Toon posts:

DIY buttonbox met schakelbak, handrem enzv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kerst komt eraan en mijn schoonvader en zoon zijn beide gek van simulatie spelen,
kerbal/ets2/ats oftewel race/space meuk.

Nu heb ik een lading knoppen en ik vond een aluminum klemboard en had nog een project box liggen dus met passen en meten heb ik in iedergeval een template klaar om gaten te boren voor de switches. en een scherm.

28x pushbutton (no lock)
7x toggle switch (lock)
1x "powerswitch (lock)
en een 16x8 lcd schermpje
+ 32 rgb leds (4 schakelaars hebben een LED ingebouwd)

Nu heb ik een simpele USB joystick controller board voor 16 knoppen en 4 up/down/left/right knopjes dus 50% van de knoppen zijn als het goed is al "bezet".

Als voeding heb ik een 4 poorts powered usb hub, (2 poorten worden extern gemount in de box)

Nu wil ik met een digispark usb key de overige 16 schakelaars en 32 RGB leds "bedienen"
ik denk hiervoor minimaal 6x een 74HC595 shift register nodig te hebben zelfs 8 meer als ik de kleuren ook nog wil gebruiken.
voor eventueel de schakelpook(shifter) (6 of 8 switches) en de rem (schuifweerstand?of reed-switch)

Op de digispark denk ik wel toe te komen, de schakelaars en LED's van de button box gaan op 1 pin naar 6 master/slave shift-registers. de schakelpook op een aparte pin. en adc(analoog/digitaal :? ) voor de schuifweerstand (rem) dan heb ik nog 2 pins nodig voor het scherm

Online zie ik veel projecten die bergen weerstanden gebruiken of meerdere pins
zelf heb ik kicad gedownload en online simulatie faalt helaas.. en hoop een simulatie/voltage kaart ofzo waarbij ik beetje zie voordat ik ga solderen. :)

Vragen,
Nu denk ik zelf dat ik met de "rem" wellicht een probleem krijg omdat de digispark wellicht geen conversie heeft van analoog / digitaal wat ik denk nodig te hebben voor de schuifweerstand.

En op dit moment zie ik een enorme berg parts nodig voor elk knopje en RGB led (weerstanden vooral) hoe kan ik dit het beste reduceren ? elke led / knop moet apart bedienbaar zijn.
als ik bv met een paar shift registers en paar weerstanden af kan zou ik al heel blij zijn.

ps heel heel lang geleden heb ik ooit wat met pcb-desing/parts enzv gedaan heb en ik ben er zeker van dat het makkelijker kan.. keyboards werken ook met simpel design .. maar hoe keer ik het om voor de LED's ?

Tja vanalles

Alle reacties

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 09:12
Je kunt programmeren? Kijk eens naar dit: https://www.instructables...-Game-ControllerJoystick/

Dan kun je dingen zelf inrichten zoals je wilt. Daarnaast: zowel knoppen als leds kun je multiplexen, daarmee kun je het aantal I/O dat je nodig hebt reduceren.
Ipv gewone RGB leds zou je ook WS2812 achtige leds kunnen kiezen, deze gebruiken een bus systeem, daarmee kun je ze nog steeds individueel aansturen.

Om, als je voor de rem een schuifweerstand gebruikt, van analoog naar digitaal te gaan kun je eenvoudig een comparator gebruiken.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De digispark heeft maar 6 pinnen en ik heb er al 2 nodig voor de shifter,

ik denk dat ik de leds voor nu laat liggen ..

ik heb een adc erbij liggen

[Voor 11% gewijzigd door vso op 12-11-2018 14:07]

Tja vanalles

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee