Betere (contact en geluids) isolatie d.m.v. rubberen matten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 23:14
Hallo,
We hebben een ruimte welke erg slecht geisoleerd is.
Dit zijn in principe gewoon gipsmuren met daarin rockwool en dan weer gipsplaat.
Zelfde geld voor de vloer (1 verdieping). Dat is gewoon laminaat, groene plaat , underlayment , rockwool en daaronder een gipsplaat (plafond begane grond).
Nu is het zo dat wanneer er wordt gepraat op de 1e verdieping, diegenen die onder staan op de begane grond letterlijk kunnen meeluisteren.

Er was het idee om rubberen matten te plaatsen onder het laminaat. Dus er zijn rubberen (auto) matten van de action gehaald

https://i.gyazo.com/651f9629cb8877b5d7ddb4e5395a4b16.png

https://i.gyazo.com/e17e4bf5bce7da1b2750fb9f3ef38860.png

Echter vraag ik mij af of dit wel zo effectief is, zijn er geen rubberen matten te koop welke speciaal bedoeld zijn om onder een vloer te leggen of is rubber, rubber om het maar zo te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:03

vleesjus

echte vleesjus!

Is het wel kierdicht? Ik heb zelf dezelfde opbouw van de verdiepingsvloer, contactgeluid is er wel natuurlijk maar iemand horen praten is er echt niet bij. Ik heb wel alle kieren dichtgemaakt met pur, dat scheelde aanzienlijk.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
vleesjus schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:22:
Is het wel kierdicht? Ik heb zelf dezelfde opbouw van de verdiepingsvloer, contactgeluid is er wel natuurlijk maar iemand horen praten is er echt niet bij. Ik heb wel alle kieren dichtgemaakt met pur, dat scheelde aanzienlijk.
Dat is het vreemde, het is echt wel kierdicht.

Underlayment...rockwool gipsplaat is de opbouw. En de muren zijn gewoon gipsmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Is het een idee om naast het rubber (als dat al gaat werken?) ook in de onderverdieping een extra laag te maken op het plafond dmv underlayment platen en dat vervolgens te isoleren met bijv. vlokkenisolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:03

Amphiebietje

In de blubber

Check ook even of het geluid via slecht afgekitte gaten voor buizen of zelfs gewoon door ventilatiebuizen komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Amphiebietje schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:40:
Check ook even of het geluid via slecht afgekitte gaten voor buizen of zelfs gewoon door ventilatiebuizen komt...
Zullen we nog eens nalopen :) Er zal sowieso een voorzetwand komen aan de andere zijde. We hebben genoeg underlayment liggen. De vloer is nog even een vraagstuk. We hebben die rubberen matten van de action maar vraag me af of dat afdoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:56
Rubber matten van de action of welke andere winkel worden niet toegepast in de woningbouw en daar is een reden voor.
Voordat je met geïmproviseerde lapmiddelen aan de slag gaat zou ik eerst eens de oorzaak proberen te achterhalen, dat mag best een paar uurtjes kosten.
Wanneer je gesprekken letterlijk kunt verstaan is dat altijd luchtgeluid, oftewel er zitten ergens openingen waar het geluid ongehinderd doorheen kan. Zoiets is altijd te vinden, maar je zult er wel even tijd in moeten steken. Misschien zitten er bijvoorbeeld kieren tussen underlayment en de wanden die je kunt afkitten om maar een voorbeeld te geven, er zijn ook andere mogelijkheden.
Zomaar lukraak rubber matten neergooien is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik heb net dit gevonden.... wellicht wat voor onder het laminaat? ook maar omstreeks 3 euro per meter
https://www.vloerenland.c...ndervloer-50x50-5-mm.html
http://www.interface.com/...arpet-tile/Interlay-nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

saken schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:38:
Ik heb net dit gevonden.... wellicht wat voor onder het laminaat? ook maar omstreeks 3 euro per meter
https://www.vloerenland.c...ndervloer-50x50-5-mm.html
http://www.interface.com/...arpet-tile/Interlay-nl_NL
Ik zou wat meer het advies in dit topic lezen dan rond te shoppen voor isolatie, dat kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:12:
[...]

Ik zou wat meer het advies in dit topic lezen dan rond te shoppen voor isolatie, dat kan altijd nog.
natuurlijk gaan we aan de slag met het vinden en dichten van gaten, maar er zal wel een ondervloer in moeten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:38
Waarom de drang om het zo goedkoop mogelijk te doen? Als dit een ruimte/huis is waar je lang wilt verblijven wil je het toch gewoon goed doen? Ik zie nu enkel een fixatie op zo goedkoop mogelijk. Het gezegde 'goedkoop is duurkoop' bestaat niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Renzzie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:18:
Waarom de drang om het zo goedkoop mogelijk te doen? Als dit een ruimte/huis is waar je lang wilt verblijven wil je het toch gewoon goed doen? Ik zie nu enkel een fixatie op zo goedkoop mogelijk. Het gezegde 'goedkoop is duurkoop' bestaat niet voor niets.
We hebben nu de volgende informatie:
- alle gaten opsporen c.q. lekken;
- steenwol checken;
- vloer ontkoppelen (?);

Ik heb een adresje via een kennis voor 3 euro per vierkante meter van deze matten. Als we de vloer gaan ontkoppelen en steenwol checken, lekken zoeken, plus deze matten, hebben deze matten dan toegevoegde waarde onder het laminaat of is het geld weggooien?

Wat betreft goedkoop is duurkoop, wat zou jij adviseren? Het budget is niet oneindig. Die 3 euro per vierkante meter lijkt me erg goede deal, normaal kost het een veelvoud. Alleen moet het wel effectief zijn idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 14:56
saken schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:45:
[...]

We hebben nu de volgende informatie:
- alle gaten opsporen c.q. lekken;
- steenwol checken;
- vloer ontkoppelen (?);

Ik heb een adresje via een kennis voor 3 euro per vierkante meter van deze matten. Als we de vloer gaan ontkoppelen en steenwol checken, lekken zoeken, plus deze matten, hebben deze matten dan toegevoegde waarde onder het laminaat of is het geld weggooien?

Wat betreft goedkoop is duurkoop, wat zou jij adviseren? Het budget is niet oneindig. Die 3 euro per vierkante meter lijkt me erg goede deal, normaal kost het een veelvoud. Alleen moet het wel effectief zijn idd.
Die tapijttegels uit je 2e link zijn niet voor een ondervloer als ik het goed zie maar als vloer waar je overheen loopt. Die uit je 1e link zijn wel als ondervloer bedoeld maar voor tapijttegels. Tapijttegels dempen zelf ook al wat en een laminaatvloer niet.

Een ondervloer voor onder laminaat helpt normaliter tegen contactgeluid zodat je op de verdieping er onder niemand hoort lopen op de verdieping er boven. Als letterlijk kan volgen wat er gezegd wordt heb je ergens een lucht lek zitten.

Waarom niet een voor laminaat bedoelde ondervloer gebruiken? Kan ook voor (minder dan) €3/m2. Bijv: https://www.voordeellaminaatvloeren.nl/ondervloeren.php.

De hele goedkope oplossingen zullen alleen niet al je geluidsproblemen gaan oplossen. Isolatiemateriaal kost geld en hoe meer er in het product zit hoe duurder (over het algemeen).

De vloer is van hout? Je schrijft underlayment op de vloer, dan gok ik dat die plaat op houten balken liggen. Dan kan je de ruimte tussen de balken wel gaan volstoppen met glaswol maar dat houdt geen contactgeluid tegen dat via de balken zelf komt. Hoogstens wat lucht geluid als je de kieren goed dicht hebt gestopt.

Voor geluidsisolatie kan je ook nog naar een zwevende vloer kijken.

Ik zou alleen geen kofferbakmat onder je vloer stoppen. Die is niet egaal, veel te dun om iets toe te voegen en meestal van plastic en niet van rubber.
Pagina: 1