Toon posts:

Clean install op nieuwe SSD vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:33
Beste Tweakers,

Na zo'n 2 jaar met mijn 128 gb SSD te hebben gedaan, waarop dus windows staat geïnstalleerd, loop ik al enkele weken tegen het probleem aan dat ik nog maar een paar GB's aan vrije ruimte over heb op deze schijf. Op win10 en het Adobe pakket na staat er niet veel op dus ik vroeg mij altijd al af waarom die schijf zo vol is. Anyway, toch maar een nieuwe SSD besteld voordat het dalijk eens fout gaat.

Hier wil ik dus middels een clean install win10 op installeren. Verder heb ik in mijn systeem nog een 1tb HDD zitten waarop data staat. Kan ik deze vervolgens gewoon weer insteken als win10 opnieuw is geïnstalleerd en bij mijn bestanden komen? Ik zal hem voor de zekerheid even uitpluggen zodat daarop niks wordt geinstalleerd tijdens de installatie.

Zijn er verder nog dingen waarop ik moet letten als ik ga beginnen? Ik ben niet zo'n held in dit soort dingen, vaak gaat het dan ook niet in een keer goed haha 8)7

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:29

Perkouw

Moderator General Chat
a) Zoek eens op pagefile and hibernation file, al kan het gewoon dat je een berg oude troep hebt staan natuurlijk. :)
b) Ja, je zou die hdd gewoon kunnen gebruiken zonder data verlies. Wel goed om hem even vooraf los te koppelen als je aangeeft dat dingen vaak in één keer niet goed gaat. Dan voorkom je in ieder geval dat je daar Windows op gaat installeren. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je niet weet waar je ruimte heengaat, kan je oneindig storage blijven kopen.

Wil je Windows eens goed opruimen, zorg even voor een backup en start daarna een Administrative Powershell instance met de volgende code:
code:
1
Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Verder kan je met TreesizeFree of WinDirStat inzichtelijk krijgen wat er nu veel in gebruik neemt.

[Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 12-11-2018 09:22]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bartoow schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:16:
Beste Tweakers,

Na zo'n 2 jaar met mijn 128 gb SSD te hebben gedaan, waarop dus windows staat geïnstalleerd, loop ik al enkele weken tegen het probleem aan dat ik nog maar een paar GB's aan vrije ruimte over heb op deze schijf. Op win10 en het Adobe pakket na staat er niet veel op dus ik vroeg mij altijd al af waarom die schijf zo vol is. Anyway, toch maar een nieuwe SSD besteld voordat het dalijk eens fout gaat.
http://www.win.tue.nl/sequoiaview/
Dit geeft een handig overzicht van welke folder de meeste ruimte in neemt.

Heel veel programmas stoppen voortaan data in je user directory/profile zonder dat je dat in de gaten hebt.
Spotify bv. neemt bij mij regelmatig 10gb in, ondanks dat ik zijn Downloadfolder heel bewust op een andere drive heb gezet.

Over je nieuwe ssd. ik koppel ook meestal mijn hdś af. just to be sure :P
werkt verder prima.

[Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 12-11-2018 09:27]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bartoow
MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:21:
Als je niet weet waar je ruimte heengaat, kan je oneindig storage blijven kopen.

Wil je Windows eens goed opruimen, zorg even voor een backup en start daarna een Administrative Powershell instance met de volgende code:
code:
1

Verder kan je met TreesizeFree of WinDirStat inzichtelijk krijgen wat er nu veel in gebruik neemt.
Ai wellicht eerder even moeten posten, maar de SSD schijf is al binnen. Maar bedankt voor het advies!

• Bartoow
Bedankt alle! We gaan vanmiddag aan de slag

• MAX3400

MAX3400

Bartoow schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:40:
[...]

Ai wellicht eerder even moeten posten, maar de SSD schijf is al binnen. Maar bedankt voor het advies!
WKOA? Ik doe al sinds de release van Windows 10 met een totale Windows-directory van minder dan 30GB groot: dus een jaartje of 3.

Ongetwijfeld is je nieuwe SSD mooier / groter maar persoonlijk beetje zonde geld.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:43:
[...]

WKOA? Ik doe al sinds de release van Windows 10 met een totale Windows-directory van minder dan 30GB groot: dus een jaartje of 3.

Ongetwijfeld is je nieuwe SSD mooier / groter maar persoonlijk beetje zonde geld.
en de mijn 120 gb ssd, zit tegen de 100 gevuld. en dat is met ik moet ik om de zoveel tijd weer dingen verwijderen om onder de 100 te blijven.
Aangezien 250 gb nog geen 40e meer kosten, is dat echt geen slechte investering :). moet er zelf ook maar eens een keer 1 bijzetten.

Overigens ben je met 16gb alleen al een kwart van je 100 gb kwijt aan hibernation en pagefile

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bartoow
MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:43:
[...]

Het is een nieuwe SSD overgenomen van iemand via Tweakers. Dus dat gaat helaas niet.
Dus ja, zeker wel een beetje zonde van het geld. Ik had liever dat geld gestoken in het uitbreiden van mijn werkgeheugen..

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:47

code:
1

Dat kan toch ook met command line?

• MAX3400

MAX3400

jaaoie17 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:09:
[...]

Dat kan toch ook met command line?
Ja... Maar er kan aanzienlijk meer met Powershell (al sinds 2011) dan met CMD. Wat mij betreft CMD dus gewoon nooit meer gebruiken; scheelt een hoop ergernis als Microsoft in een volgende Windows-versie ineens CMD uitfaseert of een berg commando's niet meer implementeert.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21

code:
1

Misschien ook handig als je er ook bij verteld wat dit commando precies doet.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• MAX3400

MAX3400

Acid_Burn schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:34:
[...]

Misschien ook handig als je er ook bij verteld wat dit commando precies doet.
https://support.microsoft...r-system-update-readiness

Inclusief overige opties om je OS te controleren / repareren / opruimen.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21
MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:36:
[...]

https://support.microsoft...r-system-update-readiness

Inclusief overige opties om je OS te controleren / repareren / opruimen.
Daar staan de opties /StartComponentCleanup /ResetBase niet bij.
Die vond ik uiteindelijk hier terug: https://docs.microsoft.co...lean-up-the-winsxs-folder ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee