Mijn vraag:
Sinds een tijdje ben ik aan het experimenteren met Home Assistant in combinatie met Philips Hue, Xiaomi Aqara, Mosquito en zigbee2mqtt. Alle Xiaomi devices die ik in mijn bezit heb worden herkent, zo ook de WXKG02LM dubbele wandschakelaar. De wandschakelaar heeft 2 knoppen en kent 4 states: Off, Left, Right en Both. In home assistant wil ik ieder van de 2 knoppen als op zich zelf staande knop gebruiken:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hass.io, Mosquito MQTT, Zigbee2MQTT, en de WXKG02LM schakelaar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Idee is simpel: een druk op de linker knop moet een licht in dimstand plaatsen:
Een automation met een change state trigger, met daarbij de volgende triggers:
Dit functioneerde niet: alleen in het geval van right to left functioneerde de autmatisering.
Vervolgens het ik een event trigger gebruikt, maar dan start het script na iedere willekeurig druk op de knop, en is het onafhankelijk de knop die ingedrukt wordt.
Klinkt als eenvoudig op te lossen, maar ik loop mijn hoofd al 2 dagen te breken ;-)
Sinds een tijdje ben ik aan het experimenteren met Home Assistant in combinatie met Philips Hue, Xiaomi Aqara, Mosquito en zigbee2mqtt. Alle Xiaomi devices die ik in mijn bezit heb worden herkent, zo ook de WXKG02LM dubbele wandschakelaar. De wandschakelaar heeft 2 knoppen en kent 4 states: Off, Left, Right en Both. In home assistant wil ik ieder van de 2 knoppen als op zich zelf staande knop gebruiken:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hass.io, Mosquito MQTT, Zigbee2MQTT, en de WXKG02LM schakelaar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Idee is simpel: een druk op de linker knop moet een licht in dimstand plaatsen:
Een automation met een change state trigger, met daarbij de volgende triggers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - id: '1541632760844' alias: test trigger: - entity_id: sensor.double_wall_switch_1 from: right platform: state to: left - entity_id: sensor.double_wall_switch_1 from: left platform: state to: left condition: [] action: - data: entity_id: input_select.lightning_floor_0_preset option: Dim service: input_select.select_option |
Dit functioneerde niet: alleen in het geval van right to left functioneerde de autmatisering.
Vervolgens het ik een event trigger gebruikt, maar dan start het script na iedere willekeurig druk op de knop, en is het onafhankelijk de knop die ingedrukt wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - id: '1541893378072' alias: test2 trigger: - event_data: entity_id: sensor.double_wall_switch_1 state: 'left' event_type: state_changed platform: event condition: [] action: - data: entity_id: input_select.lightning_floor_0_preset option: Dim service: input_select.select_option |
Klinkt als eenvoudig op te lossen, maar ik loop mijn hoofd al 2 dagen te breken ;-)
[Voor 28% gewijzigd door hawaltie op 12-11-2018 09:08]