Toon posts:

Reizen in Februari -1 week Ijsland of Boston

Pagina: 1
Acties:
De laatse paar jaar zijn we telkens met onze studenten tijdens de lesvrije week (eerste week feb) voor een week weg geweest. Dat het dan koud kan zijn deert ons niet echt. Begin dit jaar hebben we Toronto en Washington gecombineerd.

Voor volgend jaar zijn we nu wat aan het uitzoeken.

Eerste voorstel van mijn zoon was Boston en nog wat. Dat zou NY kunnen worden, maar natuur mag ook, dan huren we wel een paar dagen een auto.

Andere mogelijkheid zou Ijsland zijn. Voor een week blijf je dan meestal in een straal van 200km rond Reykjavik en rij je rond met de auto.

Ik zoek vooral ervaringen en suggesties.
Doenbaar in Februari? Wat hebben jullie bezocht en viel mee?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Om een indruk te geven: IJsland is in september al buiten het seizoen ;) Ik betwijfel dat het dan al in februari weer begint :P

In een week kun je letterlijk heel het land rondrijden... als het begaanbaar is.

[Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2018 20:44]

Rukapul schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:42:
Om een indruk te geven: IJsland is in september al buiten het seizoen ;) Ik betwijfel dat het dan al in februari weer begint :P

In een week kun je letterlijk heel het land rondrijden... als het begaanbaar is.
Er zijn in Februari toch walvisspotters die uitvaren vanaf Reykjavik....

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
Je hebt het over studenten, gaat het dan ook om een studiereis? Wellicht leuk om naar locaties te gaan die met de lesstof verbonden zijn?
Het zijn unief studenten. Interesses zijn cultuur en natuur.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
Tommie12 schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:28:
Het zijn unief studenten. Interesses zijn cultuur en natuur.
Welke studie gaat het dan om? Het hoeft niet per se aan te sluiten bij een bepaald vak?

Ik ben zelf ook een keer op een studiereis naar Chicago geweest. Hier bezochten we dan locaties die voor de stad belangrijk waren én waar we eerder les over hadden gehad en over hadden gelezen.
Het zijn 2 ingenieurs die mee gaan. In Boston zouden we Haravrd kunnen bezoeken.

Ik gaf alleen aan dat het studenten waren om aan te geven dat we niet met kleine kinderen op stap zijn.
Ze houden van musea, kunst architectuur, natuur....

[Voor 50% gewijzigd door Tommie12 op 11-11-2018 21:44]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zegt dat de temperatuur je niet uitmaakt en je vorig jaar naar Toronto bent gegaan, maar februari 2018 begon vrij mild in Toronto met temperaturen overdag rond het vriespunt. Dat is niet helemaal representatief. Je kunt het ook minder treffen in Boston met temperaturen van -16 ºC in 2015, -21 ºC in 2016, -11 ºC in 2017 (allemaal overdag in februari). Dat is fors kouder dan op IJsland, ook al zou je dat wellicht niet verwachten. Met die temperaturen zit een rondleiding op Harvard er niet in (al zullen de ingenieurs liever naar MIT gaan :P). Op de dagen dat het flink sneeuwt is alles bovendien gesloten (inclusief ov en vliegveld).

Anoniem: 224360

Je moet echt heel hard je best doen om te lezen dat je op vakantie gaat met je kinderen die toevallig ook nog studeren (en ik heb echt totaal geen idee wat dat ertoe doet als je enkel wil duidelijk maken dat je met je volwassen kinderen op vakantie gaat).

Ijsland heb ik gemengde verhalen over gehoord, van geweldig tot viel erg tegen. Een week lijkt mij wat lang daar. Dan zou ik eerder een andere trip maken, maar wat @GlowMouse al aangeeft kan het weer in Boston erg tegenvallen in februari.
OK, sorry voor de verwarring.

Dus, iemand tips met wat goed is in en om Reykjavik?

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:48
IJsland is geweldig.
Ben er zelf in mei geweest. We hebben toen het hele eiland rond gereden, maar ook een paar dagen vast gezeten in het noorden i.v.m. sneeuw.
In en om Reykjavik ook genoeg te doen: gijsers, ijsgrotten, watervallen, warmwaterbaden, mountainbiken, walvistochten, etc.
Wellicht zie je rond die tijd ook nog het noorderlicht.
Dus met name vanwegen de natuur een echte aanrader!

Houdt er wel rekening mee dat de zon laat opkomt en vroeg ondergaat.
Datum Zonsopgang Zonsondergang Daglengte
1 Februari 2019, vrijdag 10:09 17:13 07:04

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
IJsland is een fantastisch land om naartoe te gaan. Het ligt er natuurlijk wel aan waar je interesses liggen. Als je er naartoe gaat om op het strand te liggen, dan kom je bedrogen uit. Ik kan niet beoordelen of februari een goede maand is, maar wij zijn zelf op huwelijksreis geweest in (half) september en dat was prima te doen.

Wij hebben overigens met een huurauto gewoon het hele land rondgereden. Je kan de weg 1 volgen (met wat uitstapjes hier en daar) en dan rij je het hele land. We vertrokken in Reykjavik en kwamen 8 dagen later daar weer aan.
@wolly_a het is wel duidelijk dat we daar niet naar toe gaan voor het strand, dat doe ik nooit op vakantie.

Omdat we maar een week gaan zouden we verblijven in Reykjavik en van daar uit uitstappen maken tot max 350 km per dag.
Ik zou willen weten of we in die periode ook ineens 2m sneeuw op ons dak kunnen krijgen zodat we echt vast zitten. Dagen zijn vrij kort, maar temperatuur zou hoger liggen dan in NY of Boston in die periode.
-5 tot -10 deert ons niet echt. Begin dit jaar waren we in Toronto bij -10 tot -20, en daar passen we ons wel naar aan.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:06:
@wolly_a het is wel duidelijk dat we daar niet naar toe gaan voor het strand, dat doe ik nooit op vakantie.

Omdat we maar een week gaan zouden we verblijven in Reykjavik en van daar uit uitstappen maken tot max 350 km per dag.
Ik zou willen weten of we in die periode ook ineens 2m sneeuw op ons dak kunnen krijgen zodat we echt vast zitten. Dagen zijn vrij kort, maar temperatuur zou hoger liggen dan in NY of Boston in die periode.
-5 tot -10 deert ons niet echt. Begin dit jaar waren we in Toronto bij -10 tot -20, en daar passen we ons wel naar aan.
Over het weer in die periode kan ik helaas niets zeggen. Volgens mij is IJsland redelijk gematigd door het zeeklimaat. In die periode zijn de dagen wel redelijk kort.

Als rondrijden geen optie is, zou je wel vanuit Reykjavik enkele dagen op pad kunnen tot het ijsschotsenmeer Jökulsárlón. Je kunt je route zo plannen dat je onderweg langs Þingvellir, Geysir en meer van dat soort hoogtepunten komt. Persoonlijk vond ik Jökulsárlón adembenemend mooi!

Zoek eens op golden circle IJsland. Dit is zo'n rondje wat ze altijd maken met van die zakelijke snoepreisjes.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:06:

Met 350km per dag ben je in 1 dag al een heel eind op weg naar de andere kant van het eiland ;)
Een compleet rondje IJsland is zo'n 1400km.

Ik denk overigens dat je jezelf geen week bezig houdt als je alles vanuit Reykjavik gaat doen en dan hele mooie delen van IJsland (Myvatn, Landmannalaugar) gaat missen.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 15:27
Denk er wel aan dat Ijsland duur is, en dan niet een beetje duur maar héééél erg duur. Ik weet niet wat studenten tegenwoordig aan zakgeld hebben, maar ach, Boston/NY zal ook wel duur zijn.
Je word in Ijsland vanzelf lid van de Blauwe Knoop.

Ik heb in juli een rondreis gemaakt: echt prachtig! Je moet wel van onverharde wegen houden en van watervallen, want je hebt ze overal. Niet al te ver van Reykjavik heb je al fantastische gletchers waar je ook in en op kan. Vanuit Reykjavik heb je ook allerlei walvis-excursies, maar ik denk dat dat wel een beetje tourist traps zijn.

Echt superveel (zichtbare) cultuur is er niet: voor de Tweede Wereldoorlog woonden de mensen er in plaggenhutten en was het straatarm: het werd dus letterlijk links laten liggen. Op sommige plekken zijn de plaggenhutten nog te bezichtigen, dat is dan wel grappig.

Wat je zeker moet doen, is naar een zwembad gaan, in elk stadje heb je een openbaar (buiten)zwembad en de ene is nog mooier dan de andere. Ze zijn allemaal lekker warm.

Maar om te beginnen zou ik eens naar de bieb gaan en een boekje lenen.

[Voor 63% gewijzigd door Witte op 13-11-2018 18:09]

Houdoe

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee