Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring afdrukken groot formaat alu dibond, waar bestellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Recentelijk ben ik verhuisd naar een nieuw appartement in Amsterdam en ik wil daar in de eethoek één van m'n panorama's die ik tijdens m'n vakantie naar Californië en Nevada in 2016 heb gemaakt aan de muur hebben.

Het gaat om deze foto:

klikbaar voor grotere versie

Samengesteld uit 9 foto's in portretstand geschoten met Canon 600D + 10-22 f/3.5-4.5 @ 15 mm 1/200 f/7.1 ISO100. In volledige grootte is de resolutie 9439x4931 pixels.

Ik wil de foto laten afdrukken op aluminium dibond met fotopapier - dus niet de variant waarbij het direct op het aluminium zelf gedrukt wordt - op een formaat van 199,8 x 104,4 cm. Dit komt neer op 120 ppi, wat voor dat formaat wel genoeg zou moeten zijn.

Vandaag zijn de nieuwe eetkamertafel en -stoelen binnen gekomen en heb ik al een wat beter beeld van hoe het er uit gaat zien. Nu ziet het er zo uit:

En dit is met de foto er in op schaal:

Belichting klopt natuurlijk niet met de muur, daar heb ik nu verder niks aan gedaan, is meer voor het idee.

De tafel is overigens 220x100 cm en de dichtstbijzijnde zijde van de tafel staat op 230 cm van de muur. Dat geeft een idee van de kijkafstand, al zullen mensen de foto ook wel vanaf de andere kant van de tafel bekijken en dan is de kijkafstand maar een meter. De doos op de grond geeft aan tot waar de servieskast die ik op het oog heb zou komen.

Nu de grote vraag: waar bestellen?

Ik heb al bij diverse winkels het contactformulier ingevuld om te vragen of dit formaat mogelijk is. Wat mij een beetje tegen staat is dat vragen over soft proofen en CMYK kleurprofiel van de printer structureel genegeerd worden, dus zit er over te denken om eerst maar het kleinst mogelijke formaat te bestellen als ik eenmaal een idee heb waar ik wil gaan bestellen als color check.

DrukkerMogelijk?
Foto Op Aluminiumja, aangepast formaat
Pixumin afwachting
My Poster200x100 standaardmaat
Aluminium Landaangepaste formaten van 10x10 tot 300x125 per cm standaard te bestellen

Voor de rest eigenlijk geen drukkers kunnen vinden die überhaupt formaten hadden die in de buurt kwamen, dus verder ook niet naar geïnformeerd.

Afgaande op de websites neig ik het meest naar Alu-dibond fine-art Hahnemühle van My Poster, voor 200x100 inclusief aluminium galerie ophangsysteem 180x80 en verzending zou ik dan op een kleine €400 uitkomen. Precies dezelfde opties qua afdruk kunnen ook op 20x10 voor €15, wat mooie optie is voor color check.

Bij Aluminium Land ben ik met vergelijkbare opties rond de €480 kwijt.

PosterXXL was ik ook nog tegen gekomen, maar die krijgen erg slechte beoordelingen. Foto Op Aluminium heb ik een offerte van gekregen, maar twijfel of die wel klopt, want prijs is lager dan die van standaardmaat 180x120. Heb ook minder professioneel gevoel bij hen. ProFotoNet doet helaas geen aangepaste formaten en zou waarschijnlijk ook erg duur worden voor dat formaat als het wel kon kijkend naar hun prijzen.

Pixum is nog even afwachten, maar valt denk ik ook af, want hebben alleen directdruk op grote formaten (> 75x50) op aluminium dibond.

Beste antwoord (via Kid Jansen op 03-12-2018 15:20)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Van je rijtje ken ik alleen Pixum. Weret vrij zeker dat Gallery Color en White Wall deze maat ook wel af kunnen drukken voor je. Die zijn allebei erg goed maar daar ga je het zeer waarschijnlijk niet voor 400 euro redden....

En 120 ppi is prima hoor voor zo'n grote afdruk. Altijd leuk zo'n plaat zo groot af laten drukken.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Van je rijtje ken ik alleen Pixum. Weret vrij zeker dat Gallery Color en White Wall deze maat ook wel af kunnen drukken voor je. Die zijn allebei erg goed maar daar ga je het zeer waarschijnlijk niet voor 400 euro redden....

En 120 ppi is prima hoor voor zo'n grote afdruk. Altijd leuk zo'n plaat zo groot af laten drukken.

• Kid Jansen
  • Niet online
Ga ik naar kijken en indien nodig even contact mee opnemen, thanks! Zeker leuk zo'n foto in het groot afdrukken, zeker omdat het een zelf geschoten foto is. Toch anders dan wanneer je een stockfoto laat afdrukken.

Formaat heb ik ook wel nodig, want is een gigantische muur. Net onder het plafond is het de korte zijde van de woon-/eetkamer + de lange zijde van de keuken, wat samen 877 cm is. Wordt nu al onderbroken door de tweede koelkast (net zichtbaar op de foto) en straks dus ook nog door de servieskast, maar zeker toen er nog niks stond was het echt een enorm oppervlak.

EDIT: Gallery Color heeft ook Hahnemühle Fine-Art Dibond en heeft daarbij zelfs nog de keuze uit 5 varianten Hahnemühle fotopapier en je kan custom maten tot 300x156 cm zelfs per millimeter opgeven. Ze zijn alleen wel een stuk duurder dan My Poster, want 199,8 x 103,9 (precies 120 ppi) is daar €625 inclusief ophangsysteem.

Ik heb een demopakket besteld hier, daar zitten diverse varianten alu dibond in en ook de Hahnemühle fine art papiersoorten, alleen niet de combinatie van die twee.

White Wall valt af, want los van het feit dat ik gek wordt van de selectietool op hun site die iedere keer op z'n bek gaat bij de aangepaste formaten was het al snel duidelijk dat die nog weer een stuk duurder is.

[Voor 45% gewijzigd door Kid Jansen op 09-11-2018 12:03]

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 24-05 14:10
Kid Jansen schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:56:
[..]
White Hall valt af, want los van het feit dat ik gek wordt van de selectietool op hun site die iedere keer op z'n bek gaat bij de aangepaste formaten was het al snel duidelijk dat die nog weer een stuk duurder is.
Ik neem aan dat je white wall bedoelt en niet hall? Ik heb zelf ook goede ervaringen met https://www.whitewall.nl voor zowel fotoafdrukken (ook grote: 80cm+) als dibond (ook grote: 1,5m+). Toegegeven de tool is wat onhandig en heeft wat tijd nodig om door te krijgen hoe je instellingen voor elkaar krijgt, maar het afdruk resultaat is altijd erg goed. Ik zou het zeker nog een keer proberen.

Mocht je het nog een keer proberen: ze hebben op de homepage ook kortingscodes momenteel, vergeet deze niet toe te voegen :)

edit: white wall is inderdaad wel wat duurder. Voor goedkopere afdrukken ga ik meestal naar profotonet, maar ik zie dat die niet de grotere formaten op dibond hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Jur_ op 09-11-2018 12:07]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:51
Probeer https://grootsgedrukt.nl/ eens...

Daar heb ik in het verleden zakelijk mee te maken gehad en daar hanteerden ze toen altijd schappelijke prijzen.

• Kid Jansen
  • Niet online
Jur_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:56:
Ik neem aan dat je white wall bedoelt en niet hall?
Foutje, fixed.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met https://www.whitewall.nl voor zowel fotoafdrukken (ook grote: 80cm+) als dibond (ook grote: 1,5m+). Toegegeven de tool is wat onhandig en heeft wat tijd nodig om door te krijgen hoe je instellingen voor elkaar krijgt...
Ik kreeg steeds dat hij instellingen weggooide en terug ging naar een ander product. Dan had ik een variant van dibond geselecteerd en zat ik ineens op acryl als ik custom afmetingen had geselecteerd en opgeslagen. Ook werkte de custom afmetingen vaak niet en kwam ik na het opslaan ineens weer op een standaard afmeting uit. En de maximum afmetingen wisselde steeds, ene keer was het max 180 breed, dan weer 190, dan weer 200 en dan ineens 156.8, ook als ik de afbeelding in Photoshop vergrootte naar een nog eens anderhalf keer hogere resolutie.

Verschillende browsers geprobeerd, tussendoor afgesloten en CCleaner gedraaid, incognito, allemaal zelfde gezeik, dus was er vrij snel klaar mee. Daarnaast kwam ik voor 180 breed bij hun premium fotopapier dibond optie al op zo'n €800 uit, als 200 daar überhaupt kan zal dat dus zeker wel rond de €900 zitten. Hun standaard fotopapier dibond optie was al bijna net zo duur als de Hahnemühle Fine-Art optie van Gallery Color en stuk duurder dan de vergelijkbare optie van My Poster.
maar het afdruk resultaat is altijd erg goed. Ik zou het zeker nog een keer proberen.

Mocht je het nog een keer proberen: ze hebben op de homepage ook kortingscodes momenteel, vergeet deze niet toe te voegen :)
Zal wel even kijken of ik daar ook een proefafdruk van zelfde product op klein formaat kan laten maken.
MicGlou schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:08:
Probeer https://grootsgedrukt.nl/ eens...

Daar heb ik in het verleden zakelijk mee te maken gehad en daar hanteerden ze toen altijd schappelijke prijzen.
Zie op hun site geen aluminium dibond opties en kan er met Google ook niks over vinden met site:grootsgedrukt.nl. Weet je zeker dat het daar kan?

[Voor 5% gewijzigd door Kid Jansen op 09-11-2018 12:16]

• Kid Jansen
  • Niet online
Krijg nou niet direct een positief idee bij My Poster als ik reactie op m'n vragen zo lees. Al geconverteerd naar het juiste ICC profiel is niet mogelijk, dus je moet er maar van uit gaan dat ze de conversie goed doen. Als ik aanleveren in ProPhoto RGB zou het wel goed moeten gaan verwacht ik, die heeft dezelfde primairen als de working space van Lightroom en dat is ook de kleurruimte waar ik softproof en conversie vanuit heb gedaan in Photoshop.

Groter dan 100 MB is ook niet mogelijk, terwijl de afbeelding als TIFF rond de 265 MB is. Kan natuurlijk gewoon in JPEG aanleveren en compressie zo laag mogelijk zetten, maar als je TIFF ondersteunt en op grote formaten drukt is het natuurlijk vreemd om limiet op bestandsgrootte van 100 MB te hebben...

Wordt denk ik gewoon de testdruk afwachten, zal die vanavond maar bestellen. Ook benieuwd naar demopakket van Gallery Color, zal ook ergens deze week wel binnen komen.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:54

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je kwaliteit wil met alle opties die je nu mist moet je bij Whitewall bestellen. Veruit niet de goedkoopste maar heeft wel de beste kwaliteit!

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• Kid Jansen
  • Niet online
@Ventieldopje ook beter dan Gallery Color?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daar heb ik geen ervaring mee maar kijkende op hun site zal dat ook niet verkeerd zijn. Whitewall heeft echter een groter assortiment high-end spul en ik weet uit ervaring dat je er alles heen kan sturen in de hoogste kwaliteit (TIFF is dus geen probleem):
Bij WhiteWall kunt u bestanden tot 1GB in JPG- of TIF-indeling uploaden. Uw bestand moet minimaal 0,4 megapixel groot zijn (i.e. 700 x 700 pixels). De maximale grootte voor fotobestanden is beperkt tot 625 megapixel.
Uit de FAQ.

www.maartendeboer.net

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06 21:45

Deathchant

Don't intend. Do!

Wellicht niet het antwoord dat je zoekt; je zult vast en zeker alternatieven van alu dibond overwogen hebben, maar toch snijd ik het nog eens aan: heb je al eens naar Xpozer gekeken?

Dit is zeer dun "posterachtig" kunststof die je met een H-frame kunt ophangen, vederlicht al zeg ik het zelf. Het komt in een driehoekige koker, met de poster opgerold en ná het uitrollen kun je meteen ophangen, dus er komt geen krul in zeg maar.
Superkwaliteit fotoafdruk met een klein beetje afstand van de muur voor een schaduweffect, zo goed heb ik het nog nergens anders gezien. Geen glans, dus totaal geen spiegeling. Ik ben echt zeer tevreden.

Ze gaan ook tot vrij grote maten:
https://xpozer.com/nl/shop/

Kijk even naar het 200x100cm Single Pack . Dat zou je dan 169,95 kosten en je moet voor deze afmetingen minimaal een resolutie aanleveren van 7560 x 2520, dus met jouw foto zit je ruim goed.

Ik woon in Z-Limburg, en ik heb 2 Xpozers ophangen, dus als je in de buurt bent, stuur maar een DM en dan kun je eens komen kijken.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Je zou mogelijkheden bij saal-digital ook eens kunnen onderzoeken.

[Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 13-11-2018 15:16]

• Kid Jansen
  • Niet online
@Deathchant had al redelijk zinnen gezet op alu dibond, maar dit scheelt wel een hoop qua prijs. Zie dat ze 21 cm brede proefafdruk leveren voor €5,95. Met mijn foto wordt het dan dus 21x11 cm. Kan voor dat geld allicht eens kijken of het wat is.

Limburg is overigens niet een hoek waar ik vaak kom. Toevallig drie maanden geleden in Maastricht gestopt voor diner onderweg naar de Ardennen voor een bachelor party weekend, daarvoor was ik jaren niet in Limburg geweest, maar bedankt voor het aanbod.

@begintmeta zal ik ook naar kijken

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

begintmeta schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:16:
Je zou mogelijkheden bij saal-digital ook eens kunnen onderzoeken.
Als je dat doet zou ik toch wel even goed kijken naar de échte ervaringen van mensen. Ik vind het echt een nare budget tent die niks doet dan mensen cadeaubonnen geven om hun diensten uit te proberen zolang je maar een mooi positief verhaaltje post.

www.maartendeboer.net

• begintmeta
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:31:
[...]

Als je dat doet zou ik toch wel even goed kijken naar de échte ervaringen van mensen. Ik vind het echt een nare budget tent die niks doet dan mensen cadeaubonnen geven om hun diensten uit te proberen zolang je maar een mooi positief verhaaltje post.
Ik heb maar heel beperkt ervaring met die zaak, wat profafdrukken en een boekje hadden ze toen prima gedaan. (geen cadeaubonnen trouwens)

• Kid Jansen
  • Niet online
Ben bang dat ik toch de portemonnee moet gaan trekken, ook reactie terug van Pixum: ICC-profiel van printer voor softproofen en conversie is niet beschikbaar en werd me gevraagd de foto in sRGB aan te leveren... Een foto met veel bomen en begroeiing en dan ga je starten met je RGB-kleurruimte waarvan het groen zo ongeveer tegen geel aan ligt en die maar zo'n 70% van Pointer's gamut afdekt.

Waarom is het zo moeilijk echt om voor zo'n product, toch niet bepaald je standaard Hema 15x10 afdrukken, een leverancier te vinden die wel een professionele workflow heeft...

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:43
Je kan ook in Z/W printen op blank Dibond, dit geeft een heel mooi effect,
dit hebben we gedaan voor een cadeau voor een kennis.

• Kid Jansen
  • Niet online
@absrnd ben ik mee bekend, maar ben sowieso een beetje een kleurenfreak (afgelopen drie jaar niet zo actief meer hier op GoT, maar nog wel terug te vinden in m'n oude reacties en reviews) en deze foto leent zich ook niet zo goed voor zwart-wit vond ik zelf. Dat zou ik eerder doen met een architectuurfoto, bijvoorbeeld van New York.

• Kid Jansen
  • Niet online
Bij My Poster en Xpozer zijn proefafdrukken besteld. Bij Gallery Color bevestig ik deze vanavond, maar demopakket heb ik wel al binnen gekregen. Bij Pixum wacht ik nog op een reactie op een mail.

Tot nu komt Gallery Color het meest professioneel en behulpzaam over, reageren ook verreweg het snelst. Zijn van de overgebleven opties wel het duurst, maar heb bij hen wel het meeste vertrouwen in de kwaliteit en door service hebben ze nu extra streepje voor, maar de proefafdrukken doorslaggevend, want gaat me uiteindelijk om het resultaat.

• Kid Jansen
  • Niet online
Proefafdrukken van Gallery Color en Xpozer zijn binnen. Die laatste valt echt meteen al af. Ik had die als eerste binnen gekregen op 21x11 en was eigenlijk meteen al niet echt onder de indruk, maar nu ik ook de samples binnen heb van Gallercy Color is het echt een no contest. Is dan wel vele malen duurder, maar ook wel op echt alle vlakken beter: scherpte, kleuren, contrast, matheid.

Bij Gallery Color had ik een 38x20 kleine variant van de volledige foto en een 30x20 100% crop besteld. Allebei zien er uitstekend uit en de scherpte van de 100% crop is prima vanaf ongeveer een halve meter en dichterbij dan dat zal je toch niet staan, want het dressoir dat er onder komt is 45 cm diep. Beide zijn overigens alleen Hahnemühle Photo Rag Bright White fotopapier, maar nog niet verlijmd met aluminium dibond.

De sample van My Poster zou ook nog deze week binnen moeten komen. Die ligt nu nog in Keulen in een sorteercentrum van DHL en doet er helaas erg lang over, want vrijdag al verzonden. Dat is een 20x10 sample, maar dat is er wel één van het uiteindelijke product, dus Alu-dibond fine-art Hahnemühle van My Poster.

Alle andere aanbieders zijn al afgevallen vanwege de prijs, slechte service / onprofessionele workflow, niet kunnen (of willen) leveren van proefafdrukken of niet kunnen leveren van het uiteindelijke formaat.

Vrijdag overigens ook de buffetkast en dressoir besteld die er naast (rechts) en onder komen te staan en vervolgens nieuwe photoshop gemaakt van hoe het eindresultaat er ongeveer uit zou moeten komen te zien. Op basis daarvan neig ik nu ook naar 220x115 i.p.v. 200x104, maar dat kan alleen als ik voor Gallery Color ga. Het zou er dan ongeveer zo uit komen te zien.

klikbaar voor groot

Misschien dat ik de foto nog iets lager hang, maar wil eigenlijk ook niet dat als ik dingen op het dressoir zet (wat zeker gaat gebeuren) dat die dan teveel voor de foto zitten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben blij dat je eerst wat proefdrukken hebt laten maken om idd te kijken wat bij je smaak past. Ikzelf was erg tevreden over de kwaliteit, scherpte, kleur en contrast van de xpozers. Het is gewoon 1 op 1 wat ik op de monitor zie. Geen flares, spiegeling door glas of een ander "zogenaamd" mat oppervlak of color shifting nadat de zon erop geschenen heeft.

Overigens, die MyPoster voorbeeldafdruk die je gaat krijgen, die is dus papier óp dat dibond? Naar mijn weten was Hanemule papier echt van dat zeer goeie "jicklee print" achtig papier...wat voegt dibond dan nog toe, mixt zich dat met het papier waarbij er nóg meer contrast in gaat zitten ofzo?

Je had ook een samplepakket gevraagd bij Whitewall.nl? Zij sturen je dan vanalles op met een foto van een luchtballon op allerlei mediums en papiersoorten voor 7,95 meen ik, dus mocht MyPoster je ook nog niet goed bevallen kun je dat allicht ook eens proberen. Ik vind whitewall overigens wel erg prijzig. En helaas is het dan niet met je eigen foto.

Als ik een subjectief commentaar mag geven over je foto: ik vind em erg tonemappig (het "cartoonige" HDR effect van vroeger) overkomen, waardoor de belichting vrij onnatuurlijk overkomt. Nou kan ik me voorstellen dat je voor een soort van "art foto" dit met opzet gedaan hebt. Of is dit soort bewerking iets wat je zelf mooi vindt? Ik weet, tis een beetje een retorische vraag (waarom zou je anders de foto zo groot willen), maar ik was gewoon benieuwd ;)

• Kid Jansen
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:56:
Ik ben blij dat je eerst wat proefdrukken hebt laten maken om idd te kijken wat bij je smaak past. Ikzelf was erg tevreden over de kwaliteit, scherpte, kleur en contrast van de xpozers. Het is gewoon 1 op 1 wat ik op de monitor zie. Geen flares, spiegeling door glas of een ander "zogenaamd" mat oppervlak of color shifting nadat de zon erop geschenen heeft.
Het klopt inderdaad wel redelijk goed met wat ik op m'n scherm zie, maar wat ik bij de Xpozers voorbeeldafdruk had is vooral een beetje buspostereffect om het zo maar even te noemen, je merkt echt dat de inktkleuren op verschillende plaatsen worden gedrukt en daardoor niet een mooie gradiënt krijgt maar meer een wolk van kleine stipjes. Daarnaast waren de struiken in het eerst deel van de achtergrond (de berg zelf is natuurlijk de achtergrond) heel erg onscherp, dat was echt niet meer dan een waas van groene stipjes.
Overigens, die MyPoster voorbeeldafdruk die je gaat krijgen, die is dus papier óp dat dibond? Naar mijn weten was Hanemule papier echt van dat zeer goeie "jicklee print" achtig papier...wat voegt dibond dan nog toe, mixt zich dat met het papier waarbij er nóg meer contrast in gaat zitten ofzo?
Dat papier wordt op dibond gelijmd. Je hebt dan dus aluminium, kunststof, aluminium, papier. Voor de afdruk zelf is er geen verschil met een afdruk op alleen het papier zelf. Het is meer het totale product: geen lijst nodig en zwevend op de muur.
Je had ook een samplepakket gevraagd bij Whitewall.nl? Zij sturen je dan vanalles op met een foto van een luchtballon op allerlei mediums en papiersoorten voor 7,95 meen ik, dus mocht MyPoster je ook nog niet goed bevallen kun je dat allicht ook eens proberen. Ik vind whitewall overigens wel erg prijzig. En helaas is het dan niet met je eigen foto.
Nee, bij White Wall uiteindelijk niks besteld, omdat ik zwaar ruzie had met die configurator van ze op de site. Daarnaast konden ze voor zover ik kon zien het formaat dat ik wilde toch niet leveren en waren ze absurd duur, nog veel duurder dan Gallery Color. Bij Gallery Color heb je overigens hetzelfde. Ik heb daar een gratis demopakket besteld (alleen verzendkosten) waar vrijwel alle producten in zitten en vervolgens heb ik twee proefafdrukken van m'n eigen foto besteld op het juiste fotopapier. Doordat er voor de afdruk zelf geen verschil in zit waren die proefafdrukken alleen op Hahnemühle Photo Rag Bright White fotopapier zonder dus de aluminium dibond erachter, maar dat maakt voor het beoordelen van scherpte, contrast, kleuren en reflectie dus niet uit. Alles bij elkaar, dus ook inclusief de verzendkosten, was ik voor de twee bestellingen daar samen een kleine €20 kwijt.
Als ik een subjectief commentaar mag geven over je foto: ik vind em erg tonemappig (het "cartoonige" HDR effect van vroeger) overkomen, waardoor de belichting vrij onnatuurlijk overkomt. Nou kan ik me voorstellen dat je voor een soort van "art foto" dit met opzet gedaan hebt. Of is dit soort bewerking iets wat je zelf mooi vindt? Ik weet, tis een beetje een retorische vraag (waarom zou je anders de foto zo groot willen), maar ik was gewoon benieuwd ;)
Haha, dat commentaar krijg ik vaker hier op GoT inderdaad. Zal inderdaad wel mijn smaak zijn. Ik trek vrijwel altijd met landschappen de highlights sterk terug in Lightroom en schroef de shadows juist flink op. Vervolgens schroef ik de whites op totdat de lichtste delen van de foto op het randje van clippen zitten en hetzelfde doe ik met terugschroeven van de blacks. Dat zorgt er zeker met afdrukken voor dat je optimaal gebruik maakt van het dynamisch bereik van de broninformatie en het reproduceerbare dynamisch bereik van de afdruk (wat veel lager is dan dat van een scherm), maar geeft wel dit effect.

Op de afdruk ziet dit er overigens een stuk beter uit dan op het scherm. Voor digitale toepassingen zou ik dit effect waarschijnlijk wel wat minder doen.

Zou denk ik al helpen met natuurlijkere belichting als ik een camera zou hebben die niet zo'n waardeloos dynamisch bereik heeft. Mooiste zou natuurlijk Nikon D850 of Sony A7R III zijn, die beide een gigantisch dynamisch bereik hebben van bijna 15 stops in de laagste ISO-stand.

Wat ik zelf juist niet natuurlijk vind ogen is hoe landschapfoto's uit de camera komen, waarbij alle donkere delen veel te donker zijn en alle lichte delen zoals de lucht vrijwel volledig uitgebrand, zo zag het er in het echt namelijk ook niet uit, ook niet door de zoeker. Dat komt echt door de beperking van de sensor. Zo'n foto als dit zal in werkelijkheid een dynamich bereik van meer dan een miljoen op één hebben (de zon zit ook in beeld, achter de bomen rechts), dus 20+ stops, de 600D komt niet verder dan 11,5 stops.

• Kid Jansen
  • Niet online
Sample van My Poster is nu ook binnen. Heb een side-by-side vegelijking gedaan met de samples van Gallery Color en ook dit is echt een no contest.

Weet niet wat ze bij Gallery Color anders doen, maar kleuren en vooral contrast en scherpte zijn zoveel beter. Zou aan dat Hahnemühle Photo Rag Bright White papier kunnen liggen (My Poster is ook Hahnemühle papier, maar duidelijk een andere variant). Van alle samples in het demopakket was die wel verreweg het scherpst en had het beste contrast en dat zie je nu ook duidelijk terug als ik m'n samples van eigen foto vergelijk met die van andere leveranciers.

Zal dus wat dieper in de buidel moeten tasten, maar wel de moeite waard als ik zie hoe groot het verschil is. Bijkomend voordeel is dat ik bij Gallery Color alles tot 3m breed per mm kan bestellen, dus die ca. 220x115 cm is daar geen enkel probleem.

In het demopakket van Gallery Color zat ook nog een foto op lichtdoorlatend "fotopapier" voor lichtbakken. Als ze een beetje stijlvolle dunne lichtbak hebben is dat misschien nog wel een gaaf idee voor op de slaapkamer boven het hoofdbord van het bed met deze foto:

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Oef, ja dan moet je de beurs gaan trekken idd, maar dan heb je wel écht wat je wilt. Ik ben benieuwd hoe het dan uiteindelijk wordt.

offtopic:
En idd, een foto komt nooit "goed" uit de camera nee :) Ik schiet ook altijd in RAW en mijn vriendins SOOC-jpg's van haar Fuji zien er beter uit ;)
Overigens vind ik zelf de highlights juist mooi, ik zorg dat ik met shift ingedrukt een dubbelklik op de whites en blacks doe en shadows naar eigen smaak oprek totdat ik het natuurlijk vind ogen. Highlights doe ik meestal lokaal wat bijwerken omdat ik niet wil dat het effect heeft op de hele foto, maar enkel op de highlights in de lucht ofzo.

• Kid Jansen
  • Niet online
Dit is het origineel na samenvoegen tot een panorama:

Had achteraf gezien misschien 1/3 stop korter moeten belichten, want zwart clipt net niet, maar wit clipt al behoorlijk tussen de bomen rechts waar de zon zit.

Hieronder een wat minder extreme bewerking. Verschil zit vooral in hoeveel highlights terugschroeven en de hoeveelheid clarity.

• HMJ
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 26-03-2020

HMJ

Jelle Hansma

Geen idee of je inmiddels al hebt besteld, maar ik heb voor een vriend een foto op dibond laten drukken (120x80) bij photogifts en was daar wel zeer over te spreken eigenlijk. Als je nog niet hebt besteld misschien de moeite waard te bekijken.

edit: en zie nu dat ze daar ook nog eens 35% korting hebben t/m 5 dec. <+:)

[Voor 11% gewijzigd door HMJ op 03-12-2018 19:36]

www.hansjellema.nl | Facebook

• Kid Jansen
  • Niet online
@HMJ Nog niet besteld, maar keuze staat eigenlijk al vast op Gallery Color en dan specifiek de Hahnemühle Photo Rag Bright White Fine Art fotopapier op aluminium dibond. Is dan weliswaar niet echt aluminium dibond qua product, omdat de foto dan gewoon op papier gedrukt wordt en niet op de coating op het aluminium zelf (of geborsteld aluminium). Dat maakt voor de uitstraling (geen lijst, zwevende effect op muur) echter niet echt uit, want dat blijft hetzelfde.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kid Jansen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:55:
@HMJ Nog niet besteld, maar keuze staat eigenlijk al vast op Gallery Color en dan specifiek de Hahnemühle Photo Rag Bright White Fine Art fotopapier op aluminium dibond. Is dan weliswaar niet echt aluminium dibond qua product, omdat de foto dan gewoon op papier gedrukt wordt en niet op de coating op het aluminium zelf (of geborsteld aluminium). Dat maakt voor de uitstraling (geen lijst, zwevende effect op muur) echter niet echt uit, want dat blijft hetzelfde.
Is dus nog steeds alu-dibond ;) Je hebt echter directdruk (wit en alu) en op echt fotopapier. Dan ook nog met en zonder acryl laag.. allemaal alu-dibond.

www.maartendeboer.net

• Kid Jansen
  • Niet online
True, maar met fotopapier ziet de foto zelf er niet anders uit dan wanneer deze alleen op het fotopapier gedrukt wordt zonder de aluminium dibond erachter. Het is dan meer de manier van ophangen / niet nodig hebben van een lijst.

Wit dibond direct druk oogt naar mijn mening een beetje cheap. Qua scherpte, contrast en kleuren haalt het het gewoon niet vergeleken met de fine art fotopapier varianten. Brushed is dan wel weer een mooi product, maar totaal niet geschikt voor mijn foto.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kid Jansen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:07:
True, maar met fotopapier ziet de foto zelf er niet anders uit dan wanneer deze alleen op het fotopapier gedrukt wordt zonder de aluminium dibond erachter. Het is dan meer de manier van ophangen / niet nodig hebben van een lijst.

Wit dibond direct druk oogt naar mijn mening een beetje cheap. Qua scherpte, contrast en kleuren haalt het het gewoon niet vergeleken met de fine art fotopapier varianten. Brushed is dan wel weer een mooi product, maar totaal niet geschikt voor mijn foto.
Klopt helemaal :) Direct druk is direct ruk vind ik, een foto hoort gewoon op echt goed fotopapier.

www.maartendeboer.net

• begintmeta
  • Niet online
Belichting op fotopapier of print op papier?

• Kid Jansen
  • Niet online
Varieert per leverancier, beide kom je tegen. Als het print is dan vaak wel hoogwaardige kwaliteit met 12 inktkleuren, zodat ook lichte kleuren en sterk verzadigde kleuren nauwkeurig geprint kunnen worden.

• Kid Jansen
  • Niet online
Iedereen hier, maar vooral @sys64738 en @Ventieldopje, heel erg bedankt voor de adviezen. Ik heb maandag m'n panorama binnen gekregen van Gallery Color en gisteravond opgehangen. Zoals eerder al aangegeven had ik gekozen voor Hahnemühle Photo Rag Bright White Fine Art fotopapier op aluminium dibond, maar ik heb uiteindelijk wel een wat kleiner formaat gedaan, omdat dat beter oogde met het formaat van de rest van de meubels: het is uiteindelijk 174 x 91 cm geworden. Heel erg tevreden met het resultaat. Vanmiddag ook voor het eerst bij goed daglicht kunnen zien en dan ziet het er geweldig uit.

Dit is het eindresultaat:

Als je vanaf de andere kant van de kamer er recht naar kijkt hangen wel de lampen boven de tafel er voor. Maar als je aan tafel zit zie je die niet zoals op de onderste foto te zien is en er is ook genoeg ruimte tussen de tafel en het dressoir om de foto van dichtbij te bekijken zonder er helemaal met je neus bovenop te zitten en op die afstand is de scherpte ook nog steeds erg goed.

De groothoeklens vertekent overigens best wel, want in het echt lijkt de foto nog een heel stuk groter. Het trekt meteen de aandacht als je de kamer binnen loopt.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ja netjes hoor. Erg mooi resultaat. En 174 breed is ook niet niks...

Blij dat ik mijn steentje heb kunnen bij dragen. Hopelijk ga je hier nog lang plezier aan beleven.

• chrisnov
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 05-08-2019
Wat ik uit de reacties nog niet lees is de mogelijkheid om ipv direct druk dat je ook een foto op aluminium kan laten sublimeren. Dit geeft een fantastisch scherp resultaat. Zeker ook eens de moeite om eens te proberen.

• Jojakim
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-05 11:05
Beetje late reactie hier, maar direct op aluminium is beslist niet dezelfde kwaliteit als een afdruk op een fine art papier als Photorag. Het is ook dye-inkt versus pigment-inkt. Voor een chique print wil je uiteraard het laatste, want dye-inkten kunnen afhankelijk van plaatsing tov daglicht snel verkleuren, waar een goede pigmentprint zeker 60 jaar kleurstabiel kan blijven.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True