Sauna in huis gebruikers hier?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik ben bezig met een flinke verbouwing, de bovenverdieping is praktisch klaar.
Volgende plan is om de benedenverdieping aan te pakken. Door de bestaande ruimte anders in te delen (een deel van een gang komt te vervallen) gaat het steeds vaker door me heen om een sauna in huis te bouwen.

Ik droom al jaren van een sauna in huis, ik vind het heerlijk ontspannend. Naar sauna's gaan op locatie vind ik dan weer helemaal niks.

Zijn er hier tweakers die een sauna in huis hebben? Heb je een zelfbouw? Of een kant en klaar vierkante cabine? Wat zijn je ervaringen? Tegen welke kosten loop je maandelijks / jaarlijks aan? Hoe zit het met onderhoud?

Ik ben van plan een zelfbouw te doen, gezien de afmetingen van de ruimte. Een vierkant kan en klaar model zo niet passen. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van het bouwen, onderhouden en gebruiken van de sauna in huis :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 11-11-2018 02:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:41
Ik heb er eentje in de kelder maar ik gebruik hem nooit :o Schijnt wel fijn te zijn ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb er een gehad in mijn vorige huis. Mijn voornaamste probleem er mee is dat het goed opwarmen erg veel tijd kost. Je kan dus niet spontaan bedenken om even in de sauna te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toen ik in Oostenrijk was, was er een sauna in ons huisje aanwezig die we hadden gehuurd. Deze zat achter de badkamer, dit was heerlijk en duurde niet al te lang voordat deze warm was. Het duurde geloof ik iets van een kwartier tot half uur voordat deze op stoom was.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Wat voor sauna wil je bouwen? Infrarood,Fins of hamam?
Een infraroodsauna is het meest eenvoudig om te bouwen, voor een hamam maak je een stoomdichte/ stoombestendige badkamer met douchehoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Infrarood bij m'n schoonouders, hokje op zolder. Werkt meteen en is lekker even tussendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
D.deJong schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:37:
Wat voor sauna wil je bouwen? Infrarood,Fins of hamam?
Een infraroodsauna is het meest eenvoudig om te bouwen, voor een hamam maak je een stoomdichte/ stoombestendige badkamer met douchehoek.
Qua tijd zit ik te denken aan een infrarood. Ik heb meestal niet de tijd om heel lang te wachten tot de zaak op temperatuur is.
itsalex schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:18:
Toen ik in Oostenrijk was, was er een sauna in ons huisje aanwezig die we hadden gehuurd. Deze zat achter de badkamer, dit was heerlijk en duurde niet al te lang voordat deze warm was. Het duurde geloof ik iets van een kwartier tot half uur voordat deze op stoom was.
Ik ben ook van plan het aan de badkamer vast te maken. In ieder geval er naast.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 11-11-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Een infrarood sauna is heel goed zelf te timmeren met een vrachtje red ceder (ruikt zo lekker), een nette douchedeur, geluid en kleurentherapie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Daniel36

vernieuwde formule

Een goede vriendin van mijn vrouw heeft een extra badkamer met daarin een bubbelbad, een sauna unit met een verwarmingselement met stenen bovenop en een dubbele douche met een regendouchekop en een bak water die je over je kop heen krijgt. Heerlijk! We hebben wel eens haar huis een weekend geleend en ik zit dan echt wel een uurtje in die ruimte.

Opwarmen duurt een half uur ongeveer dus eerst aanzetten, kalmpjes uitkleden en douchen en je kunt er al bijna in. Liefst daarna ff afkoelen en in het bubbelbad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb een 2 persoons infrarood in mijn badkamer, op zich wel lekker alleen neem ik er de tijd nooit voor.. Kwa kosten geen idee eigenlijk, ik ga tegenwoordig liever een dagje Elysium oid.. :P

[ Voor 28% gewijzigd door m0nk op 11-11-2018 09:12 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 12:01
Een infrarood sauna is helemaal geen sauna, de juistere term is "infraroodcabine". Ik vind zo'n infraroodcabine persoonlijk maar niets. Het enige voordeel is dat je snel warmte hebt, maar het is heel gerichte warmte. Het kan wel goed zijn om de spieren wat te ontspannen.
In een echte sauna is al de lucht warm waardoor je echt gaat zweten. Ik vind dit een veel aangenamere ervaring dan een infraroodcabine.

Wij hebben een extra slaapkamer omgevormd tot een echte sauna. Het duurt inderdaad wel even voor de sauna op temperatuur is (20 à 30 minuten naar gelang de gewenste temperatuur). Wij laten de sauna opwarmen terwijl we douchen (moet je namelijk doen voor je in de sauna gaat). Hoe lang de sauna moet opwarmen hangt af van het volume en het vermogen van de oven.

Onze sauna is van het merk Tylö. Het zijn eenvoudige zelfbouwpakketten: je bevestigt eerst een profiel op de grond en dan plaats je de 4 wanden. De wanden zijn opgebouwd uit geïsoleerde panelen. Hierop plaats je dan het dak (eveneens geïsoleerde panelen). In de sauna hang je dan de banken en de oven. Alles zit in het pakket. Met 2 man ben je ongeveer een halve dag bezig. Tylö heeft heel veel modellen met verschillende afmetingen (bijvoobeeld https://www.tylo-wellness...om-Tylo-SAUNA_2012_nl.pdf ). Misschien is er één die wel in je ruimte past?

EDIT: kosten valt heel goed mee. Het hangt er natuurlijk vanaf of je dagelijks, wekelijks of maandelijks in de sauna gaat. Ik heb het niet echt gemeten, maar ik schat dat 1 beurt ongeveer 2€ aan elektriciteit kost (in België waar de elektriciteit het duurst is...)

[ Voor 8% gewijzigd door mathias82 op 11-11-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ja een infraroodsauna. Heerlijk ding, snel, ontspannend en wat mij betreft veel beter dan de natte sauna. Die kunnen ook erg fijn zijn, daar niet van; maar meer werk en gedoe - dus voor thuis wat minder geschikt imho. (Ja in de tuin misschien.)

Zou het zeker aanraden ja :)
Vreet wel stroom trouwens :P Extra zonnepaneeltje leggen ;)

Trouwens, een infraroodsauna wordt ook in z’n geheel warm... Lees net hierboven dat iemand beweert van niet. Dat klopt niet. :P Misschien nooit in een goede gezeten. Natuurlijk voelt het warmer voor de elementen, maar de temperatuur die je instelt wordt het toch echt in de hele kabine.

[ Voor 30% gewijzigd door WhatsappHack op 11-11-2018 09:38 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 12:01
WhatsappHack schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:36:
Trouwens, een infraroodsauna wordt ook in z’n geheel warm... Lees net hierboven dat iemand beweert van niet. Dat klopt niet. :P Misschien nooit in een goede gezeten. Natuurlijk voelt het warmer voor de elementen, maar de temperatuur die je instelt wordt het toch echt in de hele kabine.
Ik heb al in een paar infraroodcabines in sauna-centra gezeten. Het wordt wel warm, maar ik ga er toch nooit echt in zweten. Een infraroodcabine wordt 40 - 60°, een echte sauna 80 - 120°...

Ik vind die gestraalde warmte ook niet aangenaam, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Daniel36

vernieuwde formule

Ervaring met beide en de gewone is mijn favoriet vanwege de hoge temp en lage luchtvochtigheid.
Maar infrarood is wel erg prettig voor je spieren en evt spierpijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben chronisch ziek en heb veel warmte nodig om mijn spieren soepel en pijnvrij te houden. Ik heb een infraroodcabine (met keramische platen, heb geen ervaring met stralers) gekocht en gebruik die ongeveer anderhalf uur (2 keer 3 kwartier) per dag. TV voor de glazen deur en precies 2 afleveringen van series op Netflix kijken vanuit de cabine :D

Ik ga erin zitten en doe hem dan pas aan. Als het ongeveer 33 graden is zet ik hem uit, dan verwarmt hij nog door tot een graad of 35/36 dat kost afhankelijk van de kamertemperatuur iets van 40 minuten. Na de eerste ronde ga ik er een half uurtje uit, andere dingen doen. Voor de tweede ronde heb ik dan nog 10 tot 20 minuten nodig om op te warmen. In totaal ben ik dan ongeveer 2kWh kwijt per dag.

Het is anders dan een normale sauna, daar ga ik nog 2 keer per week heen op de sportschool. Dat is vooral pure warmte. rond de 80 graden. Toch zweet ik in huis net zo goed als de temperatuur boven de 33/34 graden is. De spierontspanning begint al veel eerder.

Ik heb hem nu 10 jaar en afgezien van normaal schoonmaken heb ik alleen een deurschanier een keer moeten vervangen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ik had een infrarood sauna. Maar dat vond ik helemaal niks.
Dus inloopkast er in en sauna eruit gegooid.

Geef mij maar een echte sauna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
In mijn vorige huis een stoom ding gehad met kachel. Duurde me veel te lang om op te warmen en in de slaap kamer was niet praktisch tov de douche. Toen er kinderen kwamen is dat ding er dan ook uit gehaald en is er weer een losse kamer van gemaakt.

Gevoel is wel lekker maar thuis is het niet heel handig.

En met een 3000 watt cabine betaal je ca. 60 cent per uur gebruik. Dat valt op zich best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13

André

Analytics dude

Ik heb een infrarood sauna, kan zo aan, en juist tegenovergesteld van wat ik hierboven lees loopt het zweet in stralen van me af. Heerlijk als je spierpijn hebt, lekker ontspannend. Zeker vind ik een normale sauna ook heerlijk, maar voor thuis is dit veel makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik woon in Finland, en heb dus uiteraard een sauna. :D

We hebben een zelfbouw (door de vorige eigenaar). Als je zelf bouwt zijn een paar dingen wel belangrijk: fatsoenlijke ventilatie en goed isoleren. Bij een sauna komt nogal wat stoom vrij, en die moet na gebruik zo snel mogelijk weg, want anders ga je schimmel krijgen. Een afzuigsysteem is geen overbodige luxe (wij hebben een ventilatiesysteem door het hele huis, die zetten we gewoon op max als we naar de sauna gaan). Ook moet je ervoor zorgen dat de cabine goed geïsoleerd is om te voorkomen dat vocht de kamer waar de sauna zicht bevindt aantast, en dat er warmte verloren gaat, want dan duurt het uiteraard langer om de sauna op te warmen, e dat kost geld.

Over geld gesproken: de saunakachels die hier in Finland te koop zijn verbruiken zo'n 6-8 kWh. Afhankelijk van hoe groot je sauna wordt en hoe warm je het wilt hebben, zul je één tot anderhalf uur nodig hebben om de sauna op te warmen, plus de tijd die je erin gaat zitten. Zeg maar dus rond de 10-12kWh per gebruik, plus de kosten van een douche achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
Ik vraag me, net als de topicstarter, toch steeds af of het niet eenvoudig zelf te maken is of dat je toch beter een pakket kunt kopen, ik doel dan op de kosten.
Zo'n pakket is natuurlijk uitgedacht en compleet, een bouwpakket is altijd fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Een Australisch/Fins stel waarmee ik bevriend ben hebben het zo gedaan: kosten benzine aan de Finse oom betalen. Die met zijn oude Volvo naar het vakantiehuisje kwam rijden in Champagne, volgeleden met de volledig op maat gemaakte sauna. Huisje is zelf een bouwkuil maar ze zitter er nu letterlijk warmpjes bij.
Is wel een op hout gestookte sauna. Maar voorlopig is die nog wel goed te voeden met all het hout dat bij het opknappen vrijkomt. Daarna kunnzen ze altijd een gas of elektrische inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 13:25
Ik overweeg zelf een sauna te bouwen, de garage lijkt me het meest geschikt (tuin om af te koelen en niet in huis qua veiligheid + laagdrempeliger om bv buren ook gelegenheid te geven).

Ik wil het zo goedkoop en simpel mogelijk houden, een hok bouwen welke warmte vasthoud, vochtbestendig is. Elektrische saunakachel en saunadeur erin (marktplaats). Afmetingen iets van 1 bij 2 meter, minimaal 1,80 hoog.

Van buiten naar binnen:

- Vloer
Platen met daaronder isolatie? Tuintegels?
- houten frame met bv steenwol ter isolatie?
Aan de binnenkant nog een laag folie om het sauna hok in te pakken en frame extra tegen vocht te beschermen?
Hout nog voorbewerken?
- vocht/warmte-werende afwerking aan de binnenkant: Wandplaten voor bv badkamer? Wil geen microplastics inademen als het (te) warm wordt, weet niet of er een keurmerk is / geschikt materiaal?
- ventilatie
Onder de saunadeur ruimte overhouden voor de aanvoer van frisse lucht en een variabel rooster + afvoerkanaal (nagenoeg dichtzetten met het opwarmen, daarna (deels) open.
- Kitten/ schroeven/ spijkeren?

Iemand ideeën, ervaring mee? Liever geen puristen of übermensch reacties, het hoeft esthetisch niet mooi te worden, mijn streven is "it does the job" 8)
Ik wil in deze Corona tijd mijn lichamelijke en geestelijke welzijn behouden en een sauna is hierbij zeer welkom :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 13:25
Goed (sauna) hout is idd niet goedkoop, vandaar mijn afweging om een stoomcabine hok te bouwen met daarin een houtsauna elektrische kachel (best of both sauna worlds)

Hoezo geen kunststof panelen? Schadelijk voor de gezondheid bij hitte of überhaupt niet hitte-bestendig?
Alternatief? Met tegels bekleden a-la badkamer? Zo ja, welk materiaal om ze op te plakken?

Ben zeker geduldig (al wat langer) aan het kijken, nu de reguliere sauna's ff gesloten zijn wel tijd om ook eens wat te gaan neerzetten ;)

Dank voor je reactie Neuzelaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kost een beetje
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05-2020
De aanschaf van een Sauna dikte 45 mm hoeft niet duur te zijn. Zelf kocht ik voor weinig een Finse Sauna met een 9Kw Nordec kachel Met ingebouwde besturing en lichttherapie aan het plafond. Op internet nieuw 4500 euro nog geen 2 jaar oud voor 800 euro (eenmaal de winkel uit zijn ze nog maar weinig waard). Dus betaal niet te veel. Een gebruikte Sauna afbreken (heel veel schroeven, vervoer en opbouwen kost veel tijd. De Sauna verkoper rekende 500 opbouwen en 100 euro voor vervoer. ( maar niet gevraagd wat afbreken koste.)
Koop een kachel met wat meer vermogen dan is de Sauna met 15 minuten op temperatuur.
Koop een wat grotere Sauna en zaag de planken op maat. Dan hou jou hout over voor aanpassingen. De Sauna heb ik geplaatst in de achterkamer op de eerste verdieping op laminaat waterbestendig 8mm dik.
Echt geen last van vocht. De deur open laten staan na afloop. De stenen blijven nog lang warm.
In de groepenkast heb ik een 380Volt aardlek automaat gemonteerd. Let op: aardlek automaat 300mA. Rechtstreeks vanaf de hoofdschakelaar. In de meterkast een 380volt stopkontact en op de buitenzijde van de Sauna een contra kontact. De verbinding met een 380V. verlengkabel met stekkers. Die ik daarna weer oprol.. We zitten niet elke dag in de sauna. Het werkt uitstekend.
Zelf heb ik aan de zijkant nog een kozijn ge maakt met een 8mm bronsglas. Wel zo gezellig. De deur is ook van brons gehardglas.
Oja, om de kachel heb ik nog een ombouw gemaakt van latten. Genoeg espen hout over.
Dit is mijn advies.

[ Voor 9% gewijzigd door Kost een beetje op 07-04-2020 00:23 . Reden: Nog wat info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
emnich schreef op zondag 11 november 2018 @ 06:53:
Ik heb er een gehad in mijn vorige huis. Mijn voornaamste probleem er mee is dat het goed opwarmen erg veel tijd kost. Je kan dus niet spontaan bedenken om even in de sauna te gaan.
Same here. Ik heb een combinatie van Fins en IR die ik los of samen kan gebruiken. Vooral de normale sauna duurt lang. Daar komt voor mij nog bij dat hij op zolder staat en de douche op de eerste verdieping is. Al dat zwetend trappenlopen tussen de sauna en de douche is ook niet alles.

Ik gebruik hem dan ook zelden, maar ik heb hem overgeërfd van de vorige eigenaar bij de aankoop van het huis.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-04 23:20
OrbNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:18:
Ik overweeg zelf een sauna te bouwen, de garage lijkt me het meest geschikt (tuin om af te koelen en niet in huis qua veiligheid + laagdrempeliger om bv buren ook gelegenheid te geven).

Ik wil het zo goedkoop en simpel mogelijk houden, een hok bouwen welke warmte vasthoud, vochtbestendig is. Elektrische saunakachel en saunadeur erin (marktplaats). Afmetingen iets van 1 bij 2 meter, minimaal 1,80 hoog.

Van buiten naar binnen:

- Vloer
Platen met daaronder isolatie? Tuintegels?
- houten frame met bv steenwol ter isolatie?
Aan de binnenkant nog een laag folie om het sauna hok in te pakken en frame extra tegen vocht te beschermen?
Hout nog voorbewerken?
- vocht/warmte-werende afwerking aan de binnenkant: Wandplaten voor bv badkamer? Wil geen microplastics inademen als het (te) warm wordt, weet niet of er een keurmerk is / geschikt materiaal?
- ventilatie
Onder de saunadeur ruimte overhouden voor de aanvoer van frisse lucht en een variabel rooster + afvoerkanaal (nagenoeg dichtzetten met het opwarmen, daarna (deels) open.
- Kitten/ schroeven/ spijkeren?

Iemand ideeën, ervaring mee? Liever geen puristen of übermensch reacties, het hoeft esthetisch niet mooi te worden, mijn streven is "it does the job" 8)
Ik wil in deze Corona tijd mijn lichamelijke en geestelijke welzijn behouden en een sauna is hierbij zeer welkom :Y)
toon volledige bericht
Ik weet niet of je al iets gebouwd hebt, maar via deze link vind je goede tips voor het bouwen: http://www.tylosauna.nl/pdf/sauna-deel2.pdf (even helemaal doorscrollen naar beneden, de bouwtips staan helemaal aan het einde). Het is een verkoopcatalogus van Tylö, dus ook een hoop meuk en advies om niet zelf te bouwen - ze verkopen ook bouwpakketten - maar er zitten wellicht wat ideeën bij...

Basis is in elk geval:
- minimale hoogte sauna 1,9m
- inlaat liefst onder de kachel, altijd open (de meeste kachels moeten minimaal 270mm boven de vloer opgehangen worden)
- uitlaat bovenin van gelijke diameter, beiden naar dezelfde ruimte
- deur in dezelfde wand waar de kachel hangt
- richtlijn 1kW per 1,3kuub inhoud, meer vermogen als er grote glasoppervlakken zijn
- overdimensioneren van de kachel zorgt voor snellere opwarming en lager energieverbruik
- deur altijd naar buiten open

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
Wij hebben in maart een barrelsauna in de tuin gebouwd. Zelfbouwpakket van Ticra. Ging prima!
Er zit een 8.5 kW elektrische kachel in. Wordt warm in ongeveer 20 minuten. Barrel is van red cedar, alleen met een nat doekje schoonmaken aan de binnenkant na gebruik. Bevalt prima! Mijn vrouw is er erg blij mee en gebruikt hem met veel plezier!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZulSP1D2-r5VcZZyuEgvygopQDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlwvBFrjOEEY3Bs0dQeUnoQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:13
Ik heb een droge sauna. We gebruiken hem eenmaal per week, twee rondjes.

Het is een sauna met een afmeting van circa 2m x 2,3m. Kachel 9Kw

De sauna hebben we als half fabrikaat gekocht. Dus geen afwerking aan de buitenkant. Hij is in het interieur afgetimmerd.

Opwarmen duurt 45min. Verbruik voor een keer is naar schatting 15Kw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frdtOM370Fsdxq_YcNxZvCfYe2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DyyOX9uI2kWl3WKe2DfLfjCU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30
Je hebt inmiddels al aardig wat reacties gehad.

Hier ook een tweaker met een 6-8 persoons Finse sauna (saunaplan bouwpakket) van dus inmiddels zo een 20 jaar oud.
8 KW elektrische kachel.

Destijds een slaapkamer bij de badkamer getrokken en de badkamervloer doorgetrokken onder de sauna en daar de sauna op geïnstalleerd.

Opbouw van Sauna is makkelijk (simpel bouwpakket). Wel had de 8 Kw kachel een 380V aansluiting nodig, dus dat was extra kostenpost bij aanleg.

Sauna doet het nog steeds goed na 20 jaar. Zoals ook door anderen opgemerkt is opwarmtijd 20-30 minuten.

in begin, als het nieuw is, ga je natuurlijk lekker vaak de Sauna in. Maar nu na 20 jaar ga ik sporadisch nog de Sauna in. misschien een keer per 2 maanden.
Waarom? Geen idee. Ding staat in de badkamer met naast Sauna ook stoom cabine en bubbelbad maar wij vinden het toch juist leuker om naar Elysium of iets dergelijks te gaan.
Thuis de sauna in wordt zo een dingetje tussendoor.
Ik zag wel een terechte opmerking van een andere tweaker dat het niet handig is als de sauna zich niet in de badruimte bevindt. Daar ben ik het van harte mee eens. Het is heel onhandig (en gevaarlijk) om bezweet over trappen van sauna ruimte naar badruimte te moeten struinen. Ik zou dus wel, als je het overweegt, zorgen dat de sauna ruimte en badruimte zich bij voorkeur in dezelfde ruimte bevinden, maar anders zeker op dezelfde verdieping. (of zoals de barrel, in de tuin).

Ga hem uiteraard nooit meer weghalen want de verwijdering kosten zijn hoger dan de eventuele opbrengst en die slaapkamer heb ik toch niet meer nodig.

Maar of ik met de wetenschap van nu die Sauna nog aangeschaft zou hebben??? Ik weet het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door killerbee1958 op 10-01-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vrienden van mij hebben een huis gekocht en tijdens het koop proces waren ze erg enthousiast over het feit dat er een sauna in zat. In de badkamer ingebouwd dus, luxe inbouw, Fins volgens mij.

Nu wonen ze d'r iets van 2 jaar en gebruiken ze het ding eigenlijk nooit. Eens in de paar maanden "omdat het moet", want: "je hebt hem nou eenmaal, dus..."

Ze gaan liever naar Thermen voor een volledig dagarrangement. Kost wat, maar dan krijg je ook veel.

Ik zou best een sauna willen in mijn volgende huis, maar liever niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:58

vanDaal

-ismeereentje

Mijn plannen voor een thuis sauna worden ook steeds concreter. Ons tuinhuis bestaat uit twee delen. De voorste ruimte (onderin op plattegrond) willen we gebruiken als chill ruimte en in de ruimte daarachter is het plan om een sauna te gaan maken. Het moet een traditionele Finse sauna worden.
De meterkast is inmiddels uitgebreid met een extra krachtstroom groep waaraan een 4x6mm2 kabel zit. Deze wil ik gaan verlengen en doortrekken naar het tuinhuis. Daar heb ik waarschijnlijk nog zo'n 40m kabel voor nodig. In de sauna komt in principe een (elektrische) kachel op krachtstroom.
De volgende stap is het plannen van de sauna inrichting. Dus de indeling en het soort hout. Ik twijfel tussen deur aan de rechterkant, maar dan kijk je uit op de WC. Of ik zaag een gat in de muur aan de voorkant (die van 189cm) en plaats daar een deur of een raam. Dan kun je daar doorheen via de pui aan de voorzijde naar buiten kijken.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51096147242_9606f1f159_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de "INFRAROODCABINE - INFRAPLUSâ„¢ 95 VALERO" van SuperSauna?

Het ziet er op het eerste gezicht prima uit, maar ik vraag me af hoe het zich houdt na een paar jaar gebruik. Misschien een onterechte vergelijking, maar in het verleden hebben we (erg) slechte ervaringen gehad met van die kant en klare douchecabines.

Hopelijk is er hier een Tweaker die ervaring heeft met deze infrarood cabine.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
vanDaal schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:45:
Mijn plannen voor een thuis sauna worden ook steeds concreter. Ons tuinhuis bestaat uit twee delen. De voorste ruimte (onderin op plattegrond) willen we gebruiken als chill ruimte en in de ruimte daarachter is het plan om een sauna te gaan maken. Het moet een traditionele Finse sauna worden.
De meterkast is inmiddels uitgebreid met een extra krachtstroom groep waaraan een 4x6mm2 kabel zit. Deze wil ik gaan verlengen en doortrekken naar het tuinhuis. Daar heb ik waarschijnlijk nog zo'n 40m kabel voor nodig. In de sauna komt in principe een (elektrische) kachel op krachtstroom.
De volgende stap is het plannen van de sauna inrichting. Dus de indeling en het soort hout. Ik twijfel tussen deur aan de rechterkant, maar dan kijk je uit op de WC. Of ik zaag een gat in de muur aan de voorkant (die van 189cm) en plaats daar een deur of een raam. Dan kun je daar doorheen via de pui aan de voorzijde naar buiten kijken.

[Afbeelding]
Ben benieuwd wat hier uitgekomen is? Ik zit met een soortgelijk plan voor een sauna in de tuin, kon verder geen topics vinden voor buiten sauna's.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
Als je de ruimte en het budget hebt gewoon doen toch? Sauna neemt niet zo gek veel ruimte in (2x2 is meer dan zat voor 2 personen). Ik zou denk ik nooit een losse kamer als sauna inrichten. OF in de tuin (met jacuzzi en dompelbadje) of ingebouwd in de badkamer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

EvaluationCopy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Ben benieuwd wat hier uitgekomen is? Ik zit met een soortgelijk plan voor een sauna in de tuin, kon verder geen topics vinden voor buiten sauna's.
Het is uitgekomen, de sauna staat inmiddels. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
Nhz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:50:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de "INFRAROODCABINE - INFRAPLUSâ„¢ 95 VALERO" van SuperSauna?

Het ziet er op het eerste gezicht prima uit, maar ik vraag me af hoe het zich houdt na een paar jaar gebruik. Misschien een onterechte vergelijking, maar in het verleden hebben we (erg) slechte ervaringen gehad met van die kant en klare douchecabines.

Hopelijk is er hier een Tweaker die ervaring heeft met deze infrarood cabine.
Inmiddels 2 maanden verder; ben jij tot aanschaf over gegaan?
Wij zijn voornemens om de Infraplus 3 Fysio aan te schaffen. De witte (Velero) variant ziet een stuk strakker uit, echter heeft deze geen stralers van voren. De Fysio heeft 2 stralers aan de voorkant.

Idee bij ons is in de berging, zal toch niet gebruikt worden voor andere doeleinden.
Impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnM6I0BOa80JC8d7H2kW8D3VNHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N9e9NNZC6OkDLCrvGFj0lszP.png?f=fotoalbum_large

Ik ben alleen benieuwd; moet ik bij een IR-sauna ook extra ventilatie aanbrengen, of volstaat een (buiten)deur open zetten na gebruik? Hout is Red-cedarwood
Zal puur IR zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

@Source90 Nope, we hebben besloten om straks in de tuin een Finse sauna te plaatsen.

Groetjes Bas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

EvaluationCopy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Duurde even, maar hierbij mijn foto's :)

Tijdens opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51621623906_0602a02a28_c.jpg

En eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51622500460_0aa8e45f92_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51622500325_4b8a4f0bdb_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51622501045_30d8cd50b0_c.jpg

En de chill ruimte 8)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51621637351_ceba1b6698_c.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

En deze hoort er natuurlijk ook bij hier (net gemaakt :7 )

Yup, zo de sauna in 8)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51622932133_5fbd41f541_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Welke sensoren heb je hiervoor gebruikt? Of kan HomeAssistant je sauna thermostaat uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik overweeg ook een sauna thuis, een barrel sauna in de tuin. Is er nog een groot voordeel van elektrisch over hout gestookt? Los van het obvious feit dat je even een vuurtje moet stoken natuurlijk. De plek in de tuin die we in gedachten hebben zou zo'n 100m grondkabel nodig hebben om daar 400v te krijgen. 240v kunnen we redelijk dichtbij aftappen (tuinverlichting), maar dat zal niet genoeg zijn gok ik. Aangezien ik al dat graafwerk en opnieuw bestraten niet zo zie zitten lijkt een houtgestookte optie me een betere keus.

Op termijn komt er dan nog een keer een zwembad, jacuzzi en douche bij, maar je moet ergens beginnen.

In die wellness centra wordt altijd eerst een warm voetenbad aangeraden, dat lijkt me achter in de tuin ook niet handig uit te voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

McRubz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:48:
Welke sensoren heb je hiervoor gebruikt? Of kan HomeAssistant je sauna thermostaat uitlezen?
https://ruuvi.com/ruuvitag/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estherxs
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-03-2022
Je kunt bij een sauna in de tuin, ook kiezen voor een kachel op gas (propaan).
Dat scheelt veel kosten m.b.t. aanleg krachtstroom.
Ook zijn deze kachels heel zuinig, waardoor de kosten van het verbruik ondanks de hoge gasprijzen toch beperkt blijven. Dit is lager dan bij elektrische kachels. Zeker als je er vaak gebruik van maakt. Daarom maken publieke sauna's ook veel gebruik van sauna gaskachels. In aanschaf zijn ze wel prijzig, maar dat verdien je binnen een paar jaar weer terug.

Groet Esther

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

Met grote interesse dit topic gelezen, al eerder! Na een verhuizing, met een bezoek aan best een fijne sauna, begint het toch echt te jeuken (: Even afgezien van het stroomverbruik natuurlijk (vast contract bij ome Pure Energie voor een half jaar nog).

Liefst zou ik een cabine plaatsen, en stoom is wel echt fijn. Infrarood moet ik nog een beetje aan wennen, eerlijk gezegd.

+ Sneller op temperatuur
+ Efficiënter in de kosten
-/+ Nog geen echte zweetsessie
- Geen water toe te voegen voor stoom :(
- Huidveroudering door blootstelling aan IR-straling na zeg maar 15/20+ minuten..?

Nu mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen met draagbare sauna's? De tentgevallen die vrij strak om je heen aansluiten? Ze lijken mij iets minder claustrofobisch (want geen hok), en iets efficiënter nog te zijn dan het hok zelf, omdat warmte beter blijft hangen in de tent, zeg maar. Temperaturen kunnen dan tot iets van 65 graden, wat laag klinkt maar voor ir genoeg is. Mocht je er anders over denken, hoor ik het graag. Maar praktisch is ook handig: lijkt me wel lastiger schoon te maken? Neemt ook minder ruimte in, en frisse lucht van buiten, en je kan makkelijker een tv / laptop in de buurt zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-01-2023 00:28 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-03 16:45
Ik heb een goedkope simpele 1-persoons infrarood sauna-cabine, model kast van ongeveer 1 x 1 meter en 2 meter hoog. Hij doet het, maar echt goed warm worden vergt ruim meer dan een half uur. Ik vermoed dat de isolatie beperkt is. Kost zo ook veel energie, terwijl wat opgewarmd moet worden eigenlijk niet zoveel voorstelt: 2 kubieke meter lucht en houten wandjes van een lichte houtsoort.

Ik wil wat beters (weer 1-persoons is genoeg, is voor de gezondheid en niet voor de gezelligheid). Dit keer mag dat best 3 tot 4.000 euro kosten. Maar er is wel een probleempje. Er is veel te koop, bij veel verschillende firma's, maar nergens zegt men iets over de isolatie of het aantal KwH dat ongeveer nodig is voor opwarmen tot een bepaalde temperatuur. Heb daarom geen idee bij welke firma ik het beste kan beginnen.

Wie weet er meer en/of heeft suggesties?

A3
Pagina: 1