Vraag

• Kpomp33
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 12:05
ik wil graag het scherm resolutie nog meer verlagen om langer kunnen met telefoon doen.
Mijn Samsung S7 heeft nu uit de keuze van 720 en 1080 en 1440.

Ik wil graag ook mogelijk word om verlagen naar 480(p)

Dat het in rijtje van 480 , 720 , 1080 , 1440 en dat zelf kunnen aanpassen.

720 bij het s7 scherm vind ik al scherp genoeg, dus dacht ik waarom ook niet proberen naar 480.
Om zo veel langer kunnen met telefoon doen, dat is voor mij wel best van belang.

Weten jullie of er een software is dat het mogelijk wordt gemaakt? Of mag dat het niet?

Ik vraag dit omdat ik best veel met telefoon doe en ik merk dat ik hem vaker aan de lader moet hangen,
en dat begint beetje irritant worden. 480(p) geeft mij soort van gerustgesteld dat langer kan doen met accu.

Het telefoon staat uiteraard Oreo 8.0 erop.

Wie weet? :)

Alle reacties

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 14:56

woutur

Klauwtjes uit!

Gewoon uit interesse, hoe werkt dat dan? Heeft de S7 een AMOLED scherm waarbij op een lagere resolutie tussenliggende pixels uitstaan?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Nee dat kan voor zover ik weet niet. Alles word dan wat groter en minder scherp.
Op de S8 kan je onder ontwikkelaarsopties onder minimale breedte wat invullen. Misschien is dit ook aanwezig op de S7 en kan je daar invullen?

OFFLINE enkele berichten geedit

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het zal vast mogelijk zijn, en het mag sowieso, maar ik ben zelf nog nooit software tegengekomen die dit mogelijk maakt. Dus tenzij je zelf aan de slag gaat, ben ik bang dat het lastig wordt.
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:00:
Gewoon uit interesse, hoe werkt dat dan? Heeft de S7 een AMOLED scherm waarbij op een lagere resolutie tussenliggende pixels uitstaan?
Alle pixels blijven gewoon aanstaan, alleen wordt het geupscaled. Als je bijvoorbeeld 720p draait ipv 1440p, dan werken 4 pixels (2 x 2 pixels) samen om 1 pixel te tonen. Dit vergt minder processorkracht en dus minder energie, omdat er minder pixels berekend hoeven worden.

The devil is in the details.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Dat klinkt onwaarschijnlijk en een vrij nutteloze manier om te besparen. Zoals ik het begrijp zou je dan alleen voordeel hebben als je uren lang video kijkt of iets dergelijks (met vaak wisselende waarden voor je pixels). Ik vermoed dat je brightness lager zetten een veel groter effect zal hebben. Of je batterij laten verwisselen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Hahn
  • Nu online
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:31:
Dat klinkt onwaarschijnlijk en een vrij nutteloze manier om te besparen. Zoals ik het begrijp zou je dan alleen voordeel hebben als je uren lang video kijkt of iets dergelijks (met vaak wisselende waarden voor je pixels).
Alles wat je doet zorgt voor wisselende pixels, ook browsen, chatten, Facebooken, etc. En het kan best een verschil maken in batterijverbruik, plus als je het verschil toch niet ziet, waarom een hogere resolutie gebruiken? Dus zo nutteloos is het helemaal niet.
Ik vermoed dat je brightness lager zetten een veel groter effect zal hebben.
Brightness lager zorgt ervoor dat je alles minder goed ziet, terwijl een lagere resolutie mogelijk visueel helemaal geen verschil maakt. Is dus niet hetzelfde.
Of je batterij laten verwisselen.
Elke keer als je door je batterij bent, halverwege de dag, naar de winkel gaan en 'm laten vervangen? Lijkt me strak plan inderdaad ;)

Lagere resolutie zorgt ervoor dat je langer met een lading kan doen, dat lijkt mij de voornaamste winst, niet dat 'ie wat minder snel slijt (wat ook gebeurt, maar dat zou voor mij niet het hoofddoel zijn).

[Voor 37% gewijzigd door Hahn op 12-11-2018 16:37]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:31:
Ik vermoed dat je brightness lager zetten een veel groter effect zal hebben. Of je batterij laten verwisselen.
Ja en nee. Ja, de brightness lager zetten zal waarschijnlijk een groter effect hebben. Maar niet alleen op de accuduur maar ook op hoe goed je dingen kan lezen, zeker bij veel omgevingslicht.

Het grote voordeel van grotere pixels is dat je ook bij een lagere helderheid een hoge leesbaarheid behoud. De combinatie van lagere pixeldichtheid in combinatie met een lagere helderheid is superieur voor je accuduur.
Hahn schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:33:
niet dat 'ie wat minder snel slijt (wat ook gebeurt, maar dat zou voor mij niet het hoofddoel zijn).
Definieer 'slijten' want de accu en het scherm hebben de kortste levensduur van alle component - ongeacht of je ze nou op de fabriekswaarden laat draaien of lager.

[Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 12-11-2018 16:41]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Hahn schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:33:
[...]

Alles wat je doet zorgt voor wisselende pixels, ook browsen, chatten, Facebooken, etc. En het kan best een verschil maken in batterijverbruik, plus als je het verschil toch niet ziet, waarom een hogere resolutie gebruiken? Dus zo nutteloos is het helemaal niet.
Mwoah, de dingen die je noemt zorgen maar voor een klein aantal pixelwisselingen. Ik ben het wel met je eens als je zegt: ...plus als je het verschil toch niet ziet, waarom een hogere resolutie gebruiken? Dat is iets waar fabrikanten eens wat aan zouden moeten doen. Ik ben al een stukje ouder, mijn device is een 720p. Ik kan niet dichtbij genoeg mijn scherm kijken om afzonderlijke pixels te zien op mijn 5 inch scherm, want oud. 1080p Kan ik me nog net voorstellen dat iemand er voordeel van heeft, alles wat hoger gaat: eigenlijk zonde. Maar dat is een andere discussie.

• Hahn
  • Nu online
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:40:
[...]

Mwoah, de dingen die je noemt zorgen maar voor een klein aantal pixelwisselingen.
Heb je ook maar enige onderbouwing dat het allemaal niet zoveel uitmaakt? Want 2 posts geleden leek je er zelfs nog nooit van gehoord te hebben, terwijl het best veel impact kan hebben.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 20:51

g0tanks

Moderator CSA
Voor de S7 weet ik het niet, maar het is in ieder geval geen gek idee. Mijn Huawei P20 Pro presenteert het verlagen van de schermresolutie namelijk ook als een optie om batterij te besparen. Dat ziet er zo uit:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Hahn schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:42:
[...]

Heb je ook maar enige onderbouwing dat het allemaal niet zoveel uitmaakt? Want 2 posts geleden leek je er zelfs nog nooit van gehoord te hebben, terwijl het best veel impact kan hebben.
Amazing wat je in 2 posts allemaal bij elkaar kan googlen. Maar qua onderbouwing: laat ook vooral jouw kant met een onderbouwing zien. Chatten waarbij (schatting) 80 procent van je scherm in 10 seconden (tijd waarin je je berichtje maakt) hetzelfde blijft. Of als je niet scrollt bij browsen, 100 procent van het scherm hetzelfde (en bij scrollen vermoed ik dat het verschil met een andere resolutie nihil is). Film kijken: meerdere malen per seconde ALLE pixels verversen. Ja, dat tikt aan ja. En als je dat uren doet, dan merk je vast verschil. Van jouw verhaal zonder onderbouwing geloof ik niet zoveel.

• Hahn
  • Nu online
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:47:
[...]

Amazing wat je in 2 posts allemaal bij elkaar kan googlen. Maar qua onderbouwing: laat ook vooral jouw kant met een onderbouwing zien. Chatten waarbij (schatting) 80 procent van je scherm in 10 seconden (tijd waarin je je berichtje maakt) hetzelfde blijft. Of als je niet scrollt bij browsen, 100 procent van het scherm hetzelfde (en bij scrollen vermoed ik dat het verschil met een andere resolutie nihil is). Film kijken: meerdere malen per seconde ALLE pixels verversen. Ja, dat tikt aan ja. En als je dat uren doet, dan merk je vast verschil. Van jouw verhaal zonder onderbouwing geloof ik niet zoveel.
Het is niet het één of het ander, hè? Er zullen weinig mensen browsen en dan niet scrollen. En als je WhatsAppt, Instagramt, Facebookt dan zit je ook constant naar plaatjes en video's te kijken.

En ik zie nog steeds geen externe onderbouwing bij jou, alleen maar een paar aannames. Kijk bijvoorbeeld naar de verwachte accuduur bij de iPhone XS:
Power and Battery7
Internet use:
Up to 12 hours

Video playback (wireless):
Up to 14 hours
Het is dus helemaal niet gezegd dat video afspelen veel (meer) verbruikt.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Hahn schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:53:
[...]

Het is niet het één of het ander, hè? Er zullen weinig mensen browsen en dan niet scrollen. En als je WhatsAppt, Instagramt, Facebookt dan zit je ook constant naar plaatjes en video's te kijken.

En ik zie nog steeds geen externe onderbouwing bij jou, alleen maar een paar aannames. Kijk bijvoorbeeld naar de verwachte accuduur bij de iPhone XS:

[...]

Het is dus helemaal niet gezegd dat video afspelen veel (meer) verbruikt.
Volgens mij wil je niet echt een discussie. Maar allez, ik kan hier nog wel een paar minuten aan besteden.
We hebben vastgesteld dat de besparing zou moeten komen omdat de CPU/GPU minder berekeningen hoeft te maken bij een lagere resolutie. Daaruit volgt dat de grootste besparing logischerwijs zou optreden bij zeer intensieve wisselingen van beeld. Film kijken (of je dat nu uit je chat haalt, facebook of uit een bestand) zou dus een goede case zijn waarbij je een grote besparing haalt. Berichtjes versturen, een beetje browsen zijn veel slechtere voorbeelden waar je je besparing kan halen.

Als het gaat om verbruik van mW op je mobile device schaalt de brightness bij sommige device parabolisch en bij andere devices lineair. Lees bijvoorbeeld (enigszins verouderd) dit onderzoek (figure 4, schaling en voor video aandeel figure 9, andere schaling figure 15). Het verbruik door een backlight is verreweg de allergrootste component. Als je deze vermindert levert dat een veel grotere besparing op die ALTIJD geldt, ongeacht je bezigheid.

Zo. Nu mag jij met je onderbouwing komen waarom webbrowsen en messaging evenveel zo niet grotere besparing gaat opleveren als je je resolutie omlaag doet. Je iPhone voorbeeldje trekt nergens op, we hebben geen flauw idee waar de consumptie vandaan komt bij webbrowsen en bij video kijken. Het is n=1 en dan ook nog info van de fabrikant (gsmarena komt op een kleiner verschil tussen web en video 10:20 en 11:21). Ik zie daardoor geen relatie met de stelling over resolutie, het gebruik van de CPU en de besparing.

• Hahn
  • Nu online
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:41:
[...]

Zo. Nu mag jij met je onderbouwing komen waarom webbrowsen en messaging evenveel zo niet grotere besparing gaat opleveren als je je resolutie omlaag doet.
Dat heb ik nooit gezegd. Waar ik tegenin ging is jouw opmerking dat een lagere resolutie nutteloos zou zijn. Dat is het niet. Even Googlen kom ik resultaten tegen van 5% langere accuduur tot zelfs anderhalf uur meer screen on time. Het eerste is niet heel veel, maar alles wat ik gevonden heb is meer dan 'nutteloos', zoals jij het omschreef.

Is je brightness omlaag zetten effectiever? Zeer zeker, heeft niemand hier ontkend. Maar je brightness omlaag zetten zorgt voor een heel ander beeld, terwijl de resolutie omlaag zetten voor veel mensen niet te zien is.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:21
Er staan in de store wel wat apps waarmee je de resolutie (en density) aan kunt passen, je zou daar eens naar kunnen kijken. Je kunt dit overigens ook via adb of een terminal-programma via het "wm" commando. Let op dat de launcher soms niet blij wordt van een rare resolutie of density, dus zorg wel dat je van tevoren toegang hebt via adb om een en ander te herstellen mocht het niet goed werken, anders ben je gedwongen tot een systeemreset.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
woutur schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:41:
[...]

Als het gaat om verbruik van mW op je mobile device schaalt de brightness bij sommige device parabolisch en bij andere devices lineair. Lees bijvoorbeeld (enigszins verouderd) dit onderzoek (figure 4, schaling en voor video aandeel figure 9, andere schaling figure 15). Het verbruik door een backlight is verreweg de allergrootste component. Als je deze vermindert levert dat een veel grotere besparing op die ALTIJD geldt, ongeacht je bezigheid.
Gaat dit nog op voor AMOLED ? Volgens mij hebben die geen backlight, en zal de winst die je haalt door de helderheid omlaag te gooien een stukje minder zijn. Wat dan meer uitmaakt is of je een licht of donker thema / achtergrond hebt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee