Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Maikel86
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-06 23:45
Dag allen,

Ik zoek een?
Ik ben voornemens mijn huidige bose acoustimass te vervangen. Uiteindelijk wil ik doorgroeien naar een 5.1 opstelling, maar voor nu ben ik op zoek naar 2 boekenplankspeakers en een receiver of versterker. Over ongeveer 2-3 jaar zullen wij de woonkamer verbouwen waardoor de mogelijkheid ontstaat om 2 zuilen aan te schaffen, maar dat is nu nog geen optie.

Het gebruik van de speakers zal 75% Muziek, 25% Film zijn.

Wat is je budget?
Voor 2 speakers en een aansturing daarvan is het budget 1500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil muziek kunnen streamen vanaf spotify/tidal/andere aanbieder.
Ik wil de muziek op mijn Nas (Synology DS214) door kunnen bladeren en af kunnen spelen. (FLAC danwel mp3)
Ik wil gebruik kunnen maken van internetradio.
Ik wil geluid van de televisie af kunnen spelen over de speakers. Ik wil dit ook kunnen bedienen met 1 afstandsbediening. Ik heb nu televisie van Ziggo via een Cisco kastje. Ik bezit een Samsung ES8000 https://tweakers.net/pric...5/samsung-ue46es8000.html
Ik wil dat de televisie niet aan hoeft als ik muziek wil luisteren.
Dit alles moet op een duidelijke/simpele manier te bedienen zijn via een app oid, zodat het ook voor mijn vrouw makkelijk te bedienen is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al twee luistersessies gehad en moet nu een keuze maken. Ik neig enorm naar de Bower & Wilkins 606 of 607 of Dali Oberon 3. Ook de zuilen van beide merken beluisterd en hier moet ik zelf nog een keuze tussen maken.

Wat ik daarnaast dus zoek is een versterker of receiver om de boel aan te sturen. In de luistersessies heb ik de casus voorgelegd en werd mij geadviseerd te kiezen voor een 2.0 systeem. Ik heb geluisterd naar de:

NAD C338 https://tweakers.net/pricewatch/887463/nad-c338.html
NAD AMP1 https://www.hifiklubben.n...-versterker-met-bluetooth

Beiden klonken prachtig, maar het verschil vond ik niet noemenswaardig. Reviews van C338 zijn goed, over de AMP1 kan ik niets vinden.

De twijfel bij mij zit hem in de doorgroeimogelijkheden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Over een aantal jaar schaf ik dus de rest aan van een home cinemaset waarbij de nadruk dus ligt op mooi geluid. De kans dat dit een 5.1 systeem wordt is zeer groot, 7.1/5.2.2 zal het niet gaan worden.

Is het nu verstandig om een 2.0 systeem aan te schaffen of kan ik beter direct een receiver nemen met meer aansluitingen. Een 4k televisie zal nu nog niet aangeschaft worden, maar dit gaat gebeuren op het moment van uitbreiding.

Alvast bedankt voor jullie advies en inzicht.

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Wanneer je al weet dat je in de toekomst naar 5.1 gaat, zal ik of nu:

1. Een goede surround receiver kopen met hopelijk de features welke je over een paar jaar nodig hebt (4K, spotify, internet radio, AptX, ...)
2. Tweedehands een goede stereo amp kopen van NAD, Marantz, Denon, Yamaha en over een paar jaar een dan gangbare receiver kopen.

• mikkip
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-06 17:12
Wat Pagefault zegt. Zelf zou ik voorkeur hebben voor optie 1, omdat je dan over een paar jaar sneller kunt uitbreiden. En verschil in geluidskwaliteit tussen optie 1 en 2 ga je waarschijnlijk niet bemerken.
Bedenk ook of je misschien in de toekomst nog multiroom wilt (bijvoorbeeld Denon/Marantz met Heos of Yamaha met Musiccast). Tegenwoordig zit dat op veel surroundreceivers (je betaalt er dus ook niet/amper extra meer voor), maar onhandig als je nu iets koopt en over paar jaar liever toch een (ander) multiroomsysteem wilde.
Mooie keus voor luidsprekers ook. Beide series zijn net uit, dus over twee/drie jaar je set uitbreiden met andere speakers uit die serie zal waarschijnlijk geen probleem zijn.

• Maikel86
Zoals ik uit andere topics al begreep maakt het dus weinig/geen verschil of ik een surroundreceiver of stereoversterker neem? Maakt het nog uit als ik later de bijbehorende zuilen aanschaf of is dit ook goed aan te sturen?

Ik heb de opties bekeken en twijfel tussen de volgende receivers:

https://tweakers.net/pricewatch/751439/sony-str-dn1080.html Heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb en meer
https://tweakers.net/pricewatch/776833/denon-avr-x1400h.html Hier alleen geen upscaling, nog niet nodig maar later wel handig?
https://tweakers.net/pric...neer-vsx-s520d-zwart.html Mooie afmeting. Heeft deze nu wel of geen ingebouwde google cast?

Hoe werken de apps van bovenstaande receivers? Zijn ze te testen?

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 02:39
Qua geluid zal een stereoversterker of surroundversterker geen enkel verschil maken. Kijk dus naar de opties die je nodig hebt. Op een stereoversterker vind je meestal geen zaken als HDMI of lip sync, terwijl je ook films wilt bekijken en dit dus wel belangrijk is.

Als je op deze manier selecteert; komt er vanzelf wat geschikt uit:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

• Maikel86
Hey Jorgen, bedankt voor je reactie.

Ik heb even gekeken naar de opties. Ik ben na het gebruiken van de verschillende apps in demo modus zeer gecharmeerd van Yamaha geraakt. Ik twijfel nu tussen de RX-S601D en de RX-602, maar kan niet goed vinden wat nou eigenlijk precies het verschil is, behalve de dab tuner.

Nu kunnen ze beiden gebruik maken van internetradio, dus dab lijkt me overbodig? De 602 is wel een stuk nieuwer, prijs is gelijkwaardig.

Iemand die mij nog een reden kan geven om niet voor de RX-602 te gaan? Anders is de knoop doorgehakt en wacht ik nog even een mogelijke Black Friday deal af.

Dan heb ik toch een mooi cadeautje voor mijzelf (en mijn vrouw) voor 5 december!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 02:39
Ik heb nog even gekeken in de Pricewatch en op de site van Yamaha. Bij de nieuwere 602 wordt expliciet vermeld dat hij ook geschikt is om HDR weer te geven. Dat mis ik in de informatie over de 601D. De Pricewatch is niet altijd helemaal compleet, dus als je het zeker wilt weten, zou ik Yamaha even een berichtje sturen voordat je tot aanschaf overgaat.

• Muziekfr3aQ
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-05 14:02
De 602 is van een nieuwe generatie MusicCast producten. Dit jaar heeft Yamaha een nieuwe netwerkmodule waardoor je draadloze subwoofer (Sub 100 van Yamaha) en draadloze surroundspeakers (MusicCast 20 of 50) kunt koppelen.
De 602 heeft de allernieuwste 4k standaarden, de 601D is ruim 2 jaar oud alweer.

Ze hebben beide een DAB tuner!

[Voor 5% gewijzigd door Muziekfr3aQ op 20-11-2018 22:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True