Toon posts:

Nieuwe av versterker (surround) nodig...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-05 07:15
Ik zoek een?
AV versterker
Ik had een Rotel RSP985 met 5 kanaals eindversterker, maar die zijn aan vervanging toe na 25+ jaar.

Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Een surround versterker die de speakers strak kan aansturen (detail) en ook in stereo mooi klint.

Wat is je budget?
Budget ligt tussen de 1000-2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Surround (tv/netflix) en stereo (streaming vanaf nas)
Aansturen 5.1 kanaals speakers: Tannoy Saturn S6 serie. (zonder sub...)

Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Airplay zou handig zijn, maar geen harde eis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Over rotel hoor ik geen goede dingen, hdmi signaal dat soms weg valt en zo.
Gekeken (maar nog niet geluisterd) naar een Onlyo TXRZ1100.
Las dat de maranz in vergelijkbare prijsklasse erg zacht zou klinken...

Graag jullie advies/ervaring/inschatting wat een goede av versterker zou zijn (in combi met deze speakers en wensen). Een tuner is niet nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Coder71 op 11-11-2018 16:50]

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:30
Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Ga naar de Pricewatch en vul daar je wensen in Zie hieronder hoe ik geschikte receivers selecteer:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch die je nodig hebt
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Je kunt dure merken kopen, zoals Rotel, NAD en Cambridge, maar gek genoeg missen die vaak opties ten opzichte van de merken die goedkoper zijn. Ik zou dus vooral kijken bij Pioneer, Onkyo, Denon, Marantz, Sony en Yamaha. Met jouw budget kan je met gemak al je wensen verwezenlijken en nog een boel geld overhouden.

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
Jorgen schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:58:
Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Ga naar de Pricewatch en vul daar je wensen in Zie hieronder hoe ik geschikte receivers selecteer:
Met alle respect richting Jorgen maar ik vind dit niet het beste advies dat je kunt krijgen in audio land. Het beste advies is: ga zelf luisteren. Jij weet wat je fijn vind klinken en de match tussen versterker en speaker is ook niet geheel onbelangrijk.

Moderne Marantz/denon etc: zijn niet bepaald geweldig (ook niet gek, een klasse A/B versterker van 10-15 kilo, moet niet gekker worden :+ )

[Voor 12% gewijzigd door ReRichard op 12-11-2018 17:41]

• Jorgen
Met alle respect terug: versterkers en receivers zijn audio-doorgevers. Het enige waarop je die uitkiest zijn het aantal benodigde functies/aansluitingen, de prijs en de looks. Luisteren doe je naar speakers, die klinken namelijk wel allemaal anders. De rest zijn toch echt audiofabeltjes.

[Voor 25% gewijzigd door Jorgen op 12-11-2018 18:01]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 18:37
ReRichard schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:40:
[...]

Met alle respect richting Jorgen maar ik vind dit niet het beste advies dat je kunt krijgen in audio land. Het beste advies is: ga zelf luisteren. Jij weet wat je fijn vind klinken en de match tussen versterker en speaker is ook niet geheel onbelangrijk.

Moderne Marantz/denon etc: zijn niet bepaald geweldig (ook niet gek, een klasse A/B versterker van 10-15 kilo, moet niet gekker worden :+ )
Idd beter is het om zware dikke zij en voorpanelen te gebruiken zodat ie rond de 25kg komt te zitten, dat is veel beter voor de klank :P
Heb zelf een denon x3400 die nog 85watt @8ohm per kanaal heeft in 5.1 setup das behoorlijk veel, maar echt zwaar is ie niet de voorzijde is van plastic. ;)

• Coder71
Dank voor jullie info. Ik ben het met je eens dat zelf luisteren, in je eigen kamer met eigen speakers het beste zou zijn. Ik hoopte op reacties als die of die versterker klinkt erg goed bij die speakers, of iemand die eerst rotel had, en nu een ander merk waar hij of zij erg tevreden mee is.
De klankkleur van een versterker heeft veel invloed op hoe een speaker klinkt.
Ik ga de komende tijd een paar winkels met luisterruimtes af. Dan kom ik allicht verder met de keuze.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51
En laat ff weten als je wat leuks hebt gevonden :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Coder71 schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:02:
Dank voor jullie info. Ik ben het met je eens dat zelf luisteren, in je eigen kamer met eigen speakers het beste zou zijn. Ik hoopte op reacties als die of die versterker klinkt erg goed bij die speakers, of iemand die eerst rotel had, en nu een ander merk waar hij of zij erg tevreden mee is.
De klankkleur van een versterker heeft veel invloed op hoe een speaker klinkt.
Ik ga de komende tijd een paar winkels met luisterruimtes af. Dan kom ik allicht verder met de keuze.
Mjah, dat zijn altijd nonsense adviezen die je dan krijgt. En dan het liefst gegeneraliseerd tot een audiofiel cliche als "Merk A speakers past goed bij merk B versterker". Speakers klinken allemaal onderling zó ontzettend anders (ook van hetzelfde merk) dat dat zo niet gezegd kan worden. Versterkers daarentegen hebben nauwelijks waarneembare impact op het geluid. Ruimte(akoestiek) heeft ook weer enorm veel impact, dus als iemand ervaring heeft met een combinatie speaker-versterker in zijn woonkamer en op basis daarvan zegt dat die speaker-versterker combi geweldig goed klinkt, dan adviseert-ie eigenlijk (zonder het te weten en te zeggen) de speaker-in-zijn-ruimte-ruimte combinatie met een willekeurige versterker.

Versterkers hebben amper een klankkleur, zijn in blinde tests amper onderscheidbaar van elkaar (zolang ze goed gebruikt worden en ze in hun normale bereik spelen) en hebben daarom amper impact op het totaalplaatje.

Gebruik dus gewoon die tips van @Jorgen om een goeie selectie te maken en luister aanvullend thuis of het echt wel goed klinkt en allemaal lekker voelt. Het mag natuurlijk ook gewoon mooi en lekker voelen en een stoer merk zijn.

Ik gebruik zelf een hele simpele Marantz versterker (NR1504), maar met rotel eindversterkers. Vind ik lekker :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Coder71
Tnx!

• ReRichard
Jorgen schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:00:
Met alle respect terug: versterkers en receivers zijn audio-doorgevers. Het enige waarop je die uitkiest zijn het aantal benodigde functies/aansluitingen, de prijs en de looks. Luisteren doe je naar speakers, die klinken namelijk wel allemaal anders. De rest zijn toch echt audiofabeltjes.
Prima, ik zou het graag met je eens zijn. Dat zou mij toch wel wat centjes schelen ;)

Desalniettemin hoor ik behoorlijk aanwezige verschillen tussen mijn vorige versterker (Marantz SR7008) en mijn huidige (Onkyo TX-NR5009). Dit heeft voornamelijk met het voorproces gedeelte te maken (andere Audysey) Let wel; ik heb niet geupgrade vanwege het 'betere' (andere) geluid maar omdat mijn Marantz het loodje begon te leggen (er komt een continue zoom uit de versterker). @Coder71 Voel je vrij eens te komen luisteren wanneer je in de buurt van Tilburg bent. Ik zet ze met liefde en plezier naast elkaar zodat je kunt testen.

Ik zal de discussie niet los laten barsten omtrent het verschil in klankkleur (wat met name in het voorprocessing gedeelte, behoorlijk van invloed is). Maar ga gewoon luisteren, hiermee is het risico op een miskoop minder aanwezig. Je hebt niets te verliezen en houd er wellicht nog een leuke middag aan over. Baat het niet dan schaad het niet.
Goofy1978 schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:25:
[...]

