Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

USB(?) noise op Audioengine A5+ speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freeco
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-05 18:35
Een 3tal weken terug heb ik mijn Logitech Z-2300 speakers vervangen door een set Audioengine A5+ speakers. Ik heb die eerst op wat lagere volume laten inspelen, en nu dat achter de rug is en ik soms eens het volume wat hoger zet hoor ik achtergrondgeluiden door de speakers komen. Noise die er met de Logitechs helemaal niet was trouwens.
Hoogst irritant tijdens stillere passages, of als ik gewoon de speakers aan heb staan maar er eigenlijk geen audio afgespeeld wordt! |:(
Het is merkbaar als ik met de muis beweeg (draadloze Logitech met USB dongle) of data over het network trek via de onboard Intel I219V NIC. De NIC zou toch via PCIe aan m'n Z170 chipset moeten hangen veronderstel ik, dus da's dan eigenlijk geen USB.

Eerst had ik m'n nieuwe speakers gewoon via de 3.5mm out van de onboard Realtek chip aangesloten, net zoals m'n Logitechs vroeger aangesloten waren. De geluiden waren via de 3.5mm jack al merkbaar.
Ik dacht dit te kunnen aanpakken door de onboard chip te bypassen en een DAC te gebruiken. Na wat wikken en wegen is het de Audioengine D3 geworden. Maar dit maakt helemaal niks uit. Ook eens wisselen tussen een USB2 of USB3 maakt niet uit.
Het ligt wel degelijk aan m'n desktop, want als ik de 3.5mm lostrek, zijn die noises weg. Ook als ik de speakers aansluit op m'n smartphone zijn ze er niet.

Zou een Audioquest JitterBug of ifi-audio iSilencer3.0 dit kunnen verhelpen?
Het gaat me er dus niet om om de geluidskwaliteit te verbeteren, maar gewoon om de achtergrondgeluiden weg te krijgen.
Ik heb met de DAC al €80 tegen het probleem aangegooid zonder oplossing. Ik wil niet nog 's €50 gaan 'verspillen' zonder resultaat…

Weet trouwens iemand het verschil tussen beide producten? Die 2de is blijkbaar minder gekend, en dus weinig reviews. Maar is compacter en is ook bruikbaar voor USB3. De jitterbug is enkel USB2,dus zou een USB3 poort downgraden.

Alle reacties

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mijn audioengine's A2+ hadden ook wel wat geruis bij de usb-aansluiting. Met de 3.5-mm aansluiting zijn ze wel stil, dus ik heb ze uiteindelijk niet getourneerd.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• freeco
@ACM Jouw A2+ hebben een ingebouwde DAC via USB. Mijn A5+ enkel analoge input.
Ik heb het trouwens niet over wat stille ruis (pink noise), maar echt hoorbare interferentie van beweging van de muis en LAN activiteit.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ah, goed punt, dan kan ik je helaas niet verder helpen met mijn ervaringen :)

Hoewel de mijne dus juist wel stiller is via de op het moederbord geintegreerde chipset en de 3.5 mm aansluiting daarvan.

[Voor 51% gewijzigd door ACM op 12-11-2018 16:02]

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 15:12
Welk MoBo heb je en welke chipset?
Ik meen me te herinneren dat er met bepaalde i7 bordjes een issue kan zijn met de power states (C1E - Enhanced Halt State) en geluid. Kijk dus ff in je BIOS of je dat kunt disablen.

• freeco
Een Asus Z170M-Plus. De naam zegt het zelf, met Z170 chipset dus.
Moet ik eens even grasduinen in de BIOS straks...
edit: heb in de Advanced CPU settings eens de C-states van 'auto' naar 'disabled' verzet. Maakte niks uit.
edit2: ik heb een filmpje gemaakt met m'n smartphone en op YT published. Niet helemaal zeker of het goed hoorbaar is...
YouTube: Distortion on Audioengine A5+ speakers

[Voor 48% gewijzigd door freeco op 12-11-2018 19:51]

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:16
Fatsoenlijke geluids kaart kopen?

Heb de 5 (zonder +), en via de onboard is het ook niet top. Heb zelf een xonar dx er in, geen geruis niks.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• freeco
De onboard audio is toch niet meer van tel als je een USB DAC (Audioengine D3) gebruikt? Of heb ik wat gemist?

• freeco
bump...
Niemand?

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
De pc wel aangesloten op een geaard stopcontact?

[Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2018 10:37]

• freeco
yep, met een Brennenstuhl Secure-Tec stekkerdoos met overspanningsbeveiliging en master/slave. Deze om exact te zijn.

Zou wel eens kunnen proberen om die rechtstreeks op een stopcontact te zetten.
De speakers hebben trouwens geen aardingspen.

Ik heb ook nog deze bij m'n homecinema materiaal, met EMI/RFI filter, om eventueel eens te proberen of dat verschil geeft.

[Voor 60% gewijzigd door freeco op 15-11-2018 12:36]

• freeco
found it... en het is wat lullig omdat ik weer eens speciaal wou doen... 8)7

Bij de upgrade van m'n desktopspeakers wou ik 2 vliegen in 1 klap slaan. Het plan was het volgende, indien mogelijk:
Ik wou een 2.0 speakerset kopen waar ik nog een losse sub kon aan toevoegen. Niet alleen om het laag te verbeteren, maar om die sub óók nog eens aan mijn homecinema surroundreceiver (in zelfde kamer, maar andere toestellen) te koppelen (upgrade 7.1 > 7.2 dus).
Ik opende hier eerder nog een topic voor of dit wel zou kunnen, en het antwoord was positief.

Blijkt dus wel dat het kan, maar het geeft wel storing op de desktopspeakers. Zélfs al zit de receiver niet eens in het stopcontact.
Trek ik de sub los, van de desktopspeakers of van de receiver, storingen direct weg.
Beetje zoals: het is niet dat je 120km/u in de bebouwde kom kan rijden, dat het ook een goed idee is :X

Ik heb trouwens nog een nieuw filmpje van die geluiden proberen maken, al hoor je het opnieuw niet zo goed. Vooral bij de copy van TestBig.txt (een 1GB file) van SSD naar NAS hoor je het best.

Kan dit eventueel nog aangepakt worden met een passieve filter op de RCA kabel of zo?
Of moet ik me dan maar met 2.0 tevreden stellen voor m'n desktop en de nieuwe sub enkel voor m'n homecinema gebruiken? Dat was natuurlijk niet de oorspronkelijke opzet...

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:22

SuBBaSS

-has Ryzen

Heb je toevallig ook nog geprobeerd om de onboard audio in het bios uit te schakelen?
Dat lees ik zo snel niet in je uitleg.

Lees nu je laatste post beter en zie dat de storing blijkbaar wel weg te krijgen is. Dan is mijn tip wellicht achterhaald.
Excuses!

[Voor 34% gewijzigd door SuBBaSS op 15-11-2018 22:13]

Gaslighting is a form of psychological manipulation in which a person or a group covertly sows seeds of doubt in a targeted individual or group, making them question their own memory, perception, or judgement..

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True