Na veel onderzoek op dit forum heb ik vorig jaar mijn pc met onderstaande specs samengesteld.
Vanaf het begin heb ik last van crashes in met name in Battlefield 1 en soms in de Chrome browser. (verder gebruik ik ook geen zware applicaties). De crashes uitten zich in een zwart scherm (geen video input zegt mijn scherm) op random momenten, soms met een herstart.
Specs:
Ryzen 5 1600
Asrock AB350m Pro4 (of Gigabyte AX370m-gaming3)
Corsair CMK8GX4M2B3000C15
Sapphire RX560
Corsair CX450M
Wat heb ik geprobeerd:
Het verlagen van de RAM frequentie leidt tot minder crashes. Maar zelfs op 2133mhz crasht mijn pc.
Ook RAM timings en voltage aangepast, wel/geen XMP profile, maar crashes bleven.
Alle mobo bios versies incl CMOS reset, geprobeerd.
De Asrock mobo teruggestuurd naar de winkel, maar die heeft niets gevonden.
Een andere mobo gekocht, de Gigabyte, maar dat leiden tot dezelfde crashes.
Meerdere frisse windows 10 installaties uitgevoerd.
Meerdere versies AMD chipset drivers geinstalleerd.
Ik denk dat de oorzaak van de crashes, de slechte compatibiliteit tussen mijn RAM en Mobo is.
Hebben jullie suggesties hoe ik de crashes kan oplossen?
Vanaf het begin heb ik last van crashes in met name in Battlefield 1 en soms in de Chrome browser. (verder gebruik ik ook geen zware applicaties). De crashes uitten zich in een zwart scherm (geen video input zegt mijn scherm) op random momenten, soms met een herstart.
Specs:
Ryzen 5 1600
Asrock AB350m Pro4 (of Gigabyte AX370m-gaming3)
Corsair CMK8GX4M2B3000C15
Sapphire RX560
Corsair CX450M
Wat heb ik geprobeerd:
Het verlagen van de RAM frequentie leidt tot minder crashes. Maar zelfs op 2133mhz crasht mijn pc.
Ook RAM timings en voltage aangepast, wel/geen XMP profile, maar crashes bleven.
Alle mobo bios versies incl CMOS reset, geprobeerd.
De Asrock mobo teruggestuurd naar de winkel, maar die heeft niets gevonden.
Een andere mobo gekocht, de Gigabyte, maar dat leiden tot dezelfde crashes.
Meerdere frisse windows 10 installaties uitgevoerd.
Meerdere versies AMD chipset drivers geinstalleerd.
Ik denk dat de oorzaak van de crashes, de slechte compatibiliteit tussen mijn RAM en Mobo is.
Hebben jullie suggesties hoe ik de crashes kan oplossen?