Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Johannes Bosma
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 03-06-2020
Ik heb 9 maanden terug een pelletkachel gekocht voor ons nieuwe huis (Italfuco 8 kW). Heb de kachel zelf aangesloten en ben over (bijna) alles zeer tevreden.

Maar, na 1 maand begon de kachel veel geluid te maken. Ik weet dat de ventilatoren e.d. een soort van blaas geluid maken maar dat soort geluid is het niet.

Ik heb de kachel opengehaald en de motor die de vijzel aandrijft maakt een soort van schrapend geluid, het komt uit de tandwielkast van deze motor. Model van de motor is Mellor FB 1128 2 rpm en werkt direct op 230 VAC.

Ik heb er inmiddels de 3e motor in zitten en het geluid is wel anders qua patroon maar het zit er nog steeds in. Elke keer als de vijzel dus even draaid hoor je het geluid, super irritant.

Hierbij een link naar een youtube filmpje van het geluid:

YouTube: Geluid vijzel Italfuco palletkachel

De firma waar ik de kachel heb gekocht hebben al 2x een andere motor geleverd en de vijzel er een keer uitgehaald en bij geslepen om er zeker van te zijn dat die niet aanloopt. 2 andere pelletkachel leveranciers hebben het filmpje ook beluisterd en vinden het geluid ook niet normaal. Ik loop bij de firma waar ik de kachel weg heb nu tegen een muur aan, ze willen eigenlijks niks meer willen doen en ze zeggen dat het aan de akoestiek van mijn woonkamer ligt.

Graag hoor ik jullie mening over het geluid en of er iemand anders ook ervaringen heeft met deze Mellor 2 rpm motoren.

Toevoeging: buurman heeft ook een pelletkachel met een mellor motor (2 jaar ouder) en die is zo goed als stil.

Alvast bedankt!

• Snowman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 28-05-2020
Nou dat geluid is zeker niet normaal nee. Kan je bij deze kachel het achterpaneel of de zijpanelen eraf halen? Zoja, dan zou ik dat eens proberen en de kachel dan aanzetten. Misschien ratelt er een stuk metaal tegen de vijzelmotor aan? Ik had zelf last van een aantal irritante ratels om de zoveel seconden. Dit waren diverse metalen delen die geluid begonnen te maken zodra de kachel een beetje warm werd. Daar is wat warmtebestendige isolatie aangebracht. Het is bij mij nog niet helemaal weg, maar acceptabel.

• JRBosma
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12-04 11:48
Is het niet de vijzel zelf die tegen de behuizing aan draait ? Motor is in dit geval niet het probleem.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True