Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niruana
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-01 20:22
Allen,

Ik overweeg sterk om een Sony A7 III te kopen.
Gisteren winkel binnen gestapt om een Sony A7 III te kopen samen met een 24-70 F2.8 GM maar de verkoper heeft me doen twijfelen en zei dat ik de Nikon Z6 eens sterk moest overwegen.

Wat ik negatief vind aan de Sony A7 III is dat die niet echt weather/water proof is. Zo kan ik op youtube makkelijk enkele filmpjes vinden waar er gewoon water binnen komt met regen. Zelfs met mist crashte die helemaal en ging die wel weer wanneer alles was opgedroogd.

De Nikon Z6 is vrij nieuw heb ik gelezen, doet sommige zaken beter dan de Sony maar het aanbod lenzen is echt heel klein. Ook is het nog maar de eerste generatie mirrorless Fullframe sensor van Nikon. De Nikon is dan wel weer weather proof en heeft veel meer ervaring er in.

Je moet weten dat ik van een Pentax K10D kom die rivieren in Alaska heeft getrotseerd. (ben er in gevallen met camera) en nog steeds perfect werkt.

Ik ken niet zoveel van fotografie maar wil dus een nieuwe camera kopen en wil eentje waar ik vele jaren mee kan toekomen. Ben ook niet van plan om meer dan 1 lens te kopen.
Zelf ben ik fan van native lenzen al lees ik dat Tamron etc schitterende lenzen maakt.

Welke all-round lens zouden jullie aanraden? Vinden jullie dat ik de Nikon Z6 ook moet overwegen, zoja welke lens zouden jullie daar aanraden?

Of wacht ik gewoon tot de Sony A7s III uit komt? Deze zou uitkomen in 2018?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 23:24

the mod man

iets van beeldmaker

niruana schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:02:

De Nikon Z6 is vrij nieuw heb ik gelezen, doet sommige zaken beter dan de Sony maar het aanbod lenzen is echt heel klein. Ook is het nog maar de eerste generatie Fullframe sensor van Nikon. De Nikon is dan wel weer weather proof en heeft veel meer ervaring er in.

Je moet weten dat ik van een Pentax K10D kom die rivieren in Alaska heeft getrotseerd. (ben er in gevallen met camera) en nog steeds perfect werkt.

Ik ken niet zoveel van fotografie maar wil dus een nieuwe camera kopen en wil eentje waar ik vele jaren mee kan toekomen. Ben ook niet van plan om meer dan 1 lens te kopen.
Zelf ben ik fan van native lenzen als lees ik dat Tamron etc schitterende lenzen maakt.

Welke all-round lens zouden jullie aanraden? Vinden jullie dat ik de Nikon Z6 ook moet overwegen, zoja welke lens zouden jullie daar aanraden?
Het is niet de eerste fullframe van nikon, verre van. Het is de eerste mirorrless fullframe van nikon (samen met de Z7)

Native lenzen en Tamron does not compute. Tamron is een third party fabrikant.

Welke lens(en) had je bij je pentax K10? En wat beviel daar wel en niet aan?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 21:14
Waarom zou je willen overstappen? Wat mis je nu aan de K10D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niruana
the mod man schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:08:
[...]

Het is niet de eerste fullframe van nikon, verre van. Het is de eerste mirorrless fullframe van nikon (samen met de Z7)

Native lenzen en Tamron does not compute. Tamron is een third party fabrikant.

Welke lens(en) had je bij je pentax K10? En wat beviel daar wel en niet aan?
Bij de K10D had ik verschillende lenzen van 24 tot 300, nooit iets anders gehad dus kan niet echt zeggen wat ik er wel of niet leuk aan vond. Vond ze gewoon goed en stond versteld dat er nooit stof of water in de lenzen is gekomen.

De K10D is echt een oud toestel (2006) en wil eens iets nieuw.

Op https://www.dxomark.com/Lenses kan ik gewoon weinig vinden voor de Sony A7 III of Nikon Z6.

[ Voor 46% gewijzigd door niruana op 09-11-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ondanks dat ik zelf al jaren Nikon DSLRs gebruik, toch een ander idee:

Waarom kijk je niet eens naar de Pentax K-1 II?
Staat bekend om z'n degelijkheid en prima weather sealed.

wat reviews:
https://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-1-ii-review
https://www.imaging-resou...x-k1-ii/pentax-k1-iiA.HTM
https://www.digitaltrends...ews/pentax-k-1-ii-review/

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 09-11-2018 10:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Je camera kan weather sealed zijn, maar veel lenzen zijn dat niet, zeker bij third party lenzen, zoals Tamron etc. Daar moet je effe diep induiken voor je een teleurstelling koopt.

Ik vind de hierboven genoemde Pentax K-1 II wel een goede, omdat je dan mogelijk je huidige spullen mooi kunt blijven gebruiken.

Ik ben zelf een Nikon man, maar de keuze Z6 vs. A7 zou denk ik toch in het voordeel van Sony gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 23:24

the mod man

iets van beeldmaker

niruana schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:42:
[...]

Bij de K10D had ik verschillende lenzen van 24 tot 300, nooit iets anders gehad dus kan niet echt zeggen wat ik er wel of niet leuk aan vond. Vond ze gewoon goed en stond versteld dat er nooit stof of water in de lenzen is gekomen.

De K10D is echt een oud toestel (2006) en wil eens iets nieuw.

Op https://www.dxomark.com/Lenses kan ik gewoon weinig vinden voor de Sony A7 III of Nikon Z6.
En welke brandspuntafstanden gebruikte je het meest? Welke het minst? Dan is het een heel stuk makkelijker zoeken naar een passende nikon danwel sony danwel thridparty lens.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

niruana schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:02:
Ik overweeg sterk om een Sony A7 III te kopen.
Gisteren winkel binnen gestapt om een Sony A7 III te kopen samen met een 24-70 F2.8 GM maar de verkoper heeft me doen twijfelen en zei dat ik de Nikon Z6 eens sterk moest overwegen.
De Nikon Z6 heeft slechtere AF, een batterij die een stuk minder lang mee gaat, een lagere FPS, meer last van rolling shutter, maar 1 card slot, een touchscreen die je niet voor AF punt selectie kunt gebruiken met de EVF, eye AF die niet heel erg goed werkt etc. t.o.v. de Sony A7 III.

Ik weet niet wat die verkoper verdient met de verkoop van een Nikon Z6 t.o.v. de A7 III, maar dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom hij of zij je richting de Nikon stuurt. Tenzij je echt voor een iets betere grip en weather sealing gaat.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:16
Hier een Nikon gebruiker nu (D7100) die ook aan het kijken is om een overstap te maken naar full-frame en de Z6 en A7iii tegenover elkaar heeft gezet. En ik kom langzamerhand toch steeds meer richting de Sony uit.

Voordelen A7iii tov Z6:
- Betere AF, inclusief eyeAF
- Bij high FPS (10 FPS) nog steeds AF/AE en volledig in 14 bit in raw uncompressed
- Grotere buffer bij continu foto's maken
- Meer lenzen tot beschikking, inclusief lichtsterkere lenzen
- Dubbele memorycard slots

Voordelen Z6 tov A7iii
- Betere weather sealing
- Betere ergonomie
- Betere resolutie EVF en scherm achterop
- 12 FPS te schieten (Maar slechts 5.5 FPS met volledig AF/AE en raw 14 bit)
- Video extern tot 12bit via HDMI met externe recorder (Sony slechts 10bit)

In mijn persoonlijk geval neig ik meer naar Sony. Waarom: voor de ergonomie plak ik eventueel een grip erbij (hoewel die van Nikon erg ergonomisch lijken te zijn). Heb zelf weinig last van weather sealing. Video is niet mijn hoofdzaak, dus 10bit zal voor mij prima zijn. Maar denk meer te hebben aan de dual card slots, meer keuze aan lenzen, en het snellere schieten met mechanische shutter met AF/AE.

Plus wat altijd in mijn achterhoofd blijft: Sony heeft geen andere keus dan volledig inzetten op mirrorless en deze lijn voortzetten. Nikon heeft al eens een eerder mirrorless model soort van in de steek gelaten. Mochten ze echt goed worden, dan kan ik over enkele jaren alsnog weer overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 23:23

Chiron

Moderator Discord
Als je er dingen mee gaat doen als door de blubber en regen gaat struinen in Alaska -> Z6. Maar de K1 II vind ik eigenlijk ook nog niet eens zo'n gekke suggestie, als je al een berg Pentax glas hebt kan je dat daar mooi op kwijt.

Het argument dat je niet zoveel lenzen beschikbaar hebt voor de Z6 volg ik niet zo, prik de FTZ erop en alle Nikkor AF-S f-mount lenzen die ooit zijn gemaakt werken ook. Met name de langere lenzen, die je dan weer niet native bij Sony hebt. Maar dat hangt helemaal af van wat je precies wil gaan fotograferen.

Voor de rest is het met de Z6 vooral een kwestie van wat je al hebt aan Nikon glas (en evt. flitsspul) maar als je from scratch begint zou ik toch eerder voor de A7III gaan (helemaal als je er de 24-70/2.8 GM bij haalt en meer niet).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niruana
Sony A7 III samen met een 24-70 F2.8 GM gekocht, heerlijk toestel & lens. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:16
niruana schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:07:
Sony A7 III samen met een 24-70 F2.8 GM gekocht, heerlijk toestel & lens. Bedankt voor jullie hulp!
Laat effe weten hoe die bevalt. Zoals ik al zei neig ik ook erg naar zo’n soort combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Heel veel plezier ermee! We zien het resultaat wel in een showcase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niruana
dangerpaki schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:14:
[...]

Laat effe weten hoe die bevalt. Zoals ik al zei neig ik ook erg naar zo’n soort combi.
Kopen, niet twijfelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
Weakling schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:57:
[...]

De Nikon Z6 heeft slechtere AF, een batterij die een stuk minder lang mee gaat, een lagere FPS, meer last van rolling shutter, maar 1 card slot, een touchscreen die je niet voor AF punt selectie kunt gebruiken met de EVF, eye AF die niet heel erg goed werkt etc. t.o.v. de Sony A7 III.

Ik weet niet wat die verkoper verdient met de verkoop van een Nikon Z6 t.o.v. de A7 III, maar dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom hij of zij je richting de Nikon stuurt. Tenzij je echt voor een iets betere grip en weather sealing gaat.
Knap dat je dat allemaal kan vertellen als absolute waarheid over een toestel dat niet eens beschikbaar is... Het internet in 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 23:47
Inrage schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:35:
[...]

Knap dat je dat allemaal kan vertellen als absolute waarheid over een toestel dat niet eens beschikbaar is... Het internet in 2018.
Haha, inderdaad. Als we kijken naar de Z7 is het enige punt op het gebied van AF waar het een beetje achterblijft Tracking AF. Alle andere vormen van AF op de Z7 zijn vergelijkbaar met andere top cameras op dit moment, dus gewoon uitstekend. De Z6 zal dan wellicht vergelijkbaar presteren, of misschien zelfs beter, maar dat weten we pas volgende week wanneer de eerste mensen hun Z6 zullen ontvangen (inclusief ik :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Inrage schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:35:
[...]

Er staat al een review van DPR op het net sinds 7 November, en daar worden geen hele lovende zaken over allebeide Nikons Z7 & en Z6 verteld.
https://www.dpreview.com/...m_campaign=traffic_source

[ Voor 0% gewijzigd door paulmedusa op 13-11-2018 08:11 . Reden: Tekstverbetering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
paulmedusa schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:10:
[...]

Er staat al een review van DPR op het net sinds 7 November, en daar worden geen hele lovende zaken over allebeide Nikons Z7 & en Z6 verteld.
https://www.dpreview.com/...m_campaign=traffic_source
Uit dat artikel...
Key takeaways:

Image quality is essentially class-leading, with high levels of detail and good high ISO performance
Dynamic range is good on paper but, like Z7, can reveal a banding pattern if you try to use the deeper shadow regions.
Je kan iets geen review noemen als ze gewoon een ICO & DR test doen. Tientallen andere aspecten van het toestel worden niet besproken. De test zelf is niet eens zo slecht...
Banding heb je op bijna alle mirrorless toestellen in een of andere vorm in deze testomstandigheden.
Het gaat echt om marginale verschillen zoms, misschien moet je stoppen met deze uit te vergroten...
De uiteindelijke review score van de Z7 (die wel uitgebreid gereviewd werd) ligt 1% lager dan die van de Sony A7R III en gelijk aan de D850. Je lijkt wel vertrouwen te hebben in DPReview (anders zou je hun "preview" niet linken denk ik dan) waarom sta je dan niet stil bij de conclusie van hun echte review? marginale verschillen dus, dan komt het aan op wat features te cherrypicken die belangrijk zijn voor jou...

Ik noem het een skill om overal het slechtste uit te halen en dan je conclusie te maken...
Als ik "reviews" zie op YouTube waar het enkel om viewers/likes te doen is dan snap ik wel waar het brand bashen vandaan komt. Maar niemand verplicht je om niet aan mee te doen en gewoon iemand z'n clickbait tittel als absolute waarheid te gaan verkondigen... Soms hoop je toch dat de camera topics niet dezelfde richting ingaan als Apple vs Samsung discussies...

[ Voor 11% gewijzigd door Inrage op 13-11-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 20:25

Garyu

WW

Inrage schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:02:
[...]

Uit dat artikel...

[...]

Je kan iets geen review noemen als ze gewoon een ICO & DR test doen. Tientallen andere aspecten van het toestel worden niet besproken. De test zelf is niet eens zo slecht...
Banding heb je op bijna alle mirrorless toestellen in een of andere vorm in deze testomstandigheden.
Het gaat echt om marginale verschillen zoms, misschien moet je stoppen met deze uit te vergroten...
De uiteindelijke review score van de Z7 (die wel uitgebreid gereviewd werd) ligt 1% lager dan die van de Sony A7R III en gelijk aan de D850. Je lijkt wel vertrouwen te hebben in DPReview (anders zou je hun "preview" niet linken denk ik dan) waarom sta je dan niet stil bij de conclusie van hun echte review? marginale verschillen dus, dan komt het aan op wat features te cherrypicken die belangrijk zijn voor jou...

Ik noem het een skill om overal het slechtste uit te halen en dan je conclusie te maken...
Als ik "reviews" zie op YouTube waar het enkel om viewers/likes te doen is dan snap ik wel waar het brand bashen vandaan komt. Maar niemand verplicht je om niet aan mee te doen en gewoon iemand z'n clickbait tittel als absolute waarheid te gaan verkondigen... Soms hoop je toch dat de camera topics niet dezelfde richting ingaan als Apple vs Samsung discussies...
Ach, hij hoopt gewoon dat er meer mensen naar Sony overstappen om zo een beetje markt te creeren voor meer en goedkopere lenzen voor de E-mount ;) :+.

Ben het wel met je eens, vooral met het "eerst zien en dan geloven" deel. Feit is dat Sony een top-camera levert en je met de keus voor een A7 III sowieso niets fout kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 13-11-2018 10:09 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 08:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kunnen we deze discussie elders voortzetten. TS heeft zijn keuze gemaakt en deze discussie voegt wat ons betreft niet veel meer toe.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1