Toon posts:

Laminaat ondervloer bij vloerverwarming.

Pagina: 1
Acties:

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37
In februari 2019 krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, hier hebben wij vloerverwarming.

Ik heb alvast wat onderzoek gedaan naar welke ondervloer geschikt is en dat zijn er nogal wat. Ik had begrepen dat hoe lager de warmteweerstand is hoe beter.

Zo had ik bijvoorbeeld Heat Foil 1.2 gevonden met Warmteweerstand ± 0,014 m2K/W en dit zou de beste zijn maar deze kost voor +- 65m2 ook bijna 300,-

Bij Hornbach hebben ze bijvoorbeeld Selitflex goud met warmteweerstand 0,04 (m²K)/W voor 130,- 72m2

En nog een andere met warmteweerstand 0,075 (m²K)/W

Aangezien ik er geen verstand van heb, hoe groot is het verschil tussen 0,014 en 0,04 of 0,075 of is het verwaarloosbaar?

Edit:

Lees dat de combinatie laminaat en ondervloer op vloerverwarming niet hoger mag zijn dan 0,15 m² K/W dus moet straks eens kijken als ik op de doos van het laminaat kan vinden wat de waarde van de vloer is.. weet alleen dat het geschikt is voor vloerverwarming doormiddel van het logo op de doos.

(vloer ligt in huidige woning maar verhuist mee)

[Voor 20% gewijzigd door DM89 op 08-11-2018 19:53]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46
Je bottleneck is volgens mij je laminaat. Dat heeft namelijk een aanzienlijk hogere weerstand dan bijvoorbeeld pvc (click), althans dat is ons door verschillende vloerenleggers voorgehouden. De ondervloer die wij bij ons pvc krijgen, heeft een weerstand van 0,027 (of 0,01, we twijfelen nog) en de pvc click zelf heeft een weerstand van 0,0159.

Zoek eens op wat de weerstand van he laminaat is, dan kun je snel zien of ondervloer het verschil gaat maken.

[Voor 23% gewijzigd door cryptapix op 08-11-2018 22:33]

• DM89
cryptapix schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:29:
Je bottleneck is volgens mij je laminaat. Dat heeft namelijk een aanzienlijk hogere weerstand dan bijvoorbeeld pvc (click), althans dat is ons door verschillende vloerenleggers voorgehouden. De ondervloer die wij bij ons pvc krijgen, heeft een weerstand van 0,027 (of 0,01, we twijfelen nog) en de pvc click zelf heeft een weerstand van 0,0159.

Zoek eens op wat de weerstand van he laminaat is, dan kun je snel zien of ondervloer het verschil gaat maken.
Zal dadelijk is kijken als ik thuis ben als het op de doos staat, weet dat laminaat niet het meest ideale is i.c.m vloerverwarming maar hoop dat het kan. :P

Edit:

Staat alleen geschikt voor vloerverwarming op de doos, verder niks..

[Voor 5% gewijzigd door DM89 op 08-11-2018 23:34]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46
@Meulendijks89 in ons huidige appartement hebben we ook laminaat op vloerverwarming, dat werkt wel. Reden om in ons nieuwe huis voor pvc te kiezen is dat dat materiaal kennelijk beter geschikt is voor vloerverwarming dan laminaat.

Voorbeeldje quick step laminaat:
https://www.onlineparketshop.nl/src/e6be8ed56bba

Minimale weerstand incl ondervloer is 0,062, maar al snel meer dan 0,12. Onze totale oplossing is 0,0259 (of 0,0429). Vind het een vrij groot verschil.

Maar nu heb je nog steeds geen antwoord opnemen vraag hoeveel je er in praktische zin van merkt ;)

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
Men geeft inderdaad aan dat PVC of plavuizen het beste zijn voor vloerverwarming. Laminaat kan ook, maar kost wat meer moeite. De berekening moet je inderdaad doen adhv je laminaat. Succes!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:22
Als je zo in je maag zit met een op papier hogere warmteweerstand dan kun je beter radiatoren nemen want vloerverwarming is sowieso heel traag.
Kommaneuken met getalletjes over warmteweerstand van je afwerkvloer is net zoiets als je blindstaren op allerlei aërodynamische spoilers voor een langzaamrijdend voertuig. Op papier lijkt het verschil significant als je naar de details kijkt, maar als je naar de proporties van het grotere geheel kijkt maakt het weinig uit.

• DM89
ASW1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:56:
Als je zo in je maag zit met een op papier hogere warmteweerstand dan kun je beter radiatoren nemen want vloerverwarming is sowieso heel traag.
Kommaneuken met getalletjes over warmteweerstand van je afwerkvloer is net zoiets als je blindstaren op allerlei aërodynamische spoilers voor een langzaamrijdend voertuig. Op papier lijkt het verschil significant als je naar de details kijkt, maar als je naar de proporties van het grotere geheel kijkt maakt het weinig uit.
Ik vraag me alleen af hoe groot het verschil is tussen die getallen aangezien ik er totaal geen verstand van heb.

Ons huis krijgt sowieso vloerverwarming dus daarin geen keus.

Ik ga gewoon het laminaat wat we nu hebben in het nieuwe huis leggen met een geschikte ondervloer en dan zie ik wel hoe het werkt, mocht het niet goed werken dan zal er toch iets anders moeten komen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
Gaat het om de benedenvloer of een verdiepingvloer? In dat laatste geval is het denk ik minder van belang, de warmte blijft dan toch wel in je woning. Op de begane grond wil je natuurlijk dat de vloer zoveel mogelijk warmte aan de bovenkant afgeeft.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik gebruik die heatfoil in combinatie met een standaard praxis laminaatje (7 of 8mm weet het niet meer), werkt uitstekend. Huis is snel warm en je voelt de buizen van de verwarming zo ongeveer lopen qua warmtelijnen, dus de geleiding is goed. Die 300 is even doorbijten, maar valt vaak ook wel in het niet bij de totale kosten van verhuizen, daar merk je al snel niets meer van dus. Voordeel is dat het spul ook makkelijk te verwerken is.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• DM89
mcDavid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:24:
Gaat het om de benedenvloer of een verdiepingvloer? In dat laatste geval is het denk ik minder van belang, de warmte blijft dan toch wel in je woning. Op de begane grond wil je natuurlijk dat de vloer zoveel mogelijk warmte aan de bovenkant afgeeft.
Gaat om de benedenvloer.
MrAngry schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:34:
Ik gebruik die heatfoil in combinatie met een standaard praxis laminaatje (7 of 8mm weet het niet meer), werkt uitstekend. Huis is snel warm en je voelt de buizen van de verwarming zo ongeveer lopen qua warmtelijnen, dus de geleiding is goed. Die 300 is even doorbijten, maar valt vaak ook wel in het niet bij de totale kosten van verhuizen, daar merk je al snel niets meer van dus. Voordeel is dat het spul ook makkelijk te verwerken is.
Oke duidelijk, maar dan is mijn vraag eigenlijk hoe groot het verschil is tussen ± 0,014 m2K/W van heatfoil of 0,04 m²K/W Selitflex ondervloer :p want scheelt toch 200,- tussen deze 2 en vraag me af als het dat waard is en of je dat dus echt gaat merken..

[Voor 5% gewijzigd door DM89 op 09-11-2018 14:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevia
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06-2021
Beste allemaal, ik zoek al langer naar een antwoord op de vraag of laminaat of PVC nou beter is voor vloerverwarming. Qua stookkosten. Ik zou het jammer vinden als ik laminaat leg op mijn vloerverwarming en de stookkosten omhoog gaan. Een eenduidig antwoord lijkt er helaas niet te zijn (wat best wel gek is). De weerstandswaarde zou van belang zijn. De Gamma houdt vol dat het niet uitmaakt, op internet circuleren ingewikkelde berekeningen met weerstandswaarden. Niet alle verpakkingen vermelden weerstandswaarden echter. Dus wat klopt nou?

Wat ik van de Gamma heb geleerd: laminaat is dik, warmt dus trager op, maar blijft wel langer warm. Dunner PVC warmt sneller op maar koelt ook sneller af. Netto zou je bij beide typen hetzelfde verbruik hebben. PVC heeft desondanks een lagere weerstandswaarde en zou dus wel voordeliger moeten zijn bij stoken.

Waar internet het over eens lijkt te zijn: de isolerende ondervloer is in elk geval van belang. Hoe lager de weerstandswaarde hoe beter, hoe minder isolatie hoe minder warmte wordt teruggekaatst.

Dus kan ik dan concluderen: laminaat of PVC zijn minder van invloed op je stookkosten. Hooguit gaat stoken of afkoelen trager/sneller. De ondervloer is wel van invloed en moet zo dun mogelijk zijn met minimale weerstandswaarde? Dun heat foil als ondervloer bij laminaat en dan geen extra gasverbruik?

(Waar ik op hoop is dat laminaat en PVC verwaarloosbare invloed hebben op de stookkosten, dan zou ik gewoon voor laminaat gaan. Meer keus in alle prijsklassen. Geen lastig onderscheid in click of stick zoals bij het duurdere PVC.)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12

MadEgg

Tux is lievvv

@stevia Het ligt niet zo zwart/wit. Stel je vloerverwarming ligt in een dekvloer met oneindige thermische weerstand. Het water in de leidingen koelt nooit af dus je hoeft ook niet te stoken, lekker goedkoop. Je huis wordt alleen niet echt aangenaam warm.

Het is in ieder geval zaak dat de weg van de (significant) minste thermische weerstand de kant is waar je het warmer wilt krijgen. Dat warmte opstijgt helpt hier in ieder geval mee. Dan krijg je warmteafgifte naar de ruimte die je op wilt warmen.

Hoeveel warmte je vloerverwarming afgeeft hangt af van het verschil in temperatuur tussen je warmtebron, het water in de leidingen en hetgeen je wilt opwarmen, de kamer. Idealiter gaat het water met de temperatuur van de ruimte de leidingen weer uit richting de ketel, en is het water wat binnenkomt slechts enkele graden warmer zodat je ketel heel weinig hoeft op te warmen en daarmee zo efficient mogelijk werkt. Je hebt dan een lage Delta-T, en dat is gunstig voor je stookkosten.

Als je afwerkvloer te veel isoleert kan het water in je leidingen de warmte niet snel genoeg afgeven om de ruimte een beetje op te warmen. Je hebt dan een traag werkend systeem. Afhankelijk van hoe goed de buitenkant van je huis geisoleerd is kan dit zo traag zijn dat er sneller warmte weglekt dan dat je het erin pompt, en dan wordt het koud en dus onaangenaam.

Je kunt dit tegengaan met een hogere aanvoerstemperatuur (en dus een grotere Delta-T). Met een groter temperatuurverschil met de ruimte kan je meer warmte afgeven en wordt het weer wat aangenamer. Maar je ketel moet dan wel harder werken en werkt dus minder efficient.

Lang verhaal kort: of laminaat geschikt is voor vloerverwarming hangt voor een groot deel af van de isolatie van je huis. Hoe beter die is, hoe minder last je van discomfort door laminaat hebt, of, deels naar keuze, hoe minder invloed het op je stookkosten heeft.

Het hangt ook sterk van het laminaat af. Als voorbeeld: kijk bij de IKEA: https://nl-nl.customersup...laminaat-op-een-vloer-met

Het duurste en goedkoopste laminaat schelen een factor 7 in R-waarde.

PVC heeft doorgaans geen ondervloer maar een egalisatielaag wat veel minder thermische weerstand heeft. Daarnaast heeft PVC zelf ook een lagere thermische weerstand. Daarmee is het veel geschikter in combinatie met vloerverwarming.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevia
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06-2021
MadEgg schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:17:
Lang verhaal kort: of laminaat geschikt is voor vloerverwarming hangt voor een groot deel af van de isolatie van je huis. Hoe beter die is, hoe minder last je van discomfort door laminaat hebt, of, deels naar keuze, hoe minder invloed het op je stookkosten heeft.
Dank voor je reply! Mijn huis is opgeleverd in 2019 en heeft energielabel A+. Luchtdicht en de nieuwste Rc-waarden. Laminaat zal in mijn huis dus niet echt voor hogere stookkosten zorgen, omdat warmte sowieso niet snel weg kan lekken? Een aluminiumfolie ondervloer bij laminaat zal toch wel uitmaken omdat die de warmte terugkaatst?

Plak-pvc lijkt de beste optie voor vloerverwarming, maar schijnt qua leggen/egaliseren weer moeilijker te zijn.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12

MadEgg

Tux is lievvv

stevia schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:44:
[...]
Dank voor je reply! Mijn huis is opgeleverd in 2019 en heeft energielabel A+. Luchtdicht en de nieuwste Rc-waarden. Laminaat zal in mijn huis dus niet echt voor hogere stookkosten zorgen, omdat warmte sowieso niet snel weg kan lekken? Een aluminiumfolie ondervloer bij laminaat zal toch wel uitmaken omdat die de warmte terugkaatst?

Plak-pvc lijkt de beste optie voor vloerverwarming, maar schijnt qua leggen/egaliseren weer moeilijker te zijn.
Als ik het goed heb is het principe van reflectiefolie gebaseerd op de weerkaatsing van straling in de lucht en is het effect ervan maar zeer beperkt als het ingeklemd zit tussen een dekvloer en een afwerkvloer. Folie is sowieso te dun om een significante R-waarde te hebben. Mijn vermoeden is dus dat dat niet echt invloed zal hebben. Dit in tegenstelling tot de dikkere ondervloeren die je doorgaans onder laminaat legt, zoals bijvoorbeeld het IKEA-linkje laat zien - de NIVÅ van 5mm merken zij zelf ook al aan als ongeschikt voor vloerverwarming, de 2mm kan wel.

Aangezien je een nieuwbouwwoning hebt zal de afwerkvloer in ieder geval niet een significante invloed hebben op je stookkosten, hoogstens op hoe lang het duurt voordat je een ruimte opgewarmd hebt.

Tja

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee