Vraag

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem wat ik heb draait bij veel games op 100% CPU. Daarbij heb ik 3 schermen (60Hz) 27" 30" en 20" op een GTX 1080 in een custom loop.
Begin nu toch wel te merken dat met 2 browsers open en x aantal tabs alles wel zo'n beetje volloopt en de boel wat instabiel wordt.
Mijn windows install is inmiddels ook wat jaartjes oud en een herinstall doe ik liever op een nieuw systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb dus nodig een moederbord / CPU en 32GB aan geheugen.
Sub 800,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Corsair Carbide Air 240
Dell Ultrasharp 2711 3011 en 20"?
Enermax Revolution X't 630 (80+ Gold)
MSI GXT 1080 Seahawk (EK)
Crucial M4 250GB
2x 2TB Seagate (raid 0)
1x 4TB Seagate (backup)
Roccat Nyth en Qpad MK85
Meridian Explorer 1, Sennheiser HD650 en RS185

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zoals gezegd de x2600 maar stoot al gelijk op een probleem, er zijn namelijk geen x470 Micro ATX borden?
Ik heb hier nog een Coolermaster Cosmos met 2 rads erin staan maar het is zo'n bakbeest en wil liever de Air 240 houden.
Moet ik verplicht aan de x370? En wat betekend dat voor de features van de x2600, zag in een YT filmpje dat het niet veel scheelt. Is dat XFR2?, heb ik daar uberhaubt iets mee te schaften als ik ga overclocken?

Verder zat ik naar deze latten te kijken, G-Skill Trident van 32GB omdat deze de Samsung "B" chips zouden hebben.
Die Samsung chips zou ik graag willen, maar is an sich geen vereiste. Ook omdat ik begreep dat deze nieuwe AMD cpu's en borden makkelijker zijn met geheugen dan de eerste generatie.

Eventueel een m2 500GB SSD op het moederbord.

tl;dr
AMD x2600
x470 M-ATX mobo
Samsung "B" chips grootte 32GB.

Iemand die me in de juiste richting kan sturen, vooral wat betreft het moederbord/c.q. chipset.

cheers,

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Beste antwoord (via Bad Brains op 09-11-2018 17:16)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bad Brains DDR4 3200MT/s is wel wat anders dan DDR3 1333-1600. maar ik hou je niet tegen
Een Ryzen 2600 voldoet al prima de X is maar iets sneller.

mATX bordje met 2 RAM bankjes want je hebt gelijk 32GB, wat zat is voor de komende jaren
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI B450M Gaming Plus€ 86,85€ 86,85
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 276,50€ 276,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,25

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 21:34

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

Je kan ook naar B450 bordjes kijken, die zijn er wel in MicroATX.

Zie ook: YouTube: Top 5 Best B450 Motherboards for AMD's 2nd Gen Ryzen CPUs

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06 19:11
32GB RAM is redelijk veel, heb je dat nu ook?

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 16:18
@Bad Brains wat ik wel even mis is waarvoor je de computer gebruikt. Denk aan professionele software, een specifiek gebouwde build of een gewoon omdat het kan en gaming het hoofdtaak is bijvoorbeeld. Dan kunnen we daar rekening mee houden in het advies.

Iemand kan je corrigeren hierop, maar als ik het goed hebt heeft de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 ook samsung b-die, maar is wel een 16GB ram setje. Wat wel voor de meeste meer als zat is. Kun je ons ook even meer uitleg geven waarom je 32GB ram geheugen denkt nodig te hebben?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 20:11
Persoonlijk vind ik de upgrade naar het ryzen platvorm vanaf deze cpu niet echt zinvol. Zeker met de kosten die daar mee gemoeid zijn.

Ik denk dat je er meer rek uit haalt als je het huidige systeem upgrade. Een modernere / snellere SSD en liggend aan hoeveel geheugen je hebt, daar nog wat van bijprikken (16gb is wel een beetje de minimum).

Je huidige i5 is wel een beetje het beste, dus daar zit niet veel rek ik. Alleen een i7 3770k, maar daar heb je alleen 4 threads extra bij. Maar met ~130 euro wel een dure upgrade.

Met de problemen die je omschrijft kan ik een upgrade niet rechtvaardigen, maar misschien heb je er andere doelen mee.

E: Heb je nog aan overklokken gedacht? Of is de waterloop er alleen voor de stilte?

[Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 09-11-2018 14:46]

Litebit.eu voorraad check :).

• Bad Brains
Ik heb er nu ook 32GB in zitten, merk dat het met gamen en photoshop echt uitmaakt.
Zou niet meer naar 16GB willen iig.

Dus gamen/beetje photoshop/adobe premiere/ browsen/ films / fubar i.c.m. Flac bestanden. Het standaard gebruik?
Zag in een ander filmpje dat de performance van de x370 en x470 heel dicht bij elkaar liggen en dat de kwaliteit van de VRM's belangrijker is.
Heb dat zelf eigenlijk nooit zo gemerkt want heb eigenlijk altijd best goedkope bordjes gehad die gewoon goed klokte.

@MrMarcie Zal eens kijken ben niet bekent met de b450 chip (ben ook pas 24 uur aan het kijken wat er is.

@BLACKfm Ik heb er 32GB inzitten en hij loopt op 4,3Ghz stabiel al jaren. Meer rek dan dat ik nu heb is er niet en de upgrade van CPU gaat het niet worden.
Wellicht is een snellere SSD en een herinstallatie van windows genoeg. Ik weet het niet maar deze CPU is van 2012. De opstap naar 2de generatie Ryzen moet toch wel een upgrade zijn of wat?
De crux zit hem nu in dat ik 3 schermen heb met allerlei dingen open die veel CPU en geheugen vreten op een CPU die niet heel goed is in multitasken.

[Voor 31% gewijzigd door Bad Brains op 09-11-2018 14:50]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bad Brains DDR4 3200MT/s is wel wat anders dan DDR3 1333-1600. maar ik hou je niet tegen
Een Ryzen 2600 voldoet al prima de X is maar iets sneller.

mATX bordje met 2 RAM bankjes want je hebt gelijk 32GB, wat zat is voor de komende jaren
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450M Gaming Plus€ 86,85€ 86,85
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 276,50€ 276,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,25

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rain2reign
Op mATX zijn de pricewatch: MSI B450M Mortar of de pricewatch: ASRock B450M Pro4 wellicht een optie sinds je aangeeft over te klokken.

Het lijstje van Hackus hierboven voldoet denk ik wel, maar om een wat duurdere optie op tafel te zetten ter vergelijking met samsung b-die (confirmed) ram.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1MSI B450M Mortar€ 99,73€ 99,73
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C15D-32GVK€ 371,-€ 371,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,73

De 2600x kost 100 euro minder en niet-x ~150 euro minder dan de 2700x.

• Bad Brains
@rain2reign Zat idd naar die ASrock Pro4 te kijken met die Aluminium VRM coolers.
Ik zie op die andere borden van die rare (is dat plastic?) hippe covers over de VRMs wat is dat voor iets nieuwerwets ;) .

Ik geef het liefst zo weinig mogelijk uit en dacht met de 2600x overclock richting de x2700 te komen. Is dat een rare gedachte? Dus liever 500,- dan 800,- en met 371 euro aan geheugen gaat het hard.
Heb op @BLACKfm zijn antwoord nog even gekeken naar het waarom ik moet upgraden. En zie veel mensen roepen dat het grote voordeel DDR4 is maar dat performance redelijk gelijk ligt.

Moet ik wel upgraden? Begin nu te denken om een m2 500GB 970 te halen en die via een converter (die zijn er neem ik aan) aan mijn huidige systeem te hangen en te kijken wat ik daar mee oplos.
Of is dat een onredelijke beredenering en verwacht ik teveel van een nieuwe SSD. Die M4 is natuurlijk wel al een oudje.

Oh een niet onbelangrijk gegeven is dat ik speel bijna alles op 2560x1600 (native 30")
Was ik even vergeten te melden. :|

[Voor 6% gewijzigd door Bad Brains op 09-11-2018 15:18]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NMVe SSD is bijna niet merkbaar in game en normaal gebruik. Crucial heeft een Sata m.2 SSD, wat in 99 van de 100 gevallen voldoet. de Ryzen 2600 doet niets onder voor de 2600X. clockt lekker op 4.2Ghz zonder moeite. 3570k v 2600 is sowieso op multi-core al vele malen beter en 10/12% op single en quad. (i3-8350k owned de 3570k al volledig)

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 09-11-2018 15:24]

• rain2reign
Bad Brains schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:15:
@rain2reign Zat idd naar die ASrock Pro4 te kijken met die Aluminium VRM coolers.
Ik zie op die andere borden van die rare (is dat plastic?) hippe covers over de VRMs wat is dat voor iets nieuwerwets ;) .
Meestal is het of een glossy sticker bovenop de aluminium of een klein laagje plastic voor het zogenaamde 'gamer-effect'. Ten slotte denken ze dat RGB en hippe covers de moederbord sneller doen gaan lopen. :+
Ik geef het liefst zo weinig mogelijk uit en dacht met de 2600x overclock richting de x2700 te komen. Is dat een rare gedachte? Dus liever 500,- dan 800,- en met 371 euro aan geheugen gaat het hard.
Heb op @BLACKfm zijn antwoord nog even gekeken naar het waarom ik moet upgraden. En zie veel mensen roepen dat het grote voordeel DDR4 is maar dat performance redelijk gelijk ligt.
Inderdaad ben ik mee eens. Je kan altijd achteraf nog na een aantal jaren de cpu upgraden sinds er meerdere op de roadmap staan tot ten minste 2020. Gewoon lekker voor de 2600 of 2600x gaan in dat geval.
Moet ik wel upgraden? Begin nu te denken om een m2 500GB 970 te halen en die via een converter (die zijn er neem ik aan) aan mijn huidige systeem te hangen en te kijken wat ik daar mee oplos.
Of is dat een onredelijke beredenering en verwacht ik teveel van een nieuwe SSD. Die M4 is natuurlijk wel al een oudje.
De SSD's nu op de markt hebben als enige verschil dat je schrijfsnelheid 2x zo hoog is op steady zowel als piek performance (dit is dan ter vergelijking met andere sata ssd). Misschien de MX500 van crucial als het budget er is, kan je de software van hun zelf gebruiken om een ssd clone te maken op de nieuwe schijf. Niet per se nodig in mijn ogen, maar als het binnen budget valt, waarom niet. Kan je voor 80 euro een 500GB MX500 halen pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB. De M.2 variant kost hetzelfde.

De Nvme snelheden merk je vaak alleen onder specifieke omstandigheden bij hoog constant schrijven van grote bestanden bijvoorbeeld. Voor gaming en OS is het maar een placebo effect. 0.5 tot 1 seconde sneller inladen van OS of 2-3 seconden sneller inladen op een game.. Nou daar geef ik liever die extra 50 euro uit een aan grotere SSD of iets anders leuks (in mijn mening dan). Voor jou gebruik kan je wel voor een Nvme gaan ivm Premier Pro, maar ik raadt het alleen niet aan als je het hobbymatig eens in de zoveel tijd doet of met kleine bestanden werkt dan merk je het in de meeste gevallen niet.

Edit: Je kan eventueel eerst een iets meer bij de tijd SSD erin zetten van 500MB/s schrijfsnelheid en kijken of dat voor jou gebruik werkt. Maar dat lost de 100% CPU niet op. Voor multi-core is het zo'n beetje als wat Hackus hierboven aangeeft.

[Voor 4% gewijzigd door rain2reign op 09-11-2018 15:29]

• Bad Brains
Zoiets?
Weet alleen niets van het geheugen (heb wel vroeger LP Vengeance gehad en waren fijne stokjes), B die? Ga ik opzoeken.
En die SSD dat lijkt me prima toch, is dat 80mm. Moet even kijken of dat in die plank past.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 281,-€ 281,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 128,50€ 128,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,70

Die LP's hebben een latency van 16 dat doet me denken geen samsung?
Wat ik zoek moet dat een latency van 14 hebben om er zeker van te zijn? Het is allemaal zo lang geleden dat ik in deze zaken heb gekeken. zucht

[Voor 5% gewijzigd door Bad Brains op 09-11-2018 15:48]

• rain2reign
Samsung B-die zijn in mijn ogen alleen aantrekkelijk als je de ram (ver?) gaat overklokken en dichtere timings wilt hebben (instellen). Voor de meeste is XMP aanzetten en eventueel de voltage aanpassen (ipv auto) meer als voldoende als elk ander ram setje van 3200Mhz. Reddit en linustechtips staat vol met samsung b-die tips en finders serie nummers en dergelijke. In de begin fase van de 4x0 sockets maakte het heel veel uit, maar nu niet zo voor normaal gebruik. Zolang je maar 2 sticks gebruikt, de geheugen controller is niet echt blij met 4 sticks, dan draait ie de ram vrij laag (2400Mhz ipv 3000Mhz of zelfs gezien een keer 2133Mhz ipv 3200Mhz).

Op de fabriekspagina staat twee M.2 ondersteuning van tot en met 2280, wat gewoon in leke termen 80mm betekened. Dus dat moet wel passen. ;)

• Falcoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 08:25
@Bad Brains Je zou de 970 Evo kunnen omwisselen voor een M2 SATA SSD. Ik weet niet waar je de ssd precies voor gaat gebruiken maar bij normal gebruik zal je het verschil niet merken. (Gamen, opstarten, browsen etc)

Deze bijvoorbeeld, ~30 euro meer voor 1TB. :)

pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

• Bad Brains
Falcoo schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:54:
@Bad Brains Je zou de 970 Evo kunnen omwisselen voor een M2 SATA SSD. Ik weet niet waar je de ssd precies voor gaat gebruiken maar bij normal gebruik zal je het verschil niet merken. (Gamen, opstarten, browsen etc)
Windows boot schijf en voor programma's die er echt blij van worden.
De rest gaat op de stripe (2x 2TB)

• rain2reign
Falcoo schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:54:

Deze bijvoorbeeld, ~30 euro meer voor 1TB. :)

pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB
Ligt meer aan gebruik. Sommige programma's als Premier Pro en After Effect bijvoorbeeld maakt er wel (echt merkbaar) gebruik van. Daarom gaf ik ook eerder aan, dat tenzij je er veel gebruik van maakt dat ik het afraadde. Voor normaal gebruik ben ik het compleet met je eens inderdaad.

• Bad Brains
Dank alvast, ik ga even de hond uitlaten en er over nadenken.
Mocht er nog iemand advies hebben graag.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 20:11
Bad Brains schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:44:
@BLACKfm Ik heb er 32GB inzitten en hij loopt op 4,3Ghz stabiel al jaren. Meer rek dan dat ik nu heb is er niet en de upgrade van CPU gaat het niet worden.
Wellicht is een snellere SSD en een herinstallatie van windows genoeg. Ik weet het niet maar deze CPU is van 2012. De opstap naar 2de generatie Ryzen moet toch wel een upgrade zijn of wat?
De crux zit hem nu in dat ik 3 schermen heb met allerlei dingen open die veel CPU en geheugen vreten op een CPU die niet heel goed is in multitasken.
Het is zeker een upgrade, maar de vraag is of je daar zoveel geld aan wilt uitgeven :)

Een herinstallatie op een nieuwe SSD zal al wonderen verrichten (die nieuwe SSD zou ik sowieso al kopen met de overstap naar ryzen, een NVME geval. Die doet in een desktopomgeving wonderen voor de laadtijden. NVME wordt wat lastig op je huidige platvorm, zoals je eerder aangeeft is dat wel te doen met een PCI-E kaartje, maar of dat ook lekker boot is een 2e.
rain2reign schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:24:
De SSD's nu op de markt hebben als enige verschil dat je schrijfsnelheid 2x zo hoog is op steady zowel als piek performance (dit is dan ter vergelijking met andere sata ssd). [...]

De Nvme snelheden merk je vaak alleen onder specifieke omstandigheden bij hoog constant schrijven van grote bestanden bijvoorbeeld. Voor gaming en OS is het maar een placebo effect. 0.5 tot 1 seconde sneller inladen van OS of 2-3 seconden sneller inladen op een game..
Het is niet enkel de schrijfsnelheid die t.o.v. de M4 SSD van de TS die hoger ligt, het gaat ook over de IOPS.

Liggend aan je gebruiksgeschiedenis valt dat placebo effect nog wel mee. Op mijn werk heb ik een recente SSD op de Sata snelheden en thuis een RAID0 M.2 NVME (2x) setup. Dan is het verschil in opstarttijden van diverse pakketten toch echt wel merkbaar.
Het is nog steeds geen 'Klikken en gaan", maar als je komt van "3 seconden voordat je iets kunt zoeken op google' naar '1,5 seconden voordat je iets kunt zoeken op google' voelt dat in real time als een verschil dat er niet toe doet, maar het is wel een 100% verbetering.
Werk daar een paar dagen mee en je vind die 3 seconden dan ineens behoorlijk traag kan ik je vertellen.

Een effect waar ik zelf 'last' van heb als ik een nieuwe telefoon koop. Mijn vorige samsung note 4 vond ik nog snel zat toen ik toe was aan een upgrade. Maar als je dan van de note 8 naar de note 4 terug gaat is dat ineens een ware martelgang. Van de hedendaagse SSD naar een systeem met eerste generatie SSD's is nog iets minder erg dan naar een systeem met een HDD, maar als je snelheid gewend bent dan wil je echt niet meer trager werken.
Zelfde als de huidige >120hz monitoren, die mensen willen ook niet meer terug naar een 60hz scherm.

Als je niet beter weet dan werkt het snel zat.

[Voor 11% gewijzigd door BLACKfm op 09-11-2018 16:03]

Litebit.eu voorraad check :).

• rain2reign
@BLACKfm Klopt. Ik heb er zelf ook één, maar ik zie vaak als hoofddoel (of enige doel) 'Gaming' voorbij komen. Dan wordt er 128-256GB Nvme meegenomen voor een verschil van één keer knipperen met je ogen. Ik raadt dan liever een 500GB sata ssd aan (of groter), dan kunnen ze meer spellen kwijt. En de meeste spellen die er aangegeven worden willen ze toch online spelen en dan ben je meer afhankelijk van de server dan je SSD snelheid. :P

• Bad Brains
Dit gaat hem worden;
Bedankt allen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 281,-€ 281,-
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 150,45€ 150,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,65

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee