Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-06 19:36
Ik begin gefrustreerd met onze manager te worden. Hij is:
  • Abusief
  • Beledigend
  • Tyranisch
  • Micro-managed
  • We mogen niet langer dan 15 minuten werken op een niet ingeplande tijd
  • Negatief
  • Disagreeable
  • Hypercritisch
  • Hatelijk over de wereld en mensen
  • Hij vindt dat iedereen in het team zijn eigen problemen moet oplossen en collega's elkaar niet om hulp moeten vragen
  • Heeft een neiging tot confrontratie en het vechten met mensen om hem heen
  • Begrijpt mensen niet en is niet emphatisch
Ik denk dat ons hele team bestaat uit Mr. Nice Guys en dat de vorige ontslagen persoon de laatste persoon was voor zichzelf op kon komen en ons team kon verdedigen. Ik ben altijd een heel aardige jongen geweest en kom nooit voor mezelf op. Ik heb de manager steeds op een hele aardige manier op zijn fouten gewezen, tot geen resultaat.

Ik voel me afgezien van het zoeken naar een nieuwe baan, dat ik het zou op een harde manier zou moeten zeggen. Ontslag in Nederland is niet makkelijk, dus het ergste dat kan gebeuren is lijkt me het krijgen van gekwetste gevoelens.

Als ik een collega help, wordt hij ook boos dat mensen hun eigen problemen maar moeten oplossen. 1 persoon wordt vaak verbaal misbruikt tijdens de stand-up en heeft onze manager vorige week gemeld bij HR. Hij is niet de beste in zijn functie, maar hij is de oudste en ik begin te denken dat hij redelijk wijs is. Veel van hierboven zag hij al langer, al zit hij ook veel langer in het team.

Ik ken veel mensen in het team die al op zoek zijn naar een nieuwe baan.

De manager blijft zichzelf ook zien als een slachtoffer vanwege zijn vreselijke verleden en denkt vreselijk over de wereld, over mensen en gedraagt ​​zich zelf als een haatdragende tiran en dictator.

Hij heeft de neiging om met iedereen om hem heen te vechten en denkt heel negatief over zijn team.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 22:38
Zijn er andere managers die bijvoorbeeld zijn baas zijn of gelijkwaardig zijn, waar je dit mee kan bespreken?

Sowieso lijkt het me dat als jij het op een normale manier brengt (dus zonder te schelden of te dreigen) en het ook bij HR vermeldt dat dit speelt, dat je niet zomaar ontslagen kunt worden.
Ik heb de manager steeds op een hele aardige manier op zijn fouten gewezen, tot geen resultaat.
Kan je een voorbeeld geven van wat voor fouten en hoe je dit hebt gebracht? Want niemand houdt ervan om op z'n fouten gewezen te worden en de manier waarop is daarin heel belangrijk.

Wat kan helpen is duidelijk maken wat zijn gedrag voor gevolgen heeft qua hoe jij (en je collega's) je werk ervaart. "Jij doet [dit] fout" kan hij het mee oneens zijn, maar "Jij doet [dit], waardoor ik me [zo] voel" kan hij het niet mee oneens zijn, want het zijn jouw gevoelens.

[Voor 48% gewijzigd door Hahn op 11-11-2018 17:14]

The devil is in the details.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Zorg dat je daar zo snel mogelijk weggaat.
Dat die kerel al langer binnen dat bedrijf kan functioneren zegt alles.
Weg daar!

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• Ryan1981
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-06 00:58

Ryan1981

Je ne sais pas

Zo snel mogelijk een andere manager of een andere baan. Tot die tijd precies doen wat hij zegt, tot op de letter, dan kan hij je niets aanrekenen.

Het is sneu maar waar, maar de enige manier om zo'n persoon weg te krijgen is als iedereen onder hem vertrekt.

Mensen verlaten geen baan maar hun manager is het cliché zinnetje dat ik vaak tegenkom.

Trouwens, pas op dat je geen verstoorde arbeidsverhouding in de hand werkt want dan lig je er zo uit.

[Voor 54% gewijzigd door Ryan1981 op 11-11-2018 17:18]

• JvS
  • Laatst online: 10:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon weggaan. Dit gaat niet goedkomen.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
JvS schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:17:
Gewoon weggaan. Dit gaat niet goedkomen.
Dit.

• J0HAN
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 14:51
Jaaap schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:13:
Zorg dat je daar zo snel mogelijk weggaat.
Dat die kerel al langer binnen dat bedrijf kan functioneren zegt alles.
Weg daar!
Beetje kort door de bocht... Klinkt alsof TS in een leuk team werkt maar onder een slechte manager valt.
Als de organisatie dit gaat inzien en manager daarop aanspreekt of vervangt kan TS daar wellicht weer met veel plezier verder werken.

 MacBook Pro retina 15" (mid 2015)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Gezien de waslijst aan issues zou ik ergens anders gaan solliciteren. Dit kost veel te veel energie om daarin te stoppen, áls het al mogelijk is, om dat te veranderen.

Virussen? Scan ze hier!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
J0HAN schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:22:
[...]

Beetje kort door de bocht... Klinkt alsof TS in een leuk team werkt maar onder een slechte manager valt.
Als de organisatie dit gaat inzien en manager daarop aanspreekt of vervangt kan TS daar wellicht weer met veel plezier verder werken.
laten we eerlijk zijn, leuke collega's heb je bijna overal wel.

Persoonlijk zou ik zeggen gewoon ander werk zoeken.

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Je hebt wel een standup maar je mag niet samenwerken? Lijkt me niet heel Agile. Volgens mij moet die man met ziekteverlof want het klinkt of er wat meer aan de hand is. Heel vervelend dat je in zo'n situatie zit. Zeker bij HR melden!

• chronoz
Hahn schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:12:
Zijn er andere managers die bijvoorbeeld zijn baas zijn of gelijkwaardig zijn, waar je dit mee kan bespreken?
Ja, maar ik weet niet of achter zijn rug om nu de beste stap is.
Kan je een voorbeeld geven van wat voor fouten en hoe je dit hebt gebracht? Want niemand houdt ervan om op z'n fouten gewezen te worden en de manier waarop is daarin heel belangrijk.
Ja, 2x per week bij de stand-up houdt hij tirades (verbal abuse) van 5 minuten tegen dezelfde persoon.

Ik zwijg altijd en zeg tegen de manager vaak als de andere persoon naar huis is, dat ik denk dat zijn manier van aanpak contra-productief is.
Wat kan helpen is duidelijk maken wat zijn gedrag voor gevolgen heeft qua hoe jij (en je collega's) je werk ervaart.
Meerdere collega's zijn al gedemoraliseerd, zoals ook de meest geabuseerde. Ik heb op kalme en rustige aangegeven dat wat de manager doet, niet werkt en dat mensen gedemotiveerd raken.
J0HAN schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:22:
[...]

Ja, ik vind het werk en de meeste collega's erg leuk! Maar ik heb het gevoel dat mijn geestelijke gezondheid te veel lijdt.
Frieda schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:25:
Je hebt wel een standup maar je mag niet samenwerken? Lijkt me niet heel Agile. Volgens mij moet die man met ziekteverlof want het klinkt of er wat meer aan de hand is. Heel vervelend dat je in zo'n situatie zit. Zeker bij HR melden!
Hij is op vakantie, maar werkt tijdens tijdens zijn vakantie. Hij stuurt ook vaak berichten dat hij ontevreden is...

Hij is erg gestresst, depressief, geburned out en had mij al in vertrouwen genomen dat hij er misschien in de toekomst niet meer is.
Hahn schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:30:
[...]

Plan bijvoorbeeld een meeting met hem en zijn leidinggevenden in, desnoods met een paar van je directe collega's die er ook last van hebben. En bespreek dan hoe je hem ervaart.
Ik heb deze week heel direct met de collega's al besproken. Ze zien het allemaal, al heeft de persoon die abusief behandeld wordt, er het meeste last van.

[Voor 38% gewijzigd door chronoz op 11-11-2018 17:32]

• Hahn
chronoz schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:27:
[...]
Als jij zegt al meerdere pogingen gedaan te hebben om de samenwerking te verbeteren, dan wordt het misschien tijd om het hogerop te zoeken, en dat hoeft niet achter zijn rug om.

Plan bijvoorbeeld een meeting met hem en zijn leidinggevenden in, desnoods met een paar van je directe collega's die er ook last van hebben. En bespreek dan hoe je hem ervaart.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03-2019
Zondagsavondstress... zodra je die systematisch krijgt moet je een oplossing zoeken. Vanavond nog je CV updaten, volgende week zondag vacatures zoeken en de zondag erna je eerst eerste brief de deur uit. Dan zit jij per 1 februari ergens anders.

• Hahn
[...]
Ik heb het vorige week met de collega's al besproken, ze zien het allemaal, maar de persoon die abusief behandeld wordt, heeft er het meeste last van.
Je hebt het al besproken, maar ook met jouw (abusieve) manager én zijn leidinggevenden erbij?

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Heb je niet gewoon een beetje moeite om niet Freelancer te zijn?

@Hahn Hij was freelancer / ZZP'er. Check post history

[Voor 32% gewijzigd door KRGT op 11-11-2018 17:37]

• Hahn
KRGT schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:34:

:?

• chronoz
KRGT schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:34:
Ik heb het emotioneel moeilijk, doordat wat ik doe niet werkt.

Ik ben trouwens freelancer! Bedoel je dat ik er het karakter er niet voor heb?

Als ik hier voor vast zou zitten, zou ik toch niet beter af zijn?
Hahn schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:33:
[...]

Je hebt het al besproken, maar ook met jouw (abusieve) manager én zijn leidinggevenden erbij?
Nee, alleen op een zachte manier tegenover de manager.

Ik zal hem maandag tijdens de stand-up aanspreken met mijn directe collega’s erbij.

[Voor 40% gewijzigd door chronoz op 11-11-2018 17:40]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Hij was eerste freelancer en werkt nu weer voor een baas die hem verteld wat ie moet doen en sommige mensen zouden daar last van kunnen hebben. Dit lijkt mij hier niet het geval aangezien het hele team over de manager klaagt.

Zo te lezen nog steeds freelancer.
Tijd voor een nieuwe klus dus waar je kan werken zoals jij het wilt en niet precies hoeft te doen wat de baas je vertelt, maar dat er op eindresultaat gestuurd wordt.

[Voor 28% gewijzigd door Fable op 11-11-2018 17:42]

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

chronoz schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:38:
[...]

Je was toch gestopt met freelancer en in dienst gegaan?

En nee, dit heeft niets met karakter te maken @chronoz :)

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:29
Ik zou het eerst aankaarten bij de leidinggevende van jouw manager. Vertel er gebeurt op in je team en hoe dat het team beïnvloedt. Geef aan dat de situatie je plezier en je gezondheid verstoort en dat je op zoek bent naar een oplossing daarvoor.

De reactie van de chef is veelzeggend: als hij het een beetje wegwuift of anderszins niet aanpakt dan gaat het niet goed komen en moet je zsm op zoek naar een andere baan.

• chronoz
KRGT schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:40:
[...]

Je was toch gestopt met freelancer en in dienst gegaan?

En nee, dit heeft niets met karakter te maken @chronoz :)
Nee, ik zit nog als freelancer.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13:02

Mrjraider

De mannelijke zuster

Even terug naar het begin. Jij bent gaan werken in dit team. En toen? Vanaf dag 1 al duidelijk wat voor een persoon deze manager is of is dit gaande weg naar voren gekomen?

Vooral de eerste drie punten van jouw lijst doen bij denken aan een gefrustreerde en overspannen manager.

Je hebt de keuze om via HR je beklag te doen maar je kan ook, en daar is een hoeveelheid lef voor nodig, je manager aanspreken op zijn gedrag.

At the end of the line a survivor will be born

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

chronoz schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:41:
[...]
Waarom laat je jezelf dan zo leiden door alle interne kwesties? Jij bent ingehuurd om een klus te klaren, de manager stelt erg veel eisen hieraan, het lijkt dus een mismatch in wat jij beoogd hebt (klus klaren) en wat hij beoogd heeft.

Niet laten leiden door de interne / andere ZZP'ers, dat is het allerbelangrijkste, jij verdiend je brood met opdrachten.

Ik zie in je opsomming maar 1 zaak waar hij daadwerkelijk wat van mag vinden, zakelijk gezien, dat is die 15 minuten, hij betaald jouw voor die tijd en dat wilt hij niet. De rest is allemaal persoonlijkheidszaken.

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-06 23:53
Hoe groot is je team? Wat vinden je collega's? Je chef is met vakantie. Overleg met je collega's en stap gezamenlijk naar zijn meerdere.

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:59
[...]
Als je posts ook maar enigsinds accuraat zijn, denk je dan zelf dat via hem verandering mogelijk is? Optie A is dat jij weg gaat, optie B is dat hij weg gaat. Dus kijken of optie B op korte termijn realistisch is (danwel overplaatsing bijvoorbeeld). Anders voor optie A gaan.

• Viper®
  • Niet online
[...]

[...]
Nee, alleen op een zachte manier tegenover de manager.

Ik zal hem maandag tijdens de stand-up aanspreken met mijn directe collega’s erbij.
Soortgelijke situatie gehad. Kan niet teveel in details treden maar mijn tip, andere opdracht zoeken.

mensen, karakter, bedrijfsprocessen zijn lastig te veranderen. Als externe moet je je er niet teveel mee bezig zijn. Je wordt ingehuurd voor een bepaalde klus, je bent geen vaste medewerker en dus ook niet in dienst van het bedrijf.
Uiteraard mag je er iets van zeggen of iets mee doen, maar wie betaalt die bepaalt.
Don't like it, leave

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
chronoz schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:08:
Ik ken veel mensen in het team die al op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Ik zou een afspraak maken met HR. Daar zou ik aangeven dat een flink deel, en daarmee ook een belangrijk deel, van het team op dit moment sterk overweegt om het pand te verlaten vanwege het gedrag van de manager. Als dat is wat het bedrijf wil dan moeten ze deze situatie vooral in stand houden. Als het bedrijf belang heeft om er voor te zorgen dat het product geleverd wordt op de tijd en manier zoals men dat verwacht zal het bedrijf actie moeten ondernemen. Gooi het dus over de schutting naar HR!

Reageert HR een beetje kalmpjes alsof er niets aan de hand is dan zou ik zeker een hogere pief informeren over deze kwestie. Doet die er ook niets aan dan is het heel simpel: met z'n allen rennen want dit komt nooit meer goed.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-06 01:54

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

1 persoon wordt vaak verbaal misbruikt tijdens de stand-up en heeft onze manager vorige week gemeld bij HR. Hij is niet de beste in zijn functie, maar hij is de oudste en ik begin te denken dat hij redelijk wijs is. Veel van hierboven zag hij al langer, al zit hij ook veel langer in het team.
Ik verwacht bepaalde omgangsvormen van collega's en verbaal misbruik maakt daar geen onderdeel van.
Zou ik niet pikken, zelfs als het tegen een collega is. Oudere collega zal dan ook mijn leeftijd heben.
En je manager is ook gewoon een collega.

Het hoeft niet hard, je kunt gewoon beschaafd je mening verwoorden aan HR of hem. Of samen met je collega's.

@Frieda
"Je hebt wel een standup maar je mag niet samenwerken? Lijkt me niet heel Agile."

Daar moest ik ook een beetje om grinnikken.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• anandus
  • Niet online
Offtopic, maar 'abusief' betekent 'foutief', 'bij vergissing', 'op onrechtmatige wijze'.

Een 'abusieve manager' is dan ook iemand die bij vergissing manager is ;)
Misschien ook het geval, maar waarschijnlijk niet wat de TS bedoelt :)

[Voor 59% gewijzigd door anandus op 11-11-2018 18:04]

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
anandus schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:02:
Offtopic, maar 'abusief' betekent 'foutief', 'bij vergissing', 'op onrechtmatige wijze'.

Een 'abusieve manager' is dan ook iemand die bij vergissing manager is ;)
Misschien ook het geval, maar waarschijnlijk niet wat de TS bedoelt :)
Waarschijnlijk gevalletje te veel Engels in de omgeving...

Maargoed, wat ik hier hoor klinkt als een situatie waar niemand lang in wil blijven. Voor die manager zal het ook niet goed zijn, klinkt alsof daar behoorlijk wat aan de hand is. Als hij er zelf niks aan doet, kan je naar HR stappen en kijken of die willen voorkomen dat het halve team ervandoor gaat... willen ze dat niet... dan zou ik een andere klus zoeken.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:18
Ontslag in Nederland is niet makkelijk, dus het ergste dat kan gebeuren is lijkt me het krijgen van gekwetste gevoelens.
[...]
Ik ben trouwens freelancer!
[...]
Ik kan dit niet rijmen met elkaar. Als freelancer wordt je niet ontslagen. Je hebt geen ontslagbescherming zoals een werknemer.

Als freelancer: Zoek een andere klus. Leuke klussen genoeg.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-06 12:05
"Hij is erg gestresst, depressief, geburned out en had mij al in vertrouwen genomen dat hij er misschien in de toekomst niet meer is."

Stereotype narcist? Die dreigt met zelfmoord, maar
pleegt waarschijnlijk geen zelfmoord - veel te trots op zichzelf.

Houd het team sterk, help collega's. Hij graaft zijn eigen graf.

Mijn tweakblog over de toekomst

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee welke organisatie dit betreft maar volgens mij heeft elke organisatie een vertrouwenspersoon; het lijkt me niet ondenkbaar dat "de nice guys" tegelijk een meeting-request inschieten met hetzelfde onderwerp zoals "Dringend overleg dagelijkse aansturing".

Andersom; als er geen vertrouwenspersoon is of het een zeer platte (of juist hierarchische) organisatie is, is het helaas slimmer om je goed te orienteren op een andere baan. En tot die tijd je trots in je geleverde werk vinden.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
De taak van een manager is om als “filter” voor zijn team te staan. Shit die op managementniveau thuishoort zelf oplossen, shit van andere teams buiten de deur houden en zodoende de omstandigheden scheppen waarin zijn team zich kan focussen.

Dit klinkt als het tegengestelde. Van deze manager hoef je niets te verwachten, acht hem simpelweg niet in staat tot iets beters.

Als er in de organisatie mogelijkheden zijn om jezelf van je manager te verlossen, heb je nog perspectief. Anders moet je verder.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Ja, 2x per week bij de stand-up houdt hij tirades (verbal abuse) van 5 minuten tegen dezelfde persoon.
Direct aanspreken en als je dat niet durft: opnemen met een voice-recorder en afspelen voor iemand van HR of een ander hoger in de chain of command. Een beetje bedrijf heeft gewoon keihard beleid tegen treiteren.

Note to self: being good is often more important than being right.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
ardana schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:46:
[...]

Direct aanspreken en als je dat niet durft: opnemen met een voice-recorder en afspelen voor iemand van HR of een ander hoger in de chain of command. Een beetje bedrijf heeft gewoon keihard beleid tegen treiteren.
Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet meer goed komt.

Maar is ts de enige die het zo ervaart?
Collega's zo allemaal mr Nice guys noemen is ook vrij laatdunkend.
En zelf het al 'vriendelijk' gebracht hebben, juist weer iets van een eigen morele superioriteit.

Lijkt me duidelijk dat ts hier erg mee zit.
Maar misschien wel even afvragen of er geen burnout op de loer ligt.
En als het echt enkel inhoudelijk is, het misschien maar eens duidelijk met de manager bespreken in gezelschap van een derde.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

sambalbaj schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:54:
[...]
Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet meer goed komt.
Mja, dat zou me echt voor geen meter interesseren als het gaat om verbal abuse en tirades. Maar goed, zo'n manager zou bij mij de eerste keer al teruggefloten zijn. Mensen die anderen zonder respect behandelen, laat ik niet hun gang gaan, ongeacht of ze een machtspositie hebben, en imo zouden meer mensen dat moeten doen.

• armageddon_2k1
  • Nu online
ardana schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:57:
[...]

Mja, dat zou me echt voor geen meter interesseren als het gaat om verbal abuse en tirades. Maar goed, zo'n manager zou bij mij de eerste keer al teruggefloten zijn. Mensen die anderen zonder respect behandelen, laat ik niet hun gang gaan, ongeacht of ze een machtspositie hebben, en imo zouden meer mensen dat moeten doen.
Dat is wel heel makkelijk redeneren vanuit de comfort van een stoel en de afwezigheid van de consequenties. Ik ga er even vanuit dat jij je hele leven naar dit credo hebt geleefd en nooit hier van afgeweken bent.
Helemaal in grote organisaties kan dit soms averechts werken. Hogere mensen hebben hun nek uitgestoken voor iemand en zullen dus, irrationeel, veel goed praten over het gedrag van hun protege. Ik ben het eens met je statement hoor, dat meer mensen dat zouden moeten doen, maar de werkelijkheid is helaas wat weerbarstiger.

Voor de TS: Ik heb in een vergelijkbare, maar niet zo'n heftige, situatie gezeten. Mijn tip...probeer de confrontatie te zoeken en het op te lossen, desnoods via HR. Maar hou er ernstig rekening mee dat confrontaties voor veel mensen moeilijk zijn en dus ook voor de leidinggevende van de manager zelf. Dit kan betekenen dat alles in-the-open is maar er feitelijk niks veranderd, behalve dat de situatie nog meer gespannen is. Goede managers zijn zeldzaam. Parallel eraan zou ik dus lekker naar iets anders gaan zoeken, dan wed je niet op 1 paard. Wat ik het afgelopen jaar geleerd is dat je, als het puntje bij paaltje komt, altijd voor jezelf moet kiezen en je eigen geestelijke gezondheid. Zeker niet je verantwoordelijk gaan voelen voor het welzijn voor je collega's (let wel: dit is iets anders als niet het beste voorhebben met je collega's). Onderschat niet wat lange frustraties en emotionele druk met jou als persoon en je productiviteit kunnen doen.

[Voor 33% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-11-2018 00:11]

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit - avwie.github.io

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

armageddon_2k1 schreef op maandag 12 november 2018 @ 00:07:
[...]
Dat is wel heel makkelijk redeneren vanuit de comfort van een stoel en de afwezigheid van de consequenties. Ik ga er even vanuit dat jij je hele leven naar dit credo hebt geleefd en nooit hier van afgeweken bent.
Helemaal in grote organisaties kan dit soms averechts werken. Hogere mensen hebben hun nek uitgestoken voor iemand en zullen dus, irrationeel, veel goed praten over het gedrag van hun protege. Ik ben het eens met je statement hoor, dat meer mensen dat zouden moeten doen, maar de werkelijkheid is helaas wat weerbarstiger.
Dat weet ik en het heeft me idd meer dan eens in een minder optimale situatie gebracht dus ik snap an sich prima dat mensen andere keuzes maken. Maar ik heb er eigenlijk nog nooit spijt van gehad. Ik kan gewoon niet tegen onrecht en verbal abuse valt daar voor mij onder. Sterker nog, als de abuse duidelijk genoeg is, kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die niet hun mond open trekken, maar ook daarvan weet ik dat ik een buitenbeentje ben.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Als freelancer zit je bij uitstek in de positie om het langs je heen te laten gaan en uit te kijken naar een andere klus?
En ik zou ver van gesprekken met HR e.d. blijven als externe medewerker. Tenzij je ingehuurd bent om het management te stroomlijnen daar, maar gezien de inhoud van je post is dit niet zo.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• armageddon_2k1
  • Nu online
@Oogje Voor een goede HR afdeling, en zeker een goed management, lijkt het me vrij goede informatie als een externe aangeeft dat er iets helemaal mis is.

Bij mijn laatste opdracht als externe had ik note bene een exit gesprek met management om wederzijds verbeterpunten uit te wisselen.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op maandag 12 november 2018 @ 00:22:
@Oogje Voor een goede HR afdeling, en zeker een goed management, lijkt het me vrij goede informatie als een externe aangeeft dat er iets helemaal mis is.

Bij mijn laatste opdracht als externe had ik note bene een exit gesprek met management om wederzijds verbeterpunten uit te wisselen.
Ieder zn ding, ik vind t heerlijk om al dat soort gezeik (in mijn ogen) langs me heen te laten gaan. Ik word ingehuurd voor een job die ik doe, punt :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18-06 17:50
Voor de tweakers die stellen dat meneer snel door de mand zal vallen... Dat hoeft dus echt niet.

Familiebedrijf; er hing een rotte sfeer, waarna er een externe consultant werd ingeschakeld. Er was afgesproken dat wanneer er een rotte appel aangewezen kon worden, dat die dan weg zou gaan. Maanden aan onderzoek, bleek het de directeur te zijn. Die is niet weggegaan, en is zelfs na zijn pensioen iedere dag als een tiran losgegaan op de werkvloer tegen jan en alleman. Op een bepaald punt wees hij een scholier de deur. Ik heb hem toen verteld dat het mij niets interesseert, en dat hij niet eens iemand in zijn proeftijd de deur mag wijzen, en heb die scholier gehouden.

Tijdens afstuderen; ook een familiebedrijf. Pa ging los als een tiran, huilende dochters, en eerlijkheidshalve, niemand daar was bekwaam voor de functie die hij/zij had. Anderzijds, niemand wist precies welke functie hij/zij eigenlijk had. Bedrijf was ooit groot, toen afgebrand, en pa dacht alle informatie en processen zelf te bekleden met zijn dochters. Dus, procurement, productieplanningen, sales, logistiek, middels een ERP systeem waarvan de masterdata op zondagmiddagjes door pa was ingevuld, met alle fouten van dien.

Directeur probeerde een goede vinger in de pap van mijn scriptie te houden, vond dat het antwoord voor het probleem in heel andere kringen lag (eigenlijk wilde hij dat de processen op papier kwamen inclusief de protocollen, terwijl bij de intake met de dochter werd bepaald dat het bedrijf voorraadproblemen ondervond), dat was echt een nare situatie maar ik heb me niet van de wijs laten brengen. Ik heb zijn inzichten een soort van parallel aan mijn scriptie meegenomen door de bedrijfs- en systeemprocessen in een workflow te plaatsen (huidige vs gewenste situatie naar mijn onderzoek), verteld dat de protocollen door de werknemers zelf gedaan kunnen worden, en anders neemt hij maar een meewerkstagiair aan, en op professionele toon geconcludeerd dat 'een algehele training in het ERP systeem, en het inhuren van een consultant om de systeem- en bedrijfsprocessen te integreren', geen kwaad kon. Dat bedrijf had tonnen met geld meer kunnen verdienen, of zal bij de eerst volgende crisis op zijn bek gaan. Maar misschien ook niet, niet wakker van liggen, ze zoeken het maar uit.

Na mijn studie, een fijn bedrijf maar ook een micromanager. Geen definieerde takenpakketten, en iedereen was altijd eindverantwoordelijk wanneer er een groot probleem opdook. Totaal onwerkbaar. Directeur was de zoon van, en was eigenlijk een schaal te hoog ingestroomd waardoor alle cruciale productieprocessen en de realiteit op de werkvloer totaal aan hem voorbij waren gegaan. Van daaruit is hij alleen maar omhoog gegaan, en met elke promotie legde hij zijn verantwoordelijkheden bij ons. Enige zelfreflectie betreffende zijn management skills waren 0, ondanks aandringen. HR manager was eigenlijk zijn oude werkgever, en daarnaast ex-businesspartner van zijn vader, dus hij keek daar tegenop als iets dat niet veranderd kon worden, ondanks dat HR manager met een directeurssalaris naar huis ging zonder ook maar iets toe te voegen. Dat gold voor meerdere werknemers daar. Directeur kon alleen bij ons tekeer gaan, maar voor de rest ging hij alle confrontatie uit de weg. Ik deed daar altijd sarcastisch over.

Nu maar een leuker bedrijf met ambities gekozen haha. Anyway, in geen van die bedrijven zou het ooit verbeteren. Niet op korte termijn. En die bedrijven hoeven ook niet over de kop te gaan, noch zal iedereen die roept weg te gaan, werkelijk weg gaan. Het is een vreemde gewaarwording, maar het is zoals het is, doe daar je ding mee. De safespace kantoorperikelen die ik hier af en toe voorbij zie komen zijn verre van de realiteit die ik doorgaans meemaak.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:47
@chronoz in het geval van een conflict tussen een werknemers, helemaal een freelancer, en een manager ga je het nooit 'winnen'. Het beste is dus om de eer aan jezelf te houden en om, binnen of buiten die organisatie, een nieuwe klus te gaan vinden. Al het andere is niet relevant.

https://niels.nu

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Je kunt mensen niet helpen die niet geholpen willen worden (geldt voor zowel manager als medewerkers). Ik zou mij als eerst afvragen: Waarom wil ik dit doen? Weet ik zeker dat dit niet gaat over het saviour complex? Als je daar antwoord op hebt zou ik bij je collega's aangeven dat jij dit karretje wil trekken (het bespreekbaar maken van het probleem) maar dat je dat alleen gaat doen samen met hun en dus ook alleen als ze dit probleem belangrijk genoeg vinden. Geef aan wat de consequenties voor jou kunnen zijn (dat je weggaat) en geef aan wat je van hun verwacht mocht het puntje bij paaltje komen.

Ik denk dat als je draagvlak binnen de medewerkers niet hebt geregeld het uberhaubt niet gaat werken. Het hoeft niet zo te zijn dat ze net zo hard gaan trappen als jij maar als jij bv een gesprek hebt gehad met HR en HR geeft aan dat ze je begrijpen maar verbaasd zijn dat dit alleen van de ZZP'er afkomt, kun je de medewerkers vragen zich uit te spreken bv.. Ze hoeven geen frontrunner te zijn maar ze zullen wel bereidt moeten zijn om iets te doen... IMO

• avanhel
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-06 12:46
Op dit moment zie ik zelf maar 2 opties:
Als je tegen de manager wil ingaan dan moet je direct beginnen met een dossier op te bouwen. Hierin schrijf je concrete voorbeelden op.
Bijvoorveeld maandag bij de standup is de manager gaan schelden tegen <insert name> met deze woorden. Om <insert time> is heeft hij deze mail verstuurd waarin hij ons allemaal <insert verwijt>.
Hiermee sta je veel sterker als je naar HR of zijn leidingevende zou gaan.

Advies 2 is zoek zo snel mogelijk iets anders. Als je zou lukken neem dan een paar collega's mee.

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Hebben wij dezelfde manager? :+ Nou ja, nee, die van mij is nog lang niet zo extreem als die van jou, maar hij scoort toch wel op zeker de helft van de punten, maar dan misschien iets minder extreem... Het zorgt echt voor een slechte sfeer in het team en je gaat handelen naar zijn mogelijke reacties in plaats van ervan overtuigd te zijn dat jouw manier van werken juist is.

Ben even benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: spreken jullie dat echt zo uit alsof je een spraakgebrek hebt?

• armageddon_2k1
  • Nu online
FlowSnake schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:01:..en dat hij niet eens iemand in zijn proeftijd de deur mag wijzen,...
Que? Waar heb je het over? Dat is precies waar de proeftijd voor is.

Verder, lekker kort verhaal.

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:26
mm Dit is toch een reden waarom je ZZPer bent.

Stappen:
* Andere opdracht zoeken voor na je opzegtermijn
* Die manager de waarheid zeggen (zou ik doen)
* Opzeggen...

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

armageddon_2k1 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:23:
[...]

Niet als je er niet (meer) werkt... de betreffende directeur/dga was immers al met pensioen. ;)

• Pizza_Boom
  • Nu online
ardana schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:57:
[...]

Herkenbaar. Ik heb mijn leidinggevende ook meteen bij de eerste keer toen hij naar mij zat te schreeuwen duidelijk gemaakt dat ik daar niet van houd. Kreeg ik meteen de vraag of ik daar wel wilde werken. "Ja, maar niet als jij naar mij schreeuwt. Je kan opstaan en naar mij komen, je kan mijn roepen en vragen bij jou te komen, maar je gaat niet je hele verhaal door het hele gebouw heen brullen." En vragen of ik er wel wilde werken is gewoon een zwaktebod.
Die heeft een aantal keer geprobeerd mij ten val te brengen, maar daarin was ik hem gelukkig telkens een stap voor doordat ik hem vrij snel niet meer vertrouwde en het wantrouwen daarin zorgde dat ik drie keer nadacht voordat ik deed.
Uiteindelijk heeft hij mij de huid volgescholden na mij weken demotiveren en debiliseren, omdat ik niet knakte: ik kreeg van hem geen werk meer, maar via andere afdelingen wel. Probeerde informatie niet te delen, maar die kreeg ik evengoed wel. Heeft geprobeerd tijdskritische projecten onder mijn vleugels te vertragen, maar ik stapte meteen door naar een stap boven hem als het antwoord uit bleef ('s ochtends om half 9 zeggen dat we iets morgenmiddag wel gaan bekijken terwijl het project al een dag achter op schema loopt, maar wel een ander project dat over een half jaar gaat spelen belangrijk maken). Een verzoek neerleggen en direct antwoord krijgen omdat ik dat al had geregeld.
Nog voordat hij op zijn plek terug zat een daarna naar de directie liep, had ik al een mail in de inbox van de directie hangen met het voorval en de vraag om antwoord.
In de periode daarvoor hadden enkele collega's zich bij de directie al beklaagd over zijn uitlatingen jegens mij wanneer ik er niet bij ben en stond er in zijn email een mail klaar waarin hij de samenwerking met mij op wilde zeggen omdat ik onhandelbaar zou zijn.

• SmurfLink
  • Niet online
@Pizza_Boom Hoe is het verder afgelopen? hoe is de situatie nu?

• chronoz
Ik heb vandaag met het team en leidinggevende besproken, dat ik mijn leidinggevende als abusieve dictator en bully zag. Hij nam het redelijk positief op en was ook gefrustreerd met zijn eigen gedrag.

De baas heeft aangegeven dat hij een burnout heeft. Hij heeft in overleg besloten om het met zijn leidinggevende te bespreken om met de ziektewet te gaan.

• Emperor_
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20-06 20:42
chronoz schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:14:
Ik heb vandaag met het team en leidinggevende besproken, dat ik mijn leidinggevende als abusieve dictator en bully zag. Hij nam het redelijk positief op en was ook gefrustreerd met zijn eigen gedrag.

De baas heeft aangegeven dat hij een burnout heeft. Hij heeft in overleg besloten om het met zijn leidinggevende te bespreken om met de ziektewet te gaan.
Mooie oplossing lijkt mij. Het is belangrijk dat de manager rust neemt, hulp zoekt en boven zijn burnout komt.

Gaat iemand anders nu de manager taken overnemen?

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Dat is beter voor iedereen zo!

• SmurfLink
  • Niet online

Hopelijk krijgt hij de begeleiding die hij nodig heeft om er weer bovenop te komen. Wel fijn dat het nu niet meer op jullie wordt afgereageerd.Hopelijk is z'n vervanger een stuk beter!

Abusief betekent trouwens echt niet wat jij denkt dat het betekent. Het betekent simpelweg fout. Wat jij bedoelt is wss iets als krenkend of beledigend oid, wat in het Engels abusive is.

• FlowSnake
armageddon_2k1 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:23:
[...]

Ah, jij laat je ontslaan door iemand die met pensioen is? Snugger.

• armageddon_2k1
  • Nu online
FlowSnake schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:20:
[...]

Ah, jij laat je ontslaan door iemand die met pensioen is? Snugger.
Nope, want in een proeftijd is er geen sprake van ontslag. Daarnaast zal ie ongetwijfeld nog aandeelhouder geweest zijn van z'n eigen bedrijf voor z'n dividend/pensioen, en dus een flinke vinger in de pap hebben indirect.

• Pizza_Boom
  • Nu online
SmurfLink schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:32:
@Pizza_Boom Hoe is het verder afgelopen? hoe is de situatie nu?
Hij is in die periode al een aantal keer ziek geweest, de directie viel het op dat de sfeer op de afdeling dan stukken beter was. Na het incident ben ik aan het werk gebleven, maar is hij weggelopen, heeft alles en iedereen laten stikken en zichzelf ziek gemeld. En sindsdien? Heb hem 1 of 2 keer gezien voor een gesprek bij de directie, meer ook niet. De afdeling draait al een maand of 13-14 zonder direct leidinggevende en eigenlijk gaat dat heel goed. Tuurlijk, er zijn wel eens wat strubbelingen, maar in de dagelijkse gang van zaken wordt hij niet gemist. En inmiddels heeft zo'n beetje het hele kantoor ook al uitgesproken richting directie dat we hem kunnen missen als kiespijn.

Ik merk het wel. Ik heb alles dat daarover geschreven is, doorgezet naar mijzelf. Ik heb dus min of meer mijn eigen dossier bijgehouden. Mocht ie terugkomen, dan zal ik hem niet opzoeken, maar ik weet niet of ik nogmaals de verstandigste kan gaan zijn. Letterlijk door de directie tegen mij gezegd: "wees jij dan de figuurlijke oudste, de verstandigste." Saillant detail is dat het leeftijdsverschil tussen ons groter is dan dat ik oud ben.

• FlowSnake

Kijk, een paar goede stappen al gezet.

Toch is dit voor nu een pleistertje op de wond, immers is er naar mijn idee een behoorlijke vertrouwensbreuk tussen het team en de leidinggevende, de vraag is of hij zo doet omwille een burnout, of hij een burnout heeft omdat hij zo is en niemand met hem door een deur kan. Maar goed, dat is iets dat hij zelf moet ondervinden, wellicht is hij voer een jaar terug, verontschuldigt hij zich, en gaat het van daaruit beter.
armageddon_2k1 schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:36:
[...]

Nope, want in een proeftijd is er geen sprake van ontslag. Daarnaast zal ie ongetwijfeld nog aandeelhouder geweest zijn van z'n eigen bedrijf voor z'n dividend/pensioen, en dus een flinke vinger in de pap hebben indirect.
Nu probeer je maar gewoon wat met nevenargumentatie? Of je in de proeftijd wordt ontslagen, of weg wordt gestuurd, of 'de arbeidsovereenkomst van bepaalde duur, tijdens de wettelijk overeengekomen proeftijd van een maand, wordt opgezegd'. De context mag duidelijk zijn 8)7

Maar verder dan dat lees ik met verbazing jouw reactie. Een ex-directeur met aandelen mag dus naast de directie, en de gehele bedrijfsorganigram over verschillende afdelingen, willekeurig mensen naar huis gaan sturen? Natuurlijk had hij een vinger in de pap, en een flinke ook, maar hij mag niet zelf op de werkvloer op willekeur eventjes iemand ontslaan. Ben je nu helemaal :F

• descon
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 13:28
chronoz schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:41:
[...]
Spullen pakken en weg wezen.

Hoogstens aangeven bij zijn manager dat je niet kan samenwerken met die manager en dat je vertrekt als het
zo doorgaat. Maar dat zou ik al teveel moeite vinden als ik freelancer was.

Graag of niet...zeker in de huidige markt.

Edit : Had je dus algedaan

[Voor 3% gewijzigd door descon op 13-11-2018 14:08. Reden: te snel gereageerd]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True