Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop voor studie/projecten en soms gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YDeciever
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 07-04 16:09
Beste Tweakers,

Ik ben nog heel veel aan het twijfelen over de aankoop van een nieuwe laptop. Het is immers een apparaat waar ik het liefst een jaar of 3-4 vooruit wil.

Wat ga je met je laptop doen?
Het volgende:
- Content creation (Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere pro)
- CAD (Autocad Autodesk, Revit Autodesk)
- Renderings (Lumion)

- Gaming in vrije tijd… en dat is af en toe op de zaterdag avond (CS;GO, CIV 6, XCOM 2)

Wat is je budget?
Tussen de €1400-1900

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet gigantisch veel. Ik verplaats mijn laptop wel wekelijks en zit dan langere tijd op dezelfde plek. Op dit moment heb ik zelf een Asus N750 die 3,5 kg weegt. Veel mensen vinden dit zwaar, ik vind het niet vervelend.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De laptop moet een gaming kaart hebben. Minimaal een GTX 1060 / 1060 MAX-Q. Dit wordt gevraagd door het render programma. Daarnaast vind ik het design, bouwkwaliteit en vooral de kwaliteit van het beeldscherm belangrijk.

Daarnaast ben ik geen fan van MSI. In reviews lees ik vaak dat de bouwkwaliteit minder is en het design schreeuwt vaak ‘gamer’.

Had jijzelf al iets gevonden?
Jazeker! Alleen een aantal zijn (nog) niet in Nederland verkrijgbaar.
pricewatch: Razer Blade 15 256GB ssd, GTX 1060 Max-Q, Qwertz

pricewatch: HP Omen 17-an104nd (niet de favoriet door design)

pricewatch: Asus ROG Zephyrus M GM501GM-EI005T-BE

Wat is concreet jouw vraag?
Ik twijfel of deze laptops een goede keuze zijn en/of dat ik nog een goede optie heb gemist.

Alle reacties

• Metaalhoofd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-06 10:00
MSI heeft sinds kort de P65 Creator serie (juist bedoeld voor 'contentcreators'): pricewatch: MSI P65 Creator 8RE-028NL

Er is ook een 1070 max Q variant voor 2199.

Je zou ook kunnen kijken naar Clevo's, zoals P950ER of P950EP6.

Star Citizen Referral Code

• YDeciever
De MSI p65 heb ik helemaal gemist!
Ziet er goed uit, ik twijfel alleen over de opslagruimte en de bouwkwalitiet. In meerdere reviews van de gs65 wordt hierover geklaagd.

• Metaalhoofd
bouwkwaliteit zal denk ik hetzelfde zijn. de P serie is in grote lijnen eigenlijk hetzelfde als GS65, maar dan wit en zonder RGB-toetsenbord, maar met vingerafdruk scanner.

• YDeciever
Ik ben er echt over aan het nadenken. De laptop ziet er prima uit om mee te nemen naar werk of studie en heeft ook een goed scherm.
Alleen zo te zien standaard maar 1 ssd schijf. Ik kan niet zo gauw vinden of er nog een slot is voor nog een schijf.

• Metaalhoofd
YDeciever schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:46:
Ik ben er echt over aan het nadenken. De laptop ziet er prima uit om mee te nemen naar werk of studie en heeft ook een goed scherm.
Alleen zo te zien standaard maar 1 ssd schijf. Ik kan niet zo gauw vinden of er nog een slot is voor nog een schijf.
De P65/GS65 beschikt over 1 nvme m.2 slot en 1 nvme/sata m.2 slot. Het is bij die modellen wel zo dat het moederbord er op z'n kop in zit. Die moet er dus helemaal uit voor je die kan upgraden. Het lijkt me een hoop gedoe, maar schijnt wel te doen te zijn.

Ik ben zelf ook aan het oriënteren (maar dan een GTX 1070 laptop). de HP Omen vind ik zelf te schreeuwerig, Razer Blade en Gigabyte Aero zijn niet of nauwelijks te vinden in NL (op notebook.de vind je versies met qwerty toetsenborden, maar ze zijn duurder dan MSI), dus dan blijven er voor mij weinig opties over (Asus, MSI, HP of Clevo)

• YDeciever
Ah. Dan zou ik zelf een schijf bij laten zetten. Ik doe dat dan liever zelf niet.

Klinkt een beetje alsof jij dezelfde zoektocht heb als ik, op de GTX 1070 na.
Ik ben geneigd om even te wachten voor de Razer. Of ik kan een keer de GS65 of P65 in handen hebben, maar ik zou niet weten waar.

• jorgen83
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
Is er al iets bekend over wanneer de Razer in NL beschikbaar is?

• YDeciever
@jorgen83
Ik heb net contact gezocht via een livechat met de klantenservice/support van Razer.
Dit is hun antwoord:

Helaas is daar geen verdere informatie over. We leveren de Razer Blade laptops pas sinds kort in Europa.

Wel is ons Team hard aan het werk om het aanbod uit te breiden naar andere landen, maar er is geen ETA wanneer deze beschikbaar worden en voor welk precies land.

• Metaalhoofd
tot die tijd kan je qwerty modellen van Razer wel vanuit duitsland bestellen (notebook.de), maar persoonlijk vind ik ze dan nogal aan de prijs.

• YDeciever
Vooral vergeleken met de officiële prijzen bij Razer zijn de duitse modellen inderdaad fors duurder.

@Metaalhoofd Ik heb vandaag even gekeken bij de Mediamarkt waar een G65 stond. Qua specs een erg mooie machine. Maar als dezelfde behuizing gebruikt wordt voor de P65, vind ik het geld voor de laptop niet waard. Teveel flex voor een laptop die begint bij 1700,-.

• Metaalhoofd
Verder zou je kunnen kijken naar de nieuwe Alienware 15m (het nieuwe model is net uit)

Een andere optie is de Gigabyte Aero 15W (1060) of 15X (1070). Beide zijn in de aanbieding bij Newegg en vallen ze qua prijs mee (€ 1800 voor de 1060 versie, € 2127 voor de 1070 versie): Ze moeten dan wel uit VS komen (prijs is incl invoerbelasting/btw), dus garantie/RMA is dan wat omslachtiger
1060
https://www.newegg.com/gl...aspx?Item=N82E16834233236
1070
https://www.newegg.com/gl...aspx?item=N82E16834233237

Van de dunne gaming laptops komt de Gigabyte Aero doorgaans toch als beste naar voren, daarom vind ik het erg jammer dat hij alleen via de grijze import te verkrijgen is.

Zelf denk ik toch voor een custom Clevo P950ER te gaan (1070, de 1060 versie is P950EP6), vergeleken met de MSI P65 en Gigabyte Aero 15X lever ik dan wel in op batterijduur, maar € 500 verschil is nog een hoop geld (en hou ik geld over voor een VR set). Als het verschil kleiner was dan was ik wel voor de Aero 15X gegaan.

[Voor 10% gewijzigd door Metaalhoofd op 12-11-2018 07:56]

• YDeciever
@Metaalhoofd De 15m van Alienware is ook een goede kanshebber. Ik heb tot nu alleen weinig kunnen vinden over de kwaliteit van het scherm. Die bepaalt mijn keuze erg sterk.

• YDeciever
@Metaalhoofd
Ik zie in deze review: https://nl.hardware.info/...k-naar-mainstream-als-p65 , dat de behuizing volledig is vervaardigd uit geborsteld aluminium. Als dat zo is, kan het best zijn dat deze sterker is dan de GS65.
Ik wil deze laptop dan wel eens graag in mijn handen hebben, maar zou niet weten waar deze zo op de schap ligt.

• Metaalhoofd
De GS65 is toch ook aluminium.

Misschien dat een Coolblue filiaal of Mediamarkt hem heeft liggen.

• YDeciever
Ik had deze bij een mediamarkt zien liggen. Als die behuizing ook van aluminium is, vind ik het goedkoop aanvoelen en heeft het echt te veel flex voor die prijsklasse.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True