Toon posts:

Advies nieuwe veelzijdige desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 17:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Fotobewerking (Lightroom, Photoshop)
- Development (web, Jetbrains IDE, VM met Virtualbox)
- Op de achtergrond tijdens bovenstaande veel browsertabjes, Slack, muziek, etc.
- Af en toe wat 3D dingen in Blender, moet gewoon fatsoenlijk werken, snel renderen absoluut geen must.
- Media streaming naar andere laptops, Chromecasts, etc. via Plex.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond de 1000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nu niet van plan om nieuwe HDD's voor storage te kopen, maar heb er nog wel een aantal liggen die ik misschien kan gebruiken. SATA 3,5".

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 16GB geheugen. Fatsoenlijke CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke voorkeuren.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?

Mijn idee was om qua configuratie te vertrekken vanaf deze BBG van deze maand:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1MSI X470 Gaming Plus€ 122,-€ 122,-
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 649,-€ 649,-
1Fractal Design Define C TG€ 84,49€ 84,49
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,-€ 74,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 132,90€ 132,90
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 81,51€ 81,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.559,40

Het liefst zou ik hier dan een stuk budget afschafen. De meest duidelijke kandidaat lijkt me de videokaart. Ik ben niet van plan om te gaan gamen, dus heb eigenlijk alleen het minimum nodig voor bovenstaande eisen. Hier zou ik graag een suggestie voor hebben.

Daarnaast kan er misschien wat aan het moederbord anders. Ook daar heb ik niet veel eisen behalve een aantal SATA aansluitingen voor HDD's voor media storage.

Mochten er andere onderdelen van de configuratie ook meer dan nodig zijn voor mijn use case hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 19:26

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

Ben net bezig geweest om mijn nieuwe build samen te stellen en heb me aardig ingelezen. Ik ben eruit en ga van Intel naar AMD. Als ik jouw lijstje en wensen zie dan denk ik dat ie aardig in elkaar zit.

Die Videokaart lijkt me overkill maar voor de rest prima systeem. Ikzelf heb gekozen voor het moederbord voor de MSI Tomahawk B450. Die komt wel erg goed uit alle reviews, testen e.d. Maar eigenlijk alle moederborden van MSI wel. Als je niet gaat overklokken is een X versie niet noodzakelijk. Maar die twee tientjes zal het niet om hangen ;)

Geheugen compatibiliteit schijnt nogal een dingetje te zijn, zie ze zo niet staan op de MSI website bij jouw moderbord. Misschien ff dubbelchecken https://www.msi.com/Mothe...AMING-PLUS#support-mem-13

Ikzelf heb niet voor een andere koeler gekozen maar de standaard koeler die erbij zit. Heb systeem nog niet gebouwd dus kan niet aangeven of een andere beter/noodzakelijk is.

[Voor 9% gewijzigd door MrMarcie op 09-11-2018 00:23]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Stef_Venner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 17:18
Wat is de reden om voor een 1080TI te gaan ipv een 2070?
Qua toekomstbestendigheid heb er er meer aan, en deze is goedkoper.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je geeft niet aan dat je (serieus) wilt gaan gamen... dan heb je die 1080ti niet nodig. Je kan daarmee al een paar honderd euro besparen... zoals hierboven al genoemd is een RTX 2070 een meer verstandige keuze, die is goedkoper en nog altijd een meer dan uitstekende videokaart. Maar nogmaals als je niet gaat gamen, dan zou een 1060 ook al voldoende moeten zijn.

Ook zijn er goede cpu-koelers voor een stukje minder te krijgen, zie bijvoorbeeld, een CM Hyper 212 Black kost de helft en is een prima koeler.

Geheugen zou ik mij niet zo zorgen over maken, ik zie vele andere modellen staan uit dezelfde serie en dan zit het normaal gesproken ook wel goed met de rest.

Verander die twee dingen en je zit alweer een stuk dichterbij de beoogde 1000 euro.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Stef_Venner schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:26:
Wat is de reden om voor een 1080TI te gaan ipv een 2070?
Qua toekomstbestendigheid heb er er meer aan, en deze is goedkoper.
Anders lees je zijn post even goed door..

@Wesley Kan je niet gewoon de RX580 uit diezelfde BBG pakken? scheelt bijna €400,- en je kan nog gewoon een 1080p spelen of 4K beeld materiaal weergeven.
De koeler kan je ook later aanschaffen als dat nodig is, de bijgeleverde koeler kan nog best toereikend zijn en zo niet, andere halen.
En je kan ook in de kast budgetteren naar wens, staan ook alternatieven in de BBG maar dat is allemaal smaak gevoelig.

Wear Sunscreen!

• Stef_Venner
Humma Kavula schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:35:
[...]

Anders lees je zijn post even goed door..

@Wesley Kan je niet gewoon de RX580 uit diezelfde BBG pakken? scheelt bijna €400,- en je kan nog gewoon een 1080p spelen of 4K beeld materiaal weergeven.
De koeler kan je ook later aanschaffen als dat nodig is, de bijgeleverde koeler kan nog best toereikend zijn en zo niet, andere halen.
En je kan ook in de kast budgetteren naar wens, staan ook alternatieven in de BBG maar dat is allemaal smaak gevoelig.
Die heb ik gelezen, echter voor zijn gebruik zou ik direct voor een andere kaart kiezen. Lijkt me dat in de toekomst het Adobe pakket wel RTX zal gaan ondersteunen, fijn als je dat dan hebt. Daarbij is een 580 evenmin een keuze die ik zou maken. Dit puur door het stroomverbruik van deze kaarten.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:18
Als hij niet gaat gamen waarom dan überhaupt een videokaart aanraden van een paar honderd euro? waarom geen simpele RX 550 @ €100,-...

pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 550 2GD5 (11268-03)

Kun je zelfs nog wat simpele spelletjes op spelen..

Rest van de build ziet er prima uit. Ik was wel voor een pricewatch: MSI B450 Tomahawk gegaan i.p.v. een budget X470.

Je gaat niet overclocken dus die koeler is zwaar overkill. De stock koeler is voldoende. Moet het toch nog wat koeler/stiller? pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
MicGlou schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:34:

Ook zijn er goede cpu-koelers voor een stukje minder te krijgen, zie bijvoorbeeld, een CM Hyper 212 Black kost de helft en is een prima koeler.

Verander die twee dingen en je zit alweer een stuk dichterbij de beoogde 1000 euro.
Als stilte geen prio is, dan is de boxed koeler ook niet verkeerd. Je zou ook later een koeler kunnen kopen als je de stock niet afdoende vindt. Die is namelijk lang niet gek

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Stef_Venner schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:53:
[...]

Die heb ik gelezen, echter voor zijn gebruik zou ik direct voor een andere kaart kiezen. Lijkt me dat in de toekomst het Adobe pakket wel RTX zal gaan ondersteunen, fijn als je dat dan hebt. Daarbij is een 580 evenmin een keuze die ik zou maken. Dit puur door het stroomverbruik van deze kaarten.
Dat de RTX kaarten zaken aan boord hebben wat in de toekomst door Adobe software gebruikt kan worden prima... goede reden.

Maar het verbruik van een 580 is helemaal niet veel hoger dan een vergelijkbare kaart van Nvidia, daar zit hooguit 10/15 watt verschil in de uiterste situaties... en het verbruik is zeker niet hoger dan een GTX1080ti, RTX2070/2080.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:18
MicGlou schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:40:
[...]

Dat de RTX kaarten zaken aan boord hebben wat in de toekomst door Adobe software gebruikt kan worden prima... goede reden.

Maar het verbruik van een 580 is helemaal niet veel hoger dan een vergelijkbare kaart van Nvidia, daar zit hooguit 10/15 watt verschil in de uiterste situaties... en het verbruik is zeker niet hoger dan een GTX1080ti, RTX2070/2080.
tussen de RX 580 en 1060 6gb kan er tot 100w verschil in zitten.
Maar hij verbruikt inderdaad niet meer dan een 1080 Ti. Zou ook wel erg vreemd zijn gezien het verschil in performance tussen een rx 580 en een 1080 ti..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:16
Helemaal eens met Randleman. Videokaarten als 1080 Ti en RTX 2070 zijn enorm overkill. Dat is een pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04) ook enigszins maar de prijs is gewoon superscherp bij Alternate.

• Wesley
Bedankt allen voor het advies! Ik heb de configuratie geupdate:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI X470 Gaming Plus€ 123,-€ 123,-
1Sapphire Pulse Radeon RX 550 2GD5 (11268-03)€ 102,50€ 102,50
1Fractal Design Define C TG€ 83,49€ 83,49
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 930,50

De koeler is er voorlopig helemaal uit. De videokaart heb ik vervangen voor een RX 550.

@Uszka @Humma Kavula @Randleman: De RX 570 en RX 580 zijn qua prijs ongeveer ~100 euro duurder dan de 550. Ga ik hier de meerwaarde als jullie kijken naar de bovenstaande use cases of is dat echt onnodig als ik niet game?

@MrMarcie: Qua moederbord maakt die 20 euro inderdaad niet superveel verschil, maar als het verschil minimaal is tussen die 2 en ik die X echt niet nodig heb kan ik dat nog wel overwegen. Is er nog veel verschil met een pricewatch: ASRock B450M Pro4 die in de BBG staat bij het Basis gamesysteem? Dat prijsverschil is wel nog iets groter.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 19:26

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

@MrMarcie: Qua moederbord maakt die 20 euro inderdaad niet superveel verschil, maar als het verschil minimaal is tussen die 2 en ik die X echt niet nodig heb kan ik dat nog wel overwegen. Is er nog veel verschil met een pricewatch: ASRock B450M Pro4 die in de BBG staat bij het Basis gamesysteem? Dat prijsverschil is wel nog iets groter.
Weet ik niet, maar ik heb begrepen dat die MSI Moederborden er wel uitspringen qua kwaliteit. Zoals gezged, die MSI Tomahawk B450 komt overal heel erg goed uit de testen/reviews. Zeker als je niet gaat overklokken. Dat is ook de reden dat ik 'm besteld heb voor mijn build met een 2700X.

Kijk deze ook eens: YouTube: Top 5 Best B450 Motherboards for AMD's 2nd Gen Ryzen CPUs

[Voor 9% gewijzigd door MrMarcie op 09-11-2018 11:08]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:16
Wesley schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:58:

De koeler is er voorlopig helemaal uit. De videokaart heb ik vervangen voor een RX 550.

@Uszka @Humma Kavula @Randleman: De RX 570 en RX 580 zijn qua prijs ongeveer ~100 euro duurder dan de 550. Ga ik hier de meerwaarde als jullie kijken naar de bovenstaande use cases of is dat echt onnodig als ik niet game?
Met renderingstaken ga je absoluut voordeel hebben van een snellere videokaart. De RX 550 is daarin vrij zwak, zeker met 2GB vram.

• Stef_Venner
Zou voor toch iets meer power kijken dan een 550, die 100€ meer voor een 570 zou ik dan zeker doen. De rendertijd die je bespaart in Blender is het zeker waard. Al werkt in Blender een Nvidia GPU beter dan een AMD.

https://www.google.nl/url...Vaw2OyUGlJ1NQNOt-xdLiIhuN

• Wesley
@MrMarcie: duidelijk, thanks!

@Uszka @Stef_Venner: okay, duidelijk. Dan zie ik deze opties vrij dicht bij elkaar qua prijs:

- pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04)
- pricewatch: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC (uit de BBG)
- of de 580 ook van Sapphire (weet niet of er veel verschil tussen de merken is?) pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

Edit
---
Als ik voor die eerste optie ga kom ik uiteindelijke op deze configuratie uit, lijkt me vrij goed:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Tomahawk€ 108,50€ 108,50
1Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04)€ 199,-€ 199,-
1Fractal Design Define C TG€ 83,49€ 83,49
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 132,90€ 132,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,90

Als er nog aanvullingen zijn, let me know! :)

[Voor 67% gewijzigd door Wesley op 09-11-2018 19:44. Reden: updated configuratie toegevoegd]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee