Uit het niets DHCP probleem met drie verschillende routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acurai
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-02 10:15
Sinds dinsdag heb ik een raar probleem met mijn internet. Ik heb nu een paar jaar glasvezel bij Caiway, en dat gebruikte ik in combinatie met een Asus RT-N66U router. Dit ging altijd prima. Ik gebruikte vooral wi-fi, maar voor mijn desktop en TV gebruikte ik ook ethernet (Genexis (Caiway modem)-> Asus -> Switch -> Desktop of TV). Dit werkte prima.

Ineens klapte van de week mijn hele netwerk eruit (zonder dat ik iets aan mijn netwerk gewijzigd had). Mijn Asus router gaf de melding "Your ISP's DHCP does not function correctly". Firmware updates enzovoorts hielpen niet, dus ik belde Caiway, en omdat ik wel rechtstreeks vanaf het modem op een PC kon aansluiten en zo toegang tot het internet had, kwamen we tot de conclusie dat de router misschien de boosdoener was.

Dus toen kocht ik een TP-Link AC1200. Deze geeft wel wi-fi, maar ethernet werkt niet, niet op de verbinding naar mijn desktop, en ook niet op een rechtstreekse verbinding (geen switches of dergelijke) via een andere kabel en ethernet poort naar mijn laptop.

Om echt zeker te weten dat het niet de router was, probeerde ik het ook met een andere router, een Asus RT-AC1200G+. Deze geeft hetzelfde probleem als mijn originele Asus RT-N66U, namelijk "Your ISP's DHCP does not function correctly". Ik heb toen nogmaals gebeld met Caiway, samen de router nog eens gereset, alle stappen doorlopen, maar zij konden aan hun kant nog steeds niks raars zien, en aan mijn kant had ik nog steeds hetzelfde probleem.

Momenteel heb ik de TP-Link nu erop staan, omdat ik daarmee in ieder geval wi-fi heb. Mijn computer geeft bij mijn ethernet verbinding een 169.x.x.x ip-adres. Caiway heeft aangeboden om een monteur langs te sturen, maar dit kon alleen op dagen die voor mij lastig zijn ivm met werk, dus ik ben zelf aan het doorzoeken of ik toch een oplossing kan vinden voordat ik vrij moet nemen van werk.

Heeft iemand hier misschien een idee wat er fout kan gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je computers een 169.254.x.x adres krijgen hebben zij geen contact met een DHCP server (de router).
Controlleer of de kabels nog goed werken, test met statische IP's en sluit een voor een mogelijke oorzaken uit.
Zou vooral even kijken naar die switch, mogelijk daar een probleem?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acurai
@RGAT

Ik heb met verschillende kabels geprobeerd een ethernet verbinding te maken (zowel vanaf het modem naar de router als vanaf de router naar de computer), en ook met een andere computer (zonder switches op de verbinding), maar dit hielp niet, dus ik denk zelf dat het niet aan de bekabeling ligt.

Ook heb ik geprobeerd een statisch IP adres op te zetten, maar dit zonder succes... Ik krijg nog steeds dezelfde "Unidentified Network - No internet"

[ Voor 14% gewijzigd door Acurai op 10-11-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:56

lier

MikroTik nerd

Je beschrijft een aantal problemen, maar het is zaak dat je in ieder geval ervoor zorgt dat alle devices een private IP adres van je router krijgen. Daarmee heeft @RGAT een punt, oorzaak zou (nog steeds) bekabeling kunnen zijn.

Bij verandering van router (of pc als je die direct op het modem aansluit) kan het nodig zijn om je glasmodem van de spanning te halen en even te wachten. Althans, dat is mijn ervaring...

Kan het trouwens dat je tv aansluiting op een of andere manier met je gewone netwerk verbonden is? Want op die manier kan je hele spannende situaties creëren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zolang je nog 169.254.x.x IP's uitgedeeld krijgt zit er iig een probleem in je eigen netwerk (bekabeling/configuratie), mogelijk dat je daarnaast ook nog eens een probleem hebt met internet maar of je internet het nou wel of niet doet, zonder werkend LAN kan je het toch niet gebruiken.

Wat gebeurt er als je een statisch IP instelt? Kan je dan iig de webinterface van de router benaderen om te kijken of DHCP aan staat?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acurai
Ten eerste allebei nog bedankt voor het meedenken! :)

De DHCP-server stond inderdaad aan, dit heb ik gecheckt toen ik met Caiway aan de telefoon hing, eerder deze week. Ik kon dit gelukkig via wi-fi checken.

Gisteren heb ik nog eens geprobeerd een statisch IP te configureren op mijn desktop. Dit hielp in het begin niet en ik was het allemaal een beetje beu, dus ik ging gamen op wireless, maar na een tijdje (paar uur later) zag ik in mijn netwerkcentrum dat mijn ethernet-verbinding ineens mijn router herkende. Dus ik haalde mijn wifi adapter uit mijn computer, en ik had verbinding via ethernet!

Ook mijn andere rechtstreekse verbindingen op de ethernet ports van de router doen het ineens (bijvoorbeeld laptop rechtstreeks op andere kabel zonder switch naar router, wat het eerst niet deed en hetzelfde 'Unidentified Network' probleem gaf). En die verbindingen doen het zelfs zonder statisch IP in te stellen. Ik heb niks echt veranderd in de router settings in de tussentijd. Dus waarom het allemaal precies werkt is mij een beetje een raadsel eerlijk gezegd. Handshakes tussen modem/router/client? Verandering aan Caiway's kant? Ik zal het nooit weten denk ik :p

Maar ik ben allang blij dat het nu weer werkt, en nogmaals, heel erg bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Acurai op 11-11-2018 12:53 ]

Pagina: 1