Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Probleem met systeem booten

Pagina: 1
Acties:

• N.Uckerman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 03-05 17:52
Hallo iedereen,

Ik heb eergisteren mijn pc omgebouwd met wat nieuwe onderdelen. Ik heb alles vervangen behalve de voeding.

Toen ik m eergisteren in elkaar had gezet, deed die het meteen. YES dacht ik. Meteen heb ik de nodige uren erop csgo gespeeld. Alles werkte perfect. Sinds vandaag start echter mijn pc niet meer op.. Als ik m aan wil duwen dan gaat mijn power on/off lampje knipperen, deze blijft ook de heletijd knipperen. Wanneer ik de kast openmaak, zie ik dat de fans niet draaien. Die van de processor staat helemaal stil en die van de kasten die krijgen steeds een heel klein "knikje". Het licht van de videokaart gaat ook de hele tijd aan en uit. Verder knippert ook het lampje "ez debug cpu". Ik heb niet overklokt.

Zie het onderstaande filmpje:
YouTube: video systeem

Het is de eerste keer dat ik mijn pc ombouw, dus er zou in principe iets fout aangesloten kunnen zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat ik het best goed gedaan heb. Ik heb goed gekeken hoe het bij mijn oude systeem zat en ik weet bijna 100% zeker dat het niet aan de aansluiting van mij ligt.

Verder heb ik nog een afbeelding vanuit de bios die weergeeft welke aansluitingen allemaal op het moederbord zijn aangesloten. De lichte dingen daar zit iets op aangesloten:
http://i67.tinypic.com/9r7o7b.jpg

Wanneer ik de voeding uit zet en eruit haal, alle kabels verwijder (hiermee bedoel ik wat achter in de pc zit zoals muis,toetsenbord etc.), vervolgens weer de voeding erin stop dan start hij wel normaal op. Daarna sluit ik alle kabels achter weer aan en kan ik gewoon gebruik maken van de pc zonder enig probleem uren lang.. Dan branden er btw ook geen lampjes.

Daarbij moet vermeld worden dat ik alle onderdelen 2e hands heb gekocht, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de videokaart en het ram ligt. De videokaart het ik namelijk al een tijdje eerder in de oude build even gebruikt, de ram kan ik me gewoon iet voorstellen. Het zou dus de cpu of het moederbord kunnen zijn. Ik heb deze onderdelen gekocht hier op tweakers met mensen met meer dan 50 positieve V&A beoordelingen.

Kan ik op een bepaalde manier uitrekenen of mijn voeding tekort komt? In eerste instantie dacht ik namelijk hieraan. Ik vond het alleen vreemd want wanneer ik de kabels achter eruit haal met de voeding en weer erin dan kan ik wel gewoon gebruik maken van de pc, als de voeding tekort zou komen, zou dat toch oook niet moeten lukken??

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 229,-€ 229,-
1MSI Z270 SLI Plus€ 127,07€ 127,07
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 434,17€ 434,17
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 452€ 64,60€ 64,60
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,90€ 29,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 137,40€ 137,40
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 113,90€ 113,90
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,04

Ik hoop echt dat jullie mij opweg willen helpen, want ik ben ten einde raad.

Ik zal binnen een uur nog op de reactie's reageren.

Met vriendelijke groet,

Nigel :'(

edit:
1: ik heb de aftermarket processorkoeler nu niet erop zitten, deze staat wel in de lijst.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:42
Is er een reden dat het je voeding niet kan zijn? Die zou ik als eerste niet vertrouwen. Als je een andere hebt om te proberen, is dat wel uit te testen. Lijkt er namelijk op dat hij het niet aan kan omdat hij wel werkt als je alles later aan sluit. Iets met opstart verbruik.

Je voeding zou ruim zat moeten zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Arunia op 11-11-2018 23:21]

• N.Uckerman
Arunia schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:21:
Is er een reden dat het je voeding niet kan zijn? Die zou ik als eerste niet vertrouwen. Als je een andere hebt om te proberen, is dat wel uit te testen. Lijkt er namelijk op dat hij het niet aan kan omdat hij wel werkt als je alles later aan sluit. Iets met opstart verbruik.

Je voeding zou ruim zat moeten zijn.
Natuurlijk kan het de voeding zijn. ik heb alleen niks om de voeding te testen.. Daarbij dacht ik dat 550 toch genoeg zou moeten zijn. Maar hij is inmiddels al 5 jaartjes oud dus wie weet, maar dan zouden deze nieuwe componenten dus wel heel veel stroom moeten verbruiken, want bij de vorige build heb ik nooit een probleem gehad.

Ik vertrouw zelf het moederbord niet zo.. De verkoop ging bestwel vreemd, de tweaker had weliswaar veel V&A beoordelingen maar die waren allemaal van vorige jaren. Ik had het geld overgeboekt en opeens kreeg ik geen reactie meer. Ik dacht eerst dat ik was opgelicht totdat ik na 4 dagen opeens het moederbord binnenkreeg.

Het gaat naar mijn mening om de voeding of het moederbord dus..

Hoe kan ik beide testen? Ik kan met de voeding naar een pc zaak gaan, maar ik weet niet wanneer die nu voldoende is of niet..

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:27
550w is meer dan genoeg voor een systeem dat niet eens 300w verbruikt. Als de voeding een dag daarvoor in het oude systeem wel goed werkte is de kans erg klein dat deze nu defect is. Daarbij is het een voeding van hoge kwaliteit die normaal gesproken >10 jaar mee gaat. Ik verdenk eerder een van de onderdelen die vervangen zijn.
Heb je nog het vorige moederbord, cpu en geheugen waar je mee kunt testen?

• jbbrans
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 09:22
Volgens de manual is het bovenste knipperende ledje een teken dat de cpu niet gedetecteerd wordt.
Controleer de socket eens op verbogen pinnetjes.

Vergeet dit, ik lees net dat je alsnog uren lang de pc kunt gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door jbbrans op 12-11-2018 08:17]

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

Het systeem buiten de case opbouwen met minimale onderdelen: 1reepje geheugen, geen gpu, geen SSD, en dan proberen in t bios te komen. Dat als startpunt gebruiken en je systeem stuk voor stuk weer opbouwen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• N.Uckerman
millman schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:18:
Het systeem buiten de case opbouwen met minimale onderdelen: 1reepje geheugen, geen gpu, geen SSD, en dan proberen in t bios te komen. Dat als startpunt gebruiken en je systeem stuk voor stuk weer opbouwen..
Ik ga doen wat jij zegt! Wat is de conclusie als die met die minimale componenten nog steeds niet boot?

Ik verdenk zelf ook de voeding totaal niet, ik denk echt dat ik een beetje bezeikt ben met het moederbord.

Nee ik heb helaas geen andere delen om mee te testen, de oude onderdelen zijn namelijk ddr3 geheugen, een 1150 socket cpu en een moederbord met 1150 socket. Kan ik dus niks mee..

• Uszka
N.Uckerman schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:53:
Nee ik heb helaas geen andere delen om mee te testen, de oude onderdelen zijn namelijk ddr3 geheugen, een 1150 socket cpu en een moederbord met 1150 socket. Kan ik dus niks mee..
Als totaal kan je dat wel testen. Als je met die 3 onderdelen + cpu koeler + voeding in het bios komt weet je zeker dat het niet aan de voeding ligt.
Welke cpu is de s1150 eigenlijk? Ik verwacht niet veel vooruitgang met een i5-7600K.

[Voor 8% gewijzigd door Uszka op 12-11-2018 17:58]

• N.Uckerman
Uszka schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:57:
[...]

Als totaal kan je dat wel testen. Als je met die 3 onderdelen + cpu koeler + voeding in het bios komt weet je zeker dat het niet aan de voeding ligt.
Welke cpu is de s1150 eigenlijk? Ik verwacht niet veel vooruitgang met een i5-7600K.
Ja maar ik had drie dagen voor mijn nieuwe build nog een setup met deze onderdelen + een gtx 1070 en had echt 0 problemen. Dus dan zal de voeding het niet zijn denk ik.

Ik had een i5-4590. Ik vind de i5-7600k wel stukken beter. Ik heb meer dan 50+ fps verschil bij csgo.

• Uszka
50 fps verschil met een systeem dat niet werkt?

Ik denk ook het moederbord maar om de voeding toch helemaal uit te sluiten kan een testje icm je oude hardware geen kwaad.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:50
Heb je de afstandshouders onder het moederbord op de juiste plek zitten?

• Fontini
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17-06 10:13
Je ram zit er sowieso niet goed in. Verplaats het linker reepje (dichts tegen de cpu aan) helemaal naar rechts:
[ ][ | ][ ][ | ] (dimm A2 en dimm B2 moeten gevuld zijn).

Verder zie ik zo snel geen fouten. Je zou nog even voor een CMOS reset kunnen gaan. Daarna bovenstaande suggesties proberen.

• N.Uckerman
Uszka schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:05:
50 fps verschil met een systeem dat niet werkt?

Ik denk ook het moederbord maar om de voeding toch helemaal uit te sluiten kan een testje icm je oude hardware geen kwaad.
Ik ga morgen alles uittesten. Ja echt 50 fps verschil.. Soms zelfs wel meer en heel stabiel ook. Het systeem werkt op het booten na echt perfect.. Zelfs alle stresstesten doet die uren lang goed. Het moederbord kan ik echter niet testen..
Nielson schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:15:
Heb je de afstandshouders onder het moederbord op de juiste plek zitten?
Ja als het goed is wel. Ik heb 6 plekken met een verhoging waar schroeven in moeten voor het moederbord. Ik heb het nieuwe moederbord precies hetzelfde geplaatst als het oude moederbord, niks raakt de kast aan.
Fontini schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:29:
Je ram zit er sowieso niet goed in. Verplaats het linker reepje (dichts tegen de cpu aan) helemaal naar rechts:
[ ][ | ][ ][ | ] (dimm A2 en dimm B2 moeten gevuld zijn).

Verder zie ik zo snel geen fouten. Je zou nog even voor een CMOS reset kunnen gaan. Daarna bovenstaande suggesties proberen.
Oh bedankt, dan wissel ik die eens om. Bij mijn oude moederbord zaten ze wel naast elkaar. Erg goed opgemerkt! CMOS reset ga ik morgen proberen.

[Voor 7% gewijzigd door N.Uckerman op 13-11-2018 23:55]

• ericie
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08-08-2020
N.Uckerman schreef op maandag 12 november 2018 @ 00:01:
[...]
Ik vertrouw zelf het moederbord niet zo.. De verkoop ging bestwel vreemd, de tweaker had weliswaar veel V&A beoordelingen maar die waren allemaal van vorige jaren. Ik had het geld overgeboekt en opeens kreeg ik geen reactie meer. Ik dacht eerst dat ik was opgelicht totdat ik na 4 dagen opeens het moederbord binnenkreeg.

Het gaat naar mijn mening om de voeding of het moederbord dus..
Druk druk, 3 baantjes laat je geen tijd meer voor Tweakers :P
Check je PM's.

Wanneer een moederbord niet in BIOS post komt en direct uitschakelt na inschakelen, maar soms wel/niet na een power toggle (dus fysiek de stroom helemaal van de pc af) wel ineens weer werkt, is het meestal kortsluiting beveiliging.

• N.Uckerman
millman schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:18:
Hallo iedereen,

Ik heb net de troubleshoot doorlopen. Systeem met minimale componenten gestart (ook cmos reset gedaan), en dat ging gelukkig vlekkeloos. Stukje voor stukje opgebouwd en nu weet ik eindelijk waar het probleem zit.

De componenten werken allemaal prima, wanneer ik echter de displayport kabel in de videokaart steek, dan boot het systeem niet meer. Ik heb twee monitors en wanneer ik de HDMI kabel van de ene monitor erin steek zonder de displayport kabel van de andere monitor dan boot het systeem wel goed.

Wanneer ik de displayport kabel erin steek en de HDMI kabel niet, boot het systeem ook niet meer. Ik heb al geprobeerd de disportkabel op andere poorten van de videokaart aan te sluiten en dan boot het systeem ook niet, het is dus echt de displayport kabel.

De displayport kabel zorgt dus overduidelijk voor de kortsluiting. Deze is echter gloednieuw. Aangezien ik te weinig verstand heb van computers wil ik aan jullie vragen de beste conclusie te trekken.

Wat ik namelijk niet weet:
- Is het nu echt puur de kabel? (nog geen week oud)
- Kan het dan toch nog de videokaart zijn? (iets mis met de displaypoorten ofzo?)
- Verbruikt een displayport kabel ook stroom waardoor deze net het ene zetje geeft aan de voeding?

Ik heb twee monitoren en aangezien mijn gtx 1070 maar één HDMI poort heeft en 3 displayporten, ben ik gedwongen een displayport kabel te gebruiken voor mijn andere 240 hertz monitor. Graag hoor ik van de experts een oplossing.. _/-\o_

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

Lijkt me dat de kabel vervangen geen overbodige luxe is. Ga voor goede kwaliteit, maar niet overdrijven. Je bent nog steeds bezig met het proces om dingen uit te sluiten, dus vanaf dit punt zeggen dat het de kabel is, is niet mogelijk. Het is wel een grote kans dat het de kabel is. Het kan ook een randaarde probleem zijn bijvoorbeeld, maar daar kunnen andere mensen wellicht beter een inschatting van maken dan ik. Ook de GPU is nog steeds niet helemaal uitgesloten.

Als je deze kabel op beide monitors hebt getest en werkt op beide niet, lijkt mij dus 80% de kabel.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True