• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-03 09:15
Beste mensen,

Volgens mij is er niet een dergelijk topic.
Ik zie in mijn omgeving dat de studieschulden de spuigaten uit lopen. Ik werk en studeer tegelijk voor mijn premaster/master nu, maar ik hoor van die eerstejaars bachelorstudentjes op de vereniging gewoon zeggen dat ze later tot 70.000 euro schuld hebben. Het gezelschap waar ik op mijn werk mee omga, allemaal hoge ambtenaren bij een bestuursdepartement, daar is dat natuurlijk anders. Nu zit ik daar zelf een beetje tussenin, werkende die al veel opgebouwd heeft of student die nog niks heeft.

Mijn studieschuld is slechts €1.144. De rest viel onder prestatiebeurs.

Hoe hoog is die van jullie?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
0.

De luxe gehad dat mijn ouders mijn gehele studie betaald hebben. Nog steeds dankbaar voor!
Wel inde mijn vader mijn studiefinanciering (gift toendertijd nog) maar leek me niet meer dan normaal.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik ga dat soort gevoelige info hier niet posten...
Maar ik kan je wel vertellen dat bij (oud) TU studenten 30-50k schuld heel normaal is. En dat is onder de oude regels (prestatiebeurs). Ik verwacht dat het nu nog veel erger is.
) Zware studies, waardoor veel mensen afvallen (= geen prestatiebeurs) of er langer over doen.
) Als je niet in de buurt van Eindhoven, Delft of Enschede woont moet je wel op kamers. Dus moet je ook wel bijlenen.

Op zich is het prima te doen verder. De voorwaarden zijn gunstig. Tenminste, nu nog...
Het telt alleen wel onevenredig zwaar mee als je een hypotheek wilt. Dus als je een huis wilt kopen moet je na je afstuderen heel zuinig doen en zo snel mogelijk alles afbetalen.

TheS4ndm4n#1919

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-03 09:15
Ja maar als ik (ooit) een hypotheek ga aanvragen los ik het voor de aanvraag gewoon gelijk in 1 keer af natuurlijk.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08

JdM

Gas?Gas!

Wat is eigenlijk je bedoeling met het topic?

N54 powered

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

RocketKoen schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:34:
Ik ga dat soort gevoelige info hier niet posten...
Maar ik kan je wel vertellen dat bij (oud) TU studenten 30-50k schuld heel normaal is. En dat is onder de oude regels (prestatiebeurs). Ik verwacht dat het nu nog veel erger is.
Dan moest je het wel bont maken hoor, in de tijd van de prestatiebeurs.
Ik was ook uitwonend en voor mijn 5j HBO + Uni samen zo'n 20k studieschuld opgebouwd, en dan had ik ook nog bijgeleend.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

maar ik hoor van die eerstejaars bachelorstudentjes op de vereniging gewoon zeggen dat ze later tot 70.000 euro schuld hebben.
Niets mis mee, zolang je het maar niet opdrinkt en duurzaam langdurig en gespreid belegd.

Overwegende:
7% rendement per jaar.
7 jaar 930 per maand lenen, dat volledig beleggen, terugbetalen begint vanaf 9e jaar?

Dan heb je €114,000 na 9 jaar.

| live and give like no one else |

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

3x3 schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:41:
[...]

Niets mis mee, zolang je het maar niet opdrinkt en duurzaam langdurig en gespreid belegd.

Overwegende:
7% rendement per jaar.
7 jaar 930 per maand lenen, dat volledig beleggen, terugbetalen begint vanaf 9e jaar?

Dan heb je €114,000 na 9 jaar.
Je vergeet dat je ondertussen ook nog een opleiding moet bekostigen en afronden...

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
Tja, het begrip studieschuld is een beetje qua definitie niet geheel duidelijk. Er zijn ook mensen die 20.000 tijdens hun studie lenen en dit in aandelen hebben gestopt en hierdoor maandelijks 'winst' maken. Zij hebben technisch dus een schuld van 20.000, maar hebben een vermogen van 20.000+

Vraag is dus of een getal iets zegt

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:29
De gemiddelde studieschuld voor een HBO'ert ligt rond de 20k en voor een uni-student 30k heb ik me laten vertellen. Zeker voor uitwonende studenten (niet iedereen heeft ouders die in Amsterdam wonen) nu er geen prestatiebeurs meer is, terwijl tegelijkertijd de studiekosten hard stijgen, loopt dit bedrag heel erg hard op.

Zelf heb ik 1,5 uur heen en 1,5 uur terug gereisd + 16 uur gewerkt om zonder studieschuld mijn HBO af te ronden. Niet dat dat enig nut heeft gehad, want een huis kopen kan je toch niet als je klaar bent met je studie en particuliere huur is tamelijk onbetaalbaar.

Wees verstandig: doe geen HBO of universiteit, rol rustig door het MBO heen, schrijf je direct in voor een sociale huurwoning en leer door nadat je je MBO-papiertje hebt. Als je nog voor je 30e aan kinderen wil beginnen en daarmee ook financieel rond wil komen, is dat inmiddels de enige weg geworden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31
Zo'n opsomtopic heeft geen meerwaarde en ik sluit het topic dus. Concrete situaties kunnen in een topic besproken worden. De politieke overwegingen erachter kunnen in een topic in AWM.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee