Ik heb iets vreemds, ik heb 2 bestanden die qua inhoud verschillend zijn maar bij "grootte op schijf" zijn deze bestanden in bytes echt exact hetzelfde,echter de "grootte" is verschillend, hoe kan dit?
Vraag
Alle reacties
Nee dit staat niet aan (w7)mortal schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:57:
schijfcompressie aan staan?
je schijf is ingedeeld in een aantal blocks, en je kan geen (stukken van) 2 bestanden in 1 block hebben. De grootte op schijf is dus altijd een veelfout van je blocksize. Dat komt bij deze 2 bestanden toevallig op hetzelfde neer, waarbij het ene bestand dus wat meer 'overhead' heeft dan de andere
edit: hoewel het lijkt dat ik grappig was door veelvoud fout te schrijven, was het gewoon dom.
edit: hoewel het lijkt dat ik grappig was door veelvoud fout te schrijven, was het gewoon dom.
[Voor 14% gewijzigd door EnnaN op 09-11-2018 15:19]
sig
Dit inderdaad. Die blokken bestaan altijd uit een macht van 2 bytes (dus 256, 512, 1024 bytes bijv). Stel, je HDD heeft blokken van 512 bytes, gebruiken deze bestanden er beide 168.816.EnnaN schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:04:
je schijf is ingedeeld in een aantal blocks, en je kan geen (stukken van) 2 bestanden in 1 block hebben. De grootte op schijf is dus altijd een veelfout van je blocksize. Dat komt bij deze 2 bestanden toevallig op hetzelfde neer, waarbij het ene bestand dus wat meer 'overhead' heeft dan de andere
Dat wil overigens niet zeggen dat elk blok ook volledig 'vol' gebruikt wordt (anders zou het verschil namelijk maximaal de grootte van 1 blok zijn). Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Disk_sector
Gebruik van blokken wordt geoptimaliseerd door het defragmenteren van de schijf.
[Voor 19% gewijzigd door Icephase op 09-11-2018 15:24]
Bedankt voor de antwoorden EnnaN en Icephase 

Trouwens als je wel compressie inschakelt op NTFS, dan is in de meeste gevallen* de grootte op disk kleiner als de bestandsgrootte. 
* Afhankelijk van de compressieratio,

* Afhankelijk van de compressieratio,
[Voor 17% gewijzigd door JohanKupers op 09-11-2018 15:25]
⛔ Trackers of betalen ⛔
Pagina: 1