Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lasersnijden op a3 formaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:33
Goedendag tweakers.

Ik loop een beetje vast met het uitwerken van een project.

Ik wil namelijk een soort gelijke matrixboard maken zoals in het filmpje hieronder.

Echter loop ik vast op het gedeelte van het op maar snijden van foam. Ik heb dit handmatig met een mesje geprobeerd en dit gaf helaas geen mooi resultaat

Nu ben ik gaan googlen op laaersnijders en kwam erg veel verschillende soorten en zelfbouwprojecten tegen.

Nu wil ik geen honderden/duizenden euro’s uitgeven aan zon lasersnijder en kwam dus al gauw op een zelfbouw project te bestellen bij banggood (https://m.banggood.com/A3...a3AKEr3n1bfUaAkZ-EALw_wcB)

Maar zijn er ook nog andere betaalbare mogelijkheden om het zelfde resultaat te krijgen zoals in het filmpje?

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Als het om 1 of een paar stuks gaat zoek je toch een fablab op? Daar staat er vaak wel 1

specs

• Jboy1991
maratropa schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:06:
Als het om 1 of een paar stuks gaat zoek je toch een fablab op? Daar staat er vaak wel 1
Goeie tip! Wist niet dat dit bestond. Ga zo even mailtje sturen met wat mogelijk is

Bedankt.

• Sickboy22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07-06 00:37
Disclaimer: Geenszins bij betrokken, zelf nooit iets bij besteld.

Maar https://www.laserbeest.nl/ kun je ook proberen.

[Voor 5% gewijzigd door Sickboy22 op 11-11-2018 11:51]

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:28
Zoek even op "laser snijden kunststof" en je vindt tientallen bedrijfjes (zoals oa laserbeest idd) waar je gewoon je tekeningen naar kunt opsturen, en ze snijden het voor je uit.

Wat je ook kunt doen is binnelopen bij een gereedschapwinkel waar ze ook gereedschap of naamplaatjes graveren. Vaak kunnen die met diezelfde machine ook kunststof snijden.

• Jboy1991
mcDavid schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:54:
Zoek even op "laser snijden kunststof" en je vindt tientallen bedrijfjes (zoals oa laserbeest idd) waar je gewoon je tekeningen naar kunt opsturen, en ze snijden het voor je uit.

Wat je ook kunt doen is binnelopen bij een gereedschapwinkel waar ze ook gereedschap of naamplaatjes graveren. Vaak kunnen die met diezelfde machine ook kunststof snijden.
ik ben juist bang dat als ik voor zon klein projectje (gaat dus alleen om a3 formaat waar dus telkens 1x1 cm hokjes uit moet met daar tussen 2mm (raster dus). ) bij dat soort bedrijven al meer geld kwijt bent aan het starttarief dan aan het projectje zelf.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Jboy1991 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:59:
[...]

ik ben juist bang dat als ik voor zon klein projectje (gaat dus alleen om a3 formaat waar dus telkens 1x1 cm hokjes uit moet met daar tussen 2mm (raster dus). ) bij dat soort bedrijven al meer geld kwijt bent aan het starttarief dan aan het projectje zelf.
Als het totaalbedrag maar acceptabel is, toch? :?

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• mcDavid
[...]

Er is precies één manier om daar achter te komen. Gewoon een offerte opvragen.

Ik heb ooit bij een gereedschaphandel een stuk plexiglas van een halve vierkante meter laten laseren voor een tientje. Gewoon omdat die man het prachtig vond wat ik aan het maken was en toen de boel kaar was en ik vroeg wat ik 'm verschuldigd was, zei "euh, doe maar een tientje".

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:19
Ik heb ooit zo'n letterklok gemaakt in een IKEA-lijstje. Hiervoor heb ik o.a. twee vierkanten plaatjes MDF gebruikt; een van 18mm dik en daar een raster van gaten (10mm geloof ik) geboord en een van 6mm dik met in hetzelfde raster gaatjes van 5mm.

In de lijst was de volgorde van buitenaf: plexiglas (mat), vel met de letters (voor jou niet van toepassing dus), dikke plaatje MDF, dunne plaatje MDF, ledstrips. Dat werkte heel goed!

Het waren veel gaatjes, dat wel, maar het kostte bijna niks! :)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:40
[...]

Het staat gewoon op de website van laserbeest.
15 euro + 1 euro per minuut. (excl)
Kijk even in je tekening hoeveel mm je moet snijden. Ik weet niet hoe snel dat gaat, maar online vind ik dit document, die heeft het over speed 2.0 bij acrylic. Als dat 2 mm/s is, dan weet je ongeveer de prijs.

• Jboy1991
Heb inmiddels contact gehad met fablab en daar is starttarief 10€ en 40€ per uur dat je de lasermachine gebruikt.

Ben echter niet bekend met de techniek maar las dat je via Adobe illustrator het patroon moet maken. Dus dat vanavond evt maar even uitzoeken.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@Jboy1991 Dan kan het waarschijnlijk ook met het open source Inkscape, wat veel mensen hiervoor gebruiken. Handig als je geen Adobe-licentie hebt ;)

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• mcDavid
@Evanescent klopt, inkscape kan exporteren naar DXF wat vrijwel altijd geaccepteerd wordt. Je kunt inkscape geloof ik ook instellen op milimeters als rekeneenheid, zodat het makkelijk rekenen is hoe groot je object moet zijn.
Zelf gebruikte ik altijd technisch tekenprogramma's (denk AutoCAD of iets dergelijks) maar dat is niet strikt noodzakelijk.

Bij een fablab kun je natuurlijk ook de leden aldaar om hulp vragen.

• WeeDzi
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-06 20:06
Hou er even rekening mee dat je niet zomaar met elke laser alles kan snijden en dat een beetje een snijlaser best duur is, dan ben je niet klaar voor 200euro alleen voor de laser....

Dus laten doen lijkt me beter voor je project

• Jboy1991
Deze heb ik ook al voorbij zien komen. Echter heb ik zelf hokjes nodig van 1bij1 en deze zijn 1.4 x 1.4 cm

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je nu een zooi kunststof of houten latjes haalt Kan je eerst een zooi stroken leggen en dan allemaal tussenschotjes.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Flex00
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11-06 15:52
Voor een vergelijkbaar probleem heb ik een gatenboor gebruikt ipv een raster. Het verschil is echter dat ik een plaat met letters wilde verlichten, dus voor mij hoefden de gaten niet vierkant te zijn.

• Jboy1991
memphis schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:00:
Als je nu een zooi kunststof of houten latjes haalt Kan je eerst een zooi stroken leggen en dan allemaal tussenschotjes.
Dan ben ik meer tijd kwijt en ben niet zon ster in recht zagen helaas.
Flex00 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:16:
Voor een vergelijkbaar probleem heb ik een gatenboor gebruikt ipv een raster. Het verschil is echter dat ik een plaat met letters wilde verlichten, dus voor mij hoefden de gaten niet vierkant te zijn.
Voor het projectje dat ik wil maken is het juist van belang dat het in hokjes is. Geeft een mooi effect vind ik Haha.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Jboy1991 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:17:
[...]

Dan ben ik meer tijd kwijt en ben niet zon ster in recht zagen helaas.
Denk je?

Die latjes had je nu al in huis kunnen hebben aangekocht bij de plaatselijke doe-het-zelf, modelbouwwinkel of kunststofboer.
Een simpele verstekzaag haal je uit de 5 eurobak bij de doe-het-zelf.

Je kunt natuurlijk alles verzinnen om het zelf niet te hoeven doen maar dan kost het meer geld en geeft het jezelf weinig eer aan het totaalresultaat.

Laat ik je nog 1 suggestie geven mocht je een kolomboormachine hebben of ergens gebruik van van zo'n ding kunnen maken:
https://www.hbm-machines....e-vierkante-gatenborenset

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• dunedanh
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Ik zou persoonlijk toch gewoon bij een fablab langs gaan. Je betaald dan inderdaad een vast bedrag + een bedrag voor de tijd dat je de machine in gebruik hebt. Een (goede) lasersnijder werkt sneller dan je verwacht (afhankelijk van het materiaal en het vermogen van de laser is de eerder genoemde 2mm/sec erg langzaam), dus de meeste tijd ben je kwijt aan het instellen en controleren. Als je van tevoren zorgt dat je de DFX met je patroon goed hebt gemaakt (instructies staan op de site van de verschillende fablabs) is het bijna zo makkelijk als op "printen" drukken op een gewone printer. Daarnaast is het personeel vaak erg vriendelijk*, al hebben ze het vaak wel druk, dus sowieso van tevoren een afspraak maken als je langs gaat.

Het is wel zo dat niet alle locaties dezelfde apparatuur hebben staan. Check dus even goed of de vestiging die je wilt bezoeken ook echt een lasersnijder heeft staan. Veel vestigingen hebben ook het te snijden materiaal op voorraad, wat tegen een aardig schappelijke prijs gekocht kan worden. Ik zou echter wel van tevoren even bellen om te vragen of ze wat jij wilt hebben ook echt hebben liggen.

Mocht je zelf materiaal mee willen nemen, vraag dan even na of jou materiaal ook echt gesneden mag worden op hun machine. Niet alle "kunststof" is hetzelfde, en sommige kunststoffen geven veel meer nare dampen af dan andere. Dit vervuilt dan veel sneller het filter van de lasersnijder, en is daarom niet toegestaan in het fablab. Welke materialen wel geschikt zijn staat ook weer op de site van het fablab, vaak is polystyreen of ABS geen probleem.

*disclaimer, heb zelf alleen ervaring met het fablab in Enschede

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:50
Zie dat je in Groningen zit. Daar is natuurlijk de Maakplek. We hebben ook een lasersnijder. Kijk maar eens op Maakplek.nl. komende dinsdag is er een borrel, prima moment om even binnen te schuiven.

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 14:43
Jboy1991 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:04:
Goedendag tweakers.

Ik loop een beetje vast met het uitwerken van een project.

Ik wil namelijk een soort gelijke matrixboard maken zoals in het filmpje hieronder.

Echter loop ik vast op het gedeelte van het op maar snijden van foam. Ik heb dit handmatig met een mesje geprobeerd en dit gaf helaas geen mooi resultaat

Nu ben ik gaan googlen op laaersnijders en kwam erg veel verschillende soorten en zelfbouwprojecten tegen.

Nu wil ik geen honderden/duizenden euro’s uitgeven aan zon lasersnijder en kwam dus al gauw op een zelfbouw project te bestellen bij banggood (https://m.banggood.com/A3...a3AKEr3n1bfUaAkZ-EALw_wcB)

Maar zijn er ook nog andere betaalbare mogelijkheden om het zelfde resultaat te krijgen zoals in het filmpje?

[YouTube: Arduino 16x16 WS2812B RGB Matrix Animation Picture Frame - Tutorial]
Snijlab.nl

even account aanmaken en je kant verschillende materialen kiezen en opties etc. Is vele malen voordeliger dan bv laserbeest of een fabllab omdat je hier geen stel tijd/kosten hoeft te betalen.

Als je van plan bent grote oplages te doen dan kun je wel beter laserbeest even een belletje doen. Maar uit eigen ervaring is voor een enkel project op kleine schaal snijlab wel een betere keus.

• Malandro
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Jboy1991 schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:07:
Heb inmiddels contact gehad met fablab en daar is starttarief 10€ en 40€ per uur dat je de lasermachine gebruikt.

Ben echter niet bekend met de techniek maar las dat je via Adobe illustrator het patroon moet maken. Dus dat vanavond evt maar even uitzoeken.
Bij ons Fablab kun je tijdens een open inloop de lasersnijder gewoon gebruiken zonder kosten wanneer je eigen materiaal meeneemt. Voorwaarde is dan wel dat je je ontwerp upload op de website zodat iedereen het zou kunnen maken. Misschien is dat iets voor je?

• Akuma2000
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:16
Uit wat voor materiaal wil je het gesneden en hoe dik? Als je het nog niet geregeld heb, kan ik wss wel wat voor je betekenen :)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• Jboy1991
Casejunky schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:46:
[...]

Snijlab.nl

even account aanmaken en je kant verschillende materialen kiezen en opties etc. Is vele malen voordeliger dan bv laserbeest of een fabllab omdat je hier geen stel tijd/kosten hoeft te betalen.

Als je van plan bent grote oplages te doen dan kun je wel beter laserbeest even een belletje doen. Maar uit eigen ervaring is voor een enkel project op kleine schaal snijlab wel een betere keus.
Heb de website even bekeken en de prijzenlijst. Maar volgens die lijst Zijn ze juist duurder dan fablab. Je moet minimaal een half uur betalen ook als je project maar 5 minuten kost.
Dus dan zit je sowieso al op 40€. Terwijl op fablab je voor 40€ een heel uur gebruik kan maken van de lasersnijder
Akuma2000 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:00:
Uit wat voor materiaal wil je het gesneden en hoe dik? Als je het nog niet geregeld heb, kan ik wss wel wat voor je betekenen :)
Zoals ik op het filmpje zie zijnet 3 plaatsen van elk 2mm dik. Materiaal betreft mdf

Ik heb de tijd nog niet gehad om inktscape goed uit te vogelen. Vind het nogal een lastig programma.

• Casejunky
Jboy1991 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:18:
[...]

Heb de website even bekeken en de prijzenlijst. Maar volgens die lijst Zijn ze juist duurder dan fablab. Je moet minimaal een half uur betalen ook als je project maar 5 minuten kost.
Dus dan zit je sowieso al op 40€. Terwijl op fablab je voor 40€ een heel uur gebruik kan maken van de lasersnijder

[...]

Zoals ik op het filmpje zie zijnet 3 plaatsen van elk 2mm dik. Materiaal betreft mdf

Ik heb de tijd nog niet gehad om inktscape goed uit te vogelen. Vind het nogal een lastig programma.
Heb net gekeken en wat jij nodig hebt kost 37euro en dan word het thuis afgeleverd. Hoef je zelf niks aan te doen

Maar als jij weet wat je nodig hebt aan panelen en welke afmetingen etc met tekening dan wil ik wel een technische tekening voor je maken die je kan gebruiken. Kost je niks O-)

[Voor 10% gewijzigd door Casejunky op 19-11-2018 11:05]

• Jboy1991
Casejunky schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:02:
[...]

Heb net gekeken en wat jij nodig hebt kost 37euro en dan word het thuis afgeleverd. Hoef je zelf niks aan te doen

Maar als jij weet wat je nodig hebt aan panelen en welke afmetingen etc met tekening dan wil ik wel een technische tekening voor je maken die je kan gebruiken. Kost je niks O-)
Heel aardig, maar dan leer ik het zelf niet. Wil het liever zelf leren zodat ik later niet nog eens om hulp moet gaan vragen haha

Ik loop er nu al tegen aan dat ik niet weet of ik het direct in inktscpae moet maken of juist eerst in photoshop (raster van 1bij1cm met een tussen stuk van ik gok 2 mm

[Voor 13% gewijzigd door Jboy1991 op 19-11-2018 16:20]

• Akuma2000
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:16
Ik raad je aan om te tekenen in een (2D) teken programma, zoals Rhino 3D, Solid Edge, Autocad.
(maar niet in Google Sketchup, de DXF bestanden die je met Sketchup exporteert, zijn niet standaard geschikt voor een laser snijder).

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• Jboy1991
Akuma2000 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:34:
Ik raad je aan om te tekenen in een (2D) teken programma, zoals Rhino 3D, Solid Edge, Autocad.
(maar niet in Google Sketchup, de DXF bestanden die je met Sketchup exporteert, zijn niet standaard geschikt voor een laser snijder).
Jammer dat sketchup niet mag/kan. Dat is juist een programma die gratis is en waarmee ik al ervaring heb.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Waarom voeg je niet een Z as eraan toe ? zodat je naast laser ook nog cnc en/of 3d printen kan doen ?
kleine stap lijkt mij.
wat is een goeie (gratis) start ?
Jboy1991 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:41:
[...]

Jammer dat sketchup niet mag/kan. Dat is juist een programma die gratis is en waarmee ik al ervaring heb.
sketchup is nogal gelimiteerd .. leuk om te ontwerpen.

CAD tekenen is een lastig in het begin, maar met een project zoals je zelf in je hoofd hebt is het wel fijner om te leren omdat je dan een doel hebt.

[Voor 30% gewijzigd door vso op 19-11-2018 16:46]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:27
Zou ik ook doen inderdaad. Gratis alternatief is Draftsight
Al lang geleden dat ik zo'n ding gebruikt hebt, maar volgens mij moest je toen opletten dat je geen dubbele lijnen tekent, anders gaat de lasersnijder ook 2x over die positie.

edit: @ vso in "Lasersnijden op a3 formaat" gelijk antwoord op je vraag ;)

[Voor 7% gewijzigd door Kees_B op 19-11-2018 16:42]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Casejunky
Meeste laser snijders werken op een PDF native output dus die lijst is al lang niet meer zo beperkt.
Adobe illustrator is namelijk een perfecte noemer om te gebruiken voor dit soort tekeningen.

• Jboy1991
Even wat handige info misschien?

In fablab groningen staat deze lasersnijder:
https://www.fablabgroningen.nl/machines/trotec-speedy-300/

• Mortum
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-05 13:14

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Ik kan je als ervaringsdeskundige misschien wel wat tips geven:

AutoCAD en Inventor zijn als je zegt dat je een student bent gratis te downloaden, Inktscape, Corel Draw, Adobe Illustrator e. d. zijn geschikt om de bestanden in te maken.

Ik weet dan enkel van mijn Epilog (609x457mm bedafmeting) dat ik hem simpelweg aan stuur als een printer (en dan in de drivers het materiaal instel) het enige waar ik op moet letten is dat snijlijnen in corel worden ingesteld als "hairlines" of in andere software op <0,25mm

Foto-, Laser- en Livestreamnerd MEUK Discord

• Jboy1991
Mortum schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:15:
Ik kan je als ervaringsdeskundige misschien wel wat tips geven:

AutoCAD en Inventor zijn als je zegt dat je een student bent gratis te downloaden, Inktscape, Corel Draw, Adobe Illustrator e. d. zijn geschikt om de bestanden in te maken.

Ik weet dan enkel van mijn Epilog (609x457mm bedafmeting) dat ik hem simpelweg aan stuur als een printer (en dan in de drivers het materiaal instel) het enige waar ik op moet letten is dat snijlijnen in corel worden ingesteld als "hairlines" of in andere software op <0,25mm
Op de website van fablab wordt ook aangegeven dat photoshop ondersteund word. Ik ben totaal niet bekend met het maken van 3D objecten en dit lijkt mij ook erg lastig. Sketchup ben ik dan wel weer bekend mee, maar die werkt niet goed las ik hier.

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Eerlijk gezegd ben ik niet bekend met de outputfiles van Sketchup, kan je mij een downloadlinkje DM-en?
Misschien kan ik het makkelijk voor je converteren naar iets wat je mee kan nemen naar de FabLab :)

• Jboy1991
Mortum schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:00:
Eerlijk gezegd ben ik niet bekend met de outputfiles van Sketchup, kan je mij een downloadlinkje DM-en?
Misschien kan ik het makkelijk voor je converteren naar iets wat je mee kan nemen naar de FabLab :)
Ik heb nog niks gemaakt.Voordat ik iets maak, wil ik zeker weten of ik de goede programma gebruik. Anders is het best zonde om dubbelwerk te doen.,

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Ik gebruik zelf Inventor, dan kan ik in 3D alles uittekenen (voor het gemak je plaatdikte 0,4mm dunner maken om snijverlies op te vangen wanneer je klem passingen wilt gebruiken)

Maar dat is dan weer een tikkeltje geavanceerd, gewoon in een 2D pakket kan ook prima.

Ik heb goede resultaten met alle eerder genoemde pakketten: (voor de duidelijkheid even herhaald)
- Autodesk Inventor
- Autodesk AutoCAD
- Corel Draw
- Adobe Illustrator
- Adobe Photoshop (enkel handig voor wat snel graveerwerk, snijtekeningen zou ik er niet mee adviseren te maken)

• Casejunky
Mortum schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:11:
Ik gebruik zelf Inventor, dan kan ik in 3D alles uittekenen (voor het gemak je plaatdikte 0,4mm dunner maken om snijverlies op te vangen wanneer je klem passingen wilt gebruiken)

Maar dat is dan weer een tikkeltje geavanceerd, gewoon in een 2D pakket kan ook prima.

Ik heb goede resultaten met alle eerder genoemde pakketten: (voor de duidelijkheid even herhaald)
- Autodesk Inventor
- Autodesk AutoCAD
- Corel Draw
- Adobe Illustrator
- Adobe Photoshop (enkel handig voor wat snel graveerwerk, snijtekeningen zou ik er niet mee adviseren te maken)
Zou Photoshop eigenlijk links laten liggen, tegenwoordig kun je daarvoor beter ook Illustrator gebruiken.
Corel Draw heeft enige moeite met de juiste output te genereren is mijn ervaring.

Solidworks is ook een hele fijne die best wel compatible is met veel laser snijders.

• Mortum

Mortum

Meer MEUK, Meer Beter!

Casejunky schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:28:
[...]

Zou Photoshop eigenlijk links laten liggen, tegenwoordig kun je daarvoor beter ook Illustrator gebruiken.
Corel Draw heeft enige moeite met de juiste output te genereren is mijn ervaring.

Solidworks is ook een hele fijne die best wel compatible is met veel laser snijders.
oh apart, ik heb juist met illustrator moeite voor de output (snijlijnen worden vaak niet herkend)
met Corel gaat dat dan wel weer perfect. Maar uiteindelijk maakt dat verder niet uit.. je kan met beide .ai files maken en lezen :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True