Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• lfei
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 10-11-2018
Hoi,

Ik heb een PC met moederbord Gigabyte GA-B150-HD3P. Omdat ik wat schijfruimte tekort komt, heb ik een tweede harde schijf gekocht, een Seagate Barracuda ST2000DM008.

Ik probeer de harde schijf aan te sluiten, maar krijg dit niet voor elkaar. Ik heb de harde schijf met een SATA kabel aangesloten op 1 van de 6 SATA aansluitingen op het moederbord. Maar bij het opstarten van de PC wordt de harde schijf niet gevonden (in Windows). Ook de andere SATA aansluitingen (die nog vrij waren) doen niets.

Vervolgens heb ik in de bios gekeken, maar ook daar lijkt de harde schijf niet gevonden te worden. Ik heb daarna mijn SATA kabel vervangen met de kabel die normaal naar mijn DVD/RW speler loopt. Ik weet zeker dat deze kabel werkt. Ook heb ik de harde schijf aangesloten op dezelfde SATA poort als waar eerst mijn DVD/RW poort zat. Dit helpt helaas niet, de harde schijf wordt nog steeds niet gezien.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik heb werkelijk geen idee wat ik verkeerd doe. In de bios staan alle SATA poorten op enabled, maar alleen mijn andere (SSD) harde schijf is zichtbaar. Moet ik nog iets anders in de bios instellen?

Kan ik testen of de harde schijf uberhaupt werkt? Hij doet helemaal niks heb ik het idee.

Beste antwoord (via lfei op 10-11-2018 18:21)

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Er zit wellicht een power kabel aan je voeding ;)

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:09
Buiten de sata kabel heb je ook de power cable aangesloten?

Drie kinderen zonder saus 🍟

• lfei
Euh, vergeef me mijn domheid. Maar er zat geen power cable bij mijn aankoop. Ik dacht dat dit met die SATA kabel geregeld was.

Als ik je goed begrijp moet ik dus nog een aparte power cable kopen. Vreemd dat die er dan niet bij zit als je een harde schijf koopt...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Er zit wellicht een power kabel aan je voeding ;)

• lfei
Nee geloof van niet.....

Laat ik dan meteen nog maar een domme vraag stellen. Wat voor soort voeding kabel heb ik nodig?

Ik heb een Corsair CX450 voeding.

[Voor 13% gewijzigd door lfei op 10-11-2018 17:46]

• M!chel
  • Niet online
Een soort SATA kabel , alleen iets breder. Kun je een foto maken van je voeding en welke kabels eruit komen?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:34
Dezelfde als je in de ssd hebt gedaan.

[Voor 65% gewijzigd door Uszka op 10-11-2018 17:48]

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Nu online
Die zou gewoon op de voeding aanwezig moeten zijn. Kijk eens naar de kabel van je SSD (de breedste) en of daar dus nog een aansluiting aan vast zit

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• 26779
  • Registratie: februari 2021
  • Niet online
De powerkabel voor sata is dus de onderste

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:09
Zo iets zou op je voeding moeten zitten.

[Voor 18% gewijzigd door HKLM_ op 10-11-2018 17:50]

Drie kinderen zonder saus 🍟

• lfei
Ah ik zie het al. De kabel die vanuit de voeding naar mijn SSD loopt, tapt ook af naar de DVD/RW speler.

Maar dan moet ik dus een extra kabel kopen lijkt me. Want dan is er niks meer vrij.

• M!chel
  • Niet online
Als het goed is heb je meer dan 2 power kabels connectors, waarschijnlijk een stuk of 4.

Heb je geen losse kabels bij je voeding? (semi modulair)

[Voor 34% gewijzigd door M!chel op 10-11-2018 17:55]

• Uszka
De CX450M heeft één sata kabel met 4 connectors.

• lfei
M!chel schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:53:
Als het goed is heb je meer dan 2 power kabels, waarschijnlijk een stuk of 4.

Heb je geen losse kabels bij je voeding? (semi modulair)
Ik ben even op zolder de dozen er bij gaan pakken, en inderdaad. Daar zat nog een kabel in!

Dus dan heb ik nu de juiste spullen om alles aan te sluiten.

Dank allemaal! Ik ga een poging wagen :*) _/-\o_

• Uszka
Dat is waarschijnlijk de molexkabel. De sata kabel heb je al in gebruik voor de ssd.

• lfei
Ik heb het voor elkaar!

Super bedankt allemaal. :*)

• M!chel
  • Niet online
@Uszka Er zitten 2 sata power kabels bij. ;) Kijk maar:

• Uszka
Dat is de CS450M ipv de CX450M.

• 26779
  • Registratie: februari 2021
  • Niet online
Dit topic doet me een beetje denken aan een cheesy reclame van heeeeel lang geleden:
YouTube: IBM - Of Je Stopt de Stekker Er In, Meneer de Computerexpert (NL) (1...
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True