Toon posts:

Oude PC nog up te graden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tennewenne
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-01-2019
Hallo beste tweakers,

Ik heb een oude PC staan met redelijk willekeurig bijeengeraapte onderdelen. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om deze redelijk efficient (lees: goedkoop en met behoud van zoveel mogelijk onderdelen) te upgraden zodat ik er goed op kan gamen.

Mijn doel is om:
1) er Starcraft 2 en Overwatch op 1080p 60fps medium/high graphic settings op te kunnen spelen. Starcraft 2 ook in lategame potjes met 8 spelers.
2) er redelijk complexe Google sketchup modellen mee te kunnen bewerken

Dit is wat ik nu heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55A-G55€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GeForce GTX460 OC2€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 149,75€ 149,75
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Eizo Flexscan EV2333WH Zwart Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1333C8€ 0,-€ 0,-
1Huntkey HK700-52PP€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,75

Dit alles zit in een redelijk ruime behuizing van coolermaster waar ik het precieze modelnummer niet van kan vinden.
van de RAM heb ik er 4

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Starcraft 2 en overwatch op 1080p 60 fps medium/high graphic settings
2) Google Sketchup

Wat is je budget?
Ik ben op zoek naar minimale kosten om aan bovenstaande eisen te voldoen. Max is 900 euro, maar ik hoop voor een stuk minder klaar te zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een slecht gefundeerde lichte voorkeur voor Intel en Nvidia

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
liever geen herrie uit de kast bij lage workload

Ga je overklokken?
liever niet

Wat verwacht je van ons?
advies over of/hoe ik mijn bestaande PC (zo goedkoop mogelijk) zou kunnen upgraden zodat hij aan bovenstaande eisen voldoet.

Bij voorbaat veel dank

[Voor 3% gewijzigd door tennewenne op 08-11-2018 20:32]

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
Wat voor performance haal je nu? Welk onderdeel draait op 100% en is daarbij de bottleneck?

Ik zou er geen geld meer in steken, alles is oud en kan morgen kapot gaan (vooral de voeding).
Evenuteel kun je wat overklokken, maar je geeft aan dit liever niet te doen en de levensduur wordt er natuurlijk niet beter op.

Voor 900 euro kun je overigens een leuke PC in elkaar zetten, eventueel kun je voor 400-500 euro al een prima 2e hands systeem vinden welke onnoemelijk veel sneller is dan dit.

Wil je vooral voor dagelijks gebruik een wat soepeler systeem kun je een SSD toevoegen, die kun je ook altijd meenemen naar een eventueel 'nieuw' systeem.
Voor gamen voegt dat echter 'niks' toe, voor sketchup misschien...

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 11:12
Harde schijven en kast kunnen uiteraard wel opnieuw gebruikt worden. Maar de rest is wel echt te oud om nog wat mee te doen. Beste wat je nu goedkoop kan doen is op de V&A zoeken naar een Haswell, AM4 of nieuwere PC zoeken.

• Remco B
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 14:37
Heb laatst een soort gelijk systeem geupgrade met een xeon x3470 besteld voor 2 tientjes op aliexpress. Druk er een gtx1060 bij en dan zou het overwatch en starcraft in 1080p op 60fps moeten draaien. Heb je nog steeds een oud systeem maar is wel de goedkoopste manier om het maximale uit je systeem te halen. Maar met een budget van €900 kun je inderdaad ook een behoorlijke game pc samenstellen.

• tennewenne
Dank voor alle antwoorden _/-\o_ Was al bang dat het allemaal toch te oud was, al geeft Remco's reactie mij nog een beetje hoop.
mitsumark schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:16:
Wat voor performance haal je nu? Welk onderdeel draait op 100% en is daarbij de bottleneck?
Heb wat moeite dit nauwkeurig in kaart te brengen omdat afterburner niet goed lijkt te werken, maar tijdens SC2 haal ik in het begin van potjes 60fps, en dit zakt af naar onder de 10 naarmate er meer gebeurt. GPU komt steeds nauwelijks boven de 30-50% uit. 1 CPU core zit constant tussen de 75-100%, een andere rond de 20%, en de laatste twee beide tussen de 40-50%

Betekent dit dat de CPU waarschijnlijk de bottleneck is?

Als dat zo is dan overweeg ik (naast een nieuwe PC kopen/bouwen) nog wat Remco suggereert: nieuwe CPU en eventueel GPU. De GPU zou ik dan ook evt. later weer in een nieuw systeem kunnen stoppen als deze oude bak het gaat begeven. Heeft iemand hier nog gedachten over?

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik denk dat het verstandig is om het gehele systeem te vervangen, je moet ook meer in de toekomst kijken.
Je speelt SC2 dit spel is ook al wat jaren oud, stel dat je een moderner spel wilt spelen kan het tegen vallen met prestaties.

Wat Remco zegt zal wel werken, alleen krijgt je video kaart een bottle neck door de moederbord/cpu. Dus je haalt er niet de optimale prestatie uit omdat de rest van de hardware er niet mee overweg kan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:21
Voor 900 kan je een heel goed nieuw systeem neerzetten. Hooguit je hdd's meenemen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 237,99€ 237,99
1Fractal Design Meshify C Mini€ 85,06€ 85,06
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 124,50€ 124,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 63,-€ 63,-
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 81,51€ 81,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,26

• mitsumark
Je bottleneck is dus single core performance.
Het overklokken van je processor kan helpen, maar met oude spullen is dit een licht risico.
(daarnaast heb je misschien een betere koeler nodig)
Een Xeon met meer threads voegt dan ook weinig toe, al kan de turbo wel iets hoger zijn.

Je kunt kijken naar een moderne AMD zoals Uszka aangeeft, of als je het iets goedkoper wilt een 2e hands intel (bij voorkeur overklokbaar).

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:52
Als je hier een X3470 in doet denk ik dat je een heel eind gaat komen. Ik heb die processor een tijdje gebruikt met onder andere Shadow of War, Far Cry 5 en Solidworks en dat draaide prima met een GTX 780.

Die Ryzen 2600 builds zijn uitstekend, en heb er zelf ook een, maar als je doel is om Sketchup en Starcraft te draaien dan is het overkill om 900 euro stuk te slaan als je met 50 een heel eind komt. Een nieuw systeem geeft je wel wat zekerheid, uiteraard.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 23:24
Uszka schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:53:
Voor 900 kan je een heel goed nieuw systeem neerzetten. Hooguit je hdd's meenemen.
Idd prima optie, alleen zou dan niet het Asrock nemen waarvan random freezes een bekend probleem is ;) . Zou dan de MSI b450 variant pakken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:21
Dat was het geval bij de B350M Pro 4. Bij de B450M Pro 4 is mij dat niet bekend.

• Pyramiden
Die HDD zou ik overigens niet meenemen. Die is al flink op leeftijd. Het zou zonde zijn als je alles op die schijf opnieuw moet inrichten als hij stuk loopt.

• mitsumark
Er 'moet' sowieso een SSD in, HDD zou ik alleen voor backup gebruiken.

• tennewenne
Veel dank weer voor alle nieuwe antwoorden, had niet op zoveel hulp en advies gerekend, waardeer het erg.

Ik heb zojuist een x3470 besteld, vind ik voor dat geld het proberen waard en leuk om te doen. Mocht het niet lukken, of mocht de performance toch tegenvallen, dan ga ik alsnog een nieuw systeem bouwen.

• tennewenne
pfff, zojuist het pakketje van aliexpress ontvangen, en ze hebben een i5-3470 gestuurd ipv een xeon 3470, past niet |:(

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 21:14
tennewenne schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:25:
pfff, zojuist het pakketje van aliexpress ontvangen, en ze hebben een i5-3470 gestuurd ipv een xeon 3470, past niet |:(
Hij is wel sneller dan die xeon.
Gewoon geld terug claimen en dan dat geld gebruiken voor een mobo'tje.

• tennewenne
Heilige Kaas schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:30:
[...]

Hij is wel sneller dan die xeon.
Gewoon geld terug claimen en dan dat geld gebruiken voor een mobo'tje.
Geen gek idee misschien. Vind het nog wel een puzzeltje en mis de kennis om een goede bij m'n setup te vinden. Suggesties zijn welkom.

• Pyramiden
Dat is wel een mazzeltje, haha. Hopelijk is er een beetje een mooi boardje bij te vinden.
Op Ebay stikt het van de 1155 socket bordjes:
https://www.ebay.ie/sch/i..._nkw=LGA1155+atx&_sacat=0

Wel even opletten dat je niet zo'n custom board pakt die niet aan de ATX standaard voldoet, en daardoor niet past.

Je kunt het ook dichter bij huis zoeken en iets van vraag en aanbod plukken:
categorie: Moederborden

Ik weet alleen niet zeker hoe het zit met de verschillende versies van de LGA1155.
Volgens mij moet je wel een "tweede generatie" socket 1155 moederboard hebben. Dus met een B75, Q75, Q77, H77, Z75 of Z77 chipset... Mischien dat iemand anders dat kan toelichten?

• tennewenne
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z77A-G43€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Zou deze bv werken?

• Pyramiden
Ja, hij staat hier als supported.
http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/Z77A-G43.html

Daarnaast zijn er ook forumgebruikers die die combinatie hebben draaien:
http://www.tomshardware.c...ng-3470-msi-z77a-g43.html

Je kunt zelfs je cooler overzetten omdat 1156 en 1155 hetzelfde mounting pattern hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 05-12-2018 14:17]

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 21:14
Ik heb geen verstand van intel processoren verder, maar kan je niet een bepaald type mobo halen zodat je weer over x jaar je mobo kan upgraden?

Mocht je trouwens een betere gpu willen, houd m dan enigzins zuinig. 450 watt is niet genoeg voor de energievreters.
https://outervision.com/power-supply-calculator

edit: dat was niet jouw post. Je hebt wel een 700 watt psu, maar volgens mij niet van een denderende kwaliteit. Al moet 700 watt wel echt heel veel meer dan genoeg zijn.

[Voor 22% gewijzigd door Heilige Kaas op 05-12-2018 16:36]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42

Praetextatus

the dutch_paki

Heilige Kaas schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:35:
Ik heb geen verstand van intel processoren verder, maar kan je niet een bepaald type mobo halen zodat je weer over x jaar je mobo kan upgraden?

Mocht je trouwens een betere gpu willen, houd m dan enigzins zuinig. 450 watt is niet genoeg voor de energievreters.
https://outervision.com/power-supply-calculator

edit: dat was niet jouw post. Je hebt wel een 700 watt psu, maar volgens mij niet van een denderende kwaliteit. Al moet 700 watt wel echt heel veel meer dan genoeg zijn.
Zulke calculators moet je met een korrel zout nemen :p
Een goede 450 watt zal inderdaad geen 1080 of rx570 of zwaarder trekken op vol vermogen, maar onderschat het niet. Met een goede 450 watt psu kun je echt nog heel veel uit halen.
Je kunt best veel bouwen

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• tennewenne
Heilige Kaas schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:35:
(...)
Bedoel je zodat ik over x jaar niet weer m'n mobo hoef up te graden als ik aan een nieuwe CPU en GPU toe ben?

Voor zover ik het begrijp zit ik met deze processor vast aan een 1155 socket, wat niet heel toekomstbestendig is. Dat is echter prima voor mij zolang ik bovenstaande doelen bereik, wat op zich wel waarschijnlijk is met de processor die ik nu toch al heb.
Pyramiden schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:16:
[...]

Je kunt zelfs je cooler overzetten omdat 1156 en 1155 hetzelfde mounting pattern hebben.
dat zag ik idd ook al, scheelt weer.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42

Praetextatus

the dutch_paki

tennewenne schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:59:
[...]

Bedoel je zodat ik over x jaar niet weer m'n mobo hoef up te graden als ik aan een nieuwe CPU en GPU toe ben?

Voor zover ik het begrijp zit ik met deze processor vast aan een 1155 socket, wat niet heel toekomstbestendig is. Dat is echter prima voor mij zolang ik bovenstaande doelen bereik, wat op zich wel waarschijnlijk is met de processor die ik nu toch al heb.

[...]

dat zag ik idd ook al, scheelt weer.
Wat @Heilige Kaas zegt. Je bent met de i5-3470 weer flink bij de tijd. Voor jouw doeleinden met een andere videokaart er nog bij en een gebruikte moederbord is dit ruim voldoende. ben je voor 200 euro klaar denk ik zo.
30-40 euro voor een mobo en 175 euro voor een videokaart. Dan inderdaad toch nog een andere voeding zoals: pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
Heb je meteen ademruimte en ben je voor minder dan 300 euro klaar.

[Voor 20% gewijzigd door Praetextatus op 06-12-2018 11:15. Reden: voeding toegevoegd]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• tennewenne
Hallo allemaal,
Ik wilde nog even laten weten hoe dit was afgelopen:

Ik heb de verkeerd verzonden i5-3470 gehouden, en heb er dit moederbord bijgekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z77A-G43€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Heb vooralsnog geen nieuwe GPU gekocht, want met de nieuwe processor en het nieuwe mobo heb ik een enorme performanceboost, waar ik voorlopig ruim tevreden mee ben en mee uit de voeten kan. Als ik nieuwere games ga spelen zal ik wel grondiger moeten gaan upgraden wsl, maar voorlopig ben ik tevreden zo.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en adviezen!

• mitsumark
Top, en een SSD? En een nieuwe voeding?
Beiden zijn mee te nemen naar een upgrade / nieuw systeem.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee