• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 16:43
We willen binnenkort gaan verbouwen en ik kom er nog niet helemaal uit hoe we dat gaan financieren.

Situatie is dat we een hypotheek hebben waarvan we al een fors deel afbetaald hebben. Daarnaast staat de hypotheek hoger ingeschreven bij de notaris.

Stel dat we onze hypotheek verhogen, ten behoeve van een bouwdepot, tot boven het bedrag van de oorspronkelijke hypotheekschuld (maar uiteraard onder de inschrijving):
- wordt dat dan een nieuw leningdeel (met dus nu een aantrekkelijke rente) of worden de oorspronkelijke leningdelen eerst weer 'herstelt' met ongunstige rente van destijds?
- is dan de gehele rente aftrekbaar? Ook voor dat deel van de oorspronkelijke hypotheek dat al afbetaald is?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-03 17:52
Ik ben geen expert, dus mocht ik er naast zitten dan verbeterd een andere tweaker me wel. Geheel rente is aftrekbaar, maar wel voor de duur dat je nog over hebt. Dus als je al 15 jaar gebruikt hebt dan heb je nog recht op 15 jaar aftrek over het nieuwe deel. Je krijgt voor het gedeelte wat je meer leent een “extra” hypotheek met eigen rente. Je orginele hypotheek blijft met dezelfde rente.

[Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 09-11-2018 13:04]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 11:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Volgens mij heeft @grote_oever gelijk: de 30 jaar is 'gebonden' aan jou, niet aan je hypotheek. Als jij 30 jaren HRA hebt gebruikt, mag je niets meer aftrekken. Ongeacht wat de looptijd van de hypotheek zelf dan ook nog is...

Anders zou je makkelijk in jaar 29 nog weer je hypotheek kunnen vernieuwen en nog weer 30 jaar HRA kunnen toepassen (pro tip: dat kan dus niet :P )

[Voor 25% gewijzigd door Icephase op 09-11-2018 13:08]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:41
Icephase schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:07:
Volgens mij heeft @grote_oever gelijk: de 30 jaar is 'gebonden' aan jou, niet aan je hypotheek. Als jij 30 jaren HRA hebt gebruikt, mag je niets meer aftrekken. Ongeacht wat de looptijd van de hypotheek zelf dan ook nog is...

Anders zou je makkelijk in jaar 29 nog weer je hypotheek kunnen vernieuwen en nog weer 30 jaar HRA kunnen toepassen (pro tip: dat kan dus niet :P )
Maar wel per deel.

Dus als je op het moment 200.000 hypotheek hebt waar je al 10 jaar HRA voor gebruikt en je leent 50.000 bij, dan is de rente over die 200.000 nog 20 jaar aftrekbaar en de rente over de extra 50.000 nog 30 jaar.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 11:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

sham27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:14:
[...]

Maar wel per deel.

Dus als je op het moment 200.000 hypotheek hebt waar je al 10 jaar HRA voor gebruikt en je leent 50.000 bij, dan is de rente over die 200.000 nog 20 jaar aftrekbaar en de rente over de extra 50.000 nog 30 jaar.
Dat is niet zoals de bank het ons heeft uitgelegd! Met andere woorden: heb je een bron hiervan? Ik laat me graag overtuigen van jouw gelijk namelijk!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
Icephase schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:07:
Niet voor het oorspronkelijke bedrag, wel voor de verhoging.
HOE LANG HYPOTHEEKRENTEAFTREK?
Een andere voorwaarde van de hypotheekrenteaftrek is dat de rente maximaal 30 jaar lang aftrekbaar is. Voor 1 januari 2001 gold een andere termijn. Daarom gaat voor iedereen die voor 1 januari 2001 een hypotheek heeft afgesloten de termijn van 30 jaar pas in per 1 januari 2001. Als je jouw hypotheek (oversluit en) verhoogt, gaat voor het extra bedrag dat je leent een nieuwe periode van 30 jaar in.

Sluit je de nieuwe startershypotheek met een looptijd van 40 jaar af? Dan heb je alleen de eerste 30 jaar recht op hypotheekrenteaftrek. Ondanks dat dit in feite een annuïteitenhypotheek is, vervalt de laatste 10 jaar het recht op hypotheekaftrek.
https://www.financielemeesters.nl/hypotheekrenteaftrek/

Overigens heb ik ook begrepen dat die teller na een x-aantal jaar reset (bijv. als je een aantal jaar gaat huren). Maar dat kan ik zo snel niet terugvinden, dus neem dat vooral niet als waarheid aan.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 16:43
Ah, duidelijk. We hebben in twee delen afgelost. Deel 1 heeft nog tot 2036 renteaftrek en deel 2 tot 2028, dus dan na verhoging hebben we daar nog even lol van. En voor het deel wat boven het oorspronkelijke hypotheek zit (gebruik makend van de hogere inschrijving) geldt dan weer 30 jaar.

Ik was even bang dat je met het aflossen ook je recht op renteaftrek over het afgeloste deel kwijt zou raken maar dat is dus niet zo. :)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-03 13:07
De vraag over het hypotheekdeel.
Voor een bouwdepot krijg je een nieuw leningdeel (alles wat je aflost in een bestaand leningdeel kan je niet meer opnieuw "opnemen"), dus als je nu 2 leningdelen hebt, word het bouwdepot een 3e leningdeel van je hypotheek met een eigen renteaanbod/percentage onafhankelijk van wat je al hebt.

p.s. hou wel ook jouw eventuele risico opslag in de gaten

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33
Het resetten van de teller is na 5 jaar voor de overwaarde. Niet het totaal van 30 jaar. Wel geldt die 30 jaar inderdaad per deel, maar let wel op, want de HRA wordt wel teruggebracht naar max 37% schijf.

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee