Werkt UTP Cat6 op haspel? (2X 50m)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Beste Tweakers,

Voor een PA systeem heb ik 2x 50m UTP Cat6 op een haspel gemonteerd. Helaas heb ik maar één van de 2x 50m werkend, en die werkt op 100Mbit/s. Ik vraag mij af wat ik fout doe in deze set-up. Is het niet mogelijk om utp op haspel werkend te krijgen? Of heb ik de verkeerde connectors bij deze set up gebruikt.

Voor de volledigheid: Ik gebruik twee kabels naast elkaar om dat de één een AVB netwerk verbind en de ander een regulier netwerk. Het AVB netwerk
...
De netwerkkabel waar over ik praat:
https://www.netwerkkabel....oepel-100m-100-koper.html
De connectors:
https://www.netwerkkabel....oor-soepele-kabel-10.html

Ik ben overigens niet heel erg tevreden over de connectors. Volgens mij moet ik hier officieel een andere tang voor gebruiken dan de standaard connectors.
...

Zoeken op het internet heeft mij nog geen resultaten opgeleverd waar ik iets mee kan. Ik ga morgen vroeg proberen de kabel die niet werkt van andere nieuwe connectors te voorzien.
...
Alvast erg bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Probeer er eerst maar achter te komen of het vd connectoren kotm, want cat6 is shielded volgens mij en dan zou op de rol toch niet uit mogen maken? Anders leer ik nog bij als dat wel zo zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
route99 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:18:
Probeer er eerst maar achter te komen of het vd connectoren kotm, want cat6 is shielded volgens mij en dan zou op de rol toch niet uit mogen maken? Anders leer ik nog bij als dat wel zo zou zijn...
Dank voor het snelle antwoord, maar het gaat hier dus om een Unshielded versie. Ik zal het morgen vroeg gelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
Kleurvolgorde juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 19:07
Waarom niet investeren in fatsoenlijke tourgrade kabel? Dit is een kabel die vaker uitgerold gaat worden en mag neem ik aan ook wel wat extra kosten..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Je kan zo'n handig kabelsetje kopen voor 22 euro waar een tang en kabeltester bij zit.
https://www.conrad.nl/p/e...erk-gereedschapset-394458
Scheelt je een hoop gedoe als je weet dat de kabel/plugjes in orde zijn.

Als het oprollen een probleem zou zijn, dan zou de kabel afgerold wel moeten werken. Dat geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
shure-fan schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:35:
Waarom niet investeren in fatsoenlijke tourgrade kabel? Dit is een kabel die vaker uitgerold gaat worden en mag neem ik aan ook wel wat extra kosten..
Het gaat hierbij om een vrijwilligers koor+combo, ze/we treden ongeveer 10 a 12x per jaar op. Daarnaast zijn de meeste tourgrade kabels niet dubbel uitgevoerd. En zodra ze dat wel zijn is de prijs vaak wel echt een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

UTP op haspel werkt prima ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-07 17:51
Even de basis dingen checken.
- Is de kabel daadwerkelijk koper of stiekem toch CCA.
- Zijn de connectoren juist bevestigd met de aders in de juiste volgorde.
- Met een kabeltester de kabel + connectoren testen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:16

Felyrion

goodgoan!

Zou inderdaad prima moeten werken. Kabeltester lijkt me het meest nuttig om even te controleren of alles OK is. 100mbit klinkt als niet goed aangesloten aders (100mbit kan nog functioneren met de helft van de aders).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
99/100 keer zitten dit soort problemen in de connectoren en je geeft zelf al aan dat die niet helemaal lekker zijn. Zou daar is beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46
Netwerkkabel werkt met twisted pair, om externe storingen automagisch te compenseren, en is daardoor behoorlijk robuust, shielding is vaak niet nodig.
Oprollen of niet maakt niets uit, dat is enkel van belang als je vermogen door een kabel steekt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en als je het probleem hebt opgelost koop dan 4 Neutrik EtherCon connectoren om er voor te zorgen dat je stekkertjes niet belast worden als er aan de kabel wordt getrokken. Daarmee blijft je kabel langer goed. Connectoren kun je bijvoorbeeld via bax of ProAudioshop kopen (beide netjes geprijsd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
MewBie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 01:57:
Even de basis dingen checken.
- Is de kabel daadwerkelijk koper of stiekem toch CCA.
- Zijn de connectoren juist bevestigd met de aders in de juiste volgorde.
- Met een kabeltester de kabel + connectoren testen.
- Ik heb al eerder problemen gehad met kabels die werden verkocht als 100% koper en vervolgens CCA waren inderdaad. Zal ik zeker even checken. Het lijkt echter wel koper aangezien het om een soepele kern gaat.
- De aders zitten in de goede volgorde (dit check ik altijd minimaal 3 keer.
- Zal er even een tevoorschijn toveren en vandaag testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
Chris_NL schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:46:
[...]
- De aders zitten in de goede volgorde (dit check ik altijd minimaal 3 keer.
Wat is volgens jou de goede volgorde? Is dat op deze manier? Zie NT FAQ:
Afbeeldingslocatie: https://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Chris_NL schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:13:
Voor een PA systeem heb ik 2x 50m UTP Cat6 op een haspel gemonteerd. Helaas heb ik maar één van de 2x 50m werkend, en die werkt op 100Mbit/s.
Dit laatste betekent dat niet alle paren beschikbaar zijn; meestal dat er iets niet goed zit in hoe je de connectors gemonteerd hebt. Dus maak eens een fotootje van hoe je dat gedaan hebt. En kijk desnoods met een vergrootglas of alle aders ook een lipje raken en goed contact maken. Heb wel eens gehad dat zo'n goedkope knijptang met overtuiging een paar keer(!) gebruikt moest worden voor alle signalen luid en duidelijk doorkwamen.

Daarnaast is kabel met solide aders niet ideaal om iedere keer in- en uit te rollen. Er staat "soepel installatiedraad", maar niet of dat stranded of gewoon erg dun ("awg26/7") betekent. Stranded en solide hebben andere plugjes nodig.
Chris_NL schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:51:
Het gaat hierbij om een vrijwilligers koor+combo, ze/we treden ongeveer 10 a 12x per jaar op. Daarnaast zijn de meeste tourgrade kabels niet dubbel uitgevoerd. En zodra ze dat wel zijn is de prijs vaak wel echt een stuk hoger.
Installatiedraad is om in de muren te stoppen en daarna beweegt het niet meer. Dat is toch wat anders dan wat je met PA-kabel doet. Mischien was ik hier ook wel voor FTP gegaan, niet vanwege de electrische afscherming maar vanwege de fysieke versteviging. Tourgrade kabels zullen zoveel duurder zijn precies om dat gesol aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 718429 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:34:
Dit laatste betekent dat niet alle paren beschikbaar zijn;
De kans is erg groot dat een PA systeem gewoon niet hoger gaat dan een 100Mbit verbinding. De specificaties van 's wereld bekendste en meest gevraagde console bouwer is nog steeds "CAT5/5e cable". Dat zegt naar mijn idee iets over de snelheid die gewenst is.

Uiteraard zijn de grootste consoles voorzien van meerdere ethernet aansluitingen naar dezelfde stagebox zodat er redundantie is maar vooral omdat er dan op 96kHz gesampled kan worden op zo'n 168 gelijktijdige inputs.

(bron: http://www.musictribe.com...gital/PRO-X-CC-TP/p/P0B4A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Zelf Rj45 aankrimpen is zeker voor kabel die regelmatig uitgerold moet worden nooit een goed idee.
De trekontlasting is altijd van slechte kwaliteit.

Koop gewoon kant en klare pacthkabels met aangespoten stekkers zoals dit.

https://netwerkproducten....-100-koper-p-4253400.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

sypie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:16:
De kans is erg groot dat een PA systeem gewoon niet hoger gaat dan een 100Mbit verbinding.
Goed punt.
De specificaties van 's wereld bekendste en meest gevraagde console bouwer is nog steeds "CAT5/5e cable". Dat zegt naar mijn idee iets over de snelheid die gewenst is.
Dat is voldoende voor gigabit op 100 meter. Nouja, Cat5e zou dat zijn; Cat5 zal het vast ook wel doen op 50. (En heb wel eens een verkoper gehad die bij hoog en laag volhield alleen "Cat5" te verkopen, bleek uiteindelijk toch Cat5e te zijn.) Ik zou het dus niet gelijk als duidelijke hint oppakken, maar als je het antwoord weet (benee) dan past het in het plaatje.
Uiteraard zijn de grootste consoles voorzien van meerdere ethernet aansluitingen naar dezelfde stagebox zodat er redundantie is maar vooral omdat er dan op 96kHz gesampled kan worden op zo'n 168 gelijktijdige inputs.
Laten we zeggen, 16 bit uncompressed, komen we toch op een 30 MBps aan payload. Dus er zal wel iets van compressie gedaan worden. Op zich kan het ook met link aggregation als de apparaten op een iets hoger niveau de stromen consequent over de lijntjes verdelen.
Ik zie daar zo snel niets over aantallen aansluitingen, snelheden, en dergelijke. Wel een "specificatie" (man man man) waar ze het expliciet over 100 Mbps, dus dat zal het dan wel zijn.

Als het goedkoop moet dan kan TS dus ook de "redundante" verbinding over de andere twee paren in de ene kabel laten lopen. Ondertussen mischien toch even de kabel tussen wat gigabit poortjes hangen om te zien of'ie dat doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 718429 op 10-11-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 718429 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:30:
Ik zie daar zo snel niets over aantallen aansluitingen, snelheden, en dergelijke. Wel een "specificatie" (man man man) waar ze het expliciet over 100 Mbps, dus dat zal het dan wel zijn.
Snake (Copper)
Quantity 2
Format KLARK TEKNIK HyperMAC (192 channels of bidirectional digital audio @ 96 kHz)
Connector Neutrik etherCON with status LEDs
Redundancy Dual cable redundancy (X & Y)

Samen met de AES50 zijn dat 4 netwerkaansluitingen. De rest is voor remote bediening of fibre connectoren.
(volledige specs van deze dikke tafel staan hier)

Uiteraard is het vereiste aantal aansluitingen afhankelijk van de gebruikte stagebox. Voordat je aan 192 kanalen komt ben je wel wat verder en heb je in ieder geval 4 DL351 stageboxen nodig (link).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:49
Als ik zoek bij de groothandel wat cat5e soepel kost dan klopt jouw prijs niet. Die gaan namelijk voor bruto €10 per meter.
Jobarco cat5e-x highflex bijvoorbeeld.

Wat je waarschijnlijk hebt is klasse 2. Dat is ““soepel””. Maar eigenlijk gewoon harde kern installatiedraad. Het is het wat eenvoudiger te leggen dan echte harde kern.
Wikipedia: IEC 60228
Echt soepel is klasse 5 of 6.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/txKHfR9.jpg
*nummers komen niet overeen met klasses, plaatje van phoenix contact

[ Voor 42% gewijzigd door jeroen3 op 11-11-2018 00:54 . Reden: plaatje draadklasses ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_NL
Beste allen,

Hartelijk dank voor het meedenken en alle antwoorden. Uiteindelijk bleken het toch de connectors te zijn die niet goed waren. Ik het er nu connectors opgezet voor soepele kabel waardoor de pinnen door de aders heen gaan in plaats van ze alleen maar aantikken (voor zover ik begrepen heb).
sypie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:45:
Ow, en als je het probleem hebt opgelost koop dan 4 Neutrik EtherCon connectoren om er voor te zorgen dat je stekkertjes niet belast worden als er aan de kabel wordt getrokken. Daarmee blijft je kabel langer goed. Connectoren kun je bijvoorbeeld via bax of ProAudioshop kopen (beide netjes geprijsd).
Dit ga ik zeker doen. Betekent wel dat ik even een patchpaneeltje moet maken voor het reguliere netwerk.
sypie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:16:
[...]
De kans is erg groot dat een PA systeem gewoon niet hoger gaat dan een 100Mbit verbinding. De specificaties van 's wereld bekendste en meest gevraagde console bouwer is nog steeds "CAT5/5e cable". Dat zegt naar mijn idee iets over de snelheid die gewenst is.
[...]
Het gaat hier om een merk (Presonus) wat wel aanraad om Cat6 te gebruiken. Verder gaat het "maar" om 6 sporen die verzonden moeten worden. Ik heb de snelheid getest met een laptop en een router, de verbinding werd door windows gezien als een gigabit verbinding.
Jimster schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:32:
[...]

Wat is volgens jou de goede volgorde? Is dat op deze manier? Zie NT FAQ:
[Afbeelding]
Ik heb ze op deze manier geknepen inderdaad.
Anoniem: 718429 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:34:
[...]

Daarnaast is kabel met solide aders niet ideaal om iedere keer in- en uit te rollen. Er staat "soepel installatiedraad", maar niet of dat stranded of gewoon erg dun ("awg26/7") betekent. Stranded en solide hebben andere plugjes nodig.

[...]

Installatiedraad is om in de muren te stoppen en daarna beweegt het niet meer. Dat is toch wat anders dan wat je met PA-kabel doet. Mischien was ik hier ook wel voor FTP gegaan, niet vanwege de electrische afscherming maar vanwege de fysieke versteviging. Tourgrade kabels zullen zoveel duurder zijn precies om dat gesol aan te kunnen.
Het lijkt op een combinatie, Het lijken 3 vrij dunne draatjes die om elkaar heen zijn gewonden. Het is geen geweldige kwaliteit maar ik heb er nu 1gB uit gekregen.

Er is helaas op dit moment geen geld om tourgrade kabel te gebruiken, maar zodra dat er is zal ik dat zeker overwegen.

Als iemand een betere "goedkope" manier weet om wel goede kabel te gebruiken sta ik altijd open voor ideeën en suggesties. Ik heb nu voor eerst een werkende kabel. Maar ik begrijp dus dat dit wel eens snel over kan zijn. Ik hoop dat ik voor die tijd een alternatief heb gevonden, eventueel met hulp van jullie. Heel erg bedankt in ieder geval voor het meedenken.

[ Voor 0% gewijzigd door Chris_NL op 11-11-2018 15:54 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als je dan toch een mooie oplossing zoekt: Een combikabel waar je 2 keer netwerk, 230V en DMX overheen kunt sturen. DMX kun je ook gebruiken voor 2 analoge kanalen desgewenst. Voordeel daarvan is dat je het mengpaneel ook meteen van spanning kunt voorzien op dezelfde groep of fase als je stagebox en je muziekinstrumenten. Voordeel daarvan is dat je niet verder met haspels of andere stopcontacten loopt te klooien richting je console. Voordeel is dat je maximaal 1 keer 50 meter nodig hebt.

Wat ik me wel afvraag: waarom heb je 2 keer 50 meter? Gebruik je 1 CAT-kabel voor je AES50 en de andere voor je remote control? In dat geval kun je net zo goed een accesspoint aan de tafel koppelen die bij de tafel zit, 50 meter is prima te overbruggen met een tablet of telefoon. (been there, done that) Of heb je de 2e CAT-kabel als redundantie voor je tafel?

Hoe heb je de andere kant ingericht? Heb je een losse stagebox of heb je het een en ander ingebouwd in een kist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
Thanks zal het onthouden!
sypie schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:45:
[...]
Wat ik me wel afvraag: waarom heb je 2 keer 50 meter? Gebruik je 1 CAT-kabel voor je AES50 en de andere voor je remote control? In dat geval kun je net zo goed een accesspoint aan de tafel koppelen die bij de tafel zit, 50 meter is prima te overbruggen met een tablet of telefoon. (been there, done that) Of heb je de 2e CAT-kabel als redundantie voor je tafel?

Hoe heb je de andere kant ingericht? Heb je een losse stagebox of heb je het een en ander ingebouwd in een kist?
Ik gebruik een RM32ai (stagebox en mengpaneel in één) en een CS18ai (de controller voor de RM32) voor dat koor. Deze twee samen vereisen een AVB connectie (om alle mogelijkheden te kunnen benutten). Bij de CS18 zet ik een laptop met Universal Control (voor de visuals). En dat zou inderdaad ook gewoon draadloos kunnen door een accespoint bij de RM32ai neer te zetten, maar voor redundantie houd ik toch liever ook een direct lijntje met het reguliere netwerk. Heb op één locatie gehad dat mijn WR1043ND zo werd verstoord dat ik geen signaal meer had op de FOH spot. Maar je laat me er wel weer over nadenken. Ik heb nu de AVB switch en en WR1043 bij de stagebox/mengpaneel staan maar het zou misschien beter zijn om deze bij de de controller te zetten. Dan heb ik voor de kleinere optredens/locaties in principe maar één CAT nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Fijn dat er iig 1 GB/s uitkomt, toch idd die connectoren.
De tips voor oa trekontlasting 8) (bij normaal 230V kabel zit dat altijd in de stekkers voor buiten incl ook nog een IP-factor die je erbij in achting zou moeten nemen, ivm omgevingsvocht/spattend water, etc.
Idd zo een trekbelasting is om te vergeten bij een poor mens oplossing.... Was er zelf nog nooit tegen aangelopen, mar ook weer wat geleerd....
Pagina: 1