• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10-2022
Beste tweakers, ik heb gister het QHD U2518D scherm van Dell binnen gekregen, en via displayport (hdmi ook getest) mn Macbook Pro 2013 Late (Retina) aangesloten.

Echter is de UI te klein voor mn ogen op QHD resolution (had QHD gekozen ivm prijs en dacht 4k te klein zou worden). Op het Mac scherm ogen de dingen groter. Dus ik wil de scaling van de UI aanpassen, echter als ik naar monitor ga kan ik alleen de resolutie aanpassen naar beneden, bijvoorbeeld naar x1152 ipv x1440. Dat is al veel prettiger, echter dan wordt alles super onscherp.

Ik heb enorm gegoogled, en lijkt erop dat dit scherm door de mac als een tv scherm oid gezien wordt. https://apple.stackexchan...h-dell-u2518d-blurry-font

Hoe kan ik de UI elementen groter zien op dit scherm zonder blurry lagere resolutie? Of moet ik een ander scherm kopen? (in de toekomst wil ik upgraden naar de nieuwe macbook air of pro)

• Badname2
Ik heb zelfde laptop net getest op een 4k LG monitor en daar krijg ik wel de UI scaling opties van mac (large/small etc.). Lijkt echt aan deze monitor te liggen? Is er een fix mogelijk?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03
25" 1440p is denk ik onvoldoende hoge DPI om voor de software het predikaat "retina" te krijgen, dus krijg je geen schaling.

Edit:

Ik heb zelf ook een 25" 1440p over DP aan een Mac Mini hangen en ook daar geen retina opties. Maar mijn ogen kunnen het makkelijk hebben gelukkig.

[Voor 39% gewijzigd door nelizmastr op 09-11-2018 16:06]

I reject your reality and substitute my own

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 12:39
All works well i.e. full 2560 x 1440 resolution if you use Displayport to Thunderbolt cable (which also comes along with the monitor)

Met het volgende commando kun je e.e.a. controleren: $ system_profiler SPDisplaysDataType

Zie ook: https://apple.stackexchan...blurry-font/327304#327304

Wellicht heb je hier iets aan!

Eventueel vond ik dit nog: Holding down the Option key and clicking "scaled" showed all of the scaling option AND enabled the "Best for display" to be selected which works well for this monitor.

[Voor 20% gewijzigd door tweakict op 09-11-2018 16:10]

• Badname2
(1440 resolutie krijgen was het probleem niet.)
Ok lijkt erop dat mac alleen op 4k die scaling opties aanbied. QHD met 25inch is momenteel nutteloos voor mij dan. Dan kan ik beter 1080p halen of 4k.
Ik neem aan dat elke monitor wazig is als je niet op zn native resolutie probeert iets weer te geven?

[Voor 20% gewijzigd door Badname2 op 11-11-2018 04:17]

• Intercity
  • Laatst online: 20:01
Als die als tv-scherm wordt gezien kun je dit proberen:
https://www.mathewinkson....ty-of-an-external-monitor

Dat loste bij mij via een HDMI-kabel in ieder geval de nodige problemen op met een ander scherm. Let wel dat in in ieder geval macOS Mojave de Overrides folder bij mij iets dieper in de mapstructuur zat (stap 6). (Ik had de Overrides folder zelf aangemaakt maar het werkte niet, bleek het iets dieper in de Resources folder wel te bestaan.)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee