnen zorgen dat deze niet aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:28

EnnaN

Toys in the attic

jimr92 schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:37:
In hoeverre sta ik alsnog in mijn recht om dit te laten kwijtschelden? De belastingdienst gooit het nu op het feit dat "de rechter heeft bepaald dat post van de belastingdienst altijd als ontvangen wordt beschouwd" - Iets wat in mijn ogen niet te bewijzen is.
Je kan natuurlijk in twijfel trekken wat ze zeggen, maar als de rechter dit bepaald heeft, dan lijkt het me duidelijk dat de belastingdienst hiermee in z'n recht staat. En jij dus niet.

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik het sjiek of zelfs goed vind, maar als je vraagt wat je rechten zijn, en de rechter (die uiteindelijk die rechten bepaald) heeft gezegd dat dit zo werkt, wat wil je dan nog?

Tuurlijk, je kan gaan procederen om de huidige regeling te laten vervallen enzo, maar als je vraag is "sta ik alsnog in m'n recht" dan lijkt me het antwoord "nee", toch? Dat is het idee van een rechter en uitspraken enzo...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:03
Je kunt op je kop gaan staan maar belastingdienst zegt dat je hem ontvangen hebt. Dan is het zo. 8)7

Hier een tijdje terug ook een (onterechte) boete ontvangen. En ook geen waarschuwing ontvangen. Dus BD gebeld, nee verstuurt. Heeft u ontvangen. Niet dus.

Bezwaar aangetekend want waarschuwing nooit ontvangen. Daarbij was boete ook nog eens aantoonbaar ontrecht. Dus bezwaar aangetekend. Proces heeft bijna 1,5 jaar geduurd voordat BD fout heeft hersteld.

Mooie was dat ik ongeveer 3 maanden nadat waarschuwing was verstuurd deze alsnog binnen kreeg. |:(

Nu heb ik geluk dat mijn accountant dit geregeld heeft met de BD. Maar als gewone burger kom je geen steek verder. Uiteindelijk ook de kosten voor accountant vergoed gekregen.

Als belastingdienst iets vindt dan is dat blijkbaar zo. Ook al klopt dit aantoonbaar niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

jimr92 schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:37:
Hey,

Vorige maand kreeg ik een blauwe envelop binnen; hierin zat een boete van ongeveer 150 euro omdat ik iets verkeerd had doorgegeven (inkomsten buiten NL binnen de EU).

Normaal gesproken regel ik dit altijd netjes maar omdat dit de eerste keer was dat ik werk verrichte voor een klant buiten NL heb ik een (menselijk) foutje gemaakt: stom!

[...]

In hoeverre sta ik alsnog in mijn recht om dit te laten kwijtschelden?
Eenvoudig: niet.
Die waarschuwing is al coulance, ondanks dat je m niet ontvangen hebt.
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje raar dat je kwijtschelding wilt terwijl je aantoonbaar fout zit.
Of het terrecht is of niet, zonde van je energie.
Daar tegen procederen komt zeker in je dossier en gaat je in de toekomst niet helpen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02
Het niet ontvangen van een waarschuwing leidt niet tot benadeling. Het verandert namelijk niets aan het onderliggende feit. Je hebt nog steeds een keer niet hoeven betalen. In dit geval zelfs anderhalve keer niet.

Als je de eerdere waarschuwing betwist dan kun je daar vast nog een afschrift van opvragen als onderdeel van de bezwaarprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Ok, dan denk ik dat ik akkoord ga met het betalen van de helft.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:02

Clush

Do as I say...

jimr92 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:22:
Ok, dan denk ik dat ik akkoord ga met het betalen van de helft.
Bieden ze dat aan dan?

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 10:27
Meestal niet, soms wel in termijnen. Je kunt beter bezwaar aantekenen maar wel betalen, want als je niet betaalt zit je door de verhogingen zo aan 10 keer het oorspronkelijke bedrag. Als het inderdaad een onterechte boete is kan het heel lang duren, maar dan krijg je het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:17
Ja, zie laatste zin, in op een na laatste alinea, van de OP.

[ Voor 19% gewijzigd door Snowmiss op 12-11-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:02

Clush

Do as I say...

Snowmiss schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:29:
[...]

Ja, zie reactie van TS om 15.37 uur
Huh, straal langsheen gelezen. In dat geval denk ik dat dat inderdaad de beste optie is.

... not as I do.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Laatst online: 28-04-2020
Of jij de eerste brief wel of niet ontvangen hebt maakt geen bal uit. Tenminste als die waarschuwing terecht was. Je zegt tenslotte zelf dat het deze keer (ook?) jouw (menselijke) fout was.

Zuur geld. Been there... Vriendelijk briefje 'mea culpa'. Weinig kans maar wie niet waagt.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

willemjoosten schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:49:
Of jij de eerste brief wel of niet ontvangen hebt maakt geen bal uit. Tenminste als die waarschuwing terecht was. Je zegt tenslotte zelf dat het deze keer (ook?) jouw (menselijke) fout was.
Inderdaad. @jimr92 was je ook in bezwaar gegaan als je de waarschuwing wel had ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Anoniem: 262853 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:28:
[...]

Inderdaad. @jimr92 was je ook in bezwaar gegaan als je de waarschuwing wel had ontvangen?
Ehm, nee? Natuurlijk niet? Want dan had ik de boete kunnen voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

jimr92 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:33:
[...]

Ehm, nee? Natuurlijk niet? Want dan had ik de boete kunnen voorkomen?
Op die manier, een waarschuwing in de vorm van "let op en je kan het nog aanpassen", excuus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Anoniem: 262853 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:36:
[...]

Op die manier, een waarschuwing in de vorm van "let op en je kan het nog aanpassen", excuus. ;)
Inderdaad, maar het punt is dus dat als je deze om enige reden niet binnenkrijgt (letop: je krijgt deze alleen per post binnen, enkel één waarschuwing) er direct een boete achteraan komt. Dus dan komt die nogal "uit de lucht" vallen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Laatst online: 28-04-2020
Aha! Helder. Ik dacht dat het om een andere / eerdere fout ging. Wist niet dat de BD zo coulant was waarschuwingen te sturen. Zelf nooit meegemaakt. M'n vorige bericht mag je negeren 🍀

[ Voor 6% gewijzigd door Zarathustra op 13-11-2018 09:40 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Achja, hier leren we ook weer van. Het is zuur geld, vooral als het uit het niets komt. Ik zal straks een telefoontje plegen en de boete netjes betalen (50% dan...).

Iedereen bedankt voor de reacties en meningen, ik ben geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit soort post krijg je toch ook altijd op je mijnoverheid account? Of moet je dat eerst instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimr92
Ernemmer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:43:
Dit soort post krijg je toch ook altijd op je mijnoverheid account? Of moet je dat eerst instellen?
Nope, dat is dus het hypocriete. Je krijgt alle berichten via Mijnoverheid, behalve deze: Deze worden enkel via post verstuurd. Wanneer deze dus niet in je brievenbus belandt (om welke reden dan ook) krijg je zonder pardon een boete, want: De rechter heeft bepaald dat post die verstuurd wordt door de belastingdienst altijd als ontvangen wordt beschouwd.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:11
Ik heb exact hetzelfde een keer gehad met de wegenbelasting van mijn motorfiets. Ik had geen automatisch incasso ingesteld, dus ik moest handmatig de bedragen overmaken per kwartaal. Knap vervelend, maar ik was er nog niet aan gekomen om dat aan te passen.

Vervolgens heb ik eenmaal geen brief ontvangen en direct een boete gekregen. Viel ook niks meer te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jimr92 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:49:
De rechter heeft bepaald dat post die verstuurd wordt door de belastingdienst altijd als ontvangen wordt beschouwd.
Ben benieuwd welke uitspraak, als ik erop zoek, vind ik gewoonweg niets.

Pak ik steekwoorden, komt de eerste hit ook op dit topic uit.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 13-11-2018 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Toch altijd "bijzonder" hoeveel post van de Belastingdienst kwijtraakt of niet aankomt.. Ik denk dat de postbode die post expres weggooit om willekeurig mensen te pesten! of zou er toch iets anders aan de hand zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
75 Euro betalen en je verlies nemen, bespaart je een hoop kopzorgen.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Anoniem: 922281 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:02:
Toch altijd "bijzonder" hoeveel post van de Belastingdienst kwijtraakt of niet aankomt.. Ik denk dat de postbode die post expres weggooit om willekeurig mensen te pesten! of zou er toch iets anders aan de hand zijn..?
Heb een tijdje in de wereld van incassobureaus gewerkt en het is schrikbarend om te zien hoeveel mensen beweren dat een 3-tal brieven met herinneringen van onze opdrachtgever, een 5-tal brieven van het incassobureau en ongeveer een 10-tal emails, gewoon allemaal niet aan lijken te komen. Bel je ze op om de gegevens te verifiëren, blijkt het adres en het emailadres van de debiteur gewoon allebei te kloppen...

Aangetekend versturen is ook geen optie, enerzijds vanwege de kosten en anderzijds omdat mensen dan nog steeds kunnen ontkennen iets gehad te hebben, zelfs al is er door iemand voor getekend. Dan wordt beweerd dat de debiteur dat niet geweest is... Zelfs als een deurwaarder eerst een ID-controle doet en pas dan het stuk afgeeft, kan alsnog beweerd worden dat er mogelijk een nagemaakt ID-bewijs door een onbekend persoon gebruikt zou zijn, of dat toevallig de tweelingbroer het stuk heeft aangenomen (met het paspoort van de debiteur) en dat de debiteur in kwestie het stuk dus nooit ontvangen zou hebben. Ik heb het daadwerkelijk meegemaakt dat dit beweerd werd.

Gezien het feit dat mensen altijd kunnen (blijven) ontkennen iets ontvangen te hebben op hun email of hun postadres, snap ik dat er door de belastingdienst dan maar wordt uitgegaan van de fictie dat verstuurde post ook daadwerkelijk aankomt bij de geadresseerde.

Uiteraard is dit niet bedoeld als kritiek op TS; ik geloof echt dat hij die post niet ontvangen heeft. Maar er zit ook een verzendende partij aan de andere kant, die alle soorten ontkenningen al eens eerder gehoord heeft en die deze discussie dus niet (langer) wil aangaan, waardoor dus maar uitgeweken wordt naar een soort verzendtheorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

S0epkip schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:36:
75 Euro betalen en je verlies nemen, bespaart je een hoop kopzorgen.
Volgens mij is ook dat wat hij eerder al aangaf. ;)

jimr92 in "Bezwaar op een boete (belastingdienst)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Doe gewoon beter aangifte voortaan, hou dus je administratie beter bij. Deze regels gelden voor iedereen. Je hebt nog je boete kunnen halveren ook, onterecht in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is dit nou weer voor moraalridderij? :N Heb je het topic wel gelezen? :? Fouten maken is menselijk, zeker als je iets voor het eerst moet doen. Daarnaast geeft TS ook al aan dat het stom is, hij zal er dus heus wel lering uit trekken. Dan hoef je nog niet na te trappen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 13-11-2018 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimr92
pennywiser schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:54:
Doe gewoon beter aangifte voortaan, hou dus je administratie beter bij. Deze regels gelden voor iedereen. Je hebt nog je boete kunnen halveren ook, onterecht in mijn optiek.
Had ik gedaan, echter had de klant een verkeerd BTW nummer doorgegeven waardoor mijn opgave ICP niet overeen kwam met wat er bij de BD bekend was.

"Doe gewoon je aangifte voortaan"
"Hou je dus je administratie beter bij"

Iets met een open deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
Edit :Y

[ Voor 98% gewijzigd door jimr92 op 13-11-2018 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimr92
Nogmaals bedankt iedereen <3

*O*

[ Voor 75% gewijzigd door jimr92 op 13-11-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
jimr92 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:02:
[...]

Had ik gedaan, echter had de klant een verkeerd BTW nummer doorgegeven waardoor mijn opgave ICP niet overeen kwam met wat er bij de BD bekend was.

"Doe gewoon je aangifte voortaan"
"Hou je dus je administratie beter bij"

Iets met een open deur
Oke eens, ik was iets snel, maar jij doet zelf toch ook aangifte van je inkomsten? Dus daarmee zijn die inkomsten dan toch bekend bij de belastingdienst? Dat bedoelde ik te zeggen, ietwat bot. Verder niet vervelend bedoeld.
Pagina: 1