Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• latka
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-06 13:49
Mijn vraag
Ik heb een HTPC die 4k kan uitsturen (met een AMD RX550). Het 4k beeld met 10 bit kleur werkt goed, alleen mijn receiver (een Pioneer VSX-922) kan ik niet gebruiken: de receiver doet geen 4k dus doorlussen kan niet en ARC is door mijn Panasonic TV beperkt tot 2 kanalen.
Ik wil dus mijn receiver apart het geluid aanrijken via HDMI en het beeld via de videokaart naar de TV.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- HDMI arc gebruiken: stereo
- HDMI arc via toslink: stereo
- Optische uit van een USB geluidskaart: deze is beperkt tot 2 kanaals (suf) en tevens is SPDIF zowiezo beperkt tot maximaal DD signaal.

De hamvraag is dus: als ik mijn moederbord vervang door een met een HDMI 1.4 uitgang deze op de receiver aansluiten en dan de RX 550 videokaart gebruik voor het 4k signaal.
- Snapt windows dat dan?
- Krijg ik vertraging tussen audo en video?
- Gaat HDCP nog een rol spelen?
- Wordt onboard video niet gewoon uitgezet als je er een videokaart bij doet?

[Voor 2% gewijzigd door latka op 11-11-2018 18:42. Reden: Leesbaarheid]

Beste antwoord (via latka op 12-11-2018 08:03)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:17

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Kan je de RX 550 niet het 4K beeld via DisplayPort rechtstreeks naar de TV laten sturen en dan ook via de RX 550 de HDMI Out voor audio gebruiken rechtstreeks naar de Pioneer? Dan heb je beeld en geluid los met beide de volle benutting van de capaciteiten. Zonder nieuwe hardware te kopen. Verschil tussen beeld en geluid kan je wel krijgen doordat de TV inputlag heeft ten opzichte van de audio. Al zal dat in PC- / Game Mode minder zijn dan normaal. Tevens zal de receiver een optie hebben om het geluid te vertragen om zo in synch met het beeld te lopen.

[Voor 38% gewijzigd door FeaR op 11-11-2018 23:41]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Waarom zou je het moederbord vervangen? Past er geen PCI geluidkaart in?

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 11-11-2018 18:52]

• latka
Twee problemen: het is mini itx en de RX550 zit er al in voor het 4k beeld. En tevens is spdif/toslink etc. niet geschikt voor true-hd/dts-hd. Liever gewoon de receiver het decoding werk laten doen maar dat betekent aansluiten via hdmi.

• The Eagle
  • Laatst online: 22:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Spdif / toslink kan tot en met DTS (dus niet alleen DD). Optische uit van een USB geluidskaart: probeer eens een andere USB interface zou ik zeggen (of ga met drivers prutsen). Moet tot en met DTS kunnen namelijk.
Je zou ook een HDMI extractor kunnen kopen, en dan DTS signaal aftappen van de HDMI.
Je zou ook een 4K compatible HDMI splitter kunnen kopen. Kwestie van even zoeken. Pluk je hem niet bij Ali weg, danwel bij allekabels of coolblue.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:17

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Kan je de RX 550 niet het 4K beeld via DisplayPort rechtstreeks naar de TV laten sturen en dan ook via de RX 550 de HDMI Out voor audio gebruiken rechtstreeks naar de Pioneer? Dan heb je beeld en geluid los met beide de volle benutting van de capaciteiten. Zonder nieuwe hardware te kopen. Verschil tussen beeld en geluid kan je wel krijgen doordat de TV inputlag heeft ten opzichte van de audio. Al zal dat in PC- / Game Mode minder zijn dan normaal. Tevens zal de receiver een optie hebben om het geluid te vertragen om zo in synch met het beeld te lopen.

[Voor 38% gewijzigd door FeaR op 11-11-2018 23:41]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• latka
Die dp naar HDMI klinkt goed. Ga ik proberen (moet ik wel eerst een adapter kopen: geen dp in op mijn tv.)

• latka
Nog een update: de oplossing van FeaR werkt als een tierelier. Ik heb een club3d DP1.4 naar HDMI2 actieve converter gebruikt om het DP signaal om te zetten. 10 bit kleur en 4k resolutie. Audio over de HDMI poort naar de receiver en Kodi speelt alles af. Audio delay is niet echt merkbaar, maar de vsx-922 kan ongeveer een halve seconde vertraging op de audio doen als het nodig is. Investering was duidelijk minder dan met videokaarten gaan rommelen.

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:40
Mooi dat het is opgelost! Ga zelf waarschijnlijk binnenkort ook over naar een 4K TV met HDR, mijn receiver (Pioneer VSX-529) ondersteund wel 4k throughput, maar dan zonder HDR volgens mij. Dus dan moet ik met een soortgelijke oplossing gaan werken.

• latka
Terrz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:37:
Mooi dat het is opgelost! Ga zelf waarschijnlijk binnenkort ook over naar een 4K TV met HDR, mijn receiver (Pioneer VSX-529) ondersteund wel 4k throughput, maar dan zonder HDR volgens mij. Dus dan moet ik met een soortgelijke oplossing gaan werken.
Ben inmiddels toch over op een nieuwe receiver: de receiver die het audio-only deel doet wordt gezien als een 2e scherm door Windows. Dat levert allerlei problemen op (window opent op het verkeerde scherm, muispointer kwijt). En na een of andere update kwam de audio alleen nog maar over DP eruit en bleef de HDMI stil. Nu een 4k/hdr receiver en de warboel aan kabels verwijdert. Scheelt ook in de WAF factor.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True