Toon posts:

Sleutel draait niet door (stuurslot?)

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:51
Hoi allemaal!

Ik heb sinds een kleine week last van een contactslot die niet meer wilt draaien. In het begin moest ik wat kracht zetten en sinds deze ochtend kon ik het met geen mogelijkheid doordraaien. Het is mij toch uiteindelijk gelukt als ik mijn sleutel niet volledig in duw en dan draai (dit lukt overigens ook maar 1 van de 10x).
Echter is het zo dat als hij eenmaal uit zijn eerste stand is het gewoon prima lukt om de auto te starten.

stand 1: Helemaal uit. Stuurslot stand (om hierin te komen moet ik mijn sleutel indrukken en dan tegen de klok indraaien).
stand 2: stroom naar radio en overige accessoires? (hiervoor moet ik mijn sleutel indrukken en dan met de klok meedraaien)
stand 3: stroom naar de motor en dashboard
stand 4: auto starten

Het gaat hier dus fout tussen stand één en twee. Uitzetten van de auto is dus geen probleem, maar het aanzetten (met de klok mee) gaat dus niet meer. Stuur is ook niet op slot. WD-40 heeft ook niet geholpen :(

Vanavond ga ik mijn reserve sleutel proberen, maar ik ben bang dat hij het daar ook niet mee doet.

Is het erg als ik bijvoorbeeld mijn auto uit zet en ik laat hem in stand 2? Heeft dat gevolgen voor een leeglopende accu o.i.d. als ik de radio handmatig uit zet? :?

Betreft een Civic uit 98'

P.S. De auto blijft rijden als ik de sleutel uit mijn contactslot haal 8)7. Dit kon al vanaf dat ik de auto heb gekocht. Geen idee of het daar mee te maken kan hebben?

[Voor 9% gewijzigd door Knamix op 09-11-2018 10:16]

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 19:23

Jasperlamers

Carpe Diem!

Draai eens een beetje aan het stuur tijdens het omdraaien van de sleutel ;)

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Sleutel/slot versleten.

Bij oudere wagens moet je soms met stuur waggelen terwijl je met sleutel draait als het slot onder spanning staat. GEwoon sleutel in het contact en voorzichtig draaien, bij weerstand vasthouden en dan met je andere hand beetje met stuur waggelen en normaal gaat het dan vanzelf.

Edit: als jij je sleutel uit het contact kan halen als die niet in stand 1 staat, mag je er zeker van zijn dat de sleutel en/of slot helemaal versleten zijn. Anders zit dat ding muurvast :D

[Voor 24% gewijzigd door SadisticPanda op 09-11-2018 10:15]

• Knamix
azz_kikr schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:14:
Sleutel/slot versleten.

Bij oudere wagens moet je soms met stuur waggelen terwijl je met sleutel draait als het slot onder spanning staat. GEwoon sleutel in het contact en voorzichtig draaien, bij weerstand vasthouden en dan met je andere hand beetje met stuur waggelen en normaal gaat het dan vanzelf.

Edit: als jij je sleutel uit het contact kan halen als die niet in stand 1 staat, mag je er zeker van zijn dat de sleutel en/of slot helemaal versleten zijn. Anders zit dat ding muurvast :D
Het rare is dat ik mijn stuur lichtelijk kan draaien wanneer hij in stand 1 zit. Hij zit dus niet op "slot".

De auto heb ik nu bijna een jaar en daarvoor heb ik 0 problemen met het uitzetten van mijn auto.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou hier mee uit kijken. Met name omdat die sleutel er ook tijdens het rijden uit kan. Betekent namelijk ook dat ie tijdens het rijden in het stuurslot kan schieten. Dat wil je niet, en op een snelweg al helemaal niet :X

Overigens kan het wel handig zijn (ik heb er ervaring mee met een oude Suzuki Alto): als jij een token of sleutel van een slagboom aan je sleutelbos hebt hangen, kan de motor gewoon blijven draaien terwijl je de slagbom opent :) maar veilig is het niet :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

The Eagle schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:18:
Ik zou hier mee uit kijken. Met name omdat die sleutel er ook tijdens het rijden uit kan. Betekent namelijk ook dat ie tijdens het rijden in het stuurslot kan schieten. Dat wil je niet, en op een snelweg al helemaal niet :X

Overigens kan het wel handig zijn (ik heb er ervaring mee met een oude Suzuki Alto): als jij een token of sleutel van een slagboom aan je sleutelbos hebt hangen, kan de motor gewoon blijven draaien terwijl je de slagbom opent :) maar veilig is het niet :X
Het is nog een wagen met een stand stuurslot, kan geen kwaad al sleutel er uithaalt. Iets recentere wagens slagen electronisch op slot als de sleutel eraf gaat.

Hoef je bij een civic van 98 geen zorgen over te maken.

@op Is normaal dat er wat speling op een stuurslot zit...meer dan paar cm in iedere richting is normaal. Soms heb je pech dat het slot "wringt" met de banden en dan kan je wel wat harder moeten wringen. Maar dat waggelen is normaal, zolang het niet rond draait is voldoende..

• Knamix
Mocht het toch een probleem zijn met het stuurslot, kan ik hem dan in stand 2 laten of gaat mijn accu dan leeg?

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 16:31
Als het een probleem is met je stuurslot zou ik naar een garage gaan ipv auto aan te laten.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Niet met WD-40 gaan klooien, dat is hier niet voor. Gebruik grafietpoeder om het slot te smeren, dat helpt waarschijnlijk al heel veel.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 07:40
Moet een ander contactslot op als ik het zo hoor.
Bij zo'n auto hoeft dat niet duur te zijn.
Maar het moet wel want zo zou ik er zelf nooit mee rijden ivm stuurslot wat er al dan niet op springt zonder sleutel er in. Echt gevaarlijk als je op een klaverblad op de snelweg opeens niet meer kan sturen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee