Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• S4NDERR
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-11 14:24
Als nieuwjaarsvoornemen hebben men vrouw en ik voorgenomen om minder aan social media te doen want we verdoen hier hopen tijd aan. Ik ben actief in de IT en communiceer erg veel via WhatsApp. Dat op zich vind ik niet zo erg omdat dit gaat om communiceren en niet om delen.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een toestel dat gemaakt is om te communiceren. Een leuke extra zou toch nog steeds een camera zijn (we hebben een lief zoontje en een leuk hondje :) ).

Ik zoek een?
Toestel dat dient om te communiceren en zakelijk ook kan ingezet worden (WhatsApp & Google Calendar)

Wat is je budget?
Heeft geen belang.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, mailen, chatten en foto's trekken

Wat heb je zelf al gevonden?
De nieuwe (oude) Nokia's leken me wat, maar die lijken onhandig en hebben ook gewoon social media integratie

Het uninstallen van de apps is ook geen oplossing, je wordt zo weer teruggezogen naar die online hell.

Heeft iemand wat raad of buy-tips?

Bedankt! Sander

Edit:
Thanks for the feedback! Ik vermoed dat het de 8110 4G gaat worden - zodra ie WhatsApp heeft is dit een bijna 100% match.

tl;dr:
Als beste antwoord op men vraag kwam de Nokia 8110 4G naar voor.
Andere goede tips waren Lineage OS en timers op apps
Uitloggen van al de services die je storen zodat je bewust moet inloggen vond ik ook een heel goede tip
Zelf wat doen aan men gedrag dmv therapie, een nieuwe ruggengraat of dikkere ballen zouden ook helpen => hier ga ik ook zeker wat mee doen

S4NDERR wijzigde deze reactie 09-11-2018 11:44 (18%)

Beste antwoord (via S4NDERR op 09-11-2018 11:11)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Zoiets dan?
https://www.bright.nl/tes...10-ie-nou-dom-ie-nou-slim

Kijk, zelfs een eigen topic op GOT: [Nokia 8110 4G] Ervaringen & Discussie

Edit: Ik zie dat whatsapp niet uit is gekomen terwjil dit wel wat toegezegd.

jongetje wijzigde deze reactie 09-11-2018 11:10 (50%)

Alle reacties

• Hamazaki
  • Niet online
misschien social media apps verwijderen ?

Hamazaki wijzigde deze reactie 09-11-2018 10:49 (13%)

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat niet zomaar bij elke telefoon kan vanwege de voorgebakken roms, of je moet met custom roms gaan werken. SE toestellen hebben Facebook erop staan die je gewoon niet kan verwijderen.

Maar er is geen specifieke 'anti-social' telefoon, dat heb je gewoon zelf in controle te moeten houden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• S4NDERR
Dit had ik in m'n post al geschreven dat dit (althans voor mij) geen oplossing was. Ze zijn nog steeds beschikbaar via de browser en voor je het weet schiet je weer in je social media automatisme; effe Facebook checken want ik moet 5 seconden wachten op iets, snap je?

• Chris_tiaan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09:42
Ik denk dat iedere telefoon die google calendar ondersteunt, social media ondersteunt.

• S4NDERR
Tijd voor een kickstarter te lanceren voor de anti-social phone, lijkt me dan. Stoppen met social media ligt me moeilijker dan stoppen met roken.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:48
Heb je echt zo weinig zelfdiscipline dat je het echt niet kunt laten om niet op Facebook te kijken?

Kun je dan niet beter geld investeren in het verbeteren hiervan?

Met gestrekt been.

• Hamazaki
  • Niet online
S4NDERR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:55:
Tijd voor een kickstarter te lanceren voor de anti-social phone, lijkt me dan. Stoppen met social media ligt me moeilijker dan stoppen met roken.
lijkt me een smoes eerlijk gezegd, als je je social media accounts verwijderd ben je ook klaar.

• Geer123
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 17:38
Je kan [url]https://blokada.org/[\url] gebruiken om de URLs van alle sociale media te blokkeren. En als leuke bonus worden ads ook nog geblokkeerd

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-11 20:22

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Zou je dan op zoek gaan naar een telefoon zonder internetbrowser? Ik heb bewust de FB-app van m'n telefoon af gesloopt want hij was toch wel heel hongerig voor batterij... Dus check Facebook gewoon via de mobiele site. Zijn typisch gezien wel de telefoons die ook geen Whatsapp kunnen draaien.

I reject your reality, and substitute my shit

• Erazher
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-11 11:54
Het probleem waar je mee zit ga je niet oplossen met huidige smarrt phones.
Elke phone heeft een social media app, zelfs als je stock android gaat installeren heb je dan nog een web browser waarmee je het kan bezoeken.

Wil je een telefoon die het niet kan, gebruik niet een smart phone, lekker old skool.
Het komt neer op discipline, verwijder het van je mobiel en blijf erbij dat je het niet gaat installeren.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:51
S4NDERR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:50:
Dit had ik in m'n post al geschreven dat dit (althans voor mij) geen oplossing was. Ze zijn nog steeds beschikbaar via de browser en voor je het weet schiet je weer in je social media automatisme; effe Facebook checken want ik moet 5 seconden wachten op iets, snap je?
Geloof me, facebook via een mobiele browser word je ook niet gelukkig van. En anders blokkeer je gewoon facebook.com volledig in je adblocker of zo toch?

zcflevo.nl

• S4NDERR
Hamazaki schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:56:
[...]

lijkt me een smoes eerlijk gezegd, als je je social media accounts verwijderd ben je ook klaar.
Ja misschien wel. Maar ik wil natuurlijk ook niet helemaal stoppen. Planning van de sportclub staan op Facebook en voor zulke dingen is het wel eens handig om af en toe te controleren. Maar uit ervaring weet ik dat de drempel op de smartphone zo laag is, dat ik het soms zelfs onbewust deed. En het is net dát mindless kijken naar rommel en reclame dat ik uit men leven wil.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

S4NDERR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:50:
Groei een ruggengraat en een paar testikels, zou ik zeggen. Stoppen met social media was een stuk makkelijker dan stoppen met roken (beide al een tijd geleden gedaan), maar voor beide geldt dat je er mentaal achter moet staan.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• mcDavid
FooLsKi schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:04:
[...]

Groei een ruggengraat en een paar testikels, zou ik zeggen. Stoppen met social media was een stuk makkelijker dan stoppen met roken (beide al een tijd geleden gedaan), maar voor beide geldt dat je er mentaal achter moet staan.
Dit ook inderdaad. Heb zelf ook Facebook etc. verwijderd, en eerst denk je: Oh noes dan ga ik vanalles missen!!!. Maar 3 maanden later kom je er achter dat er gewoon letterlijks niets boeiends op staat en dat je het nog geen seconde gemist hebt.

zcflevo.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Zoiets dan?

jongetje wijzigde deze reactie 09-11-2018 11:10 (50%)

• S4NDERR
Erazher schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:58:
Het probleem waar je mee zit ga je niet oplossen met huidige smarrt phones.

Het komt neer op discipline, verwijder het van je mobiel en blijf erbij dat je het niet gaat installeren.
Daar lijkt het op neer te komen. Het is echt een verslaving of zo ervaar ik het toch. Het is net zoals een sigaret gaan roken, buiten in de koude, die je helemaal niet gesmaakt heeft. Nadien vraag je je af waarom je het toch blijft doen om vervolgens weer naar buiten te gaan om een nieuwe peuk te roken.

• S4NDERR
FooLsKi schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:04:
[...]

Wat men ballen hiermee te maken hebben weet ik niet. Leuk dat het voor jou zo goed is gegaan, voor mij gaat het niet zo vlot. Kijk maar eens gewoon op straat rond, hoeveel mensen met exact hetzelfde probleem zitten - mindless staren naar dat scherm.

• S4NDERR
jongetje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:08:
Zoiets dan?

Dankje, dit ga ik eens doorlezen.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:42

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Artbij schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:56:
Heb je echt zo weinig zelfdiscipline dat je het echt niet kunt laten om niet op Facebook te kijken?

Kun je dan niet beter geld investeren in het verbeteren hiervan?
Inderdaad, een cursus verslavingszorg lijkt me nuttiger.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik sluit me bij bovenstaande aan hoewel een socialmedia vrije foon daar natuurlijk wel bij kan helpen. Dat kan elke android foon met LineageOS zijn, deinstalleer de browser en set er geen gapps op.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

S4NDERR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:11:
[...]

Wat men ballen hiermee te maken hebben weet ik niet. Leuk dat het voor jou zo goed is gegaan, voor mij gaat het niet zo vlot. Kijk maar eens gewoon op straat rond, hoeveel mensen met exact hetzelfde probleem zitten - mindless staren naar dat scherm.
Kom op, zeg. Een beetje zelfdiscipline is toch niet zo lastig? Het gros van de 'phonebies' heeft helemaal niet door dat ze verslaafd zijn. Of ben je zo'n enorm kuddedier dat het gedrag van de kudde jouw falen (in het stoppen met social media) verklaart?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• S4NDERR
Jeroenneman schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:13:
[...]

Inderdaad, een cursus verslavingszorg lijkt me nuttiger.
Het is niet alleen Facebook maar ook twitter, reddit, instagram en noem maar op.
Verslavingszorg lijkt me wat overdreven maar hebben jullie zo geen zwarte gaten in je dag waarop je ineens 5 a 10 minuten met je gsm bezig was? Ik zie dit gedrag constant met men vrienden, men vrouw, haar vriendinnen; dat je zelfs op sociale bijeenkomsten mensen een tijdje op hun gsm bezig ziet. Ik ben hier zelf ook schuldig aan en dat wil ik eruit. Wil ik hiervoor in therapie? Nee man. Wil ik nooit meer op social media? Tuurlijk wil ik nog social media gebruiken, gewoon niet meer op men telefoon. Wil ik mijn slechte gewoontes breken door het minder toegankelijk te maken? Dat wel.

• mcDavid
Nouja, installeer de apps niet (of verwijder/deactiveer ze) en blokkeer ze eventueel in je browser, dan ben je een heel eind.

mcDavid wijzigde deze reactie 09-11-2018 11:20 (13%)

zcflevo.nl

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:42

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

S4NDERR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:18:
[...]

Het is niet alleen Facebook maar ook twitter, reddit, instagram en noem maar op.
Verslavingszorg lijkt me wat overdreven maar hebben jullie zo geen zwarte gaten in je dag waarop je ineens 5 a 10 minuten met je gsm bezig was? Ik zie dit gedrag constant met men vrienden, men vrouw, haar vriendinnen; dat je zelfs op sociale bijeenkomsten mensen een tijdje op hun gsm bezig ziet. Ik ben hier zelf ook schuldig aan en dat wil ik eruit. Wil ik hiervoor in therapie? Nee man. Wil ik nooit meer op social media? Tuurlijk wil ik nog social media gebruiken, gewoon niet meer op men telefoon. Wil ik mijn slechte gewoontes breken door het minder toegankelijk te maken? Dat wel.
Maar waarom dan geen therapie? Je zit er duidelijk mee, en een technische oplossing is niet voorhanden.

Je stelt het zelf gelijk aan een rookverslaving. Daarvoor zijn toch ook gewoon cursussen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• S4NDERR
FooLsKi schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:18:
[...]

Kom op, zeg. Een beetje zelfdiscipline is toch niet zo lastig? Het gros van de 'phonebies' heeft helemaal niet door dat ze verslaafd zijn. Of ben je zo'n enorm kuddedier dat het gedrag van de kudde jouw falen (in het stoppen met social media) verklaart?
Opnieuw fijn dat jij heel veel zelfdiscipline hebt en dat het voor jou allemaal goed is gegaan. Het is ondertussen wel duidelijk dat het voor mij niet zo is. Ik snap dat je mijn gedrag kuddedier-achtig en waarschijnlijk belachelijk vind - ik trouwens ook. Maar zo een lekker stoer antwoord als 'stop er dan toch gewoon mee man' is geen antwoord op de vraag die ik had.

Ik probeer er 'gewoon mee te stoppen man' en met wat hulp van een device zal het hopelijk wat makkelijker worden. Dan gewoon maar hopen dat ik wat testikels kan groeien, dan ben ik helemaal klaar.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Zoals al genoemd is; kijk eens naar LineageOS zonder gApps.

Dan kan je wel gewoon Whatsapp installeren (apk is te downloaden van whatsapp.com) en eventueel kan je de browser eruit knikkeren....dan moet je wel goed je best doen om dan even snel FB te checken ^^

eric.1 wijzigde deze reactie 09-11-2018 11:28 (11%)

• S4NDERR
Jeroenneman schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:23:
[...]

Maar waarom dan geen therapie? Je zit er duidelijk mee, en een technische oplossing is niet voorhanden.

Je stelt het zelf gelijk aan een rookverslaving. Daarvoor zijn toch ook gewoon cursussen?
Omdat het men leven niet controleert. Het is niet zo dat ik het als een echt serieus probleem aanzie. Het is een lastige en asociale gewoonte en die wil ik aanpakken. Ik denk dat ik aan een uur per dag kom, als je alles optelt - best leefbaar dus, maar 10 minuten had al meer dan genoeg geweest.

• Warmaster88
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:06

Warmaster88

Calvé Pindabaas

https://www.inc.com/jerem...smartphone-addiction.html

Timers op apps instellen, soort kinderslot op facebook een optie?

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17-11 12:26
Ik zou zeggen kweek een ruggengraat. Je geeft zelf al aan dat je niet zonder kunt vanwege voetbal e.d. Dus dan zul je de beperking toch echt bij jezelf moeten zoeken. Begin eens met de dataverbinding alleen open te zetten als je de telefoon gebruikt. Dan SM je on demand. Wellicht dat dit al een goed stapje in de juiste richting is.

Carpe Diem

• S4NDERR
Leuke tip! Dit kijk ik zeker eens in.

• Tsunami
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:09
Je kan ook op al die sites uitloggen in de browser. Dan maak je iedere keer als je een site bezoekt bewust de keuze om in te loggen en iets op te zoeken, en daarna log je weer uit.

Meestal besef ik bij het zien van het loginscherm al dat ik expres heb uitgelogd, en dat ik mijn tijd beter kan besteden.

• S4NDERR
Tsunami schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:43:
Je kan ook op al die sites uitloggen in de browser. Dan maak je iedere keer als je een site bezoekt bewust de keuze om in te loggen en iets op te zoeken, en daarna log je weer uit.

Meestal besef ik bij het zien van het loginscherm al dat ik expres heb uitgelogd, en dat ik mijn tijd beter kan besteden.
Super-idee!

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:54

True

Dislecticus

Wellicht iets van je eigen DNS hosten, en deze gebruiken, in de DNS blokkeer je dan de social media url's. Dan werken de app's ook niet meer ;) (lijkt mij in ieder geval).

Steam Profile

• Erazher
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-11 11:54
S4NDERR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:18:
[...]

Iedereen heeft tijd waarbij ze niks doen, het hangt hoe je "in het leven staat" wat je doet met die tijd.
Dat je tijdens het wachten/reizen op je mobiel zit oke is te begrijpen want je kan je makkelijk vervelen.

Wat ik "raar" vind is dat het bijna normaal wordt om je mobiel erbij te pakken in het bijzijn van gezelfschap.
Ondanks dat ik in de IT werk heb ik toch een "oude" gedachte om niet mijn mobiel erbij te pakken want ik vind dat niet netjes tegenover de andere.

Nu is er wel een verschil van de regelmaat dat je elkaar ziet, maar als je hebt afgesproken om met elkaar gezellig te hangen/praten. Dan kijk ik er wel van op dat je je mobiel erbij pakt en dan daar op gaat zitten kijken.

Mensen van tegenwoordig lijken niet om te kunnen gaan met verveling, of dat besef is weg.
Voor de hele smart phones gebeuren moest je je tijd ook vullen met je eigen gedachten, waarom zou dat nu niet kunnen. Inplaats van je mobiel te pakken om te internetten, denk misschien na over gebeurtenissen of over dingen die je van plan bent.

Je bent ervan bewust dat je een social media drang probleem hebt, dit is niet makkelijk op te lossen.
Je zoekt nu een uitweg om je drang in toon te houden door iets te gaan nemen die je daar tot beperkt.
Maar als je drang echt zo sterk is dan ga je meteen op het platform zodra je de kans krijgt.

Ik snap dat je je niet volledig wilt afsluiten van social media, maar probeer het is voor een paar dagen.
Laat het wachtwoord aanpassen door je vriendin zodat je er niet makkelijk in kan en kijken hoe het gaat.

Ja reddit kan je nog steeds bekijken, maar grootste gedeelte ben je mogelijk al aan het afzwakken.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17-11 20:45

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je de discipline niet op kunt brengen, wil je het niet graag genoeg. Werk liever dáár aan dan aan een telefoon zonder sociale media apps. Blijkbaar zie je toch nog teveel voordelen aan het gebruik van die apps op je telefoon.

In analogie met een rookverslaving: jij wilt stoppen met roken en ziet als oplossing om te verhuizen naar een plek die géén sigarettenverkooppunt binnen een straal van 10 km heeft. Nu kom je er achter dat die niet bestaat of heeeeel erg moeilijk te vinden is. Dan ga je daar je focus op leggen terwijl je gewoon moet zorgen dat je niet naar de sigarettenshop gaat. Daarvoor is voldoende motivatie al voor een heel groot deel voldoende, plus er zijn nog wel meer opties.

Want stel je vind nu een telefoon zonder die apps... wat als er ineens een update komt met tóch die apps?

Overigens, bij een verslaving is ook sprake van levensverstorende gedragingen. Welke zijn dat in jouw geval?

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 21:42
Mja, en dan zit jij er zo bij als enige die geen smartphone heeft. :+

Ik heb ook een hekel aan smartphones in gezelschap en doe dat zelf nooit. Net zoals even de mobiel erbij pakken als je even in de rij staat te wachten bij de kassa. |:( Kom op zeg! Kijk eens om je heen, er is genoeg te zien en beleven, waarom moet op ieder dood momentje die telefoon er weer bij?!

Maar wat al veelvuldig genoemd is hier is toch het verwijderen van de apps van de telefoon.
Want wil je iets sociaals zien dan moet toch eerst de app er weer op zetten of inloggen op de site.
Dat creëert toch weer een drempeltje en dat is goed.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• S4NDERR
Icephase schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:09:
Als je de discipline niet op kunt brengen, wil je het niet graag genoeg. Werk liever dáár aan dan aan een telefoon zonder sociale media apps. Blijkbaar zie je toch nog teveel voordelen aan het gebruik van die apps op je telefoon.

In analogie met een rookverslaving: jij wilt stoppen met roken en ziet als oplossing om te verhuizen naar een plek die géén sigarettenverkooppunt binnen een straal van 10 km heeft. Nu kom je er achter dat die niet bestaat of heeeeel erg moeilijk te vinden is. Dan ga je daar je focus op leggen terwijl je gewoon moet zorgen dat je niet naar de sigarettenshop gaat. Daarvoor is voldoende motivatie al voor een heel groot deel voldoende, plus er zijn nog wel meer opties.

Want stel je vind nu een telefoon zonder die apps... wat als er ineens een update komt met tóch die apps?

Overigens, bij een verslaving is ook sprake van levensverstorende gedragingen. Welke zijn dat in jouw geval?
Ik zie het eerder dat je best kan stoppen met roken maar toch nog sigaretten in de schuif hebt liggen. Zolang alles goed gaat blijf je eraf maar na wat tegenslag of stress wordt het toch wel heel makkelijk om even die schuif in te duiken.

In een eerdere comment gaf ik al aan dat ik niet vond dat het mijn leven verstoort. Ik denk dat ik per dag minstens een uur zit te lanterfanten op men telefoon; soms ook meer. Met lanterfanten bedoel ik dan gewoon naar slechte memes kijken, scrollen door Facebook, etc. Gewoon even mind weg van de realiteit - om maar niet te moeten niets doen, snap je? Wat me dan wel stoort is dat ik dan 's avonds in de zetel soms hetzelfde gedrag vertoon bv tijdens de reclame. Het zijn dus geen levensverstorende gedragingen die ik stel - eerder compleet nutteloze gedragingen. En ik denk dat dit ondertussen 'normaal' of zoals een andere gebruiker het eerder noemde 'kuddegedrag' is. Misschien zie ik dit verkeerd maar in het straatbeeld zie je toch enorm veel mensen naar hun smartphone kijken.

Verder wil ik ook niet volledig af van social media omdat het voor sommige dingen dan weer handig is (vooral de evenementen en de groups dan).

Misschien gaven mijn eerdere comments de indruk dat ik 6 uur per dag maar op Facebook sta te staren, maar dat is het dus niet. Zoiets zou ik dan ook niet proberen op te lossen met 'goede voornemens bij nieuwjaar'. Het gaat me dus echt om dat uur dat ik dagelijks doorbreng met naar rommel en reclame te staren.

• S4NDERR
rimave schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:45:
Ik heb ook een hekel aan smartphones in gezelschap en doe dat zelf nooit. Net zoals even de mobiel erbij pakken als je even in de rij staat te wachten bij de kassa. |:( Kom op zeg! Kijk eens om je heen, er is genoeg te zien en beleven, waarom moet op ieder dood momentje die telefoon er weer bij?!
Net zo wil ik me dus niet meer gaan gedragen. Jij brengt het beter onder woorden dan ik.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 21:42
Wat ik mij af vraag... Zou er geen mogelijkheid zijn om die facebook event van je vrienden in een calender te importeren? Outlook of Gmail wellicht.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 15-11 22:30
Je zou een functie als 'ouderlijk toezicht' of 'schermtijd beperken' (per app instelbaar) kunnen gebruiken om jezelf aan de ketting te leggen.

• Canule
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
Overhandig je toestel aan de ander, en laat die de aanwezige accounts verwijderen.

Ms

• Nilltris
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-11 19:51
Iedereen die hier zegt dat TS z'n account maar moet verwijderen snapt zijn vraagstelling niet of wilt het niet snappen. TS wilt z'n account niet verwijderen of stoppen met social media.Wat TS wilt is de controle terug. Hij wilt niet meer de hele tijd de neiging krijgen om 'even' op social media te kijken. Een telefoon dat het minder makkelijk maakt om op social media te gaan kan hierbij helpen. Dat jij tegen social media bent en/of meer zelf-controle hebt betekent niet dat anderen dat ook altijd maar moeten hebben. Een beetje begrip voor je medemens en niet gelijk oordelen helpt je een stuk verder te komen in de wereld...

@S4NDERR Is het ook geen mogelijkheid om op je huidige telefoon de social media apps te verwijderen en vervolgens op zoek te gaan naar een app dat een soort van parental control instelt op je telefoon waardoor je ze ook niet meer zomaar kan installeren? Vaak moet je dan een code invoeren, deze code kan je dan door iemand anders laten bedenken zodat jij de code ook niet weet.

Als je dat voor elkaar hebt is het in ieder geval al een stuk lastiger. Je kan zelf de apps al niet meer installeren. Sla vervolgens ook je wachtwoorden niet op en dan moet je om even op je social media te gaan al een stuk meer handelingen uitvoeren. Browser opstarten > naar de website toe gaan > inloggen etc. Dat zal je misschien al een stuk helpen om in het openbaar minder vaak naar je telefoon te staren.

Voor het uur thuis kun je misschien opzoek gaan naar een hobby erbij. Ik noem maar iets; een muziek instrument leren spelen. In dat uur waarin je nutteloze dingen aan het doen bent kun je dan aan je nieuwe hobby werken.

• onkl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 23:05
Ik heb in iets mindere mate last van hetzelfde probleem als TS. Ik kijk nu met enige interesse naar deze telefoon. Idee erachter is een UI die zo"saai" mogelijk is, om je zo min mogelijk te verleiden toch weer even iets te bekijken/ergens in te verzanden, zonder echt iets te blokkeren. Geen idee of het werkt, dat zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de manier waarop je omgaat met je telefoon en de vorm van overlast die je nu ervaart, maar het idee klinkt als een interessant compromis tussen de functionaliteit van een reguliere telefoon (met als nadeel dat het veel te aanlokkelijk is om er de hele dag door afgeleid te worden) en het volledig blokkeren van toegang (maar dat is soms wel erg onhandig).

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17:56

LankHoar

Professionele amateur

De app Quality Time (Android) geeft inzicht in waar je tijd aan spendeert op je telefoon. Ook hoe lang per dag in totaal, en hoe vaak je de telefoon ontgrendelt hebt. Ook kun je een limiet instellen voor apps, waarna je een notificatie in beeld krijgt wanneer je "budget" op is. Ja, die kun je wegdrukken en doorgaan, echter kan zoiets wel helpen om bewustzijn te creëren.

En wat dacht je van apps zoals Off Time (geloof ik?), daarmee kun je het zo instellen dat je alleen nog bepaalde apps kunt gebruiken tijdens bepaalde tijden. Kun je behoorlijk customizen.

• S4NDERR
LankHoar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:41:
De app Quality Time (Android) geeft inzicht in waar je tijd aan spendeert op je telefoon. Ook hoe lang per dag in totaal, en hoe vaak je de telefoon ontgrendelt hebt. Ook kun je een limiet instellen voor apps, waarna je een notificatie in beeld krijgt wanneer je "budget" op is. Ja, die kun je wegdrukken en doorgaan, echter kan zoiets wel helpen om bewustzijn te creëren.

En wat dacht je van apps zoals Off Time (geloof ik?), daarmee kun je het zo instellen dat je alleen nog bepaalde apps kunt gebruiken tijdens bepaalde tijden. Kun je behoorlijk customizen.
Het is mede door quality time dat ik me hier bewust van werd - vandaag zit ik al aan 60 schermontgrendelingen! Ik raad iedereen echt aan om deze app eens te proberen en een beeld te krijgen van welk type smartphonegebruiker je bent.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:05
Op iPhone kun je vanaf IOS12 instellen hoeveel tijd je maximaal per dag wilt besteden aan bepaalde apps of bepaalde categorieen apps. Verder kun je op alle toestellen de notificaties uitschakelen, dat scheelt al een stuk prikkels waarna je vaak toch weer even je toestel erbij pakt.

Maar zoals je het omschrijft is het voornamelijk verslaving. Je kunt prima de Facebook-app dicht laten, maar omdat er blijkbaar toch iets in je gedachten zegt dat je moet kijken doe je dat op een gegeven moment ook.

Wat bij mij heeft geholpen is de realisatie dat je er allemaal niks mee opschiet. Neem Facebook. Iedereen post alleen maar flauwekul. En als je dan wel eens een leuk dingetje hebt waarover leuk gediscussieerd kan worden, dan reageert er niemand (want te moeilijk) of je krijgt hele extreme reacties. Dus voor mij is Facebook gewoon flauwekul. Soms kijk ik nog wel eens, maar alleen als ik zelf iets wil. Instagram, Snapchat is nog een gradatie erger qua flauwekul, dus die apps heb ik er snel weer af gedonderd.

• S4NDERR
PhilipsFan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:04:
Wat bij mij heeft geholpen is de realisatie dat je er allemaal niks mee opschiet.
Klopt! Ik maak me vooral schuldig aan reddit browsen. Bij mijn vrouw is het eerder het klassieke duo Facebook en instagram.

• TRON
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-11 16:27
Wat ik een aantal maanden geleden heb gedaan, heeft mijn telefoontijd behoorlijk teruggedrongen:
- zoveel mogelijk geluiden en notificatie-icoontjes uit;
- van 10 spellen naar 3;
- alle geluiden behalve gebeld worden uit wanneer ik naar bed ga + telefoon buiten handbereik leggen.

En verder: log niet in apps. Gebruik Firefox Focus zodat je altijd opnieuw moet inloggen op alle sites waar je op komt. Dat werpt een drempel op.

Je zal merken dat als bijna al jouw geluiden en trillingen uitstaan en je legt je telefoon in een kast of op de vensterbank, dat je dan veel minder snel je telefoon pakt. Waarom zou je je telefoon niet in je jaszak houden als je ergens op visite bent? Als je gebeld wordt hoor je dat vast wel :)

Mocht dat niet voldoende werken, dan kan je altijd nog overstappen naar parental control-dingen.

www.Gratis-Poll.nl

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True