Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• tomo-dj
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09-06 10:05
Hallo,

Onderstaande is uit een offerte gekomen nadat ik heb aangegeven waar ik het systeem voor wil gaan gebruiken en samen nog wat bepaalde dingen hebben aangepast.

Ben erg benieuwd wat jullie van de setup vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet gebruikt kunnen worden voor live regie (Livestream Studio / Vmix), en voor het editen van video's (Davinci)

Eisen Livestream Studio
Intel Core i7-7800X Processor (8.25MB Cache, up to 3.5 GHz)
32GB Quad Channel DDR4 2400MHZ
NVIDIA Quadro P400

Eisen Vmix
Gigabyte Z370 AORUS Gaming 5 or Gigabyte Z370 AORUS Gaming 7 (Intel Z370)
NVIDIA GeForce GTX 1060
Intel Core i7 8700K 4.2GHz +
Cooler Master MasterLiquid 120 Liquid CPU Cooler
16GB (2x8GB) DDR4

Wat mag het systeem gaan kosten?
1.500/2.000

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mogelijkheid tot het aansluiten van 2 WD Red schijven

Ga je overklokken?
Het liefst niet

Wat verwacht je van ons?
Ben erg benieuwd of deze samenstellen juist is of dat jullie toch wat anders zouden doen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 549,-€ 549,-
1Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi€ 202,85€ 202,85
1Gainward GeForce GTX 1060 6GB€ 249,90€ 249,90
1Silverstone RL05 (Window) Rood/Zwart€ 66,50€ 66,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 73,78€ 73,78
1Cooler Master MasterLiquid ML120R RGB€ 89,95€ 89,95
1Kingston 16GB DDR4 2400MHz€ 193,-€ 193,-
1be quiet! Pure Power 10 600W€ 73,26€ 73,26
1Samsung 970 Evo 1TB€ 255,-€ 255,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.753,24

[Voor 71% gewijzigd door tomo-dj op 09-11-2018 10:59]

Alle reacties

Een k-processor is bedoeld voor overklokken, dus dat is overbodig en duur in jouw situatie - net zoals het Z390 moederbord. De voeding is niet minder dan 13 jaar oud - dat mag wel nieuwer. Waterkoeling is overbodig, en het ram echt heel duur. De kast moet je maar mooi vinden.

Al met al vind ik de offerte niet zo best ;)

WD Red schijven zijn bedoeld voor NAS. Waarom wil je die er per se in gooien?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• tomo-dj
Nat-Water schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:47:
Een k-processor is bedoeld voor overklokken, dus dat is overbodig en duur in jouw situatie - net zoals het Z390 moederbord. De voeding is niet minder dan 13 jaar oud - dat mag wel nieuwer. Waterkoeling is overbodig, en het ram echt heel duur. De kast moet je maar mooi vinden.

Al met al vind ik de offerte niet zo best ;)

WD Red schijven zijn bedoeld voor NAS. Waarom wil je die er per se in gooien?
Bedankt voor je reactie.

Overklokken zou kunnen, maar ik blijf liever van dat soort dingen af.

Wel moeten er uiteindelijk nog wat PCi kaarten bij gezet kunnen worden (misschien vandaar de keuze van dat moederboard?)

Ik denk dat ik de verkeerde voeding had toegevoegd, heb het aangepast.

Kast maakt mij allemaal niet zoveel uit eigenlijk.

De WD Red schijven komen uit mijn nas, enkel moet ik over die schijf een recovery draaien. (dus die schijven zijn tijdelijk)

Ik heb overigens ook een lijstje met eisen van de software die ik wil gaan draaien.

[Voor 10% gewijzigd door tomo-dj op 09-11-2018 13:16]

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@tomo-dj
https://www.vmix.com/software/supported-hardware.aspx
https://help.livestream.com/hc/en-us/articles/360002050848

Paar dingen die opvallen is de ondersteuning van hardware encoding van livestream studio. Dat wil je waarschijnlijk? Voordeel van duurdere quadro's (dus niet de p400) is dat ze meer dan 2 encoding streams tegelijk aan kunnen. Maar misschien is dat geen eis, dan is een 1060 oid fijner want in verhouding meer compute tov een quadro, dat is fijn voor resolve. En dus quicksync support met een intel gpu.

Er komt niet nog bijv een decklink kaartje in voor een reference monitor oid? Wat extra pci-e ruimte is idd wel handig.

Maar 9700k of 9900k lijken me idd de meest geschikte cpu's.

[Voor 3% gewijzigd door maratropa op 09-11-2018 11:25]

specs

• tomo-dj
maratropa schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:21:
@tomo-dj
https://www.vmix.com/software/supported-hardware.aspx
https://help.livestream.com/hc/en-us/articles/360002050848

Paar dingen die opvallen is de ondersteuning van hardware encoding van livestream studio. Dat wil je waarschijnlijk? Voordeel van duurdere quadro's (dus niet de p400) is dat ze meer dan 2 encoding streams tegelijk aan kunnen. Maar misschien is dat geen eis, dan is een 1060 oid fijner want in verhouding meer compute tov een quadro, dat is fijn voor resolve. En dus quicksync support met een intel gpu.

Er komt niet nog bijv een decklink kaartje in voor een reference monitor oid? Wat extra pci-e ruimte is idd wel handig.

Maar 9700k of 9900k lijken me idd de meest geschikte cpu's.
Het liefst wel, tenzij de CPU het zelf ook gewoon aan kan.

Livestream Studio is zwaarder van Vmix, dus uiteindelijk denk ik dat we meer met Vmix gaan doen dan Livestream, maar je weet maar nooit.

Ja, uiteindelijk komen er een of meerdere decklink kaarten in voor de in en outputs.

Zou je dan toch voor een betere/andere videokaart gaan?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@tomo-dj het fijna van encode/decode via de cpu (quicksync) en/of de gpu (NVENC/NVDEC) is dat het de cpu ontlast en het programma in het gebruik lichter maakt.

Die 9700k en die gtx 1060 lijken me prima allround keuze's voor dit

Maar @Nat-Water had wel wat goede puntjes verder.

En goed opletten dat je moederbord de beoogde pci-e uitbreidingen aan kan.

Ik neem aan dat je zelf verder nadenkt over defecten & uitval en hoe lang je zonder kan zitten etc?

[Voor 12% gewijzigd door maratropa op 09-11-2018 13:42]

specs

• DoubleYouPee
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:46
Een i7-7800X? Serieus?
Voor editen wil je toch juist cores/threads?

• jaydenjarno
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-06 18:13
kan aan mij liggen, maar bij de Eisen voor Livestream studio zie ik 32GB geheugen staan. Waarom dan maar 16gb erin doen. Die 32 gb zal denk zeker de investering waard zijn

• tomo-dj
jaydenjarno schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:21:
kan aan mij liggen, maar bij de Eisen voor Livestream studio zie ik 32GB geheugen staan. Waarom dan maar 16gb erin doen. Die 32 gb zal denk zeker de investering waard zijn
Is 32 gb geen overkill? 32 gb geheugen is namelijk wel aan de prijs.

• tomo-dj
Deze voeding is 450W, de andere 600, is dat geen probleem?
Nee want jouw PC gaat minder dan 300W uit de voeding trekken onder maximale belasting. Dus zelfs de Bitfenix is aan de overdreven zijde. Daarnaast is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• tomo-dj
Goed punt!

Verder vind ik de kast eigenlijk inderdaad niet mooi. Hoe kom ik er achter of de kast en het moederboard bij elkaar passen? Eigenlijk wil ik gewoon een simpele kast bijvoorbeeld; pricewatch: MS-Tech CA-0330
Met de pricewatch: Fractal Design Define S en pricewatch: Fractal Design Define C heb je simpele maar erg goede behuizing die de onderdelen goed koel houden. De MS-Tech doet dat namelijk niet want wordt zonder casefans en stoffilters geleverd.

• tomo-dj
maratropa schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:41:
@tomo-dj het fijna van encode/decode via de cpu (quicksync) en/of de gpu (NVENC/NVDEC) is dat het de cpu ontlast en het programma in het gebruik lichter maakt.

Die 9700k en die gtx 1060 lijken me prima allround keuze's voor dit

Maar @Nat-Water had wel wat goede puntjes verder.

En goed opletten dat je moederbord de beoogde pci-e uitbreidingen aan kan.

Ik neem aan dat je zelf verder nadenkt over defecten & uitval en hoe lang je zonder kan zitten etc?
Het gaat in eerste instantie alleen om wat hobby projecten te testen/draaien. Kan me indenken als je het in productie wilt nemen je eigenlijk 2 de zelfde systemen langs elkaar wil hebben staan. Al hoe wel, je hebt normaal ook niet 2 hardware mixers langs elkaar staan voor backup. Tenzij je echt hele grote producties doet, zoals NEP of United. (die hebben gewoon een reserve vrachtwagen bij)

• tomo-dj
Na aanleiding van jullie berichten heb ik de lijst iets aangepast.

Het is nu wel een stuk duurder geworden, maar ik wil natuurlijk ook wel voor kwaliteit gaan, daar geef ik liever iets meer geld aan uit.

Ik bovenstaande opmerkingen stond dat de koeling overdreven is, wat zou een goed alternatief zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 470,69€ 470,69
1Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi€ 202,85€ 202,85
1Gainward GeForce GTX 1060 6GB€ 271,-€ 271,-
1Silverstone Kublai KL07B€ 90,50€ 90,50
1Cooler Master MasterLiquid ML120R RGB€ 93,95€ 93,95
1Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit€ 277,50€ 277,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 63,-€ 63,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 253,-€ 253,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.796,27
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B is al prima als je niet gaat overklokken.

Het geheugen in je lijst is SODIMM en dat past niet op een desktopmoederbord. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 doet dat wel.

Moederbord kan ook nog wat vanaf pricewatch: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC

[Voor 70% gewijzigd door Uszka op 10-11-2018 16:33]

• tomo-dj
Uszka schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:28:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B is al prima als je niet gaat overklokken.

Het geheugen in je lijst is SODIMM en dat past niet op een desktopmoederbord. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 doet dat wel.

Moederbord kan ook nog wat vanaf pricewatch: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC
Ik heb nog nooit gehoord van corsair, is dat een prima merk?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 470,69€ 470,69
1MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC€ 182,15€ 182,15
1Gainward GeForce GTX 1060 6GB€ 271,-€ 271,-
1Silverstone Kublai KL07B€ 90,50€ 90,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 264,-€ 264,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 63,-€ 63,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 253,-€ 253,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.693,17

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14:32

iCore

Dat is mijn uitspraak.

tomo-dj schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:06:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van corsair, is dat een prima merk?
Jep, heel goed merk

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• tomo-dj
Heeft iemand nog op of aanmerkingen op mijn laatst gedeelde lijst?

Zouden jullie het systeem bij een winkel bestellen, of onderdelen bij verschillende winkels en dan overal de goedkoopste? Zo ja, waar?

• DoubleYouPee
Ja, ik zou een ryzen 2700x nemen. Meer threads en goedkoper.

• tomo-dj
DoubleYouPee schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:34:
Ja, ik zou een ryzen 2700x nemen. Meer threads en goedkoper.
Helaas, eis is wel dat het een intel is.

• DoubleYouPee
tomo-dj schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:48:
[...]

Helaas, eis is wel dat het een intel is.
Want?

• tomo-dj
Zie de eisen van de software die ik ga draaien. Ze geven alleen bij Intel garantie dat het daar goed werkt.
In principe moet een AMD Ryzen CPU ook gewoon werken. Software dat niet werkt met een AMD CPU en wel met Intel of visa versa zie je eigenlijk nooit.

Echter vMix lijkt wel beter te draaien met Intel dan AMD Ryzen.
https://forums.vmix.com/default.aspx?g=posts&t=9737

[Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 12-11-2018 10:00]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Randomguy369
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-06 23:37
-The_Mask- schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:53:
In principe moet een AMD Ryzen CPU ook gewoon werken. Software dat niet werkt met een AMD CPU en wel met Intel of visa versa zie je eigenlijk nooit.

Echter vMix lijkt wel beter te draaien met Intel dan AMD Ryzen.
https://forums.vmix.com/default.aspx?g=posts&t=9737
Dat forum bericht is 2 jaar geleden, niet echt representable voor de huidige situatie. Ik zelf kan geen resultaten vinden voor ryzen vs intel.
Feit is wel dat je flink bespaart met AMD nu, je kan de 2700x bestellen en terug brengen als je het niet bevalt. Dan heb je ook geen aftermarket koeler nodig en bespaart het je een dikke 300 euro. Want ook de x470 moederborden zijn goedkoper.
Voor 350+ euro zou ik de gok wagen om Ryzen te proberen.
Je huidige geheugen is ook veel te duur, je kan 16gb krijgen voor 130-140 nu, met Ryzen moet je wel naar minimaal 2933Mhz.
Feit is voor de prijs die je nu in moederbord en processor stopt kan je een dikke threadripper krijgen, ik zeg probeer Ryzen.

• DoubleYouPee

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-06 21:05

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

suggestie cooler voor een paar luttele euro's meer nu:
pricewatch: Gelid Solutions Phantom

Deze zojuist aangeschaft als vervanger voor mijn Hyper 212 EVO :)

[Voor 16% gewijzigd door Tweakriez op 14-11-2018 15:15]

-->Interessante tekst<--

• tomo-dj
Kan iemand mij nog adviseren op welke manier ik het beste de onderdelen kan bestellen?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:09
Wenslijst maken en op bestel kosten genereren klikken. Eventueel aan je wensen/eisen aanpassen, komt een redelijk goed voorstel uit meestal.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• masterjorie
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
tomo-dj schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:16:
Kan iemand mij nog adviseren op welke manier ik het beste de onderdelen kan bestellen?
Wil je het zelf gaan bouwen of laten assembleren?
Mocht het laatste het geval zijn dan kan ik bestellen bij Azerty aanraden. Heeft over het algemeen lage, zoniet de laagste prijzen en wanneer je een compleet systeem bij hen laat bouwen en een offerte hiervoor laat opstellen kan je nog een kleine extra korting krijgen. Hierbij krijg je wanneer je dit wilt 1 vast contact persoon en buiten het weekend reageert deze snel. Het bouwen kost je ongeveer €60, maar naast dat ze het systeem voor je bouwen en testen, krijg je 1 jaar garantie (of tegen meerprijs 2 of 3 jaren) op het complete systeem incl. werkuren.
Maar zelf bouwen kan natuurlijk ook (en dan is een offerte voor enkel de onderdelen nog altijd een optie, wanneer je een paar tientjes wilt besparen. Ik was zelf uiteindelijk bijvoorbeeld goedkoper uit door alles bij 1 bedrijf te bestellen, dan meerdere bedrijven wat volgens de pricewatch goedkoper zou zijn).
Tweakriez schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:15:
suggestie cooler voor een paar luttele euro's meer nu:
pricewatch: Gelid Solutions Phantom

Deze zojuist aangeschaft als vervanger voor mijn Hyper 212 EVO :)
Wel op letten dat deze twee geheugenslots overlapt. Met het Corsair vengeance lpx geheugen geen probleem, maar met minder laag geheugen kan dit wel een probleem zijn.

Wat betreft windows 10 is bijvoorbeeld pro hier goedkoper te krijgen: https://www.varsio.nl/nl/...eOZduPm85OGYaAmPxEALw_wcB

Ook zijn er veel licenties in grijs gebied te krijgen rond de 10/20 euro, makkelijk via google te vinden en niet echt illegaal voor zover ik weet, maar toch laat ik dat bij jou.

Verder ziet het lijstje er prima uit, één van de weinige Intel builds op dit moment, maar met een goede reden.

[Voor 33% gewijzigd door masterjorie op 20-11-2018 00:29]

• tomo-dj
masterjorie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:14:
[...]

Wil je het zelf gaan bouwen of laten assembleren?
Mocht het laatste het geval zijn dan kan ik bestellen bij Azerty aanraden. Heeft over het algemeen lage, zoniet de laagste prijzen en wanneer je een compleet systeem bij hen laat bouwen en een offerte hiervoor laat opstellen kan je nog een kleine extra korting krijgen. Hierbij krijg je wanneer je dit wilt 1 vast contact persoon en buiten het weekend reageert deze snel. Het bouwen kost je ongeveer €60, maar naast dat ze het systeem voor je bouwen en testen, krijg je 1 jaar garantie (of tegen meerprijs 2 of 3 jaren) op het complete systeem incl. werkuren.
Maar zelf bouwen kan natuurlijk ook (en dan is een offerte voor enkel de onderdelen nog altijd een optie, wanneer je een paar tientjes wilt besparen. Ik was zelf uiteindelijk bijvoorbeeld goedkoper uit door alles bij 1 bedrijf te bestellen, dan meerdere bedrijven wat volgens de pricewatch goedkoper zou zijn).

[...]

Wel op letten dat deze twee geheugenslots overlapt. Met het Corsair vengeance lpx geheugen geen probleem, maar met minder laag geheugen kan dit wel een probleem zijn.

Wat betreft windows 10 is bijvoorbeeld pro hier goedkoper te krijgen: https://www.varsio.nl/nl/...eOZduPm85OGYaAmPxEALw_wcB

Ook zijn er veel licenties in grijs gebied te krijgen rond de 10/20 euro, makkelijk via google te vinden en niet echt illegaal voor zover ik weet, maar toch laat ik dat bij jou.

Verder ziet het lijstje er prima uit, één van de weinige Intel builds op dit moment, maar met een goede reden.
Bedankt voor je duidelijke uitleg :)

Ik zie inderdaad ook dat de meeste niet meer kiezen voor Intel. Volgens mij is daarin de belangrijkste reden dat Intel over het algemeen duurder is?

Het maakt mij niet zoveel uit, zelf bouwen kan, maar voor 60 euro kan ik mezelf ook afvragen of ik het daarvoor wel zelf wil doen.

Windos licentie is een goede, alleen als ik het systeem in elkaar laat zetten is het misschien wel handiger als de installatie ook meteen wordt gedaan?

• masterjorie
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
tomo-dj schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor je duidelijke uitleg :)

Ik zie inderdaad ook dat de meeste niet meer kiezen voor Intel. Volgens mij is daarin de belangrijkste reden dat Intel over het algemeen duurder is?

Het maakt mij niet zoveel uit, zelf bouwen kan, maar voor 60 euro kan ik mezelf ook afvragen of ik het daarvoor wel zelf wil doen.

Windos licentie is een goede, alleen als ik het systeem in elkaar laat zetten is het misschien wel handiger als de installatie ook meteen wordt gedaan?
Geen dank.

De reden is inderdaad de enorme prijsstijging bij Intel, daardoor is het qua prijs/kwaliteit enkel nog te overwegen wanneer je een goede reden hebt om voor een intel processor te gaan, anders dan bied een veel goedkopere AMD ryzen processor meer waar voor je geld. Verwacht dat Intel de komende jaren wel terugslaat, maar ze hebben iets teveel hooi op hun vork genomen toen ze de stap naar 10 nm probeerde te maken en te gelijk veel veranderingen door te voeren.

Voor windows installatie betaal je extra en de licentie is ook nog duurder. Het kan natuurlijk wel, maar ik zou dat in ieder geval lekker zelf doen, is ook erg eenvoudig tegenwoordig.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True