Toon posts:

Jaren 30 stijl in nieuwe moderne woning, wie heeft dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Als alles goed gaat geef ik binnenkort de aannemer opdracht voor het bouwen van mijn woonhuis waar ik zelf de installaties ga (en mag) aanleggen.

Voor het elektrisch materiaal kies ik voor de jaren dertig design met porseleinen schakelaars en stopcontacten (wcd's) ook de verlichting is veelal de jaren 30 stijl, ik wil echter ook moderne (led) verlichting toepassen, het geheel moet modern worden met smaak van 1930.

Wie heeft zoiets ook en wil dat hier laten delen?
Hoever kun je gaan met '30 stijl in een moderne woning? jaren dertig keuken en meubels gaat mij te ver.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Nvm.

[Voor 98% gewijzigd door 50Miles op 11-11-2018 10:34]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Je kunt een keuken best modern maken maar toch met klassieke materialen/kleuren. Denk bv aan granito blad, veel zwart/wit. Dat kan best icm moderne hoogglans kastjes, strakke kraan etc.

• frisianstar
Er zijn ook gloednieuwe smeedijzeren fornuizen ('Aga') en porseleinen spoelbakken verkrijgbaar...

[Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 10-11-2018 17:58]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb het deels gedaan, Gispen stijl meubels en verlichting. ik vind zelf Amsterdamse School wat te pompeus en ook irritant dat in die stijl alle eettafels één massieve voet hadden waar je dus de hele tijd met je benen tegenaan zit. Als je echt meters wilt maken, vervang dan de moderne deuren voor een ouder model.

Overigens heeft Bruynzeel een ouderwets ogend model keuken, de Piet Zwart keuken. Volgens mij leverbaar in een aantal kleuren en als je dat combineert met een granieten blad zit je al helemaal in de gewenste stijl.

Oja, vergeet het visgraat parket niet :)

[Voor 3% gewijzigd door Frieda op 10-11-2018 20:04]

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wat bedoel je überhaupt met 'jaren dertig?' Er liep toen in de architectuur van alles door elkaar heen: modernisme, traditionalisme, eclecticisme...er is niet één stijl.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze nieuwbouwwoning is aan de buitenkant 19e eeuws (statig) met erkers ed, maar van binnen is alles redelijk modern qua meubels. Wel een houten vloer (eiken).
Overigens is bijna alle nieuwbouw tegenwoordig jaren 30 stijl, maar er is enorm verschil in interpretatie van de aannemer..

[Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 11-11-2018 00:03]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
G
nare man schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:58:
Wat bedoel je überhaupt met 'jaren dertig?' Er liep toen in de architectuur van alles door elkaar heen: modernisme, traditionalisme, eclecticisme...er is niet één stijl.
Ondanks dat er destijds verschillende stijlen door elkaar liepen, is er toch wel ‘enige’ consensus over wat er met ‘jaren-dertig-stijl’ woningen wordt bedoeld; woningen die enige uiterlijke overeenkomsten vertonen met woningen uit de jaren dertig van de vorige eeuw naar de ideeën van bijvoorbeeld het traditionalisme en de Delftse of Amsterdamse School.

Helaas houdt het bij het huidige neo-traditionalisme wel op bij die enige uiterlijke overeenkomsten. De kwaliteit van de originele ‘jaren-dertig’ woningen danken ze voor een groot deel aan het feit dat grond en arbeid destijds goedkoop was. De woningen waren daarom (relatief) ruim en rijk en ambachtelijk geornamenteerd. Kwaliteiten die het neo-traditionalisme ontberen. Ondanks dat is deze vorm al bijna dertig jaar reuze populair, over smaak valt schijnbaar niet te twisten... :X

Maar het klopt inderdaad dat niet alles uit die periode dezelfde stijl was. Bijvoorbeeld de door @Frieda voorgestelde meubels van Gispen of de modulaire keukens die Piet Zwart voor Bruynzeel ontwierp, stammen uit dezelfde tijd, maar zijn op een hele andere - functionalistische - leest geschoeid en ‘horen’ qua stijl niet thuis in een ‘jaren-dertig-stijl’ woning. Maar ja, die retro-traditionele woningen zijn ook gewoon industrieel geproduceerd, dus een Ikea inrichting is wellicht nog wel het meest gepast...

• Frieda
  • Niet online
In een nieuwbouwhuis dat er van de buitenkant niet jaren 30 uitziet kun je van alles stoppen imho. Hangt er vanaf wat je mooi vindt! Het is echt niet zo dat in die tijd iedereen één stijl meubelen had, het was crisis en mensen hadden een allegaartje binnen staan. Ik heb van mijn opa zowel Gispen, Art Deco als Amsterdamse School spullen en kastjes geërfd. Maar als je zelf toch een huisontwerp mag neerzetten zou ik voor een complete Bauhaus blokkendoos gaan, past vast niet in het straatbeeld maar tof is het wel!

• frisianstar
De Gemeente waar ik mijn huis wil laten bouwen heeft regels t.a.v. bouwstijl/ architectuur, het huis krijgt daarom een klassiek 'jaren tachtig' zadeldak, geen wilde ideeën toegestaan, met 2 kleuren metselwerk wordt het nog 2018

Mijn ideeën over jaren dertig stijl kan ik beter omschrijven als <Retro, pre-1940 >
Vooruitstrevende ontwerpers van die tijd zoals Rietveld is Pre 1940 maar zeker niet wat ik in mijn huis wil hebben, en zo vele andere ontwerpers van die tijd.

Als ik nu door een meubelzaak loop vraag ik mij af 'moet ik niet mijn eigen meubilair laten maken?' eettafels? allemaal afgezaagde ruwe planken met de gaten er nog in... hoogte verschillen in het blad: een champagne glas valt zo om... scherpe hoeken...het degelijke vakmanschap wordt bewust er uit gelaten. Voor die ene plank met 4 poten wordt wel over de 1000 euro gevraagd.

• Roenie
  • Niet online
frisianstar schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:23:
...Als ik nu door een meubelzaak loop vraag ik mij af 'moet ik niet mijn eigen meubilair laten maken?' eettafels? allemaal afgezaagde ruwe planken met de gaten er nog in... hoogte verschillen in het blad: een champagne glas valt zo om... scherpe hoeken...het degelijke vakmanschap wordt bewust er uit gelaten. Voor die ene plank met 4 poten wordt wel over de 1000 euro gevraagd.
Misschien omdat dat vakmanschap er niet is?

Als je het geld hebt: laten maken zoals jij wil. Degelijke kwaliteit gaat jaren mee en past precies bij wie jij bent.

• frisianstar
Er zijn steeds meer meubelmakers die juist dat willen, er is juist nu een landelijke advertentie over zitmeubilair naar eigen ontwerp.

• lateef
Frieda schreef op zondag 11 november 2018 @ 04:27:
In een nieuwbouwhuis dat er van de buitenkant niet jaren 30 uitziet kun je van alles stoppen imho. Hangt er vanaf wat je mooi vindt! Het is echt niet zo dat in die tijd iedereen één stijl meubelen had, het was crisis en mensen hadden een allegaartje binnen staan. Ik heb van mijn opa zowel Gispen, Art Deco als Amsterdamse School spullen en kastjes geërfd.
Het is inderdaad niet zo dat iedereen één stijl in huis had. Maar dat is niet zo zeer aan de crisis te wijten. De crisis van die tijd had een hele andere impact op de samenleving dan de recente crisis. De middenklasse had het in die tijd zo slecht niet, zekere de hogere middenklasse niet. Dat is ook de reden dat er veel huizen uit die tijd zijn. Er was voldoende geld om huizen te bouwen. Zo veel zelfs dat er crisisjaren zijn geweest waarin meer huizen zijn gebouwd dan in de recente crisis. En dat op een veel kleiner aantal mensen.

Dat men niet zo stijlvast was, kwam met name omdat lang niet iedereen dat belangrijk vond. Net zo goed als dat de meeste mensen tegenwoordig niet stijlvast zijn (en smaak ontberen).

Naar mijn mening mag iedereen alles in zijn/haar woning stoppen, ik hou ze er in elk geval niet tegen en ik denk ook niet dat veel mensen zich door mij tegen zouden laten houden :D
Frieda schreef op zondag 11 november 2018 @ 04:27:
Maar als je zelf toch een huisontwerp mag neerzetten zou ik voor een complete Bauhaus blokkendoos gaan, past vast niet in het straatbeeld maar tof is het wel!
Zeker tof, maar ook als ik een eigen huis neer zou mogen zetten, zou ik niet daar, maar eerder voor een hedendaagse interpretatie van het - nog steeds relevante - functionalisme kiezen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:56

DirtyBird

Praktiserend denker

Leuk topic. Ik zoek zelf naar een woning uit 1900-1930 vanwege de stijl, maar die zijn veelal ouderwets en vergen veel modernisatie en onderhoud. Goed idee dit dus!
Wat ik persoonlijk erg mooi vind aan dergelijke woningen zijn granito vloeren in de hal, en de plafonds in de woon/eetkamer. Geen idee hoe dit heet, maar het wordt er volgens mij opgestuct of soms nagebootst met piepschuim. Wellicht kun je zoiets ook vrij makkelijk toepassen in je nieuwe huis.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Maar gebruik dan alsjeblieft niet zo'n opplakdecoratie van de bouwmarkt. Daarvoor moeten mensen echt de gevangenis in.

[Voor 7% gewijzigd door nare man op 11-11-2018 10:51]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• lateef
frisianstar schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:23:
De Gemeente waar ik mijn huis wil laten bouwen heeft regels t.a.v. bouwstijl/ architectuur, het huis krijgt daarom een klassiek 'jaren tachtig' zadeldak, geen wilde ideeën toegestaan, met 2 kleuren metselwerk wordt het nog 2018
Ik denk dat je vooral moet kopen wat je mooi vindt en minder op stijlen moet letten (of je daar eerst in moet verdiepen). Een zadeldak is namelijk alles behalve ‘klassiek jaren tachtig’, maar klinkt veel meer als neo-traditionalisme, oppervlakkig verwijzend naar het traditionalisme van de jaren dertig.

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

DirtyBird schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:46:
Leuk topic. Ik zoek zelf naar een woning uit 1900-1930 vanwege de stijl, maar die zijn veelal ouderwets en vergen veel modernisatie en onderhoud. Goed idee dit dus!
Wat ik persoonlijk erg mooi vind aan dergelijke woningen zijn granito vloeren in de hal, en de plafonds in de woon/eetkamer. Geen idee hoe dit heet, maar het wordt er volgens mij opgestuct of soms nagebootst met piepschuim. Wellicht kun je zoiets ook vrij makkelijk toepassen in je nieuwe huis.
Dat wordt met gips gedaan en is imo niet mooi in een nieuwbouwwoning :'(. Technisch ook niet mogelijk ivm scheuren.

[Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-11-2018 11:22]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Roenie
  • Niet online
DirtyBird schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:46:
... en de plafonds in de woon/eetkamer. Geen idee hoe dit heet, maar het wordt er volgens mij opgestuct of soms nagebootst met piepschuim...
Ornamenten?

• frisianstar
Ornamenten is toch iets van de 19 eeuw? ik denk dat dat tussen de wereldoorlogen (pre 1940) niet meer werd toegepast in luxe nieuwbouw huizen.

• Roenie
  • Niet online
frisianstar schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:54:
Ornamenten is toch iets van de 19 eeuw? ik denk dat dat tussen de wereldoorlogen (pre 1940) niet meer werd toegepast in luxe nieuwbouw huizen.
Wanneer het werd toegepast maakt niet uit voor de naam van een dergelijke versiering.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:47
Roenie schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:32:
[...]
Misschien omdat dat vakmanschap er niet is?

Als je het geld hebt: laten maken zoals jij wil. Degelijke kwaliteit gaat jaren mee en past precies bij wie jij bent.
Voor de mensen die vlak bij grens wonen of in België : henry's house. Zelfs te bereiken met de trein (stopplaats Mortsel is vlakbij).
Ik ben er eens langsgeweest voor een kast. Kan je gewoon ook je eigen houtsoort kiezen, en dus niet een velletje dat er langs buiten wordt opgelijmd. Viel echter buiten mijn budget.

Als er 1 stijl is die me aanspreekt uit die periode dan is het toch wel bauhaus, vooral de ontwerpen van Walter Gropius. Ik vind dit net iets verfijnder dan bijvoorbeeld de werken van Le Corbusier.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:28

Punkrocker

Mostly harmless

Kartonnen opdek deuren vervangen door paneeldeuren. Eventueel met een ruitje.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
@Punkrocker ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Dit jaar bij ons in de woonkamer gedaan. Maakt een heel verschil 😁

• Mibasa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 16:07
Kijk of informeer eens bij variantkeukens.nl. Die maakt het gelijk. Superkwaliteit en niet buitensporig duur.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 09:31
Sport_Life schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:01:
Overigens is bijna alle nieuwbouw tegenwoordig jaren 30 stijl, maar er is enorm verschil in interpretatie van de aannemer..
Dit, alles heet tegenwoordig jaren 30 stijl. Dat is gewoon de standaard. Je kan het ook geen-stijl noemen, of geen-geld-voor-een-echte-architect-stijl, allemaal-hetzelfde-met-een-iets-ander-baksteentje-stijl, enzovoorts.

De sticker 'jaren 30 stijl' verkoopt een stuk beter dan 'standaard-13-in-een-dozijn'. Ik heb ook wel eens een nieuwbouwproject langs zien komen waarin specifiek stond dat er woningen met karakter gebouwd gingen worden, met letterlijk de volgende tekst: 'Dus 'geen jaren 30 stijl''.

Geeft niks, ik heb ook zo'n smakeloze """""""jaren 30 stijl""""""" nieuwbouwhut. Ik denk dat ik wel snap waar de TS heen wil gezien de details die hij noemt alleen is de term jaren 30 stijl niet de juiste (meer?) om dat aan te duiden :P

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13
Wij wonen in een jaren 30 woning en de woning wordt juist van binnen geheel gemoderniseerd, waar we wel de authentieke elementen houden. Granito vloer in de gang is inderdaad prachtig, in eerste instantie wist ik niet wat dit was en stelde ik aan mijn vrouw voor om er vloerverwarming onder te leggen, dat was een weekje buiten slapen en nadenken over mijn uitspraken ;).

De bijkeuken is ook laatst gerenoveerd en daar liggen nog de oorspronkelijke tegels in, waar we eerst een nieuwe vloer wilden leggen, ziet het er nu prachtig uit met juist de oude vloer. depl0y in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Het nadeel van een jaren 30 woning is dat er ook al 90 jaar in geklust is door allerlei mensen. Wat resulteert in stopcontacten op verschillende hoogtes, lampknoppen op plekken die je zelf nooit zou bedenken (half in een kozijn van een 'nieuwere' deur bijvoorbeeld. Deze worden allemaal verwijderd en vervangen met draadloze schakelaars / home-automation.

Over de meubels, dat is nog wel grappig. Wij hebben toevallig een meubelmaker in de familie, maar meubels en zelfs een keuken op maat laten maken door een meubelmaker / interieurbouwer is in veel gevallen goedkoper dan dat voorgefabriceerde 'design' spul. Daarnaast is het precies zoals wij het willen hebben. Ik heb het dan vooral over tafels, keuken, etc. Zodra je meubels gaat bekleden wordt het wel wat prijziger, maar dat heb je voor een groot deel zelf in de hand.

P.S. Tip over de deuren hierboven is heel goed. Dingen zoals deuren kunnen een goedkoop of een degelijk gevoel geven. Hier zou ik zeker naar kijken.

[Voor 4% gewijzigd door depl0y op 11-11-2018 21:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee