Vraag

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 22:27
Stomme vraag I guess, maar ik heb afgelopen woensdag een nieuw systeempje samen gesteld omdat mijn ondertussen bejaarde desktop er toch echt mee op gaat houden.

Nu is het ongeveer 8 jaar geleden dat ik deze desktop heb gebouwd dus heb mij zo goed mogelijk proberen in te lezen wat wel en niet past op elkaar in 1 hele avond. Heb nu een Gigabyte B350 moederbord met de AMD Ryzen 5 2600 besteld. Maar lees nu pas echt goed dat je op zo'n 350 chipset wel een up to date bios nodig hebt omdat hij anders de CPU niet ziet. En dan heb je dus ook geen mogelijkheid om de bios update te doen, want hij boot gewoon niet.

Update de fabrikant de BIOS ook weleens? Is er dus kans dat ik mogelijk een 'nieuwer' bordje krijg met een up to date bios? Anders ben ik al fucked voor ik begin |:(

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Beste antwoord (via TgR_KILLER op 09-11-2018 21:36)

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 15:36
Heel misschien maar waarom heb je niet gewoon meteen een 400 chipset gekocht? Je kunt hem OF bij de webshop waar je hem gekocht hebt laten updaten OF je kunt hem terugsturen en een 400 chipset mobo kopen. Het kan zijn dat de fabrikant hetzelfde moederbord iets later fabriceert waardoor er een latere BIOS versie op staat (gebeurt zelden geloof ik...)

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• daanwth
Heel misschien maar waarom heb je niet gewoon meteen een 400 chipset gekocht? Je kunt hem OF bij de webshop waar je hem gekocht hebt laten updaten OF je kunt hem terugsturen en een 400 chipset mobo kopen. Het kan zijn dat de fabrikant hetzelfde moederbord iets later fabriceert waardoor er een latere BIOS versie op staat (gebeurt zelden geloof ik...)

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:07
Ligt aan de productiedatum welke biosversie erop staat. Aangezien je een niet heel populair bord hebt gekocht lijkt het mij sterk dat er een recent bios op staat. Dat wordt of een update of, en dat is de beste optie, je stuurt het bord onder WKOA terug en je bestelt een B450.

• TgR_KILLER
daanwth schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:33:
Ja, omdat ik dus, zoals ik zei, iets te snel alles in elkaar heb geklikt. Helemaal gecontroleerd of het memory en de M2 enzo allemaal paste. Maar dat CPU ding lees ik net pas hoe dat exact zit :/

Ik had dus geen idee wat het verschil tussen de 300 en 400 chipset was ;) mijn laatste zelf gebouwde desktop is 9 jaar geleden.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• daanwth
TgR_KILLER schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:37:
[...]

Ja, omdat ik dus, zoals ik zei, iets te snel alles in elkaar heb geklikt. Helemaal gecontroleerd of het memory en de M2 enzo allemaal paste. Maar dat CPU ding lees ik net pas hoe dat exact zit :/

Ik had dus geen idee wat het verschil tussen de 300 en 400 chipset was ;) mijn laatste zelf gebouwde desktop is 9 jaar geleden.
Ja, zelfs met een nu redelijk zeldzame triple core :P

• Uszka
Unlocked naar een quadcore toch zeker wel?

• TgR_KILLER
daanwth schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:39:
[...]

Ja, zelfs met een nu redelijk zeldzame triple core :P
Correct en dingetje werkt nog best ;) enkel begint laatste tijd vaker spontaan te rebooten, en dat wordt je al snel zat.

Maar alleen nu wel dat ik geen juist moederbord heb gekocht.. vrees dat het een tripje naar de winkel word, gelukkig zit die maar op een half uur rijden en is dagelijks om 18:00 dicht haha. Nu al spijt dat ik weer ben gaan zelf bouwen 8)7

• Uszka
TgR_KILLER schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:43:
enkel begint laatste tijd vaker spontaan te rebooten, en dat wordt je al snel zat.
Voeding probleem? Want de Real Power 520M is ook aan het eind van zijn latijn. Hoop niet dat je die gaat hergebruiken.

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 20:28
Sommige shops bieden een bios-update service: dan checken ze voor je of de bestaande bios-versie op het moederbord jouw processor herkend, en updaten hem desnoods. Sommige moederborden krijgen daarnaast in de loop van tijd een hardware revisie, waarna een vaak ook een recentere bios-versie wordt geïnstalleerd.

• TgR_KILLER
Uszka schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:49:
[...]

Voeding probleem? Want de Real Power 520M is ook aan het eind van zijn latijn. Hoop niet dat je die gaat hergebruiken.
Geen idee wat het issue is, alles denk ik ;)
Nee, ik ga behalve de DVD brander (zo goed als nieuw :P) niks overzetten, alles nieuw gekocht.

Heb wel wel een beetje de balen van atm. vandaag de postnl bus op 5 min na gemist. kan morgen de hele middag thuis zitten om te wachten, zal je zien dat hij aan het eind van de middag komt en dan kan je ook niet meer terug naar de shop.

Nu al spijt dat ik via een webshop heb besteld eigenlijk |:( :/
Pixxel schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:54:
Sommige shops bieden een bios-update service: dan checken ze voor je of de bestaande bios-versie op het moederbord jouw processor herkend, en updaten hem desnoods. Sommige moederborden krijgen daarnaast in de loop van tijd een hardware revisie, waarna een vaak ook een recentere bios-versie wordt geïnstalleerd.
Het is een R1.0 bord als ik de webshop moet geloven. En ze bieden vast zon service aan maar die tent sluit elke dag om 6 uur, dus even langs rijden wordt een dingetje.

[Voor 30% gewijzigd door TgR_KILLER op 09-11-2018 22:10]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:54
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht dat er een Tweaker in de buurt is die oude Ryzen heeft waarmee de bios geupgrade kan worden?

Daarnaast (maar weet niet of dat in NL beschikbaar is en of het nog steeds geldt) heeft AMD zelf ook zo'n service
https://support.amd.com/e...en-AM4-System-Bootup.aspx

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• TgR_KILLER
Puc van S. schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:15:
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht dat er een Tweaker in de buurt is die oude Ryzen heeft waarmee de bios geupgrade kan worden?

Daarnaast (maar weet niet of dat in NL beschikbaar is en of het nog steeds geldt) heeft AMD zelf ook zo'n service
https://support.amd.com/e...en-AM4-System-Bootup.aspx
midden/west brabant, hou het op regio Breda ;)

En dat van AMD had ik ook al gelezen.. Maar denk dat ik dan ook wel week of wat verder ben.

Als het blijkt dat ik een oude CPU nodig ga hebben bel ik eerst de pc winkel in het dorp wel even of ze me kunnen helpen. Niet geschoten is altijd mis.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TgR_KILLER terugsturen dat bordje. zonder bios flash heb je er niets aan, dat kan alleen met ryzen 1000 serie. buiten om dat heb je een bar slecht bord gekozen. gigabyte kun je beter vergeten bij AM4, er zijn veel betere voor het zelfde geld.

koop iets als pricewatch: MSI B450 Gaming Plus pricewatch: ASRock B450 Pro4

jammer dat je hier geen topic hebt geopende voor aankoopadvies !

binnen 14 dagen na ontvangst kun je zonder opgaaf van reden, onder herroepingsrecht, je bord terugsturen zonder kosten van terugsturen. de shop is verplicht dit kosteloos terug te nemen, en je het geld terug te betalen op dezelfde wijze als jij hebt betaalt. dus geen tegoedbon of dergelijks.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TgR_KILLER
Tja, beetje implus aankoop. En door 2 collega's laten checken die me wel op wat andere zaken attendeerden op te checken.. Dit gewoon allemaal lekker over het hoofd gezien met zijn 3en.

herroep recht enzo weet ik wel. Maar blijkbaar word hardware (in ieder geval bij deze shop) verstuurd aangetekend en met postnl. Allemaal leuk maar dan dumpen ze het niet bij je buren neer. Dus het ontvangen is een ramp. Ik heb helemaal geen zin weer dat zelfde gekloot door moeten. Rij dan liever 60 km naar die zaak toe.

• TgR_KILLER
Even updatetje voor iedereen, ik heb het er maar gewoon niet op gegokt. Zodra de bestelling binnen was heb ik de webshop gebeld en vanmiddag meteen mijn mobo (en ram vanwege compatibiliteit vraagstuk) omgewisseld.

Ram is nu Kingston HyperX Fury op een MSI B450 Bazooka bordje.

paar uurtjes bezig geweest met alles in elkaar te knutselen en ondertussen Win10 weer geïnstalleerd en nu bezig met alle overige zaken weer te installeren :p

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee