Keukentegeltjes lijmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 01:24
Hallo,
Ik heb nog nooit tegels gelijmd en heb begrepen dat dit dan ook een zeer precieze klus is.
Ik heb nog underlayment platen liggen.
Wat ik in gedachten had was het volgende:

- ik zaag de platen precies op maat;
- vervolgens teken ik waar ik de tegels moet plakken;
- ik plak ze er op en snijd ze eventueel bij.
- de underlayment plaat met daar op tegeltjes lijm ik op de wand van de keuken met houtlijm.

Is dit een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:23

JdM

Humbled

Nee, want door het werken van de underlayment zullen je tegels op den duur los gaan komen. Tegelen doe je op eenzelfde soort ondergrond (steenachtig) om te voorkomen dat het loskomt door de verschillende uitzettingen van de materialen.
Probeer eens een paar tegels op een blok gips te stellen, dat kost je bijna niets en je kunt dan veilig oefenen. Neem tegelkruisjes voor de afstand van de voeg en een goede tegellijm (geen eigen merk van de bouwmarkt, maar eurocol of beamix bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:29
Nee. Gewoon op de muur tegelen. Schroef eventueel een lange rechte lat horizontaal op de wand en gebruik die om een eerste rij tegels te plakken, dan heb je in ieder geval één kaarsrechte rij. Als de lijm droog is dan haal je die lat weg en dan kun je rustig verder tegelen met tegelkruisjes voor de juiste tussenstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als amateur tegelplakker denk ik dat je deze dingen prima kunt gebruiken: https://www.fix-plus.nl/vloertegels_leggen

Je moet alleen kijken of je ergens een tang kunt lenen anders wordt het een duur tegelwandje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:03
JdM schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:57:

Probeer eens een paar tegels op een blok gips te stellen, dat kost je bijna niets en je kunt dan veilig oefenen. Neem tegelkruisjes voor de afstand van de voeg en een goede tegellijm (geen eigen merk van de bouwmarkt, maar eurocol of beamix bijvoorbeeld)
Geen tegelkruisjes, liever zo'n tile-levelling systeem. Die liggen tegenwoordig ook in willekeurige bouwmarkten. Dat is een kopie van het Rubi levelling systeem maar dan met een inferieure plastic tang erin (je moet natuurlijk wel die bouwmarkt meuk standaard hoog laag houden) dus liever kopen op de internets.
Elke prutser kan met die clips netjes en gelijkmatig tegelen.

Voor tegellijm kan je ook best naar de bouwmarkt, Eurocol 705 is niks mis mee. Wel de productie datum code checken) want het spul kan daar zomaar 2 jaar liggen.
Wat ik als amateur liever zou pakken is tegellijm met een (veel) langere verwerktijd. Bijv Ardaflex XXL, kan je ruim 2x zo lang in je emmertje laten zitten als een lijm zoals de 705. En die tijd is best lekker om te hebben als je het nog nooit voor het eerst gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik weet niet wat voor soort tegeltjes je wilt plakken maar zo'n tile levelling systeem is echt voor (grotere) vloertegels. Heb je echt niet nodig als je 15x15 cm gaat plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 01:24
Het zijn van die kleine witte tegeltjes idd ongeveer 15 x 15

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
Tegelkruisjes niet plat helemaal in de lijm duwen op de hoeken (zoals het lijkt waarvoor ze bedoeld zijn) want die krijg je er nauwelijks meer uit. Je steekt ze rechtop tussen de tegels alleen als afstandhoudertje zodat je regelmatige tussenstand krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Als het kan rechtstreeks op de muur lijmen, anders flexibele tegellijm gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:00
Zoals gezegd, ga niet met dat hout aan de gang.

Als het gaat om wandtegels, koop een kant en klare lijmpasta. Eurocol is goed spul, alhoewel het wel aan de prijs is...er zijn ook goede goedkopere alternatieven te vinden mocht dat wenselijk zijn. Een lat monteren kan handig zijn, maar als je bijvoorbeeld boven je keukenblad gaat tegelen dan gebruik je gewoon het aanrechtblad als rechte ondergrond. Gebruik de kruisjes zoals hierboven aangegeven, zet met een lijmkam voldoende lijm op de tegel en druk deze tegen de muur.

Let op, normale tegels zijn niet heel maatvast. Verkijk je dus niet alleen op de afstand van de tegelkruisjes, en pas op met een waterpas. Kijk naar het grote geheel, want de tegel kan makkelijk wat bol staan, de kanten niet perfect haaks/parallel etc. Ik heb het hier over variaties die wellicht minder dan 1mm per tegel zijn, maar als je dat consequent verkeerd doet kom je aan de andere kant van de kamer toch vreemd uit!

Voor een vloer kun je beter een op cement gebaseerde poederlijm gebruiken. Verder moet je beter opletten bij vloertegels dat je voldoende lijm aanbrengt. Vloertegels worden namelijk veel meer belast (je loopt erop) dus hierbij wil je minimaal 90% contact hebben. Voor natte ruimten (zoals een badkamer) wordt een 100% dichte laag geadviseerd zodat mocht de voeg het begeven de dichte lijmlaag het vocht tegenhoud en het niet doorlekt naar de ondervloer.

Ik ben zelf ook bij 0 begonnen, en heb ondertussen al een aantal WC's, keukens en badkamers getegeld. Lees je voldoende in, bespaar niet teveel op gereedschap en verder is het gewoon iets waar je ervaring in op moet doen...gewoon beginnen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:03
MRTNbos schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:41:
Als het gaat om wandtegels, koop een kant en klare lijmpasta.
...
Voor een vloer kun je beter een op cement gebaseerde poederlijm gebruiken.
Eigenlijk meer eens met dit, een pastalijm voor de muur is zoveel makkelijker en geeft een stuk minder rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

[YouTube: Eigen Huis & Tuin | 16 januari 2016 | Wandje tegelen]
Vooral de tip op ongeveer 30sec: blad waterpas of anders een waterpaslijn uitzetten.
Kijk verder vooral nog eens een filmpje waarbij ze kruisjes gebruiken: YouTube: Vloertegels leggen - stap voor stap uitgelegd - Doe-het-zelf op ongeveer 3 minuten. Dit is ook hoe je dat bij wandtegels moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
- vervolgens teken ik waar ik de tegels moet plakken;
- ik plak ze er op en snijd ze eventueel bij.

dit gaat echt niet werken neem eens een plank teken je lijntjes er op en smeer er tegellijm over
ik denk dat je dan wel snapt dat je de lijntjes voor niets heb getekend.
Pagina: 1