Vraag

• Jackkronin
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-01 23:36
Mijn vraag

Ik heb sinds een dik jaar een KFA2 GTX 1080 EXOC grafische kaart. Sinds enkele weken maakt één van de fans een ratelend geluid wanneer hij opstart. Zodra de fan 'op toeren' is stopt het geluid en hoor je er verder niets meer van, tot hij natuurlijk weer stopt met spinnen en het hele zaakje van vooraf aan herbegint.

Zeker wanneer ik een spel gebruik dat de kaart net genoeg belast om de temperatuur te doen stijgen waardoor de fans activeren, waardoor de temperatuur zakt en daarna weer stijgt enz wordt het geratel snel irritant.

Is dit genoeg om een rma van de kaart te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Geforce KFA2 GTX 1080 EXOC
MSI afterburner

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Door MSI afterburner te gebruiken kan ik zorgen dat de fans nooit in idle mode gaan en het geluid niet meer voorkomt, maar ik denk niet dat dit eigenlijk de bedoeling zou mogen zijn ...

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:47
Je hebt de stof eruit geblazen?

• Jackkronin
Ja volledig stofvrij, het is ook maar één van de twee fans die dit probleem heeft.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit lijkt mij genoeg om de kaart aan te bieden voor garantie. Ik zou aanraden dit via de winkel te doen waar je hem hebt gekocht zodat je gebruik kan maken van de wettelijke garantie. Garantie claimen rechtstreeks bij MSI zorgt ervoor dat je valt onder de voorwaarden van de commerciële garantie van MSI en vaak zijn die voorwaarden minder interessant.

• Mdrpdr
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-05 15:56
Hangt de kaart op een punt misschien naar beneden? (GPU sag)

Ik heb dit gehad bij een GPU. Stapeltje legoblokjes onder het hangende punt en geratel is tot nu toe nog steeds niet terug.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Mdrpdr schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:40:
Hangt de kaart op een punt misschien naar beneden? (GPU sag)

Ik heb dit gehad bij een GPU. Stapeltje legoblokjes onder het hangende punt en geratel is tot nu toe nog steeds niet terug.
Interessant, maar waar leunen die legoblokjes dan op? Ik zie het plaatje niet helemaal voor me.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

choogen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:18:
[...]

Interessant, maar waar leunen die legoblokjes dan op? Ik zie het plaatje niet helemaal voor me.
Op de bodem van de kast?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Dat zou natuurlijk kunnen. In mijn eigen kast zou het dan niet gaan om slechts een stapeltje legoblokjes, maar om een flinke toren van blokjes (tenzij ik Duplo-blokjes mag gebruiken ;) ).

• Mdrpdr
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-05 15:56
choogen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:25:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen. In mijn eigen kast zou het dan niet gaan om slechts een stapeltje legoblokjes, maar om een flinke toren van blokjes (tenzij ik Duplo-blokjes mag gebruiken ;) ).
Op de bodem van mijn kast stond de stapel inderdaad. Ik gok een stapel van zo'n 15cm.

Van mij mag je ook Duplo-blokken gebruiken. Of doe eens gek en maak een Knex constructie haha.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:10
Check even of er niet stiekem een draadje los geraakt is wat tegen je fan aan komt. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn oude kaart, daar bleek de voedingskabel van de fan zelf los geraakt te zijn. Deze kwam van onderen tegen de fan aan, als hij op toeren was merkte je het nauwelijks, maar bij lage toeren gaf het een ratelend geluid.

[edit] voor de duidelijkheid, ik bedoel de draadjes van de fan op de videokaart. Deze zitten meestel onder de "shroud" van de kaart tegen het koelblok aan, makkelijk over het hoofd te zien dus...

[Voor 22% gewijzigd door dunedanh op 13-11-2018 16:05]

• Jackkronin
Bedankt voor alle input. De kaart hangt niet door, ze heeft een backplate dus dat zou echt niet mogen. Ik zie me ook nog geen torens van lego in mijn case maken :p

Zie ook geen draadjes loshangen.

Heb een filmpje gemaakt van het probleem : https://imgur.com/a/TAd2PKC
Het geluid is echt wel duidelijk hoorbaar in het echt, en ik heb een geluidsissolerende toren dus het wordt dan nog gedempt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee