Geluid inductieplaat.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Wij hebben sinds deze week voor het eerst een inductie fornuis van Siemens.

Nu ik het zo als ik 3 of 4 pannen aan zet je een schakelend(tikkend), zoemend(stroom) geluid hoort en vroeg me af of dit normaal is?

Als ik 4 pannen tegelijk aanzet lijkt het er ook op dat de inductieplaat telkens schakelt tussen de 4 pannen maar alles gaat wel gewoon koken. Als de inductieplaat schakeld hoor je dat het water even minder kookt en dan weer door kookt al gaat dit wel vlot achter elkaar.

Wellicht hoort het zo maar vraag het toch even hier na omdat het een duur apparaat is en ik geen ervaring heb met inductie. :p

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 10-11-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat zoemend geluid herken ik inderdaad en mijn kookplaat past ook een soort van heel langzame 'PWM' toe om tot de lagere wattages te komen. Het kan zijn dat jouw kookplaat de stroom verdeeld over de vier pannen omdat anders het totale vermogen te groot wordt voor de stroomtoevoer.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Jep. Inductie eigen.
Kookze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42

Shunt

Boe

Meulendijks89 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:13:
Wij hebben sinds deze week voor het eerst een inductie fornuis van Siemens.

Nu ik het zo als ik 3 of 4 pannen aan zet je een schakelend(tikkend), zoemend(stroom) geluid hoort en vroeg me af of dit normaal is?

Als ik 4 pannen tegelijk aanzet lijkt het er ook op dat de inductieplaat telkens schakelt tussen de 4 pannen maar alles gaat wel gewoon koken. Als de inductieplaat schakeld hoor je dat het water even minder kookt en dan weer door kookt al gaat dit wel vlot achter elkaar.

Wellicht hoort het zo maar vraag het toch even hier na omdat het een duur apparaat is en ik geen ervaring heb met inductie. :p
Er zitten een aantal relais in je kookplaat die je waarschijnlijk hoort tikken. Het zoemen zal of de koeling van de elektronica zijn of de pannen die door de inductie verwarmd worden en enigszins trillen. Wellicht heb je een pan die eerder op gas gebruikt is en niet 100% recht meer is?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Shunt schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:11:
[...]

Er zitten een aantal relais in je kookplaat die je waarschijnlijk hoort tikken. Het zoemen zal of de koeling van de elektronica zijn of de pannen die door de inductie verwarmd worden en enigszins trillen. Wellicht heb je een pan die eerder op gas gebruikt is en niet 100% recht meer is?
Klopt, alle pannen hebben op gas gestaan. Maar had gelezen dat dit alleen problemen kan geven bij keramisch en dat dit bij infuctie geen probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42

Shunt

Boe

Meulendijks89 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:23:
[...]

Klopt, alle pannen hebben op gas gestaan. Maar had gelezen dat dit alleen problemen kan geven bij keramisch en dat dit bij infuctie geen probleem zou zijn.
Juist bij inductie is het een probleem aangezien je een zo vlak mogelijk contact wilt hebben tot de spoelen in de inductie plaat. De toleranties zijn tegenwoordig niet meer zo "strak" als vroeger maar een vlakke pan is over het algemeen altijd beter. Vooral voor het geluid een ongelijke pan kan meer trillen. Als je pannen nu verder netjes warm worden is er niet echt iets waar je bang voor hoeft te zijn. Maar het kan zijn dat een bepaald deel van de pan niet even warm wordt als een ander deel van de pan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:21
Dat tikken bij niet aanzetten is pan detectie.

Het zoemen wat je hoort is de resonantie van je pan. Inductie werkt magnetisch. Het zoemen en tikken is dus normaal.

Bij “vuur” hoger zetten zal deze ook langer zoemen en soms ook iets harder.

Als je de pan net aan heb staan. Op hoge temp. Dan kan je soms het trillen ook wel heel licht voelen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ouder topic, maar zelfde probleem gehad. Veel te dure AEG gekocht, met bijbehorende herrie. Teruggebracht, naar de IKEA gereden en voor een fractie van de prijs een stille plaat gehaald.
Pagina: 1