Toon posts:

Hoe heeft mijn Time Machine back-up kapot kunnen geraken?

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb net een Time Machine back-up als test 5x geprobeerd te herstellen en de back-up was simpelweg kapot! Ik had destijds 6 maanden niet ge-backupped en daarna wel. Vervolgens zei Time Machine een week elke nacht dat de back-up geslaagd was.

Vervolgens testen op een andere MacBook en na 2 uur (100GB hersteld) ongeveer volgende foutmelding:

Gelukkig is er dus nooit data kwijtgeraakt en heb ik nog wel extra back-ups van mijn belangrijkste data via Dropbox, Synology, e.d.

Nu heb ik de back-ups verwijderd en ben ik opnieuw de Time Machine Btrfs volume aan het aanmaken op mijn Synology.

Ik vroeg mij ook af. Kan "Enable data checksum for advanced data integrity" mijn Time Machine back-ups beschadigen?

[Voor 3% gewijzigd door chronoz op 11-11-2018 13:38]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een checksum is niks anders dan dat: optellen van bitjes en dan komt er een getal uit. Niet meer en niet minder. Dus dat sloopt geen backups.
Waar ik me eerder zorgen om zou maken is of de HDD die in je gebruikt nog wel lekker is. Heb je die getest voordat je dat bolume opnieuw aanmaakte?
Synology heeft daar prima tools voor iirc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook is het van belang dat de Mac waar de back-up op gemaakt is en de restore Mac hetzelfde besturingssysteem draaien. Je kan een backup van Mojave niet naar El Capitan restoren bijvoorbeeld.

I reject your reality and substitute my own

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Praktisch is remote Time Machine een disk image op een remote share dat opgesplitst is in losse files ('bands'). In mijn ervaring is het superfragiel, en heeft het zin om af en toe te Option-klikken op het Time Machine-icoon in de menubalk en "Verify backups" te kiezen.

De Synology-instelling verandert de data op disk niet, het voegt alleen metadata toe die remote niet bekeken kan worden. Ik gok dat de data-integriteit nog steeds volledig is, alleen is het filesystem binnen het disk image stukgegaan, vanwege niet goed afgevangen network errors tijdens writes of andere bugs in macOS.

De installer houdt een logfile bij waar mogelijk in staat waar in de restore de fouten optraden.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 12:25
heb je de time machine back-up ook al eens gecontroleerd op fouten, d.m.v disk utility te gebruiken en de time machine backup te laten controleren met schijf ehbo ?

Als je de time machine backup handmatig opent, dan mount hij deze, en is hij ook zichtbaar in disk utility.. (schijf hulpprogramma)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Ik heb ook geen goede ervaringen met Time Machine betreffende data integriteit. Een goede backup tool valideert zelf de data integriteit zodat je niet voor verassingen komt te staan als je de backup nodig hebt. Time Machine heeft hierin kennelijk onvoldoende checks voor ingebouwd.

Ik ben enkele jaren geleden overgestapt naar Arq backup. Dit bevalt goed. Files worden dmv een checksum gecontroleerd nadat het is opgeslagen, plus een volledig check iedere maand.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee