WD red faalt in NAS - zijn deze smart waarden normaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Vanochtend kwam ik erachter dat de storage pool in mijn Synology DS414 NAS 'degraded' was. De foutmeldingen daarvoor waren als volgt:

- Tried to re-identify disk[1]
- Re-identification (IDNF error) has happened on disk 1 on DS414
Vervolgens:
- Storage pool 1 on TheNexus has entered degraded mode

De NAS detecteert zo te zien schijf 1 niet meer. Bij opstarten hoor ik ook een 'klikkend' geluid, alsof de leeskop iets probeert te doen. Dat gaat een hele tijd door, tot de NAS idd opstart en deze foute geeft. Ik vermoed dat hij het meerdere keren probeert maar het gewoon opgeeft.

Voor de zekerheid al een nieuwe schijf besteld (WD RED 4TB, net als voorheen; er zit 4x4TB WD Red in), maar ik wil graag jullie mening over de smart waarden van de andere schijven. Zijn deze normaal of reden tot zorg? (dit is een snip van HDD2; 3 en 4 hebben dezelfde ordegrootte dus ik vermoed no. 1 ook, maar dat kan ik niet meer zien). NAS en schijven zijn net geen 5 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/211thrq.jpg

Ter info, mijn NAS staat geconfigureerd om dagelijks om 23.59 uit te gaan en om 9.30u de volgende dag weer aan. Schijven mogen na 0.5-1h in slaapstand. Gedurende de werkweek is het gebruik minimaal; pas in de avond weer. Dit doe ik om stroom te sparen; maar misschien is de huidige config wel oorzaak voor heel veel opspin/downspin cycles en kan dat beter?

[ Voor 5% gewijzigd door Evil_king op 11-11-2018 12:13 ]

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-06 16:24
Toen ik dit las moest ik gelijk denken aan wat mij een keer verteld is: Namelijk dat je HDD's beter aan kan laten staan.
You can save energy by letting the disks spin down. If they are 7200rpm disks they will use 6-9W when idling, or 0.5W when spinned down.

But spinning down and up alot will wear the drive and potentially lower lifetime. The best would be to let a drive running all the time with good cooling; good not meaning excessive. If you put a fan on one side of the HDD it may decrease lifetime as there is a huge temperature difference in the HDD metal internally, causing expansion/contraction that will tear a drive apart. The best lifetime with HDD would be in a vibration-less environment where it is running with a constant temperature on all sides of the HDD.
bron

En ik moet ook uit (beperkte) eigen ervaring zeggen, mijn nas staat nu al 6 jaar continu aan en tot nog toe met de eerste schijven die ik destijds gekocht heb.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:33
Persoonlijk zou ik ze ook laten draaien continu. Heb daarmee tenminste nog nooit een schijf zien falen hier bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
En qua SMART waarden? Iemand enig idee of deze slecht/goed zijn (en dus een indicatie of de schijf daarop is stukgelopen, of dat het gewoon pech was)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 10:37
Of dat echt de oorzaak van het falen is weet je nooit, maar een start-stop count van 16.000 vind ik zeer hoog voor een schijf die gemaakt is om 24/7 te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Pyramiden schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:28:
Of dat echt de oorzaak van het falen is weet je nooit, maar een start-stop count van 16.000 vind ik zeer hoog voor een schijf die gemaakt is om 24/7 te spinnen.
OK; helder. Maar is het hoog voor een NAS schijf of hoog voor alle soorten schijven? Want ik heb deze inderdaad door de vele stop-starts misschien meer gebruikt als een desktop schijf gebruikt zou worden. Is in die zin die 16000 dan ook hoog of zou het nog even door moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
ID 3, 4, 12 en 193 zijn buitengewoon hoog maar totaal verklaarbaar (aan/uit). Kans is aanwezig dat als jij vanaf nu de schijven continu aan laat staan, je er nog lang gebruik van kan maken. Dat gezegd hebbende: Ik garandeer niets; alles is mogelijk, niets is onmogelijk.

Wil je zekerheid? Koop nieuwe schijven (kost niet veel meer tegenwoordig) en bouw je NAS opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
pasarica schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:21:
En ik moet ook uit (beperkte) eigen ervaring zeggen, mijn nas staat nu al 6 jaar continu aan en tot nog toe met de eerste schijven die ik destijds gekocht heb.
Tot er stroomuitval is, en alle schijven daarna weigeren op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasarica
jeroen3 schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:12:
[...]

Tot er stroomuitval is, en alle schijven daarna weigeren op te starten.
of tot er een meteoriet langs alle astrologen is geglipt en op aarde terecht komt zodat we teruggegooid worden in een alles dodende ijstijd }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
pasarica schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:18:
[...]

of tot er een meteoriet langs alle astrologen is geglipt en op aarde terecht komt zodat we teruggegooid worden in een alles dodende ijstijd }:O
Je kan wel grappig proberen te doen, maar het scenario dat @jeroen3 schetst is helemaal niet zo vergezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:31:
[...]

Je kan wel grappig proberen te doen, maar het scenario dat @jeroen3 schetst is helemaal niet zo vergezocht.
Nee, maar daarvoor heb je back-ups en eventueel een UPS. Toch?

Alles wat van het stroom afgaat na lange tijd heeft de kans daarna niets meer te doen, incluis je koelkast en radiowekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
TommyboyNL schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:31:
[...]

Een NAS is geen back-up. Dus in het meest ongelukkige geval je jouw NAS (toch als back-up gebruikt) in JOBD met 4 schijven hebt staan, geen back-up systeem in gebruik hebt en het ongelukkige geval dat ALLE 4 de schijven ineens niet meer opstarten na een stroomuitval heb jij gelijk en is het niet vergezocht.

Echter, zodra jouw 4-bay NAS in een RAID is ingesteld, jij periodiek een back-up van jouw NAS maakt (één on-site en één off-site), plus eventueel een UPS in gebruik hebt is er toch niet zo vreselijk veel aan de hand.

En wat betreft meteoriet... Ik vraag mij serieus af wat eerder zal voorkomen: alle 4 de schijven die tegelijk niet meer opstarten na een stroomuitval of het bereiken van aarde door een meteoriet. Ik hoop het eerst... maar zou er geen geld op zetten.

Leesvoer

• Evil_king
Dank zover. Ik heb inmiddels mijn raid5 array herbouwd en eea doet het weer.
Ik heb het nas nu ingesteld om 1x per dag aan en uit te gaan (17-23.59) omdat ik geen zin heb dagenlang als ik op werk ben dat ding voor niks aan te laten. Maar verder geen standby voor schijven of NAS; ik denk dat dat allerlei up/downspins gedurende de dag zwaar zal verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49
En om de kern van je vraag te beantwoorden: er zijn geen aanwijzingen dat de data onbetrouwbaar wordt opgeslagen / gelezen. Zolang je harddisk nog correct start is er niets aan de hand. Gewoon verder gebruiken en goed blijven zorgen voor backups.
Pagina: 1