Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmgrunn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05-2023
Volgens de WKO tool en info van de provincie kwam ik er achter dat in het warmtepomp systeem alleen water gebruikt mag worden. Los van wet en regelgeving want die is gewoon helder wat er mag en wat niet een paar vragen.

Is er iemand die bekend is met overheids controle van de vulling van het systeem na aflevering door de instalateur? Of is het de bronboorder die de boring aanmeld en hiermee ook de vulling garandeerd

Is er regulier onderhoud waarbij een warmtepomp systeem door de bewoner zelf na gevuld kan/moet worden waarbij er wel glycol aan toegevoegd kan worden.
a) Het is verboden om in een gesloten WKO-systeem buiten een inrichting dat is gelegen binnen een oranje gebied een ander koelmedium toe te passen dan water van minimaal drinkwaterkwaliteit;
b) Het is verboden om in zone 2 (25 – 500 meter beneden maaiveld) buiten een inrichting een gesloten WKO-systeem aan te leggen door middel van een methode waarbij het systeem in de bodem wordt gedrukt.

Beste antwoord (via tmgrunn op 13-11-2018 21:47)

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Bij de melding naar de gemeente moet het type circulatiemedium verklaard worden. In gebieden waar glycol niet wordt toegestaan (veengebieden/drinkwater), wordt er goed gekeken naar de melding. Het toepassen van glycol in een gebodsverbied, is een milieudelict waar hoge boetes op staan. Maar de handhaving/controle voor kleine systemen (na oplevering) is zeer beperkt. De persoon/bedrijf welke glycol toevoegd aan het systeem is in principe de overtreder.

Er worden wel zeker gesloten bodemenergiesystemen, zonder glycol e.d. gemaakt. De bron wordt wel groter (duurder), vanwege het gevaar op invriezen en vaak wordt de warmtepomp ook voorzien van een extra glycolcircuit met platenwisselaar (zodat de verdamper wel in een glycolcircuit zit).

Onderhoud aan een bodemgekoppelde warmtepomp, mag officieel alleen door een BRL6000-21 (met de juiste scopes) gecertificeerde partij uitgevoerd worden

Dus als je het echt wil, het kan wel!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@tmgrunn ik verwacht dat de gene die de bron boort de regels naleeft.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat men dit eist, is het een speciaal gebied waar je wilt boren?

Ik heb namelijk nog nooit een bron gezien zonder bescherming van glycol.
Je loopt sowieso het risico op flinke schade bij een klein mankement in je warmtepomp.
Als bijvoorbeeld de bronpomp vastloopt tijdens bedrijf van de compressor, dan is je warmtepomp direct afgeschreven.

Van controles bij gesloten bronnen <70kW, heb ik trouwens nog nooit gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 11-11-2018 23:32 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Bij de melding naar de gemeente moet het type circulatiemedium verklaard worden. In gebieden waar glycol niet wordt toegestaan (veengebieden/drinkwater), wordt er goed gekeken naar de melding. Het toepassen van glycol in een gebodsverbied, is een milieudelict waar hoge boetes op staan. Maar de handhaving/controle voor kleine systemen (na oplevering) is zeer beperkt. De persoon/bedrijf welke glycol toevoegd aan het systeem is in principe de overtreder.

Er worden wel zeker gesloten bodemenergiesystemen, zonder glycol e.d. gemaakt. De bron wordt wel groter (duurder), vanwege het gevaar op invriezen en vaak wordt de warmtepomp ook voorzien van een extra glycolcircuit met platenwisselaar (zodat de verdamper wel in een glycolcircuit zit).

Onderhoud aan een bodemgekoppelde warmtepomp, mag officieel alleen door een BRL6000-21 (met de juiste scopes) gecertificeerde partij uitgevoerd worden

Dus als je het echt wil, het kan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmgrunn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05-2023
Bedankt Aeogenia,

Dat er meer geboord zou moeten worden wist ik en daar was in het budget rekening mee gehouden.
Mijn enige zorg was de pomp zelf, maar zoals je het uitlegt dat de verdamper een eigen glycolcircuit kan krijgen geeft een stukje meer geruststelling dat het met een dergelijk systeem zou kunnen. We willen liever geen lucht/lucht systeem. Gek genoeg geven de leveranciers niet zo snel deze nuttige informatie en wij zijn nog bezig met de aanbesteding om een instalateur te vinden dus die info hebben we ook nog niet. maar ben graag zelf ook op de hoogte van wat er kan en mag bij dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:30
Informeer eens bij de bodemenergiesystemen van Itho, die behoeven geen glycol in de bron.