Mac mini als centrale computer voor nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Hi,

Even stukje achtergrond informatie. Ik heb op dit moment een mac mini die ik als HTPC gebruik bij mijn televisie. Dit doe ik al 10 jaar en heb verschillende versies gehad. Nu ga ik over een half jaar verhuizen naar een nieuwbouw woning en wil ik de Mac mini een prominentere rol gaan geven(indien mogelijk).

Het idee: Ik heb een computer beeldscherm: Dell UP2516D en een 55" OLED Philips TV. Wat ik in mijn nieuwe woning wil als bron op beide apparaten aansluiten. Ik wil dus zowel mijn TV als Dell beeldscherm kunnen werken op de Mac mini. Ik wil daarbij mijn Mac mini in de meterkast ophangen en als ik bijvoorbeeld voor werk of school wat moet uitwerken op mijn Dell beeldscherm op de mac mini kunnen werken, maar als ik een filmpje wil zien de mac mini kunnen aanroepen op mijn TV.

Nu zat ik er aan te denken om mijn TV aan te sluiten met HDMI en het beeldscherm met mini displaypoort naar USB-C.

Waar loop ik tegen aan: Hoe switch ik op de mini naar de beeldschermen. Ik kan het zo even niet verzinnen, wel aan het googlen geweest maar nog niet echt een oplossing gevonden. Als iemand kan/wil mee denken of dit een goede oplossing is en/of er een betere oplossing is graag. _/-\o_

P.S. Als iemand een betere oplossing heeft dan hoor ik dat ook graag. Dit even de enige oplossing die ik zo kan bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 11-11-2018 13:17 ]

Beste antwoord (via SirMemeAlot op 12-11-2018 11:49)

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46
SirMemeAlot schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:04:
[...]

Dank voor het meedenken iedereen.

Dit lijkt me wel de meest praktische oplossing inderdaad. Ik zit er dan aan te denken om mijn Mac mini bij mijn monitor(Dell UP2516D) aan te sluiten. Kan ik dan eventueel wel 4K materiaal streamen naar mijn TV, als in ondersteund Airplay deze hoge bitrates?

@fm77 Ik zat te denken aan BT toetsenbord en muis van Apple. Deze werken in mijn ervaring met een behoorlijke afstand en de meter kast zit in de gang. De afstand dwars door de muren zal ongeveer 5 meter zijn, kan natuurlijk zo zijn dat het niet werkt, maar dat weet ik pas als ik het test.

Toevoeging: Ik wil dan de nieuwste Mac mini gaan kopen met i5 en 256GB SSD. Deze ondersteund wel 4K op 60HZ
Dit zou ik zelf nooit over Airplay doen, zeker niet naar een AppleTV. Als je een NFS share openzet op je Mac Mini en vervolgens (zoiets als) https://firecore.com/infuse gebruikt als player op je AppleTV ga je een stuk gelukkiger worden.

Ik stream thuis content vanuit mijn meterkast (Synology NAS) naar de AppleTV 4k volgens deze logica en het werkt altijd prima. Infuse ondersteund ook de meeste codecs dus ik heb nog nooit iets gehad wat weigerde af te spelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:32
2 bureaubladen maken en daar tussen switchen en toewijzen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zit nu te denken aan switchen, maar heb je überhaupt al een idee hoe je de mac aan je tv of scherm gaat aansluiten? En natuurlijk ook de aansturing daarvan (tb/muis?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14

M-ThijZ

Riding on Rails

Dit lijkt mij onhandig. Zet die Mac naast je monitor en hang een Rapberry Pi aan je TV.

Dan speelt je mac nog steeds fileserver / transcoder en ben je een stuk flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:16
Of gewoon een Apple tv bij de tv en dan via Airplay mirroring het beeldscherm van de Mac Mini laten zien? Met een BT muis/ toetsenbord kom je volgens mij een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:32
gelukkie schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:08:
Of gewoon een Apple tv bij de tv en dan via Airplay mirroring het beeldscherm van de Mac Mini laten zien? Met een BT muis/ toetsenbord kom je volgens mij een heel eind.
De meeste praktische oplossing...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
gelukkie schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:08:

Dit lijkt me wel de meest praktische oplossing inderdaad. Ik zit er dan aan te denken om mijn Mac mini bij mijn monitor(Dell UP2516D) aan te sluiten. Kan ik dan eventueel wel 4K materiaal streamen naar mijn TV, als in ondersteund Airplay deze hoge bitrates?

@fm77 Ik zat te denken aan BT toetsenbord en muis van Apple. Deze werken in mijn ervaring met een behoorlijke afstand en de meter kast zit in de gang. De afstand dwars door de muren zal ongeveer 5 meter zijn, kan natuurlijk zo zijn dat het niet werkt, maar dat weet ik pas als ik het test.

Toevoeging: Ik wil dan de nieuwste Mac mini gaan kopen met i5 en 256GB SSD. Deze ondersteund wel 4K op 60HZ

[ Voor 5% gewijzigd door SirMemeAlot op 12-11-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Je kan toch gewoon de bediening van je Apple TV dan gebruiken? Die kan vast via het netwerk ook wel op je Apple TV kijken (ik heb zelf geen Apple, maar elk OS dat ik gezien heb kan dat). Dat lijkt me een stuk simpeler, ik zie ook geen voordeel om je Mac Mini in de meterkast te zetten. Je kan er ook remote op werken als hij bij je monitor staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ex87
[...]

Dit zou ik zelf nooit over Airplay doen, zeker niet naar een AppleTV. Als je een NFS share openzet op je Mac Mini en vervolgens (zoiets als) https://firecore.com/infuse gebruikt als player op je AppleTV ga je een stuk gelukkiger worden.

Ik stream thuis content vanuit mijn meterkast (Synology NAS) naar de AppleTV 4k volgens deze logica en het werkt altijd prima. Infuse ondersteund ook de meeste codecs dus ik heb nog nooit iets gehad wat weigerde af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@ex87 Ik denk dat dit inderdaad de beste optie is. Mijn oplossing is te omslachtig en bied te weinig voordelen als je 4K in HDR kan streamen. Een Apple TV 4k wel vrij prijzig, maar het is wat waard als het seamless werkt. Daarnaast zullen er vast meer leuke features op de AppleTV zitten die ik nog kan uitzoeken dan :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
SirMemeAlot schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:58:
@ex87 Ik denk dat dit inderdaad de beste optie is. Mijn oplossing is te omslachtig en bied te weinig voordelen als je 4K in HDR kan streamen. Een Apple TV 4k wel vrij prijzig, maar het is wat waard als het seamless werkt. Daarnaast zullen er vast meer leuke features op de AppleTV zitten die ik nog kan uitzoeken dan :-).
Ik gebruik zelf m'n AppleTV voor alles op een 4k OLED tv van LG:

- Amazon Prime Video
- Netflix
- Lokale video via Infuse
- HomeKit base station (zodat ik me Ikea lichten uit/aan kan doen zonder op het netwerk te zitten)
- NPO ziet
- Videoland
- Ziggo Sport Go airplayen (helaas nog geen app)

Voor ons is het echt de 1-stop oplossing voor alle media, zeker sinds de AppleTV Dolby Atmos ondersteund via m'n sound bar :9

Dan zijn er ook nog een hoop andere games en apps, dus inderdaad.. Genoeg te ontdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Iedereen heeft het hier over streamen. Maar TS wilde toch werken vanuit zijn mini? Of lees ik het verkeerd. Trouwens werken vanuit de meterkast. Levert dat niet een grote lagg op?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
kevinl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:51:
Iedereen heeft het hier over streamen. Maar TS wilde toch werken vanuit zijn mini? Of lees ik het verkeerd. Trouwens werken vanuit de meterkast. Levert dat niet een grote lagg op?
Dat is initieel wel het idee. Echter gaat het mij vooral om het kijken van films en series op mijn TV en op mijn monitor wil ik echt bezig kunnen voor school en werk(Word, internet, downloaden, niks bijzonders). Daarbij wil ik de meest optimale manier, daarbij leek mij de mac mini als centraal punt voor beide een goede oplossing. Als dit echter net zo makkelijk is om te streamen, dan hoef ik ook geen display/HDMI kabels door loze leidingen te trekken, als dat al mogelijk is.

Dus ik sta open voor tips en adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:52
SirMemeAlot schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:47:
[...]

Dat is initieel wel het idee. Echter gaat het mij vooral om het kijken van films en series op mijn TV en op mijn monitor wil ik echt bezig kunnen voor school en werk(Word, internet, downloaden, niks bijzonders). Daarbij wil ik de meest optimale manier, daarbij leek mij de mac mini als centraal punt voor beide een goede oplossing. Als dit echter net zo makkelijk is om te streamen, dan hoef ik ook geen display/HDMI kabels door loze leidingen te trekken, als dat al mogelijk is.

Dus ik sta open voor tips en adviezen :)
Ik gebruik mijn mini ook centraal en staat bij mij in de kelder.
Voor het kijken van film en series heb ik op de mini Plex PMS geïnstalleerd en stream alles via de LAN naar de TV app van Plex, geen extra kastje (aTV) en gewoon met de afstandbediening van de TV alles kunnen bedienen.

Als ik het goed heb, zijn Philips OLED tv's uitgerust met Android TV als besturing systeem, het makkelijkst is dan om je mini aan te sluiten op je monitor, NFS share aanmaken, VLC downloaden op je TV en VLC koppelen aan je share op de mini, kan je eventueel je aTV gebruiken voor een andere kamer etc.

• SirMemeAlot
Philips is inderdaad uitgerust met Android. Ik heb wel eens gelezen dat VLC problemen heeft met ondertiteling tonen via de Chromecast. Werkt het op deze manier met subs wel?
Pagina: 1