• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:29
In het kantoorpand van mijn werkgever moeten wat (trek)schakelaars vervangen worden. Nu hebben we de concierge gevraagd dit voor ons te doen omdat hij redelijk ruim in de tijd zit. Hij doet wel vaker van dit soort klusjes maar weigert nu aan de slag te gaan met deze klus.

Hij zegt niet capabel te zijn en wil het risico niet lopen dat er wat mis gaat. Voordat ik de discussie aanga met de beste man, die er wel vaker een handje van heeft onnodig moeilijk te willen doen en het liefst alleen doet waar hij zelf zin heeft, wil ik graag even wat feiten op een rij hebben.

- Het gaat om een pand van Werkgever A
- Werknemer B is geen Elektricien en we zitten ook niet in die branche
- TS is de Manager van B
- Werknemer B, werkend voor Werkgever A voert als klusjes man/concierge wel vaker klusje met electra uit (plafonnières vervangen) en extra tuinverlichting aansluiten zijn en kleine greep uit de klusjes van afgelopen jaren.
- Werknemer B had duidelijk geen zin in deze klus, was 'te druk' en kwam enkele dagen later met de melding dat hij niet capabel was en dit niet 'mocht' doen. Hij begon al met brieven van de rechtsbijstand te zwaaien.

Nu is de vraag - Welke klussen mogen uitgevoerd worden door Werknemer B aan deze (elektrische) installaties van Werkgever A en wanneer moet er een elektricien aan te pas komen?

Hoop dat het zo duidelijk is en dat de boel niet weer direct op slot hoeft ;)?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is diegene waarvan verwacht wordt dat 'ie de lampen vervangt daar ook toe gecertificeerd? Kun je hoog/laag springen wat je wil maar als dat al niet zo is dan wil je niet weten wat een arbodienst / inspectie er van gaat vinden op 't moment dat er iets mis gaat....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12
Buiten de vraag of het mag, dat moet je zakelijk toch helemaal niet willen?

Doe waar je goed in bent, en huur een elctricien in voor dit soort werk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-05 21:34
Allereerst: elektricien is een vrij beroep, dus iedereen 'mag' het werk doen. Wettelijk is er geen beperking.

Maar:
- Werkzaamheden aan de elektrische installatie lijken mij niet tot de standaard werkzaamheden van een conciërge horen.
- Grote kans dat jullie bedrijfsverzekering niets uitkeert wanneer een door gepruts van eigen werknemers aan de installatie ongelukken gebeuren of schade ontstaat. Want het is niet jullie branche en de persoon heeft geen relevante opleiding genoten en daardoor kan niet aangetoond worden dat het werk door een 'voldoende onderricht persoon' zijn uitgevoerd.

In praktijk 'mag' het dus niet, ondanks dat de wetgever het niet direct verbiedt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ivow85 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:05:
Allereerst: elektricien is een vrij beroep, dus iedereen 'mag' het werk doen. Wettelijk is er geen beperking.

Maar:
- Werkzaamheden aan de elektrische installatie lijken mij niet tot de standaard werkzaamheden van een conciërge horen.
- Grote kans dat jullie bedrijfsverzekering niets uitkeert wanneer een door gepruts van eigen werknemers aan de installatie ongelukken gebeuren of schade ontstaat. Want het is niet jullie branche en de persoon heeft geen relevante opleiding genoten en daardoor kan niet aangetoond worden dat het werk door een 'voldoende onderricht persoon' zijn uitgevoerd.

In praktijk 'mag' het dus niet, ondanks dat de wetgever het niet direct verbiedt.
Laat ik 't sterker maken: Ik "klus" de hele dag aan netwerken en daarbij dus ook aan draadloze netwerken zónder dat ik daarbij ook maar ooit met m'n tengels aan een AP hoef te komen. Als ik met m'n tengels wél aan een AP durf te komen en daarbij een (witte?) plafondplaat van zwarte vingerafdrukken ga voorzien, doordat die AP's bóven de plafondplaten hangen en die plaat ook netjes terug gelegd moet worden, dan heb IK een serieus probleem.... :+

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Waar gaat dit topic over? :X
hesselbeertje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:50:
Buiten de vraag of het mag, dat moet je zakelijk toch helemaal niet willen?

Doe waar je goed in bent, en huur een elektricien in voor dit soort werk.
Dit dus.

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Ik zou eens een biertje met je collega gaan drinken. Als mensen naar regeltjes grijpen, hier zelfs rechtsbijstand inschakelen, speelt er vermoedelijk wat meer. En dan met een knabbeltje erbij en positieve / constructieve toon 🍀

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• BasvanS
Roozzz schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:19:
Waar gaat dit topic over? :X

[...]

Dit dus.
Mag ik me niet af vragen waar de grens ligt? Mag ik zelf een lampje vervangen op kantoor? Mag ik een stekkerblok gebruiken? Mag ik een stop vervangen?

Ik heb er zelf de balle verstand van, maar weet wel dat heel Nederland dit soort klussen thuis zelf doet.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:22:
[...]

Mag ik me niet af vragen waar de grens ligt? Mag ik zelf een lampje vervangen op kantoor? Mag ik stekkerblok gebruiken? Mag ik Stop vervangen?

Ik heb er de balle verstand van, maar weet wel dat heel Nederland dit soort klussen thuis zelf doet.
Dat dik gedrukte..... Dáár zit je verschil!

• BasvanS
wimmel_1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:23:
[...]

Dat dik gedrukte..... Dáár zit je verschil!
Dat snap ik zelf ook nog wel, maar waar ligt de grens? Wat mag wel en wat mag niet?

[Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 08-11-2018 20:25]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:22:
[...]

Mag ik me niet af vragen waar de grens ligt? Mag ik zelf een lampje vervangen op kantoor? Mag ik een stekkerblok gebruiken? Mag ik een stop vervangen?

Ik heb er zelf de balle verstand van, maar weet wel dat heel Nederland dit soort klussen thuis zelf doet.
Iets met een verschil tussen zakelijk en privé.

Maar volgens mij is de huidige discussie helemaal niet het probleem. Het lijkt alsof er een stuk meer speelt en zowel jou als hem dwars zit. Ga eens in gesprek. Je bent zijn manager, dus volgens mij heb je een probleem in de huidige situatie :+
Nu zoek je alleen een stok om mee te slaan. Dat levert in ieder geval niets op.

[Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 08-11-2018 20:28]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:24:
[...]

Dat snap ik zelf ook nog wel, maar waar ligt de grens? Wat mag wel en wat mag niet?
Wélke grens? Als je niet aangenomen bent om het toilet door te spoelen nadat je je behoefte gedaan hebt dan laat je ook dát gewoon over aan de de persoon welke er wél voor aangenomen is.

• BasvanS
Roozzz schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:27:
[...]

Iets met een verschil tussen zakelijk en privé.

Maar volgens mij is de huidige discussie helemaal niet het probleem. Het lijkt alsof er een stuk meer speelt en zowel jou als hem dwars zit. Ga eens in gesprek. Je bent zijn manager, dus volgens mij heb je een probleem in de huidige situatie :+
Het gaat me ook niet om de oplossing van het totale plaatje, ik wil echt weten wat wel mag en wat niet? Kijk, de beste man van bijna 65 staat bekend als een brompot, heeft altijd een makkelijke manager gehad die alles wel goed vond, maar ik wil een wat strakker regime opzetten waarbij hij niet het meerendeel van zijn tijd koffie zit te drinken met klanten of rond rijd in zijn bus met een sigaar in zijn mond.

Wellicht wat minder relevant voor dit topic en ik had het daarom beter weg kunnen laten. Het punt dat ik wou maken was dat hij ruime ervaring heeft met elektrische installaties alleen geen elektricien is of als zodanig bij ons in dienst. Maar dus wel als Concierge: ((onderhouds) klussen, (lichte) schoonmaak etc.)

Dus is de vraag: Wat kan ik WEL van hem verwachten en wat NIET. Oftewel wat MAG hij wel doen en wat niet.

Dat hij niet de hele groepenkast mag vervangen dat snap ik en dat vraag ik ook niet. Dat hij een lampje mag vervangen dat snap ik ook. Maar waar de grens ligt? Of is deze er wettelijk gezien niet?

[Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 08-11-2018 20:37]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:54
Ik denk dat je van hem mag verwachten dat hij een lamp verwisseld (voor dezelfde) en/of een automaat/aardlekschakelaar opnieuw inschakelt met gezond verstand. De wzh zoals verlichting uitbreiden, armaturen vervangen, trekschakelaars vervangen mag hij naar mijn weten niet doen. Om te beginnen moet je dan gaan kijken naar een jaarlijkse cursus EI (NEN3140) Vakbekwaam persoon laagspanning met mogelijk nog aanvullende certificaten voor hem (gezien hij geen opleiding heeft). Je bedrijf H&S kan dit wel uitzoeken. Ook dient de installatie nog gekeurd te worden na een wijziging en jaarlijks, dit kun je ook niet zelf.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12

TTLCrazy

Listen to Frankie

Dus je gaat iemand van 65, bijna met pensioen, nog even de manier van werken laten veranderen en zijn laatste jaren moeilijker maken ? Succes, ik denk dat jij een paar lastige jaren tegemoet gaat dan.

Zoals eerder gezegd ga eens praten met de man, zie wat er allemaal speelt, lijkt mij handiger dan "een strakker regime" opzetten.

No offense maar je klinkt als een echte manager die wel even weet wat er speelt en de boel gaat rechtzetten. Weet je waar een heleboel werknemers een hekel aan hebben ? juist.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:20
Ik vind het van die conciërge alleen maar een heel strak antwoord dat hij na x jaar werken weet wat hij wel en niet kan.
Ik zou zelf iemand hebben die liever nee zegt, dan ja en er een bende van maakt omdat hij niet kundig genoeg is.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• BasvanS
Jim423 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:36:
Ik denk dat je van hem mag verwachten dat hij een lamp verwisseld (voor dezelfde) en/of een automaat/aardlekschakelaar opnieuw inschakelt met gezond verstand. De wzh zoals verlichting uitbreiden, armaturen vervangen, trekschakelaars vervangen mag hij naar mijn weten niet doen. Op zijn minst moet je dan gaan kijken naar een jaarlijkse cursus EI (NEN3140) Vakbekwaam persoon laagpspanning met mogelijk nog aanvullende certificaten voor hem (gezien hij geen opleiding heeft). Je bedrijf H&S kan dit wel uitzoeken. Ook dient de installatie nog gekeurd te worden na een wijziging en jaarlijks, dit kun je ook niet zelf.
Kijk, daar heb ik wat aan! Hier zocht ik naar!
TTLCrazy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:37:
Dus je gaat iemand van 65, bijna met pensioen, nog even de manier van werken laten veranderen en zijn laatste jaren moeilijker maken ? Succes, ik denk dat jij een paar lastige jaren tegemoet gaat dan.

Zoals eerder gezegd ga eens praten met de man, zie wat er allemaal speelt, lijkt mij handiger dan "een strakker regime" opzetten.

No offense maar je klinkt als een echte manager die wel even weet wat er speelt en de boel gaat rechtzetten. Weet je waar een heleboel werknemers een hekel aan hebben ? juist.
Bijna 65 was wellicht wat overdreven, 58 is het. Hij werkt ook pas 6 jaar bij ons. Maar omdat het wat drukker begint te worden wil ik hem graag optimaal gebruiken.

• BasvanS
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:38:
Ik vind het van die conciërge alleen maar een heel strak antwoord dat hij na x jaar werken weet wat hij wel en niet kan.
Ik zou zelf iemand hebben die liever nee zegt, dan ja en er een bende van maakt omdat hij niet kundig genoeg is.
Hij kan het wel - dat is het punt ;)

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:47
Je kan WEL van hem verwachten dat hij zijn kont tegen de krib gooit als jij een "regime" gaat voeren. Waarom zou je dat willen? Assad voert een regime, 't gaat bij hem ook niet zo lekker als ik het nieuws bekijk... ;-)

Verdiep je anders eens in werkstructuren en taakomschrijvingen voor medewerkers en kijk wat er in het verleden is vastgelegd (of niet). Vanaf daar ga je ivoren torentjes langzaam afbreken zonder gelijk de boel op te blazen (kunnen dure geintjes worden namelijk).

Je kunt NIET van hem verwachten dat hij werkzaamheden aan elektra >230v gaat uitvoeren (buiten een lamp vervangen en een laagspanning dingetje hier of daar).

Is dit je eerste week als manager TS? Succes in ieder geval. Gratis tip is die ouwe lekker z'n laatse stukje laten uitzingen en energie in de opvolging gaan steken. d:)b

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:30:
[...]

Het gaat me ook niet om de oplossing van het totale plaatje, ik wil echt weten wat wel mag en wat niet?
Arbobesluit:
1 Elektrotechnische werkzaamheden en bedieningswerkzaamheden die gevaren kunnen opleveren, worden door deskundige, voldoend onderrichte en daartoe bevoegde werknemers uitgevoerd.
Is deze conciërge (aantoonbaar!) deskundig?

Is hij voldoende onderricht? De werkgever dient daar ook zelf voor te zorgen.
1 De werkgever zorgt ervoor dat de werknemers doeltreffend worden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico's, alsmede over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken.

2 De werkgever zorgt ervoor dat aan de werknemers doeltreffend en aan hun onderscheiden taken aangepast onderricht wordt verstrekt met betrekking tot de arbeidsomstandigheden.
En is hij bevoegd? Oftewel, tenminste schriftelijk aangewezen tot voldoende onderricht of vakbekwaam persoon?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:27

Yucon

*broem*

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:30:
[...]

Het gaat me ook niet om de oplossing van het totale plaatje, ik wil echt weten wat wel mag en wat niet? Kijk, de beste man van bijna 65 staat bekend als een brompot, heeft altijd een makkelijke manager gehad die alles wel goed vond, maar ik wil een wat strakker regime opzetten waarbij hij niet het meerendeel van zijn koffie zit te drinken met klanten of rond rijd in zijn bus met een sigaar in zijn mond.

Wellicht wat minder relevant voor dit topic en ik had het daarom beter weg kunnen laten. Het punt dat ik wou maken was at hij ruime ervaring heeft met elektrische installaties alleen geen elektricien is of als zodanig bij ons in dienst.

Dus is de vraag: Wat kan ik WEL van hem verwachten en wat NIET. Oftewel wat MAG hij wel doen en wat niet.

Dat hij niet de hele groepenkast mag vervangen dat snap ik en dat vraag ik ook niet. Dat hij een lampje mag vervangen dat snap ik ook. Maar waar de grens ligt? Of is deze er wettelijk gezien niet?
De schoenen vallen me echt uit van verbazing. Naast dat het om meerdere redenen niet handig is om het te ver op de spits te drijven, is het zondermeer onhandig van je om dat uitgerekend met zo'n grijs onderwerp te doen.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35
Jim423 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:36:
Ik denk dat je van hem mag verwachten dat hij een lamp verwisseld (voor dezelfde) en/of een automaat/aardlekschakelaar opnieuw inschakelt met gezond verstand. De wzh zoals verlichting uitbreiden, armaturen vervangen, trekschakelaars vervangen mag hij naar mijn weten niet doen. Op zijn minst moet je dan gaan kijken naar een jaarlijkse cursus EI (NEN3140) Vakbekwaam persoon laagpspanning met mogelijk nog aanvullende certificaten voor hem (gezien hij geen opleiding heeft). Je bedrijf H&S kan dit wel uitzoeken. Ook dient de installatie nog gekeurd te worden na een wijziging en jaarlijks, dit kun je ook niet zelf.
Een persoon, conciërge, mag een aantal elektrotechnische handelingen in een bedrijf, als hij een cursus NEN3140 VOP (Voldoende Onderricht Persoon) heeft gehad eventueel aangevuld met een stuk praktijk.

http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=394

• Yucon

Yucon

*broem*

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:39:
Bijna 65 was wellicht wat overdreven, 58 is het. Hij werkt ook pas 6 jaar bij ons. Maar omdat het wat drukker begint te worden wil ik hem graag optimaal gebruiken.
Ik bedoel het oprecht niet negatief, maar zie je zelf nu ook niet dat dit precies de manier is hoe je dat niet doet? Heb je wel eens aan coaching voor jezelf gedacht?

[Voor 5% gewijzigd door Yucon op 08-11-2018 20:43]

• BasvanS
Erwin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:40:
Je kan WEL van hem verwachten dat hij zijn kont tegen de krib gooit als jij een "regime" gaat voeren. Waarom zou je dat willen? Assad voert een regime, 't gaat bij hem ook niet zo lekker als ik het nieuws bekijk... ;-)

Verdiep je anders eens in werkstructuren en taakomschrijvingen voor medewerkers en kijk wat er in het verleden is vastgelegd (of niet). Vanaf daar ga je ivoren torentjes langzaam afbreken zonder gelijk de boel op te blazen (kunnen dure geintjes worden namelijk).

Je kunt NIET van hem verwachten dat hij werkzaamheden aan elektra >230v gaat uitvoeren (buiten een lamp vervangen en een laagspanning dingetje hier of daar).

Is dit je eerste week als manager TS? Succes in ieder geval. Gratis tip is die ouwe lekker z'n laatste stukje laten uitzingen en energie in de opvolging gaan steken. d:)b
Nee, zeker niet de eerste week. Het managen ging me redelijk goed af, tot ik deze beste man erbij kreeg. Het probleem zit hem ook in zijn contract of eigenlijk meer het ontbreken van de details daar in. Maar daar gaat dit topic niet over.

Zoals ik al zei: de beste man heeft jaren lang zonder klagen al deze klussen uitgevoerd, maar weigert nu. Dit is ook nooit van hem gevraagd, maar het is wel altijd gebeurd. Nu weigert hij dit, omdat het niet eens is met zijn drukke schema.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12

TTLCrazy

Listen to Frankie

Uit alles wat je zegt spreekt dat je de beste man liever kwijt dan rijk bent. Dat voelt hij zelf ook wel aan. En termen als iemand "optimaal" gebruiken krijg ik jeuk van.

Ga eens praten met de beste man, laat hem eventueel een cursus NEN4140 volgen en zie wat hij allemaal wilt. Schiet je meer mee op dan uitzoeken wat hij wel en niet mag/moet. Als je iemand gaat vertellen wat hij MOET doen, tja, dan is manager misschien niet het beste beroep voor je.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• Jim423
MadDog11 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:40:
[...]

Een persoon, conciërge, mag een aantal elektrotechnische handelingen in een bedrijf, als hij een cursus NEN3140 VOP (Voldoende Onderricht Persoon) heeft gehad eventueel aangevuld met een stuk praktijk.

http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=394
Mag dat ook zonder aanwezigheid van een WVer of een VPer? VPer kan volgens mij zelfstandig opereren tot op zeker niveau. Let wel, ik ben geen expert op dit gebied van alle ins and outs :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:45:
[...]
Nee, zeker niet de eerste week. Het managen ging me redelijk goed af, tot ik deze beste man erbij kreeg.
Zoals ik al zei: de beste man heeft jaren lang zonder klagen al deze klussen uitgevoerd, maar weigert nu. Dit is ook nooit van hem gevraagd, maar het is wel altijd gebeurd. Nu weigert hij dit, omdat het niet eens is met zijn drukke schema.
Los van wat al dan niet toegestaan is vanuit regelgeving, zou een goede manager gewoon ff samen een bak koffie met de beste man gaan nemen bij de koffieautomaat. Dat zijn vaak de beste plekken om dit soort kleine irritaties te bespreken. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BasvanS
Yucon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:42:
[...]

Ik bedoel het oprecht niet negatief, maar zie je zelf nu ook niet dat dit precies de manier is hoe je dat niet doet? Heb je wel eens aan coaching voor jezelf gedacht?
Ik sta altijd open voor kritiek, maar ik denk niet dat je dat zicht hebt gehad op de situatie tot aan nu toe. Nu Manage in al enkele jaren een aantal mensen, dat gaat tot nu toe altijd prima, maar de collega waarover we het nu hebben is de enige van mijn collega's die nu, de business goed draait, niet van plan is een tandje bij te zetten. Daar hebben we meerdere gesprekken over gehad, altijd met een goed wederzijds begrip.

Tot hij me vorige week ineens verraste met de brief van de recht-bijstand.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:45:
[...]

Nee, zeker niet de eerste week. Het managen ging me redelijk goed af, tot ik deze beste man erbij kreeg. Het probleem zit hem ook in zijn contract of eigenlijk meer het ontbreken van de details daar in. Maar daar gaat dit topic niet over.

Klinkt meer als dat hij het werk niet voor jou wilt doen, dan dat het niet in zijn drukke schema past.

• BasvanS
Ernemmer schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:49:
[...]

Klinkt meer als dat hij het werk niet voor jou wilt doen, dan dat het niet in zijn drukke schema past.
Kan goed, maar daar heb ik geen hulp bij nodig, dat kopje koffie, biertje, flesje wijn, staat al lang in de plannig voor de borrel van volgende week. Maar voor diezelfde borrel zal ik wel graag willen wat er wel en niet mag :)

• Zarathustra
Grinnik. 58 en zes jaar in dienst is vast voldoende om bij een hoog oplopend arbeidsconflict als werkgever aan het kortste eind te trekken. Biertje / honing ;) Klinkt als een mooie uitdaging voor je.

[Voor 11% gewijzigd door Zarathustra op 08-11-2018 20:53]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Yucon

Yucon

*broem*

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:49:
[...]

Ik sta altijd open voor kritiek, maar ik denk niet dat je dat zicht hebt gehad op de situatie tot aan nu toe. Nu Manage in al enkele jaren een aantal mensen, dat gaat tot nu toe altijd prima, maar de collega waarover we het nu hebben is de enige van mijn collega's die nu, de business goed draait, niet van plan is een tandje bij te zetten. Daar hebben we meerdere gesprekken over gehad, altijd met een goed wederzijds begrip.

Tot hij me vorige week ineens verraste met de brief van de recht-bijstand.
Nee, ik moet me inderdaad baseren op wat ik hier in dit topic lees en spiegel dat in gedachten een beetje aan observaties in de wereld om me heen. Nu geloof ik je op zich best dat het tot nu toe altijd goed gaat. Maar kan het zijn dat je tot nu toe geen uitgesproken lastige/koppige medewerkers gehad hebt? Dat is namelijk managen van een heel andere orde en dat is iets wat zo z'n eigen vaardigheden vraagt. Juist als je deze problemen tot nu toe nog nooit gehad hebt kun je daar niet uit afleiden dat je prima met dit soort mensen om kunt gaan.

Ik zou serieus mijn suggestie eens aan een wat meer ervaren collega-manager die je irl kent voorleggen. Gewoon eens om te checken of dit misschien het geval zou kunnen zijn.

• BasvanS
Yucon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:53:
[...]

Nee, ik moet me inderdaad baseren op wat ik hier in dit topic lees en spiegel dat in gedachten een beetje aan observaties in de wereld om me heen. Nu geloof ik je op zich best dat het tot nu toe altijd goed gaat. Maar kan het zijn dat je tot nu toe geen uitgesproken lastige/koppige medewerkers gehad hebt? Dat is namelijk managen van een heel andere orde en dat is iets wat zo z'n eigen vaardigheden vraagt. Juist als je deze problemen tot nu toe nog nooit gehad hebt kun je daar niet uit afleiden dat je prima met dit soort mensen om kunt gaan.

Ik zou serieus mijn suggestie eens aan een wat meer ervaren collega-manager die je irl kent voorleggen. Gewoon eens om te checken of dit misschien het geval zou kunnen zijn.
Tuurlijk, de begeleiding van mijn baas in deze is uitstekend, het was na een kort gesprek met haar ook het idee om eerst uit te zoeken wat wel en niet mocht om vervolgens te kijken waarom mijn collega zich genoodzaakt voelde de rechtsbijstand erbij te halen. Het draait nu alleen wel net iets te veel om de bijzaken ;).

@Xander Dat bij de Arbo in het verleden behaalde resultaten geen garantie zijn voor te toekomst lijkt me logisch, en er is dus ook weinig aantoonbaar. We zullen voor de aanpassing aan de trekschakelaars dan dus ook een vakman inhuren en voortaan kritischer kijken naar wat hij wel mag doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook verrast was over wat hij allemaal kluste en kom dus niet voor niets met deze vraag hier om te kijken of dat wel kan.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Klinkt meer alsof het helemaal niet om deze klus gaat maar dat er al meer speelt met deze werknemer.
En de manager die daarbij aan dossieropbouw doet en kijkt of er werkweigering bijgesleept kan worden met opdrachten.

• Zarathustra
Mooi omschreven @Anoniem: 106087 . Bas, als je op wat voor manier dan ook geïrriteerd raakt door mijn posts dan is de tip van Yukon goud. Managen is één ding. Managen in een conflictsituatie is een stuk lastiger / vak apart. Nu je collega al zo ver is gegaan juridische hulp in te schakelen...

• Zarathustra
De al dan niet benodigde papieren voor het vervangen van een trekschakelaar is de bijzaak - toch?

• BasvanS
sambalbaj schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:59:
Klinkt meer alsof het helemaal niet om deze klus gaat maar dat er al meer speelt met deze werknemer.
En de manager die daarbij aan dossieropbouw doet en kijkt of er werkweigering bijgesleept kan worden met opdrachten.
Werkweigering ansicht is vorig jaar vaker een probleem geweest. Echter leek dit net weer opgelost, er werd al een stuk meer werk verzet dan in het verleden. Vandaar ook dat de huidige situatie me verraste en ik er eerst het fijne van wou weten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:02:
[...]

Werkweigering ansicht is vorig jaar vaker een probleem geweest. Echter leek dit net weer opgelost, er werd al een stuk meer werk verzet dan in het verleden. Vandaar ook dat de huidige situatie me verraste en ik er eerst het fijne van wou weten.
Als die persoon in 't verleden opdrachten geweigerd heeft doordat het werk niet binnen zijn takenpakket viel dan is dat toch geen werkweigering?

• BasvanS
willemjoosten schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:01:
De al dan niet benodigde papieren voor het vervangen van een trekschakelaar is de bijzaak - toch?
Zo kan je ook ziet, voor het probleem me de tegenspruttelende collega heb ik jullie alleen nu nog niet nodig, ik heb nog zeker de hoop dat het op korte termijn goed gaat komen.

Met de informatie die ik hier ophaal en die dus zeker in zijn voordeel is, hoop ik juist goede wil te tonen en te laten zien dat we wel degelijk naar hem luisteren.

• Zarathustra
Bouw een dossier op en flikker hem er dan uit. Ontslagwetgeving is onlangs gewijzigd. Als ik het zo lees in het voordeel van jou Bas. Werkweigering is an sich vaak al voldoende voor ontslag op staande voet trouwens. Waarom werkt hij uberhaupt nog voor jullie?

Of hou je hem graag in dienst.

• BasvanS
wimmel_1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:05:
[...]

Als die persoon in 't verleden opdrachten geweigerd heeft doordat dat werk niet binnen zijn takenpakket viel dan is dat toch geen werkweigering?
Hij heeft werk geweigerd omdat hij 'geen tijd' had. Als je de beste man dan 2 x ruim een half uur lang met een sigaar zijn busje treft, op 1 dag, dan lijkt me dat wel een terechte toch? En dat was geen opzichzelfstaand geval ;)

• BasvanS
willemjoosten schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:05:
Bouw een dossier op en flikker hem er dan uit. Ontslagwetgeving is onlangs gewijzigd. Als ik het zo lees in het voordeel van jou Bas. Werkweigering is an sich vaak al voldoende voor ontslag op staande voet trouwens. Waarom werkt hij uberhaupt nog voor jullie?

Of hou je hem graag in dienst.
Geloof het of niet, maar ik heb goede hoop dat we eruit gaan komen!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dan is het nu maar eens kijken hoe het op de borrel gaat d:)b

Als hij zo'n punt van drukte maakt is het misschien interessant om uit te zoeken of hij relatief veel tijd kwijt is aan bepaalde andere taken waar hij totaal niet het nut van inziet. Dat is vaak een drijfveer voor een kont tegen de krib bij iets totaal anders.

• Zarathustra
Mooi!

En excuus dat ik wat loop te stoken. Ik hoor één kant van een verhaal. In mijn studententijd werkte ik met een zestiger die, terwijl ik niet keek, meer werk verzette dan ik als broekie. In je berichten proef ik iets van frustratie. Of ze klinken tenminste niet 100% constructief. Dus ik probeer het ook van de kant van je collega te bekijken.

Hoop dat jullie er uit gaan komen. Ik blijf er bij dat een fijn / goed gesprek heel verhelderend kan zijn. Probeer desnoods een mediator. Kost paar honderd euro. Heb je wel een goed gesprek waarmee je wellicht dieper tot de kern van het probleem komt. Weet haast zeker dat nen-normen en schakelaars niet hét probleem zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Zarathustra op 08-11-2018 21:14]

• BasvanS
Yucon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:09:
Dan is het nu maar eens kijken hoe het op de borrel gaat d:)b

Als hij zo'n punt van drukte maakt is het misschien interessant om uit te zoeken of hij relatief veel tijd kwijt is aan bepaalde andere taken waar hij totaal niet het nut van inziet. Dat is vaak een drijfveer voor een kont tegen de krib bij iets totaal anders.
Daar ga ik zeker wat mee doen, ik dacht eerder aan 'geen zin hebben in' maar wellicht moet ik me niet te veel laten leiden door wat er voorheen is gebeurd. Het is alleen niet bepaald een open boek!

• BasvanS
willemjoosten schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:12:
Mooi!

En excuus dat ik wat loop te stoken. Ik hoor één kant van een verhaal. In mijn studententijd werkte ik met een zestiger die, terwijl ik niet keek, meer werk verzette dan ik als broekie. In je berichten proef ik iets van frustratie. Of ze klinken tenminste niet 100% constructief. Dus ik probeer het ook van de kant van je collega te bekijken.

Hoop dat jullie er uit gaan komen. Ik blijf er bij dat een fijn / goed gesprek heel verhelderend kan zijn. Probeer desnoods een mediator. Kost paar honderd euro. Heb je wel een goed gesprek waarmee je wellicht dieper tot de kern van het probleem komt.
Dit is dan ook de beste plek om gefrustreerd te zijn, dat kan ik op de zaak beter niet doen, iig niet tegen mijn collega ;).

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wimmel_1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:05:
[...]
Als die persoon in 't verleden opdrachten geweigerd heeft doordat het werk niet binnen zijn takenpakket viel dan is dat toch geen werkweigering?
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:07:
[...]
Hij heeft werk geweigerd omdat hij 'geen tijd' had. Als je de beste man dan 2 x ruim een half uur lang met een sigaar zijn busje treft, op 1 dag, dan lijkt me dat wel een terechte toch?
Waarom vraag je hem nou niet gewoon waarom hij dat klusje niet uitgevoerd heeft. Geef gewoon aan dat je het vreemd vind dat je hem later een uur lang pauze ziet houden, en dat niet met elkaar kunt rijmen. Dan hoor je wel wat de beste man antwoord. Kortom, ga eerst het gesprek eens aan.

En daarnaast moet je gewoon met zijn tweeën duidelijkheid gaan scheppen over wat wel en wat niet in zijn takenpakket zit. Zolang dat niet helder is, blijf je dit soort onduidelijkheden houden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:59:
[...]

@Xander Dat bij de Arbo in het verleden behaalde resultaten geen garantie zijn voor te toekomst lijkt me logisch, en er is dus ook weinig aantoonbaar. We zullen voor de aanpassing aan de trekschakelaars dan dus ook een vakman inhuren en voortaan kritischer kijken naar wat hij wel mag doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook verrast was over wat hij allemaal kluste en kom dus niet voor niets met deze vraag hier om te kijken of dat wel kan.
Dit speelt trouwens niet alleen bij elektrotechnische werkzaamheden he...

Als deze beste man ook wel eens werkzaamheden op hoogte verricht, lasten tilt, luidruchtig (elektrisch) gereedschap gebruikt of met gevaarlijke stoffen werkt ofzo, dan hoop ik dat jouw werkgever het hoofdstuk "voorlichting en onderricht" een beetje op orde heeft. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Zarathustra
Nu even rustig ademhalen, loslaten en waarderen wat je allemaal (wel) voor elkaar hebt gekregen.

Zelfs al had je honderd vreselijk koppige / vervelende / lastige personeelsleden gemanaged dan nog is het niet jouw fout dat het niet lekker loopt met deze 🍀

• BasvanS
Question Mark schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:15:
[...]

[...]

Waarom vraag je hem nou niet gewoon waarom hij dat klusje niet uitgevoerd heeft. Geef gewoon aan dat je het vreemd vind dat je hem later een uur lang pauze ziet houden, en dat niet met elkaar kunt rijmen. Dan hoor je wel wat de beste man antwoord. Kortom, ga eerst het gesprek eens aan.

En daarnaast moet je gewoon met zijn tweeën duidelijkheid gaan scheppen over wat wel en wat niet in zijn takenpakket zit. Zolang dat niet helder is, blijf je dit soort onduidelijkheden houden.
Been there, done that. We hadden het ook afgesloten en ik was met een schone lei begonnen. Wat nu speelt is waarschijnlijk de extra taken die hij heeft gekregen, het is wat drukker en niet alles is natuurlijk even leuk.

Hij maakt maar al te graag wat tijd vrij om wat orders bij de leverancier op te halen, maar als ik hem dan vraag toch eerst even het toilet te ontstoppen, dan is daarvoor natuurlijk geen tijd ;)

• BasvanS
Xander schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:16:
[...]

Dit speelt trouwens niet alleen bij elektrotechnische werkzaamheden he...

Als deze beste man ook wel eens werkzaamheden op hoogte verricht, lasten tilt, luidruchtig (elektrisch) gereedschap gebruikt of met gevaarlijke stoffen werkt ofzo, dan hoop ik dat jouw werkgever het hoofdstuk "voorlichting en onderricht" een beetje op orde heeft. :)
Valt wel mee hoor, op wat ikea meubels klussen na op op een klein keuktje trapje na gebeurt er helemaal niks spannends, zeker niet nu de schakelaars door een vakman worden vervangen ;)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Stukje managementervaring van deze kant, voorbeeld waar ik nu nog (dertig jaar na dato) spijt van heb.

Bedrijf, in zwaar weer dus tering naar de nering zetten, werknemers leveren iedere week een weekbrief in met werkzaamheden en kilometers. Om de onschuldigen te beschermen, ga er vanuit dat er eentje tussen zat waar iedere week 1100 kilometers op stonden. Toen was dat 0,19 gulden per kilometer, snel verdiend.

Deze (toen jonge) manager, wild & wereldwijs zou wel eens wat bezuinigen en daadkrachtig optreden: alle klometers narekenen. Bleek al snel dat woon-werk verkeer van deze meneer geen 1100 kon zijn: hij rekende iedere week al gauw 100 kilometer te veel op zijn briefje, dus opdracht gegeven aan zijn teambaas dat te regelen met hem.

Lang verhaal kort: twee anderen die met hem meereden iedere dag kwamen nu met (om de beurt) hun eigen auto, zodat de eerste niet meer hoefde omrijden.
Gehaalde bezuiniging: geen.
Extra uitgaven: 1000 km per week extra over drie werknemers.
Managementhaat: 100% toename.

Eindresultaat was dat ik door iedereen werd gezien als de mierenneuker die je moest ontlopen en door mijn kortzichtigheid en gebrek aan communicatie kostte ik het bedrijf meer dan ooit. Uitpraten en met schone lei beginnen?

In woorden, ja. In de praktijk, eens een hond van een manager, altijd een hond van een manager. Je ligt eruit bij die man, deal with it.

Specs

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

Frontpage Admin & PowerMod / Mod W&M

Seal with it!

Aangezien dit topic niet echt een technisch inhoudelijke vraag bevat, maar over een discussie tussen werknemer en werkgever gaat verplaats ik dit topic naar Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan :). @BasvanS

DED -> PFSL

Select * from fish

• BasvanS
Heeft een Modje nu net mijn bijzaak in een hoofdaak veranderd :o
DeBolle schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:34:
Stukje managementervaring van deze kant, voorbeeld waar ik nu nog (dertig jaar na dato) spijt van heb.

Bedrijf, in zwaar weer dus tering naar de nering zetten, werknemers leveren iedere week een weekbrief in met werkzaamheden en kilometers. Om de onschuldigen te beschermen, ga er vanuit dat er eentje tussen zat waar iedere week 1100 kilometers op stonden. Toen was dat 0,19 gulden per kilometer, snel verdiend.

Deze (toen jonge) manager, wild & wereldwijs zou wel eens wat bezuinigen en daadkrachtig optreden: alle klometers narekenen. Bleek al snel dat woon-werk verkeer van deze meneer geen 1100 kon zijn: hij rekende iedere week al gauw 100 kilometer te veel op zijn briefje, dus opdracht gegeven aan zijn teambaas dat te regelen met hem.

Lang verhaal kort: twee anderen die met hem meereden iedere dag kwamen nu met (om de beurt) hun eigen auto, zodat de eerste niet meer hoefde omrijden.
Gehaalde bezuiniging: geen.
Extra uitgaven: 1000 km per week extra over drie werknemers.
Managementhaat: 100% toename.

Eindresultaat was dat ik door iedereen werd gezien als de mierenneuker die je moest ontlopen en door mijn kortzichtigheid en gebrek aan communicatie kostte ik het bedrijf meer dan ooit. Uitpraten en met schone lei beginnen?

In woorden, ja. In de praktijk, eens een hond van een manager, altijd een hond van een manager. Je ligt eruit bij die man, deal with it.
Ik zie de vergelijking, maar ik denk toch wel dat er een cruciaal verschil is met mijn situatie. Mijn collega heeft niet alleen toegeven fout te zitten, hij zat ook echt fout. Dat we nu geen vriendjes zijn snap ik, maar zo erg als bij jouw situatie zal het niet zijn.

[Voor 93% gewijzigd door BasvanS op 08-11-2018 21:52]

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:49
In de tijd dat je je hier druk over heb gemaakt, en erover nagedacht hebt, had je natuurlijk net zo goed een en ander zelf even kunnen uitvoeren. Blijkbaar (volgens je eigen redenatie) is iedereen geschikt voor de taak.

• BasvanS
mvrhrln schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:03:
[...]

In de tijd dat je je hier druk over heb gemaakt, en erover nagedacht hebt, had je natuurlijk net zo goed een en ander zelf even kunnen uitvoeren. Blijkbaar (volgens je eigen redenatie) is iedereen geschikt voor de taak.
Haha, het staat voor morgen op de planning, dan komen de onderdelen binnen!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:06:
[...]

Haha, het staat voor morgen op de planning, dan komen de onderdelen binnen!
Kom ik even terug op m'n eerdere opmerking aangaande een toilet en 't doorspoelen daarvan: Je kunt nu je eigen "shit" gaan opruimen vanwege wat mis-management?

• BasvanS
wimmel_1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:13:
[...]

Kom ik even terug op m'n eerdere opmerking aangaande een toilet en 't doorspoelen daarvan: Je kunt nu je eigen "shit"gaan opruimen vanwege wat mis-management?
Haha, niet zozeer het mis management, meer het feit dat ik op korte termijn niet iets wil foceren. Het is morgen vrijdag en er is ergens tussen einde werkdag en de vrijdag middag borrel vast nog wel 15 minuten om het zelf te doen, vind dat stiekem ook gewoon leuk, beetje klussen.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:45:
Ik zie de vergelijking, maar ik denk toch wel dat er een cruciaal verschil is met mijn situatie. Mijn collega heeft niet alleen toegeven fout te zitten, hij zat ook echt fout. Dat we nu geen vriendjes zijn snap ik, maar zo erg als bij jouw situatie zal het niet zijn.
Quod erat demonstrandum.

YouTube: Cup a Soup commercial (John de manager)

Specs

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:59
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:20:
[...]

Hij maakt maar al te graag wat tijd vrij om wat orders bij de leverancier op te halen, maar als ik hem dan vraag toch eerst even het toilet te ontstoppen, dan is daarvoor natuurlijk geen tijd ;)
Tja, dan ontstop je dat toilet toch even zelf? Hij heeft waarschijnlijk ook geen zin om een voetenveeg te zijn, ik vind je denigrerend over deze man overkomen.

Maargoed, op papier gaan zetten wat zijn taken zijn is een beter begin. Dat hij dingen eerst wel deed betekent uiteraard niet dat hij het daarom nu ook nog steeds doet. Wie weet heeft hij inmiddels geleerd dat dat geen taak voor hem is! En daarin geef ik hem nog gelijk ook en moet je je proberen wat meer in zijn schoenen te plaatsen....

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:06

FreakNL

Well do ya punk?

Enigszins offtopic:

Als jij iemand direct moet vertellen wat hij moet gaan doen ben je geen manager, maar gewoon voorman of chef ofzo. Ik wordt een beetje moe dat iedereen in NL die iets hoger in de boom zit maar manager moet zijn.

Ik heb niet eens een manager, blij toe. Wel een teamleider, die stuurt mij aan. En daarboven een afdelingshoofd, die zou je nog met wat goede wil manager kunnen noemen maar die houdt zich echt met hele andere zaken bezig.. In ieder geval niet met micromanagement zoals wie de plee schoonmaakt.

Ontopic:
Zet dat gewoon in overleg het takenpakket van die kerel en geef hem verantwoordelijkheid... Wil hij niet voor een nieuw takenpakket tekenen zoek je iets anders voor hem (er is blijkbaar zat te doen?) en je neemt iemand anders aan die wel deze klussen doet... Dit kost op deze manier echt bakken met verspilde energie. En 9 vd 10 keer worden kutklusjes wel uitgevoerd als ze direct onder iemands verantwoording vallen (eigenaarschap FTW!) zonder dat het direct elke keer benoemd moet worden. Er is hier niemand die de schoonmakers verteld dat ze de plee moeten schoonmaken of de kok dat hij om 12:00 de kroketten warm moet hebben...

Dat je je überhaupt met dit soort micromangement bezig wilt houden...

[Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2018 22:55]

• MadDog11
/offlopic
Jim423 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:48:
[...]

Mag dat ook zonder aanwezigheid van een WVer of een VPer? VPer kan volgens mij zelfstandig opereren tot op zeker niveau. Let wel, ik ben geen expert op dit gebied van alle ins and outs :+
Ik geef zelf cursus NEN3140 IV/WV/VP/VOP. De ideale situatie zou idd zijn een IV met een WV met daaronder een VP voor grotere elektrotechnische werkzaamheden en een VOP voor de klusjes, echter vervangen van schakelaars mag door VOP, mits hij gewezen is op de mogelijke gevaren van het werken aan elektrotechnische installaties, en dus een cursus NEN3140 Voldoende Onderricht Persoon gevolgd heeft.

VP is in dit geval niet nodig, maar installateur inschakelen misschien de slimste oplossing in verband met aansprakelijkheid en om medewerker te laten zien dat men zijn ruimte hierin wil geven.

Veel hangt af van de functie omschrijving van medewerker, wat is zijn kennis en ervaring met E-werkzaamheden ?

[Voor 0% gewijzigd door MadDog11 op 08-11-2018 23:04. Reden: typo]

• Jim423
Duidelijk. Je zegt /offtopic maar ik vind het eigenlijk meer ontopic dan de rest. Ik was in de veronderstelling dat er altijd een VPer aanwezig moet zijn voor het geval de VOPer er niet uitkomt. Misschien ook nog wel een handige toevoeging is dat er alleen 1 op 1 vervangen mag worden in bovenstaand geval.

• MadDog11
Inderdaad dat laatste klopt helemaal

• Zarathustra
Ik denk dat Bas er goed aan heeft gedaan zijn verhaal hier neer te zetten. En compliment voor hoe je met kritiek (hier) om gaat. Heb goede hoop!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat hij na zoveel jaren werken weigert te luisteren naar zo'n "broekie" als jij. Het helpt dan ook niet om denigrerend over hem te denken, dat voelt hij ongetwijfeld aan.

Je mag dan wel "manager" zijn, maar als je niet met respect kunt omgaan met collega's wordt het een erg lastig verhaal en is zijn reactie ook niet netjes, maar wel te begrijpen.

[Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 23:37]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Zarathustra
@Sport_Life ik heb op fora mensen de hel in geschreven. Daarbuiten ben ik lid van een bezoekgroep die langs gaat bij ouderen die in een sociaal isolement terecht zijn gekomen (feitelijk was ik lid, ben verhuisd en zoek nieuw vrijwilligerswerk)

Uit teksten op fora valt niet zoveel op te maken 🍀

• BasvanS
@willemjoosten Het is gewoon verstandig te kijken naar de essentie van het commentaar dat de mensen willen geven.

Mijn post zat ook vol frustratie, maar die wil ik juist hier kwijt en niet op de zaak. Moet kunnen toch? Had het wellicht beter allemaal wat genuanceerder neer kunnen zetten.

Het is natuurlijk maar een heel klein stukje van het totaal plaatje wat jullie hier mee krijgen, dat neemt natuurlijk niet weg dat er veel posts bij zitten waar ik echt wel wat mee kan. Niet alleen op gebied van werken aan ET installaties, maar ook op management vlak. Zowel kritiek als bevestiging zijn altijd welkom.

@MadDog11 Ik ga eens kijken naar een Cursus NEN3140 VOP voor de beste man. Dan kunnen we hem niet alleen efficienter inzitten, maar ziet hij ook dat we bereid zijn in hem te investeren. Wat ik begrijp is dat de limitering dan wel is - het 1 op 1 vervangen van een bestaande installatie delen?

• MadDog11
Een VOP mag simpele elektrotechnische handelingen uitvoeren, zoals 1 op 1 vervangen.
Daarnaast mag hij ook complete elektrotechnische installaties aanleggen, echter het in bedrijfstellen daarvan mag alleen door een VP gebeuren.

Anoniem: 224360

Tjah het lijkt me zaak om de relatie op orde te krijgen en dan op een nette manier op papier te zetten wat er wel allemaal tot zijn taken behoort. Dan heb je meteen een functieomschrijving voor de opvolger als die beste man met pensioen gaat (of eruit moet).
Grappig genoeg ontbreken die zaken vaker wel dan niet......en dan krijg je gezeiks over wat iemand wel of niet hoort te doen.
Als je dat op een goede manier en in goed overleg voor elkaar krijgt ben je wat mij betreft een goede manager......

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
@BasvanS Voordat je gaat kijken naar die cursus voor de beste man.... is het niet handiger om dit met hem te bespreken? Wil hij die cursus wel doen? Of heeft hij ergens anders behoefte aan....

• BasvanS
SmurfLink schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:04:
@BasvanS Voordat je gaat kijken naar die cursus voor de beste man.... is het niet handiger om dit met hem te bespreken? Wil hij die cursus wel doen? Of heeft hij ergens anders behoefte aan....
Tuurlijk, dat is stap 1!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat hoor ik nou niet echt terug in je reactie naar Maddog11. Hier klinkt het alsof je alles top down wel even voor de beste man bepaalt, en dit komt in meer van je berichten terug. Dit gaat niet constructief zijn met iemand die koppig is en al jaren zelf bepaalt wat hij doet. Juist door met hem in gesprek te gaan en hem zelf dingen te laten bepalen kan je de vrede bewaren. Simpelweg vragen of hij liever hebt dat je een elektricien inhuurt, of hem de mogelijkheid geeft een cursus te doen zodat hij zelf de kennis en kunde heeft om het te doen, kan zoveel meer uitmaken.

• BasvanS
SmurfLink schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:43:
[...]

Dat hoor ik nou niet echt terug in je reactie naar Maddog11. Hier klinkt het alsof je alles top down wel even voor de beste man bepaalt, en dit komt in meer van je berichten terug. Dit gaat niet constructief zijn met iemand die koppig is en al jaren zelf bepaalt wat hij doet. Juist door met hem in gesprek te gaan en hem zelf dingen te laten bepalen kan je de vrede bewaren. Simpelweg vragen of hij liever hebt dat je een elektricien inhuurt, of hem de mogelijkheid geeft een cursus te doen zodat hij zelf de kennis en kunde heeft om het te doen, kan zoveel meer uitmaken.
Tuurlijk, 'eens even kijken' leest toch niet hetzeflde als die ga ik direct voor hem regelen hoop ik? Was iig zeker niet de intentie. Geen idee wat het kost, of het rendabel is voor ons en of mijn collega er voor open staat?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee