Toon posts:

Windows en Games zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AndromedaDiablo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-03 15:43
Mijn vraag
Windows 10 met een I5 is trager zie plaatje

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 meeste recente versie en diverse spellen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Radeloos.

De processor zie plaatje lijkt maar op 0,79 ghz te draaien in plaats van de volle 1,8 ghz ik heb gewoon een netvoeding dus geen stroom te kort op deze laptop Probleem is sinds een aantal weken heb van de week nog herinstall windows 10 gedaan daarna weer snel en nu weer langzaam.

Alle reacties

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06
Ik zou de temperaturen eens gaan checken....

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:19
Hij klokt terug als het niet nodig is om op volle snelheid te draaien.

Merk je ook echt traagheid? En zo ja, in welke programma's en wat doe je dan? Of kijk je alleen naar de kloksnelheid?

The devil is in the details.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Al bij de instellingen van energiebeheer gekeken?

Is het een laptop? Zo ja, welke? Al in de bios gekeken?

Wat heb je eigenlijk nu zelf al gedaan, geprobeerd of onderzocht? Behalve radeloos zijn?

[Voor 35% gewijzigd door EWK op 09-11-2018 20:45]

Hoi!

• AndromedaDiablo
roches schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:42:
Ik zou de temperaturen eens gaan checken....
Het is al direct bij opstarten na 1 minuut dus dan is de temperatuur nog prima.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:58
AndromedaDiablo schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:51:
[...]

Het is al direct bij opstarten na 1 minuut dus dan is de temperatuur nog prima.
Je processor kan in een paar secondes al flink warm worden hoor.

• AndromedaDiablo
Hahn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:43:
Hij klokt terug als het niet nodig is om op volle snelheid te draaien.

Merk je ook echt traagheid? En zo ja, in welke programma's en wat doe je dan? Of kijk je alleen naar de kloksnelheid?
Traagheid ja als ik Factorio speel dan is het spel 2x zo traag 5 minuten in realtime dan is het spel maar tussen de 2 a 3 minuten verder terwijl gisteren nog 100% goed draaide.

Gisteren was het nog prima snelheid namelijk en er is geen programma of iets verandert.

• AndromedaDiablo
heb zojuist intel programma erop gezet.
package frq0: 0,80 ghz
base frq0 1,80 ghz

package tempo0 57c

• AndromedaDiablo
Mmmm ik zit nu te luisteren maar het valt me op dat de laptop wel heel erg stil is de Blazer/Fan is nog niet eens aangeslagen.. vermoed dat er iets mis is inderdaad.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk met een programma als HWMonitor wat de temperatuur is van de processor. Je hebt kennelijk een laptop of een NUC die sowieso niet zo snel is, en als de temperatuur te hoog oploopt wordt de processorsnelheid teruggeschroefd door de computer.

De temperatuur kan bijvoorbeeld te hoog oplopen als een ventilator het niet goed meer doet of als er processen draaien die de processor bezig houden.

Het is normaal dat de actieve processorfrequentie lager is dan de maximale frequentie. De maximumale frequentie wordt alleen gebruik bij continue maximale belasting.

Kijk welke processen de processor gebruiken, met name de kolom processortijd (die zie je standaard niet, moet je zelf aanzetten) zegt veel. Daarvoor moet de computer wel een tijd aanstaan.

• AndromedaDiablo
Gisteren avond bij iedere reboot bleef deze op 0,79 ghz.

Nu zet ik hem net weer aan en is de snelheid weer 2,53ghz en de fan blaast weer normaal.

Vreemd ik heb niks veranderd sinds gisteren.

mogelijk ouderdom?

• timh_cs
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-02 00:26
Het is gewoon stroombesparing van Windows, als je denkt dat dit terug klokken je issue is, zou je altijd even in Power Options je minimum processor state op 100% kunnen zetten, dan zou je processor in ieder geval op minimaal je 1.8ghz baseclock moeten werken.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:25
Daarnaast kan je je fans even in de gaten houden, desnoods de minimale RPM ophogen :).

• AndromedaDiablo
timh_cs schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:18:
Het is gewoon stroombesparing van Windows, als je denkt dat dit terug klokken je issue is, zou je altijd even in Power Options je minimum processor state op 100% kunnen zetten, dan zou je processor in ieder geval op minimaal je 1.8ghz baseclock moeten werken.
Waar zit de power options mijn BIOS heeft deze opties niet die is redelijk beperkt qua opties.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 15:45
Ik denk dat ie in Windows bedoeld.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:42
AndromedaDiablo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:01:
Gisteren avond bij iedere reboot bleef deze op 0,79 ghz.

Nu zet ik hem net weer aan en is de snelheid weer 2,53ghz en de fan blaast weer normaal.

Vreemd ik heb niks veranderd sinds gisteren.

mogelijk ouderdom?
Had je hem toevallig aan de stroom hangen? Grote kans dat het Windows Energie instellingen zijn.

• timh_cs
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-02 00:26
AndromedaDiablo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:30:
[...]

Waar zit de power options mijn BIOS heeft deze opties niet die is redelijk beperkt qua opties.
Ik bedoel in Windows.

Als je op de start knop drukt en naar het tandwieltje gaat kom je bij Windows settings.
Hier even naar system gaan, en dan Power & Sleep aanklikken.

Dan ga je naar additional power settings, hier zie je welk power plan is geactiveerd, vervolgens druk je op change plan settings, en dan change advanced power settings.

Nu krijg je een lijstje met advanced settings, hier kun je Processor power management uitklappen, en vervolgens Minimum processor state uitklappen en een percentage instellen.

Als je deze op 100% zet klokt je processor als het goed is niet meer onder 1.8ghz.

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-05 09:08
Ondanks het probleem met de processor, op een dergelijke U-processor moet je ook geen games willen spelen. U-processors zijn daar niet voor gemaakt, dat zijn energiezuinige processors voor Office taken die Intel heeft bedacht voor mensen die juist niet gamen. Daarom dat de kloksnelheid ipv 3 of 4 Ghz vaak maar tussen de 1,5 en 2 Ghz ligt.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee