Inductie Kookplaat vervangen en aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makebrco
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hallo,

De huidige inductie kookplaat heeft het voor de helft begeven.
De 2 linker kookzones(pitten) werken niet meer.
Nu heb ik de aansluiting bekeken en het vreemde is dat er in de meterkast een kookgroep is van 2 x 16A (dubbele switch) en als ik die switch uit zet dan gaat de kookgroep uit maar ook mijn glasvezel aansluiting(welke in de meterkast zit).
Dat zegt mij dat de kookgroep maar op 1x 16A is aangesloten en niet op 2 x 16 A.
Bekijk ik dan de aansluiting van de kookgroep in de keuken dan is deze aangesloten op een kabel met 5 draden, geen periflex aansluiting).

Wat is nu het beste, een nieuwe kookplaat kopen en aansluiten op 1 x 16 A (zoals het nu is) wat betekent dat ik niet altijd het volle vermogen van de kookplaat kan gebruiken of de aansluiting in de meterkast omzetten, dus wel 2x 16 A naar de kookgroep laten lopen, met een periflex stekker, wat zeer waarschijnlijk een stuk duurder is, en de glasvezelaansluiting op een andere groep zetten.

Wat zou optie 2 mij gaan kosten, iemand een idee?

Graag advies wat te doen in deze.

P.S, we koken nu dus met 2 pitten ipv 4.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr, Anton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Advies? Een elektricien er naar laten kijken. Dat kan geld kosten, maar is een betere keus dan zelf halfbakken oplossingen accepteren voor niks.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 23:13
(jarig!)
Als er 5 draden zijn dan is het wel een dubbele groep. Ik denk eerder dat het stopcontact in de meterkast ook is aansgesloten op één van die kookgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:34
makebrco schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:29:
Dat zegt mij dat de kookgroep maar op 1x 16A is aangesloten en niet op 2 x 16 A.
Mij niet... Dat zegt mij dat het waarschijnlijker is dat er in de meterkast gewoon een stopcontact bijgebeund is (voor je glasvezel) die voor het gemak bijgestoken is op één van de twee groepen van de kookgroep.. thats it. dus gewoon de inductiekookplaat én een paar losse stopcontacten in de meterkast op deze groep aangesloten.
Bekijk ik dan de aansluiting van de kookgroep in de keuken dan is deze aangesloten op een kabel met 5 draden, geen periflex aansluiting).
Als deze nu wél met 5 draden aangesloten is, maar niet met een perilex stekker.... wat voor stekker zit er dan wel aan??
Perilex heeft namelijk ook gewoon 5 draden... Je dubbele kookgroep en inductiekookplaat hebben ook 5 draden nodig.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Lijkt mij gewoon een normale kookgroep, alleen gek dat de glasvezelaansluiting blijkbaar ook op dezelfde groep zit. Een kookgroep hoort compleet gescheiden te zijn van de rest. Klinkt alsof er iemand aan het kloten is geweest: schakel een elektricien in die weet wat hij doet.