Idd beter is het om zware dikke zij en voorpanelen te gebruiken zodat ie rond de 25kg komt te zitten, dat is veel beter voor de klank :P
Heb zelf een denon x3400 die nog 85watt @8ohm per kanaal heeft in 5.1 setup das behoorlijk veel, maar echt zwaar is ie niet de voorzijde is van plastic. ;)
Als jij gelukkig bent met je Denon is dat toch helemaal prima. Maar je insinuatie dat gewicht gecreëerd word in de behuizing is bewust misleidend. (Bij klasse A/B versterkers, voor klasse D gaat dit natuurlijk niet op)

PS: Jouw denon is zo licht vanwege zijn ini-mini trafo i.c.m. een boel plastic. Wat overigens doodnormaal is in het lage budget segment waar die zich in bevind.

PS2: Verder is de opmerking omtrent akoestiek van @JvS 100% correct. Dit doet meer met het geluid dan een versterker (en tot op zekere hoogte speakers).

Edit: @Coder71 Heb je eventueel een (jonge) 2de handse overwogen? Voor 1000-2000 koop je erg leuke versterkers (schrijven vrijwel net zo hard af als auto's)

[Voor 37% gewijzigd door ReRichard op 13-11-2018 10:50]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ReRichard schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:20:
[...]

Prima, ik zou het graag met je eens zijn. Dat zou mij toch wel wat centjes schelen ;)

Desalniettemin hoor ik behoorlijk aanwezige verschillen tussen mijn vorige versterker (Marantz SR7008) en mijn huidige (Onkyo TX-NR5009). Dit heeft voornamelijk met het voorproces gedeelte te maken (andere Audysey...

Ik zet ze met liefde en plezier naast elkaar zodat je kunt testen.

Ik zal de discussie niet los laten barsten omtrent het verschil in klankkleur (wat met name in het voorprocessing gedeelte, behoorlijk van invloed is).
Ah wacht. Jij neemt de Audyssy room correction mee in je oordeel. Dat is van oneindig groot invloed uiteraard. Want gewoon DSP/equalizing. Uiteraard is dat enorm hoorbaar. Het maakt vele decibellen verschil bij verschillende frequenties en dat is gewoon objectief aantoonbaar.

Ik ben overigens niet heel erg fan van die volledig automatische correctiesystemen omdat het hit-or-miss is, Het is nog te complex om goed te automatiseren (De mic/DSP maakt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen direct en gereflecteerd geluid en dat is in de beleving wel totaal anders. Dat is de basis voor de correctie en daar zit mogelijk al een gigantische fout). Het kan goed uitpakken (met name in het laag gaat het meestal wel goed), maar het is totaal onvoorspelbaar.

Maar die dingen leveren uiteraard een uitstekend meetbaar en totaal makkelijk hoorbaar verschil. Maar dat is wat anderd dan een versterker die voorspelbaar anders "klinkt".
Als jij gelukkig bent met je Denon is dat toch helemaal prima. Maar je insinuatie dat gewicht gecreëerd word in de behuizing is bewust misleidend. (Bij klasse A/B versterkers, voor klasse D gaat dit natuurlijk niet op)

PS: Jouw denon is zo licht vanwege zijn ini-mini trafo i.c.m. een boel plastic. Wat overigens doodnormaal is in het lage budget segment waar die zich in bevind.
Het is geen mini trafo, het is waarschijnlijk gewoon een moderen schakelende voeding. die hebben geen kilo's koper en kernmateriaal meer nodig om veel vermogen van goede kwaliteit te leveren :).

Ik ben het wel eens met dat het gewicht van een versterker niets zegt over hoe goed die gaat klinken.

[Voor 5% gewijzigd door JvS op 13-11-2018 11:07]

• ReRichard
@JvS Omdat het hier specifiek gaat om een AV versterker vond ik het aannemelijk dat er gebruik gemaakt gaat worden van equalizing. Iets wat bij mij braaf uit gaat wanneer ik naar muziek luister (voorheen nog een losse Marantz PM8005 maar dit leverde niet heel veel winst op t.o.v. enkel de Onkyo) maar waar ik gretig gebruik van maak voor het kijken van films.

Bij mij pakt audysey erg goed uit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is fijn :). Mijn laatste receiver waarmee ik het deed was een Pioneer. Die had MCACC en het voordeel daarvan was dat je handmatig de instelling kon nakijken en veranderen. Ik had de staandegolven killer aan staan en de rest weer op "vlak" gezet. Ik had het altijd aanstaan, want beter=beter zou ik zeggen. Wat is je overweging om het met muziek niet te gebruiken, als het wel beter geluid oplevert?

Audysy kan meer en kan geavanceerder zijn, maar het is meer een "black box". Dat vind ik eng :o

• ReRichard
JvS schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:21:
Dat is fijn :). Mijn laatste receiver waarmee ik het deed was een Pioneer. Die had MCACC en het voordeel daarvan was dat je handmatig de instelling kon nakijken en veranderen. Ik had de staandegolven killer aan staan en de rest weer op "vlak" gezet. Ik had het altijd aanstaan, want beter=beter zou ik zeggen. Wat is je overweging om het met muziek niet te gebruiken, als het wel beter geluid oplevert?

Audysy kan meer en kan geavanceerder zijn, maar het is meer een "black box". Dat vind ik eng :o
Dat MCACC systeem is juist vanwege de handmatige opties beter dan Audysey (imo). Maar ik kon mijn huidige amp zo goedkoop krijgen (2de hands) dat ik Audysey graag voor lief neem.

@JvS vraagje; wanneer ik de Marantz en Onkyo naast elkaar zet op pure audio zitten er toch duidelijke klank verschillen in het geluid (met name in het laag en de middentonen). Zo duidelijk dat zelfs mijn vrouw het hoort (en haar interesse in audio in zo goed als 0). Wat zou hier de verklaring voor zijn?

Excuus @Coder71 voor de off-topic posts.

[Voor 15% gewijzigd door ReRichard op 13-11-2018 11:36]

• Coder71
Dank voor de verheldering!

Op mijn "oude" rotel had ik passthrough aan staan. Er zat daar geen dsp in... (alles nog analoog).

Helaas woon ik niet in de buurt van Tilburg, maar aardig dat je het aangeboden hebt!
Ik ga eerst maar eens luisteren bij verschillende winkels.

• Jorgen
@ReRichard wellicht een stukje volume /vermogen waarbij in ons hoofd harder vaak beter klinkt. Plus psycho-akoestiek. "kijk schat, nu doe ik de duurdere versterker". Ook voor een ongeïnteresseerde leek gaan die dingen op en dat is dan ook een veel gebruikt argument in audioland.

[Voor 49% gewijzigd door Jorgen op 13-11-2018 11:45]

• ReRichard
Jorgen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:44:
@ReRichard wellicht een stukje volume /vermogen waarbij in ons hoofd harder vaak beter klinkt.
Decibelmetertje erbij gehaald, volume verschil was in eerste instantie ook mijn verklaring.. :'( maar daar lijkt het niet aan te liggen.

@Jorgen zie mijn edit :+
Edit: daar heb je een goed punt maar ze weet niet dat de onkyo 2x zo duur is omdat hij tweedehands voordeliger was. Tevens heb ik zelf blind getest, maar ivm vertraging tussen luistersessie (wisselen van bananenpluggen) vertrouw ik mijn eigen beleving niet helemaal.

[Voor 29% gewijzigd door ReRichard op 13-11-2018 11:53]

• Jorgen
Zie mijn edit

Edit: @ReRichard duidelijk ;)

[Voor 57% gewijzigd door Jorgen op 13-11-2018 12:31]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 18:37
https://www.hifiklubben.n...on-pma-2500ne-versterker/

Als je dit zo leest is zijn er toch wel wat kilos bij gekomen die aan het geluid zelf niet veel toevoegen. :P
Dit is dan een audiofiele Denon van 25kg maar is bij de andere merken ook zo gedaan, dus erg misleidend vind ik mn post niet.
Zal verder prima klinken en ie is op 2 of 4 ohm vast stabieler dan een x3400.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee