Vraag

• Lau2000
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-11-2019
Mijn vraag

ik wil graag een mesh systeem in huis. ik denk dat dit voor ons de beste optie is om het wifi te verbeteren. maar ik twijfel heel erg welk systeem. is er misschien iemand die mij kan vertellen welk systeem het beste is? of stel nou een mesh systeem is echt niet aan te raden hoor ik het ook graag. het gaat hier over een huis van 3 verdiepingen met ongeveer 70 vierkante meter per verdieping. kabels trekken gaat waarschijnlijk lastig en dan moeten we ook iemand inhuren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb gehoord dat de systemen van orbi erg goed zijn. alleen als ik een 3pack neem kost dat 5 honderd euro wat veel meer is dan de andere systemen. ik kan ook een 2 pack nemen die kost dan net zoveel als die andere systemen die er 3 hebben. nou denk ik aangezien er 3 verdiepingen in mijn huis zijn 3 nodes dus het best is. ik denk dat de tp-link deco m9 plus wel goed is of de linksys velop. deze hebben beide een tri-band connectie en een van de hogere snelheden vergeleken met die van de orbi.

en zijn deze mesh systemen ook gelijk routers? want de router die we nu hebben s echt te slecht.

ik hoop dat er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden. want zelf ben ik echt heel erg aan het twijfelen :) :) :)

[Voor 4% gewijzigd door Lau2000 op 09-11-2018 20:15]

Beste antwoord (via Lau2000 op 11-11-2018 16:21)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh is duur en presteert voor het geld slecht. Bedenk dat als je WiFi nu al niet door al dat beton heen gaat, de mesh-set er ook moeite mee gaat hebben...

Je hebt nu een router+AP uit het stenen tijdperk - "300Mbps" betekent dat het alleen WiFi-n in de 2.4GHz met 2x2 MIMO ondersteunt. Zonder al te diep in de theorie te duiken ga je met die "300Mbps" in praktijk maximaal ~95Mbps halen, en als je client-apparatuur ook al weinig soeps is kun je dat halveren naar ~47Mbps. Komt dat een beetje in de buurt van wat je nu haalt?

Maar goed, een router hoort bovenal te routeren. Dat er (goedkope, verouderde) WiFi op zit is puur een extratje. Je hebt dus geen nieuwe router nodig met een andere WiFi-oplossing, je kunt gewoon de WiFi op je huidige router uitschakelen, de nieuwe AP's ophangen en klaar.

In ieder geval zal eender welke mesh-set beter presteren dan dat, maar dat zal een router van 5 jaar oud die je voor EUR 30 2e hands koopt ook 8)7

Mbt die kabels: ja, je zult waarschijnlijk iemand moeten inhuren daarvoor - maar wat gaat dat kosten? Ik zou verwachten dat je voor minder dan EUR 150 voor twee kabels klaar bent incl materiaal en montage.

Dan is de vraag waar je vloeren van gemaakt zijn. Als dat beton is, ga je zeker drie AP's nodig hebben ongeacht systeem. Zijn ze van hout, dan kun je met twee AP's toe. Omdat je met mesh overlap nodig hebt, moet je eigenlijk ~50% optellen bij aantal AP's, dus ga uit van 3 bij hout en 4 of meer bij beton :o

Een degelijke AP is bijvoorbeeld Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite. Dat ding heeft zelfde chip erin als in de meeste mesh sets, maar je sluit het bedraad aan. Het kost EUR 75.

Totaalplaatje dus worst-case (beton) EUR 150 voor de kabel plus drie keer EUR 75 = EUR 375.

Dan mesh. Maak om te beginnen onderscheid tussen de "dual band" en "triband" oplossingen.

De low-end dual-band dingen zijn echt puur repeaters. Iedere extra hop die je doet halveert de performance. Met vier van die dingen op een rij moet je data vier keer door de lucht in hetzelfde kanaal en ga je dus max 25% van de snelheid van de traagste hop krijgen. Wat dat is, hangt af van je woning, maar 20Mbps helemaal bovenin halen is dan al veel gevraagd. Ik heb zo'n set getest met 3 nodes en sommige kamers boven kwamen niet boven de 10Mbps uit :o Dit klinkt niet als de oplossing die je zoekt...

De tri-band apparaten werken een stuk beter doordat ze een aparte radio gebruiken voor de backhaul. Dat betekent dat je snelheid niet steeds gedeeld moet worden bij iedere extra hop. Wel zijn ze hopeloos vervuilend doordat je data over twee, drie of meer kanalen gestuurd wordt. Als dat je niet kunt boeien heb je ook de punt van prijs: de goedkoopste set van drie is de TP-Link Deco M9 en die kost minimaal EUR 369. Dat klinkt aantrekkelijk vs kabel en AP's, maar je prestaties gaan zeker een stuk minder zijn, vooral omdat de M9 maar beperkt gebruik kan maken van de 5GHz-band en alles alsnog meermaals door zelfde kanalen moet. Als ik het goed heb, heeft Netgear's Orbi RBK53 daar geen last van, maar dan kost een set van drie al EUR 500.

Kijk tenslotte ook even naar levensduur. Wat nu goede WiFi is, is over 10 jaar net zo verouderd als die router die je nu hebt. Als je nu voor mesh gaat, mag je straks alles vervangen voor vergelijkbare prijs die je nu betaalt. Laat je nu kabels aanleggen, dan zit dat snor (over actuele Cat6 kabels kun je tot 10Gbps leiden - daar kun je wel de nodige jaren mee vooruit), dus hoef je alleen de AP's te vervangen. Bovendien is goede netwerkbekabeling iets dat je woningwaarde en verkoopgemakt verhoogt, dus sowieso een zinnige investering.

Mag duidelijk zijn wat ik aanraad. WiFi is prima als manier om je clients aan je netwerk te knopen, maar is uitermate ongeschikt als backbone binnenhuis om alles van zolder naar meterkast te krijgen. Met het budget wat je hier noemt is er geen enkele reden om halve maatregelen te nemen. Huur een vakman in, laat het mooi wegwerken en heb er geen omkijken meer naar.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59
Wat is je vraag?

Wat wil je bereiken? Wat heb je nu staan? Wat gaat er nu niet goed?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03 19:39
Mesh systemen zijn hele dure repeaters.
Het zijn geen routers al is het zo dat in veel van die sets wel een router is opgenomen.

Slechte router zijn er bijna niet dus ben wel benieuwd wat er dan slecht aan je huidige router is.

Twee kabels (naar elke verdieping een) en twee accesspoints zijn een heel veel beter oplossing en waarschijnlijk ook veel goedkoper.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Lau2000
wij hebben nu een router staan die al een aantal jaren oud is. hij zegt 300 mbps te moeten kunnen maar dit haalt hij lang niet zelfs als ik er naast sta. met een kabel zou hij dan weer 1000 mbps moeten geven wat hij ook lang niet doet.

de reden dat ik graag een mesh systeem wil is omdat het trekken van kabels hier in huis erg lastig zal gaan aangezien er heel weinig loze leidingen zijn en het 2 verdiepingen omhoog moet. we moeten hiervoor dan ook weer iemand inhuren.

opzich maakt het niet uit als het wat duurder is (als het maar niet meer dan 400/500 is) zolang het maar werkt en niet al te moeilijk is

• Lau2000
[quote]gastje01 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:25:
Wat is je vraag?

Wat wil je bereiken? Wat heb je nu staan? Wat gaat er nu niet goed?

[/quik wil er mee bereiken dat ik door heel het huis een stabiel netwerk heb. wat op het moment niet het geval is. op het moment heb ik een router staan die niet eens hoge snelheden haalt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh is duur en presteert voor het geld slecht. Bedenk dat als je WiFi nu al niet door al dat beton heen gaat, de mesh-set er ook moeite mee gaat hebben...

Je hebt nu een router+AP uit het stenen tijdperk - "300Mbps" betekent dat het alleen WiFi-n in de 2.4GHz met 2x2 MIMO ondersteunt. Zonder al te diep in de theorie te duiken ga je met die "300Mbps" in praktijk maximaal ~95Mbps halen, en als je client-apparatuur ook al weinig soeps is kun je dat halveren naar ~47Mbps. Komt dat een beetje in de buurt van wat je nu haalt?

Maar goed, een router hoort bovenal te routeren. Dat er (goedkope, verouderde) WiFi op zit is puur een extratje. Je hebt dus geen nieuwe router nodig met een andere WiFi-oplossing, je kunt gewoon de WiFi op je huidige router uitschakelen, de nieuwe AP's ophangen en klaar.

In ieder geval zal eender welke mesh-set beter presteren dan dat, maar dat zal een router van 5 jaar oud die je voor EUR 30 2e hands koopt ook 8)7

Mbt die kabels: ja, je zult waarschijnlijk iemand moeten inhuren daarvoor - maar wat gaat dat kosten? Ik zou verwachten dat je voor minder dan EUR 150 voor twee kabels klaar bent incl materiaal en montage.

Dan is de vraag waar je vloeren van gemaakt zijn. Als dat beton is, ga je zeker drie AP's nodig hebben ongeacht systeem. Zijn ze van hout, dan kun je met twee AP's toe. Omdat je met mesh overlap nodig hebt, moet je eigenlijk ~50% optellen bij aantal AP's, dus ga uit van 3 bij hout en 4 of meer bij beton :o

Een degelijke AP is bijvoorbeeld Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite. Dat ding heeft zelfde chip erin als in de meeste mesh sets, maar je sluit het bedraad aan. Het kost EUR 75.

Totaalplaatje dus worst-case (beton) EUR 150 voor de kabel plus drie keer EUR 75 = EUR 375.

Dan mesh. Maak om te beginnen onderscheid tussen de "dual band" en "triband" oplossingen.

De low-end dual-band dingen zijn echt puur repeaters. Iedere extra hop die je doet halveert de performance. Met vier van die dingen op een rij moet je data vier keer door de lucht in hetzelfde kanaal en ga je dus max 25% van de snelheid van de traagste hop krijgen. Wat dat is, hangt af van je woning, maar 20Mbps helemaal bovenin halen is dan al veel gevraagd. Ik heb zo'n set getest met 3 nodes en sommige kamers boven kwamen niet boven de 10Mbps uit :o Dit klinkt niet als de oplossing die je zoekt...

De tri-band apparaten werken een stuk beter doordat ze een aparte radio gebruiken voor de backhaul. Dat betekent dat je snelheid niet steeds gedeeld moet worden bij iedere extra hop. Wel zijn ze hopeloos vervuilend doordat je data over twee, drie of meer kanalen gestuurd wordt. Als dat je niet kunt boeien heb je ook de punt van prijs: de goedkoopste set van drie is de TP-Link Deco M9 en die kost minimaal EUR 369. Dat klinkt aantrekkelijk vs kabel en AP's, maar je prestaties gaan zeker een stuk minder zijn, vooral omdat de M9 maar beperkt gebruik kan maken van de 5GHz-band en alles alsnog meermaals door zelfde kanalen moet. Als ik het goed heb, heeft Netgear's Orbi RBK53 daar geen last van, maar dan kost een set van drie al EUR 500.

Kijk tenslotte ook even naar levensduur. Wat nu goede WiFi is, is over 10 jaar net zo verouderd als die router die je nu hebt. Als je nu voor mesh gaat, mag je straks alles vervangen voor vergelijkbare prijs die je nu betaalt. Laat je nu kabels aanleggen, dan zit dat snor (over actuele Cat6 kabels kun je tot 10Gbps leiden - daar kun je wel de nodige jaren mee vooruit), dus hoef je alleen de AP's te vervangen. Bovendien is goede netwerkbekabeling iets dat je woningwaarde en verkoopgemakt verhoogt, dus sowieso een zinnige investering.

Mag duidelijk zijn wat ik aanraad. WiFi is prima als manier om je clients aan je netwerk te knopen, maar is uitermate ongeschikt als backbone binnenhuis om alles van zolder naar meterkast te krijgen. Met het budget wat je hier noemt is er geen enkele reden om halve maatregelen te nemen. Huur een vakman in, laat het mooi wegwerken en heb er geen omkijken meer naar.

Soittakaa Paranoid!

• Lau2000
ik ga kijken of ik kabels door het huis kan laten trekken. naar de woonkamer zou niet moeilijk moeten zijn maar naar de bovenste verdieping weet ik nog niet. ik weet sowieso niet of er een punt zit waar het heen kan. er is wel een plek waar ik denk dat het zou kunnen maar dat is precies aan de andere kant van het huis.
(meterkast zit op de begane grond rechts voorin het huis. dit punt zit op de 2de etage links achterin het huis)

stel dit gaat niet, dan ga ik toch voor een mesh systeem. wat overigens wel een triband word.

bedankt voor de antwoorden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee