Basszje schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:19:
WordPress is over het algemeen heel goed in alles blog, openbaar en media. Maar zaken als (complexe) betalingen, abonnementen en afgeschermde gedeeltes is simpelweg niet de core van WordPress en dat ga je snel tegenkomen. Het is makkelijk een site te bouwen die min of meer werkt, maar op termijn mocht je iets willen veranderen krijg je die keuze keihard weer terug.
Op zich kan je een homepage makkelijk op WP bouwen en voor de backend + user login iets anders.
Voor een blog, af en toe wat artikels en dat soort troep kan je wordpress prima gebruiken. Maar complexe zaken zoals je zelf al aankaart is niet te doen. Regelmatig wordt wordpress bijgewerkt. Als je een custom plugin hebt waarvan deze of niet meer geupdate wordt of vanuit de ontwikkelaar het e.a omgegooid wordt loop je het risico na zo'n update dat de werking van je website gewoon niet lekker meer is.
Wordpress brengt ook onnodig veel (hoge) load met zich mee op een server. Het spawnen van 1 pagina kost meer dan 50MB aan PHP geheugen voor 1 bezoeker. Let wel dat dit nog in de tijd van PHP 5.6 < was enzo terwijl er nu 7.2 overal grootschalig wordt neergezet. Wordpress krijgt ook constant te verduren met potentieele hacks. Check je server logs maar eens wat er op de achtergrond op je website gebeurd iedere dag.
Ik zou het gebruiken van wordpress + custom backend gebeuren afraden. Maak het dan 1 geheel en niet een mix van meerdere CMS'en. Ik heb prutsers gezien die met wel 4 installaties werkte en 4 verschillende mappen in waarin wordpress installaties stonden verspreid. Er was een tijd dat zelfs de standaard Twenty themes gewoon lek waren en je op deze manier je eigen PHP files kon uploaden & uitvoeren op een 'target' website.
Ik heb een klant gehad die met Woocommerce dildo's & strapons verkocht. Die werd op ten duur gehacked en de hele klantenbase is eruit gehaald en getracht af te persen incl tenaamstelling en persoonlijke gegevens. Lekker dan. Daarom raad ik gebruik van wordpress bij gevoelige informatie echt af. Het is gewoon een brok bloatware van hier tot tokio.
Ik heb een andere klant die een serieuze website voert met Wordpress. En ze moeten bijv gebruik maken van enkele javascript controles op 2 of 3 pagina's. Het debiele is is dat je die custom code alleen globaal kunt laden (je kunt wel een switch zetten if is page $) en dat de website overbodig traag maakt. Veel thema's en plugins komen ook met gigantische JS packages waarvan nog niet eens 2/10de van gebruikt wordt.
Al met al ben ik geen liefhebber van WP. Ik heb wel verschillende optimalisaties gedaan in de vorm van security, speed en load times. Als ik een wordpress site ook reeds geinstalleerd heb voor iemand dan is dat 99% van de tijd dat het draait ook echt veilig. Aan zero day exploits begin je weinig. Maar je kunt wel een hoop POSTS naar de server al blokken als je weet wat je doet.
Als ik TS was zou ik gewoon lekker zelf aan de gang gaan. Wil je dat niet en gewoon puur op content plaatsen / maken dan gewoon iemand vinden die een pakketje op maat verzorgd. Ik ben altijd voorstander geweest op basis van maatwerk. Wat bijv. onze bekende Kim Holland heeft staan heb ik ook al reeds nagebootst. Alleen die markt is niet zo booming meer als dat het ooit was. Je kunt overal wel gratis content namelijk kijken. Zelf 5x de camera zelf gepakt en geshoot. Best leuke tijd gehad, een sybian neergezet enzo met een random model.

M'n magische bol werken.