Electriciteit: inbouwdoosje (tijdelijk) achter pleisterwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3S
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-06 12:55
Dag allemaal, vraagje:

Ik wil bij m'n nieuwbouw inbouwdozen achter het pleisterwerk laten rusten totdat ik deze ooit nodig zou hebben (mogelijk jaren). Als ik ze dan nodig heb: even door pleisterwerk tikken, nikoframe erin, aansluiten en hupla...

Bestaan hier (stevige) bepleisterbare afdekplaatjes voor?

Alvast bedankt!

Edit: Zoiets zonder de zoekers veronderstel ik
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/022724/files/056773390/helia-q-signal-markeer-deksel-na-bepleistering.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/022724/files/056806100/300x300x2/helia-q-signal-markeer-deksel-na-bepleistering.jpg

Even een nuancering voor de oplossing "leg toch die extra stopcontacten":
Slaapkamer: langs het bed 2-3 stopcontacten + schakelaar per zijde; aan overkant 3 stopcontacten+ftp/coax (voor tv).
Dat zijn 9 stopcontacten voor 1 opstelling dus. Maar we zouden ons bed ook tegen een andere wand kunnen zetten. Dat zijn er dus weer 9 extra om te voorzien... 18 stopcontacten. (En laat er nu ook nog wel een 3e wand interessant zijn).

[ Voor 58% gewijzigd door W3S op 11-11-2018 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even door je pleisterwerk tikken; grote kans dat dat geen mooi vierkantje/rondje wordt en dat je dus je muur meer beschadigt dan je lief is.

Neem aan dat je huis nog gebouwd wordt? Of net opgeleverd is? Kan je de bouwer of stucadoor niet even vragen wat zij adviseren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wernertnt506
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-07 15:02
MAX3400 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:44:
Even door je pleisterwerk tikken; grote kans dat dat geen mooi vierkantje/rondje wordt en dat je dus je muur meer beschadigt dan je lief is.

Neem aan dat je huis nog gebouwd wordt? Of net opgeleverd is? Kan je de bouwer of stucadoor niet even vragen wat zij adviseren?
Als je dat voorzichtig doet, kan het niet echt mis gaan. En het afdekraam is, in mijn geval, altijd voldoende bedekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wernertnt506 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:47:
[...]

Als je dat voorzichtig doet, kan het niet echt mis gaan. En het afdekraam is, in mijn geval, altijd voldoende bedekkend.
En anders pak je een dremel?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3S
Tja het is sowieso de bedoeling het heel voorzichtig te doen.
Het moet nog gebouwd worden. En ik wil best wat inbouwdozen voorzien (voor het geval de indeling zou veranderen), maar ik wil vermijden dat ik 20 stopcontacten in een ruimte heb staan die niet gebruikt worden

Er bestaat wel dit onderstaande, maar dat is, lijkt mij, voor tijdelijk in de afwerkingsfase:
https://www.helia-elektro...71-mm/132/q-signal?c=1476

Niet helemaal wat ik nodig heb? die draadjes steken namelijk uit, of ik moet ze knippen, maar dient het daar wel voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 12:54
Inbouwdozen zitten al afdekplaatjes op zodat ze niet dicht gesmeerd worden tijdens het stuken als de inbouwdoos diep genoeg zit zou dit voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernertnt506
Waarom zou je niet gewoon het kapje van de inbouwdoos kunnen gebruiken? De stucadoor smeert er gewoon over en als je een inbouwdoos later nodig hebt dan meet je op waar die zou moeten zitten en controleer je even of je op de goede plek zit door te kloppen. Alleen wel even goed opmeten waar je alle inbouwdozen geplaatst hebt. :9

Wil je het zekere voor het onzekere zal je zoiets als dat Q-signal moeten nemen, zoals de link al aangeeft steekt dat uit. Echter heb je dan vierkante inbouwdozen nodig en in een stenen of betonnen muur oid zou ik daar niet blij van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3S
Maar ik wil ze absoluut, enkele jaren, niet meer zien....

Ze zouden jaren achter het pleisterwerk onzichtbaar moeten blijven. Totdat ik ooit eens zeg: "we draaien de kamer om, en hier heb ik nu extra stopcontacten/schakelaars nodig"...

Degene die ik wellicht ga gebruiken hebben geen deksel standaard:
https://www.helia-elektro...ersele-inbouwdozen?c=1476
Wat is er trouwens mis met vierkante inbouwdozen? de afdekplaten zijn dit toch ook, en er is voldoende ruimte om in te werken

Iedereen overigens alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
vierkanten dozen gaten zijn niet te boren.
Wat voor muur is het waar dit in moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ronde inbouwdozen hebben daarbij een draaibare montage ring handig als de doos wat scheef zit.

Deksel van inbouwdozen zijn meestal al verdiept en laten zich prima wegsmeren om later weer open te tikken.
Laat wel een extra elektra buis naar de centraal doos aanleggen als er meerdere inbouwdozen naast zitten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
Prop er wat krantenpapier in en laat er over pleisteren.

Je zal wel een goed systeem moet bedenken om ze na jaren nog terug te vinden. Als het pleisterwerk nog wat vochtig is kan je goed zien waar de dozen zitten en die proper uitsnijden met een scherp mes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
Wozmro schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:12:
Prop er wat krantenpapier in en laat er over pleisteren.

Je zal wel een goed systeem moet bedenken om ze na jaren nog terug te vinden. Als het pleisterwerk nog wat vochtig is kan je goed zien waar de dozen zitten en die proper uitsnijden met een scherp mes.
Dit is heel simpel te horen door op de muur te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
Kan best maar als het om veel inbouwdozen gaat dan ben je toch een tijdje aan het tikken en wordt de kans op vergissingen groter.

Zeker als de muur al geschilderd is zou het jammer zijn dat er pleister afbreekt tot buiten de rand van de afdekplaat. Zoveel marge heb je nu ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online

BCGraaf

BC

Als je de standaard blauwe inbouw dozen gebruikt met een signaal deksel kan jij deze later weer terug vinden met een zoeker.

https://www.elektrototaal...akjXwZZBfrk8aAjg-EALw_wcB

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:00 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Beter 1 stopcontact te veel op een onlogische plaats dan 1 te weinig op een logische plaats.

Met andere woorden, plaats die stopcontacten gewoon.

Ik weet niet of je beg of Nederlander bent, maar in België is het verplicht om een elektriciteitskeuring te laten uitvoeren.
Als je na 2 jaar ofzo nieuwe stopcontacten wil klopt je keuring niet meer. Kan je nieuwe schema's (laten) maken en opnieuw laten keuren.

[ Voor 48% gewijzigd door Jellabie op 10-11-2018 16:38 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernertnt506
CurtPoindexter schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:31:
Je zoekt een oplossing voor een probleem dat niemand anders heeft. Normale mensen hebben afdekplaatjes en kijken er niet meer naar.

Ironisch genoeg is dat straks makkelijker switchen dan dingen achter pleister wegstoppen. Wat ga je doen als je er weer vanaf wilt? Weer dichtpleisteren zeker? :D

Ik wens je alle sterkte in je zoektocht maar heel veel succes geef ik je niet.
Dat vind ik ook een sterk argument. Als je dan uiteindelijk toch besluit de kamer om te draaien kan je 20 stopcontacten weer dicht gaan smeren. En dat gaat er waarschijnlijk niet netjes uitzien vanwege kleurverschillen. Oftewel je kan je kamer weer opnieuw sauzen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-07 17:18
Of leg je elektra symmetrisch aan. Elektra zit meestal toch op 35cm hoogte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Overal afdekplaatjes toepassen voor die 20 mogelijke stopcontactdozen in een kamer? wat zijn voor antwoorden?
Gewoon op elke gewenste plaats inbouwdozen op 30/ 105cm hoogte laten plaatsen, maak foto's en noteer de maten... en weg laten stucen...simpel.
Omdat tegenwoordig een stuclaag erg dun is kun je snel de doos terugvinden (ook met trekveer), zolang je maar deksels gebruikt die 'verzonken' zijn. (Attema).
Zal niet goedkoop worden! veel extra vrezen, buizen en dozen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Mag je überhaupt inbouwdozen dichtsmeren met pleisterwerk? Voor centraaldozen mag dat dacht ik toch niet? Het lijkt mij namelijk dat dit ook nog potentieel brandgevaarlijk kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
alex3305 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:13:
Mag je überhaupt inbouwdozen dichtsmeren met pleisterwerk?
Niet zodra er een las in zit.

Ik heb er recentelijk 1 dicht laten plakken met tegels omdat die loos was geworden. De bedrading die er doorheen liep heb ik ontdaan van een las die overbodig was geworden. Daarna de draad vervangen zodat het als één geheel er doorheen zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:04
Met een plattegrond van je aankomende woning is het simpel om aan te geven waar je stroom zou moeten aanleggen:
- voor de tv
- voor in de hoek bij de bank ivm staande lamp
- bij de tafel ivm laptop of iets anders
- als je de woonkamer spiegelt/herinrichting dus ook die drie plaatsen aan de andere kant van de muur
- en nog dubbel stopcontact elders voor bijvoorbeeld stofzuiger
- in de keuken bij aanrecht aantal voor apparaten

Andere dingen zijn prima met een stekkerdoos te doen voor bijvoorbeeld kerstversiering.

Twintig extra dozen is nogal overdreven, je hoeft niet elke 30 centimeter een stopcontact te hebben. Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van accepteren waar ze zitten.

Maargoed, plattegrond en we kunnen vast wel bedenken waar je stroom zou moeten 'aanleggen'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
sypie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:22:
[...]
Niet zodra er een las in zit.

Ik heb er recentelijk 1 dicht laten plakken met tegels omdat die loos was geworden. De bedrading die er doorheen liep heb ik ontdaan van een las die overbodig was geworden. Daarna de draad vervangen zodat het als één geheel er doorheen zou lopen.
Begrijp ik nou goed dat de draad daar door de doos loopt? Lekker als je daar nog eens een andere draad doorheen wil trekken. Had je imho beter de doos door een stukje leiding vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door decipherer op 10-11-2018 22:48 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
decipherer schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:47:
[...]
Had je imho beter de doos door een stukje leiding vervangen.
Als er al 3 draden in zitten en je wilt er een 4e draad bij in hebben zul je in ieder geval de oude bedrading er uit moeten trekken. Als er dan 2 draden uit worden getrokken en de laatste wordt als trekdraad gebruikt voor 4 nieuwe draden dan is er niks aan de hand. Het wordt pas lastig wanneer iemand alle 3 de draden er uit trekt en met een trekveer wil gaan werken.

Verder zit de lasdoos op een plek waar ik niet van plan was om de doos er uit te bikken en een stukje PVC er tussen te rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 16:46
De meest gebruikte, ronde, inbouwdozen hebben zoals gezegd standaard een afdekkapje met RFID chip, die je prima kunt gebruiken om achter het pleisterwerk te laten zitten, en om later terug te vinden met de RFID en kapot te slaan door je pleisterwerk heen:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_inbouwdoos_multidoos_md4050.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 13:07
Ik heb iets soortgelijks gedaan maar dan met kleine lampdoosjes. Deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.abbconnect.nl/Content/photos/7101.110.jpg.ashx?w=245&h=245

Ik wil later misschien een aantal wandlampen aan de muur hangen, maar misschien ook niet. Tegelijkertijd heb ik geen zin om in de toekomst een complete muur van 11m lang opnieuw te doen.

Ik heb de lampdoosjes iets dieper in de muur gestopt met daarbovenop een deksel van gipsvezelplaat. Gewoon een gipsvezelplaat gehaald en daar met een gatenzaag een paar schijfjes met de juiste diameter uit gehaald. Om ze terug te kunnen vinden heb ik op de achterkant een neodymium (paar dubbeltjes op aliexpress) magneetje gelijmd. De deksels heb ik op de doos geschroefd met de gangbare m3 boutjes en toen overheen gepleisterd.

Als ik de dozen terug wil vinden gebruik ik een willekeurige leidingzoeker, neodymium magneetje of magnetic viewing film. Ik weet ook waar ze zitten op basis van de afstand van de muur en het plafond. Open maken is een kwestie van een dun laagje gips eraf krabben totdat je de gipsvezelplaat ziet en dan de schroefjes zoeken. Eventueel opnieuw boren met een gatenzaag om te zorgen dat de rand niet afbrokkelt. Deze oplossing is veel steviger dan zo'n plastic dekseltje die gemaakt is om makkelijk ingetikt te worden. 1x zachtjes tegenaan stoten en er zit een flink gat in je muur.
Pagina: 1